2589
Sök

Obetald faktura - polisanmälan ?

8 883 Inlägg
12 december 2008
tkd_rille skrev:
Hamilton skrev:
tkd_rille skrev:
Den som kräver pengar måste då gå till domstol för att bevisa sitt krav. Den som förlorar i domstolen måste betala rättegångskostnaderna. Har man en gång fått en betalningsanmärkning går det oftast inte att få bort den inom tre år. En betalningsanmärkning sätts inte av Kronofogden, utan av kreditupplysningsföretagen.

du har ju bestridit detta då du anser du inte är betalningskyldig. då får företaget dra upp dig till rätten, om du förlorar måste du betala både beloppet hotellet vill ha och rättegången.
men om du har rätt är de ju väldigt synd om hotellet smile

Går det upp i Tingsrätten så lär det bli ett "småmål" dvs parterna betalar sina egna kostnader.

och han har inte bestridit fakturan än utan måste göra det rätt omgående.

En privatperson har rätt att bestrida kravet inom en viss ganska kort tid. Den som kräver pengar måste då gå till domstol för att bevisa sitt krav. Den som förlorar i domstolen måste betala rättegångskostnaderna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kronofogden

enligt info betalar den som förlorar. finns även källor på wikipedia för den som vill läsa mer om det!.

Men om du läser noga så ser du att en faktura som är bestriden på ett korrekt sätt inte kan gå till kronofogden, utan tas upp i tingsrätten och blir då med all sanorlikhet ett sk "småmål" och där står parterna oftas för sina egna kostnader.

Varför man bestrider en faktura kan vara att man inte köpt/beställt vara/tjänst eller att som i det här fallet dom ställer kravet till fel person, hur trådskaparen går vidare är upp till honom.
Sen att elektronisk faktura inte är gilltig om inte mottagaren godkänt det i förväg tog jag upp i ett tidigare inlägg.
Senast redigerat av Hamilton (12 december 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Muttley
12 december 2008
Hamilton skrev:
tkd_rille skrev:
Hamilton skrev:

Går det upp i Tingsrätten så lär det bli ett "småmål" dvs parterna betalar sina egna kostnader.

och han har inte bestridit fakturan än utan måste göra det rätt omgående.

En privatperson har rätt att bestrida kravet inom en viss ganska kort tid. Den som kräver pengar måste då gå till domstol för att bevisa sitt krav. Den som förlorar i domstolen måste betala rättegångskostnaderna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kronofogden

enligt info betalar den som förlorar. finns även källor på wikipedia för den som vill läsa mer om det!.

Men om du läser noga så ser du att en faktura som är bestriden på ett korrekt sätt inte kan gå till kronofogden, utan tas upp i tingsrätten och blir då med all sanorlikhet ett sk "småmål" och där står parterna oftas för sina egna kostnader.

Varför man bestrider en faktura kan vara att man inte köpt/beställt vara/tjänst eller att som i det här fallet dom ställer kravet till fel person, hur trådskaparen går vidare är upp till honom.
Sen att elektronisk faktura inte är gilltig om inte mottagaren godkänt det i förväg tog jag upp i ett tidigare inlägg.

jag vill då att du tar fram din källa

http://www.domstol.se/templates/DV_Info … _5077.aspx

Rättegångskostnader

Den part som förlorar ett tvistemål skall enligt huvudregeln betala motpartens rättegångskostnader. I småmålen är möjligheterna att få ersättning dock begränsade. I de familjerättsliga målen får normalt vardera parten själv svara för sina kostnader. En part som vill få ersättning för sina rättegångskostnader måste begära det särskilt innan rättegången avslutas.

Den som kallas att vittna inför tingsrätten har rätt att få ersättning för sina kostnader för resa och förlorad arbetsinkomst. Ersättningen skall betalas av den part som har begärt förhöret. Har förhöret åberopats av en part som har rättshjälp eller beviljats ekonomiskt bistånd betalas dock ersättningen av allmänna medel.

12 086 Inlägg
12 december 2008
När man checkar in så klargörs de ju vem som ska betala, någon står ju som betalare. Sen att alla är registrerade är väl en annan sak antar jag. Jag vet inte hur de ligger till i ditt fall men jag hade ju hävdat bestämt att de är företagets faktura.

1 915 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
Ja, hotellet mailade mig och även till den andra anställda och chefen ang betalningen och de bifogade fakturan till oss alla tre, fakturan är till företaget och chefens namn står som referens.

