2709
Sök

Diffa bakaxel

2 126 Inlägg
3 januari 2009
#21
PuppPutte skrev:
Ekan_1 skrev:
min bil, en 740 GLT 16v, 88a, äter drivaxlar, sen i  slutet av juli är det byttat 5 gånger.

FFS! Det finns väl inget svenskt ord som heter "byttat"!?

Nä, men på skånska finns det! wink


37 Inlägg
3 januari 2009
#22
Volvo__Mannen skrev:
vill du ha körbart är nog 1041 axeln enklast

de är fullt körbart med svetsat!


37 Inlägg
3 januari 2009
#23
Big_JN skrev:
PuppPutte skrev:
Ekan_1 skrev:
min bil, en 740 GLT 16v, 88a, äter drivaxlar, sen i  slutet av juli är det byttat 5 gånger.

FFS! Det finns väl inget svenskt ord som heter "byttat"!?

Nä, men på skånska finns det! wink

Du menar danska:P hehe sköjja


165 Inlägg
4 januari 2009
#24
Att köra en bil med svetsad diff är som att köra en go-kart. Båda hoppar med baken i skarpa kurvor. Men om man inte svetsar en diff rätt så rasar ju bakaxlen och man får köpa en ny. Onödigt att slösa pengar på en ny bakaxel när man kör bättre med en org osvetsad axel.


12 086 Inlägg
4 januari 2009
#25
Ang begreppet "diffat" är de lite spännande, jag som vissa andra fatta inte vad bönnerna mena när de sa att de diffar när de sladdat? jag visste ju bara vad en diff va och vad den gjorde.

Men att säga att en bakaxel diffar när den tvåbentar är ju så fel det kan bli igentligen big_smile Men jag förstår ju vad folk menar, därimot är de många som inte fattar vad diff är för nått över huvudtaget. Bara att diffa "betyder" att bilen tvåbentar big_smile

Svetsa är billigt o enkelt, men svårkört på sommaren (och vintern, men man svetsdiffar ju för att sladda fint wink )

6 Inlägg
4 januari 2009
#26
Aga diffat är skitskoj=) men ja har en liten fråga om nån kan svara på. snart dags för besiktningen på pärlan o va säger gubbarna om att d är svetsat??


Metallica or die
108 Inlägg
4 januari 2009
#27
man får jämna bromsvärden i bak iaf tongue haha.

37 Inlägg
4 januari 2009
#28
elfritzo skrev:
Aga diffat är skitskoj=) men ja har en liten fråga om nån kan svara på. snart dags för besiktningen på pärlan o va säger gubbarna om att d är svetsat??

Ja dom får väl säga va F*n dom vill, de finns inget som säger att du inte får ha svetsdiff. big_smile


1 532 Inlägg
4 januari 2009
#29
Svetsa fast en plåtbit imellan dreven då håller det sen krämar man på runt bara!


127 Inlägg
4 januari 2009
#30
Knerten skrev:
man får jämna bromsvärden i bak iaf tongue haha.

Det fick inte jag när jag åkte in med BMW 1,4 och 1,2 på vänster och höger sida hmm

165 Inlägg
4 januari 2009
#31
Lazurblau_Metallic skrev:
Knerten skrev:
man får jämna bromsvärden i bak iaf tongue haha.

Det fick inte jag när jag åkte in med BMW 1,4 och 1,2 på vänster och höger sida hmm

Diffen har inget med bromsvärdena att göra. Det är BROMSARNA som tar olika om man får olika värden.


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
5 januari 2009
#32
Noookie skrev:
Lazurblau_Metallic skrev:
Knerten skrev:
man får jämna bromsvärden i bak iaf tongue haha.

Det fick inte jag när jag åkte in med BMW 1,4 och 1,2 på vänster och höger sida hmm

Diffen har inget med bromsvärdena att göra. Det är BROMSARNA som tar olika om man får olika värden.

Hallå eller.. svetsad axel=stel axel rakt igenom. båda hjulen snurrar lika fort vad som än händer. så du kan slita bort bromsoket på ena sidan, när du sedan bromsar med oket som finns kvar så bromsar det precis lika mycket på det andra hjulet, eftersom bromskraften också överförs tack vare den stelsvetsade axeln!!! men du kör ju med framhjulsdrift, så det kanske förklarar varför du inte hänger med:D
Senast redigerat av Rooth07 (5 januari 2009)


3 714 Inlägg
6 januari 2009
#33
Rooth07 skrev:
Noookie skrev:
Lazurblau_Metallic skrev:

Det fick inte jag när jag åkte in med BMW 1,4 och 1,2 på vänster och höger sida hmm

Diffen har inget med bromsvärdena att göra. Det är BROMSARNA som tar olika om man får olika värden.

