det finns ju faktiskt 3 begrepp om man säger så..
1 ALLA bilar har en diff... diffen gör att hjulen kan snurra olika. och det behövs vid kurvtagning.
2 DIFFSPÄRR. man kan elektroniskt låsa diffen så båda hjulen driver lika konstant. oftas på terräng bilar och dragbilar.
3 DIFFBROMS. det är detta som alla här på garaget vill ha när dom bara skriver diffa. det är en "broms" som går in när hjulen får en viss hastighetskillnad och bromsar ihopa dom till samma hastighet. Alltså går det att ta en kurva normalt och säkert, men om man gasar till i kurvan, elr ska burna, så blir hastighetsskillnaden så stor så den låser diffen så både hjulen börjar driva/spinna.
så ni som inte kan. lär er skillnaden på dessa 3 begreppen och använd dem så slipper vi 10 sånna här trådar varje månad... alla sportblar som ni ser kritar 2 streck när dom drar iväg har diffbroms av någon typ.
Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!