2390
Sök

problem med nissan 200sx (s13)

48 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#1
Tjena, någon som vet vad det kan vara för krångel med min bil?
Ibland när man kör o gasar, så när man precis kommit över 5 000 varv så smäller den till som fan ungefär som att motorn dör i någon sekund eller 2, känns lite trög på gasresponsen på låga varv oxå.
Har bytat soppa pumpen.
tändstiften har bara gått ca 200 mil!
har någon bra förklaring på vad det kan vara?

//Emil


518 Inlägg
10 december 2008
#2
låter som fuelcut eller iaf när det "smäller till över 5000 varv som motorn dör" , men att den är trög på låga varv låter som nåt annat. soppafiltret kanske?

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

48 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#3
soppafiltret har jag bytat oxå , glömde skriva med det.


518 Inlägg
10 december 2008
#4
kolla vad laddtrycket står på , är det uppställt utan chipning så klipps laddet å då känns det som du beskriver...

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

48 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#5
den laddar 0,9 bar. jag vet inte vad som är orginal?


80 Inlägg
12 december 2008
#6
0,9 låter högt för att vara orginal, om det nu sitter org chip i den?

Second place is the first looser!!

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
12 december 2008
#7
original är ca 0,6..
fuelcuten går in vid 1,0..
men din mätare är kanske inte hundra procent tillförlitlig..
så det är kanske fuelcuten som går in,om den nu inte är chipad..
kolla boxen..
ta en titt på tändningen så att den står som den ska..
såhär ställer du in den:

Skaffa en extra tändkabel, lyft av den främre tändspolen(no1 närmast kylaren), använd extrakabeln som skarvsladd mellan stift och tändspole.
Montera stroboskoplampan på skarvkabeln, starta bilen.

På remskivan har du sex stycken streck.
Sett framifrån uppifrån, från vänster räknat alltså som du ser det när du kollar tändningen.
Dom betyder 5g efter, 0 grader, 5g före, 10g före, 15g före, 20g före.
På tomgång ska tändningen stå på 15g. Tändningen justerar du på givaren som sitter i framkant på avgaskammen på kamremskåpan med tre skruvar.
OBS Den är mycket känslig flytta mkt lite åt gången


48 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
#8
jag fick ett chip till den som han sa var ett steg 2 chip, men han hade inte pillat med det nåt själv, så jag vet inte om det är steg 2 i eller om det e orginal, men om jag har steg 2 chip i blir det inte fuelcut då?
ska testa kolla tändingen oxå!

Jag ska byta växellåda o koppling i helgen, har aldrig bytat en v-låda eller koppling innan, någon som har något bra att veta? eller något oväntat som kan dyka upp?

Eller en snabb beskrivning på hur jag ska gå tillväga för att byta både och?

Tack för alla svaren!
Senast redigerat av emiltheman (19 december 2008)


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
19 december 2008
#9
nä det räcker med ett steg1-chip så försvinner fuelcuten..
ta en titt på styrboxen..det brukar stå steg 2 på chippet..i vilket fall som helst så ser du nog att det inte ser originalt ut..

angående växellåda och koppling,ta en titt här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 97&p=1


48 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#10
a men jag har jue steg 2 chip liggandes så då e det lika bra o ta det väl?
tror det är från klracing men är inte säker.

ska ställa upp bilen på ett par lekablock snart så man får upp den o så det blir stabilt smile har nämligen ingen billyft.

Tänkte på en sak till med kopplingen, den är jue huydralisk, vad ska det vara för olja i den?
Senast redigerat av emiltheman (20 december 2008)


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
20 december 2008
#11
jag menade bara att fuelcuten är borta..
Motyl Gear 75W80 rekomenderas till lådorna..


48 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#12
jag menade inte i växellåds oljan, jag menade huydraloljan till kopplingen?


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
20 december 2008
#13
ojsan..jag är lite yr..
du behöver inte byta olja..
men vill du det så är det bromsvätska..


48 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#14
aha okey smile jag tänkte bara om man behövde lufta ur den.

tog av lite smågrejer där under igår, fick inte av den sista skruven på kardanen, så jag får nog ta av den lite längre lite längre bak först för att kunna snurra kardanen så jag kommer åt den sista skruven.


Forummoderator
10 576 Inlägg
21 december 2008
#15
emiltheman skrev:
a men jag har jue steg 2 chip liggandes så då e det lika bra o ta det väl?
tror det är från klracing men är inte säker.

Grunden i lyckad trimning är att man vet vad man har för prylar och vad dem är anpassade för! Guldläge att skjuta motorn annars.

så om steg2 chip "är lika bra" beror väldigt mycket på om du anpassat övrig hårdvara efter vad chipet är gjort för.

Bilen kan spika sönder innan du ens hör spikningarna med örat, även när spikningarna går att höra så hör ett ovant öra dem inte ändå...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 670 Inlägg
21 december 2008
#16
torpis skrev:
emiltheman skrev:
a men jag har jue steg 2 chip liggandes så då e det lika bra o ta det väl?
tror det är från klracing men är inte säker.

Grunden i lyckad trimning är att man vet vad man har för prylar och vad dem är anpassade för! Guldläge att skjuta motorn annars.

så om steg2 chip "är lika bra" beror väldigt mycket på om du anpassat övrig hårdvara efter vad chipet är gjort för.

Bilen kan spika sönder innan du ens hör spikningarna med örat, även när spikningarna går att höra så hör ett ovant öra dem inte ändå...

Håller med att om man ska börja trimma ska man veta vad man gör.

Men steg 2 på dessa bilar kräver ungefär detta för att de ska funka kanon

De man ska byta för säkerthets skulle för steg 2 är Intercooler, Avgassystem, Luftfilter, Ev turbon beror på hur org mår om man har kvar den, Bränslepump, + lite småsaker kolla så allt annat ser bra ut!

Även koppling eller tryckplatta men har många olika saker om det! En del säger att org palla 270+ o en del har de bara hållt för 220 innan de rasa.

Skriv om ja glömde nått tror ja fick med de mesta!

Men som sagt skulle aldrig ställa upp laddet på en bil som inte är anpassad för de!

sen angående de tråden igentligen handlade om! vilken soppapump satte du i?
Vad för stift? om du kör med org chip och ställt upp laddet till 0,9 på din mätare? vad är det för mätare?
Billiga mätare kan visa fel o visar den 0,1 bar fel så laddar du 1 bar med orgsaker med andra ord

Får du tillräckligt med soppa? tänder den som den ska? chip ändrar tändkurvan för o klara mera
m.m så skulle ja vara du skulle ja kolla chipet innan ja laddar med bilen!

risk för ras! även har du oljekylare monterat?
Senast redigerat av mickius (21 december 2008)


Evolution Garage
1 299 Inlägg
21 december 2008
#17
Jag skulle rekommendera byte av oljekyl som förgående talare skriver... VERKLIGEN rekommendera det, även om du kör original!

Sky´s the limit...

48 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#18
sitter det oljekylare original?

Hur ställer man ner laddet? någon som kan ge en snabb o enkel beskrivning?

Tack för Tipsen grabbar!


1 503 Inlägg
21 december 2008
#19
Först och främst ska du kolla upp va du har för komponenter i din bil.
Sen ser du till att monterar saker som lirar med varandra.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

48 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#20
ingen som kan förklara snabbt hur man ställer ner laddtrycket?



Sök