Hallå eller.. svetsad axel=stel axel rakt igenom. båda hjulen snurrar lika fort vad som än händer. så du kan slita bort bromsoket på ena sidan, när du sedan bromsar med oket som finns kvar så bromsar det precis lika mycket på det andra hjulet, eftersom bromskraften också överförs tack vare den stelsvetsade axeln!!! men du kör ju med framhjulsdrift, så det kanske förklarar varför du inte hänger med:D

blir ju samma sak med framhjulsdrivet som är svetsat lol lol

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Plåtslagare
72 Inlägg
7 januari 2009
#34
hahaha så alla billiga fyrhjulingar mm som har stelaxel å en bromsskiva bromsar bara på ett hjul då hahaha
BTW tycker folk märker ord mycke i den här tråden big_smile
HA DET BRÄTT ALLA BIL LOVERS !!!!!!

har aldrig varit intresserad av sport bara motor driven sort

Livsnjutare (ibland å på helgerna)
228 Inlägg
7 januari 2009
#35
ja har og fått olika broms värden med 3 olika esab diffar. frågade bes gubben hur det varmöjligt men han kunde inte svara på det.

4x4 is tha shit!

195 Inlägg
7 januari 2009
#36
Röstar på en Aussie locker wink


BMW fantast
1 172 Inlägg
7 januari 2009
#37
det finns ju faktiskt 3 begrepp om man säger så..
1 ALLA bilar har en diff... diffen gör att hjulen kan snurra olika. och det behövs vid kurvtagning.
2 DIFFSPÄRR. man kan elektroniskt låsa diffen så båda hjulen driver lika konstant. oftas på terräng bilar och dragbilar.
3 DIFFBROMS.  det är detta som alla här på garaget vill ha när dom bara skriver diffa. det är en "broms" som går in när hjulen får en viss hastighetskillnad och bromsar ihopa dom till samma hastighet. Alltså går det att ta en kurva normalt och säkert, men om man gasar till i kurvan, elr ska burna, så blir hastighetsskillnaden så stor så den låser diffen så både hjulen börjar driva/spinna.
så ni som inte kan. lär er skillnaden på dessa 3 begreppen och använd dem så slipper vi 10 sånna här trådar varje månad... alla sportblar som ni ser kritar 2 streck när dom drar iväg har diffbroms av någon typ.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Plåtslagare
72 Inlägg
7 januari 2009
#38
de hör ju egentligen inte hit men jag tror nog alla förstod vad han mena med att diffa när han la upp tråden å de är väll de som är meningen lr?

har aldrig varit intresserad av sport bara motor driven sort

Blyfot
829 Inlägg
7 januari 2009
#39
Volvo__Mannen skrev:
vill du ha körbart är nog 1041 axeln enklast

är inge bra alternativ har de. den suger

"bara en mor kan älska en sån son"

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
7 januari 2009
#40
AeroMalm skrev:
det finns ju faktiskt 3 begrepp om man säger så..
1 ALLA bilar har en diff... diffen gör att hjulen kan snurra olika. och det behövs vid kurvtagning.
2 DIFFSPÄRR. man kan elektroniskt låsa diffen så båda hjulen driver lika konstant. oftas på terräng bilar och dragbilar.
3 DIFFBROMS.  det är detta som alla här på garaget vill ha när dom bara skriver diffa. det är en "broms" som går in när hjulen får en viss hastighetskillnad och bromsar ihopa dom till samma hastighet. Alltså går det att ta en kurva normalt och säkert, men om man gasar till i kurvan, elr ska burna, så blir hastighetsskillnaden så stor så den låser diffen så både hjulen börjar driva/spinna.
så ni som inte kan. lär er skillnaden på dessa 3 begreppen och använd dem så slipper vi 10 sånna här trådar varje månad... alla sportblar som ni ser kritar 2 streck när dom drar iväg har diffbroms av någon typ.

Bara ett halvt rätt där, finns mekaniskt låsta diffspärrar..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -


Sök