Men eftersom företaget inte betalat denna faktura så kommer de nu att kräva pengarna av oss var o en och vad jag fattade när jag pratade med hotellet så var det inte ens tal om att skicka fakturor till oss privat, utan hon skulle gå direkt till kronofogden med detta.
Tycker det är lite konstigt om de kan göra så... Men kanske oxå bara är de som försöker skrämmas/hota med kronofogden så att vi genast ska betala ?

Är det nån av er som har erfarenhet av kronofogden ?
Om hotellet kräver pengarna via dom, får man betalningsanmärkning direkt på sig eller gör de någon undersökning först för att se så jag verkligen är skyldig de pengarna och ge mig chans att kunna överklaga ?
Isåfall kan jag vara lugn och se vad som händer och sedan överklaga om det blir så.

Men får man anmärkning direkt så blir det nog att försöka betala även fast jag inte borde eller har råd...
Sen vad jag förstått så lägger kronofogden på 600:- i avgifter.

tkd_rille skrev:
men har hotellet skickat fakturan till dig med företagets såkallade namn?. och inte ditt namn?. då kan de ju heller inte skicka de till kronofogden, utan måste skicka en privat faktura med ditt namn så du kan bestrida den, sen måste de även skicka en påminelse med detta innan de kan skicka det till kronofogden.

men bestrider du då den privata fakturan på dig så måste de ta upp målet i domstolen innan de kan använda sig utav kronofogden för att driva in pengar på dig. och där bestämmer domstolen vem som har rätt.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 915 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
Var inget prat om det vid incheckning, men firman som bokat och ska betala, har varit så på alla andra ställen vi varit på o då har det aldrig krånglat, fast då kanske han har betala utan krångel.....

Jag har sagt till dom "Jag har ej bokat något hotellrum och kan därför ej anses som betalningsskyldig för något jag ej bokat, jag har ingen skyldighet att betala företagets räkningar. "

Men det ansåg inte hotellet, jag har ju sovit i ett rum där och eftersom inte företaget betalar så blir det då jag som är skyldig att betala anser dom.

Sa även till henne att polisen höll med mig om att det var självklart att det är firman som bokat och även firman som ska betala, de kan inte kräva mig på betalning.
Men det höll inte hotellet med om...

Om man frågar snällt, tror ni polisen kan ringa o prata lite vett med hotellägaren ?
De hotar ju mig med kronofogden om de inte får betalt, det är väl olaga hot/utpressning eftersom jag inte har nåt med fakturan att göra...
Eller kan konsumentverket ringa dom o få dom att förstå att det är firman som ska betala och endast firman de kan skicka till kronofogden.

Mig lyssnar de ju inte på så.. sad

JapMax skrev:
När man checkar in så klargörs de ju vem som ska betala, någon står ju som betalare. Sen att alla är registrerade är väl en annan sak antar jag. Jag vet inte hur de ligger till i ditt fall men jag hade ju hävdat bestämt att de är företagets faktura.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Muttley
13 december 2008
alltså de måste ju faktiskt fakturera personligen innan de kan sätta dit dig.
jag tycker du ska ringa konsumentverket så fort du kan. för hotellet gör faktiskt helt fel. du är inte betalningskyldig då din chef har strulat till de sjukt mycket.
är hotellet seriöst ? de kanske försöker lura dig på pengar. eller din chef såklart.

larsson.m skrev:
Ja, hotellet mailade mig och även till den andra anställda och chefen ang betalningen och de bifogade fakturan till oss alla tre, fakturan är till företaget och chefens namn står som referens.

Men eftersom företaget inte betalat denna faktura så kommer de nu att kräva pengarna av oss var o en och vad jag fattade när jag pratade med hotellet så var det inte ens tal om att skicka fakturor till oss privat, utan hon skulle gå direkt till kronofogden med detta.
Tycker det är lite konstigt om de kan göra så... Men kanske oxå bara är de som försöker skrämmas/hota med kronofogden så att vi genast ska betala ?

Är det nån av er som har erfarenhet av kronofogden ?
Om hotellet kräver pengarna via dom, får man betalningsanmärkning direkt på sig eller gör de någon undersökning först för att se så jag verkligen är skyldig de pengarna och ge mig chans att kunna överklaga ?
Isåfall kan jag vara lugn och se vad som händer och sedan överklaga om det blir så.

Men får man anmärkning direkt så blir det nog att försöka betala även fast jag inte borde eller har råd...
Sen vad jag förstått så lägger kronofogden på 600:- i avgifter.

tkd_rille skrev:
men har hotellet skickat fakturan till dig med företagets såkallade namn?. och inte ditt namn?. då kan de ju heller inte skicka de till kronofogden, utan måste skicka en privat faktura med ditt namn så du kan bestrida den, sen måste de även skicka en påminelse med detta innan de kan skicka det till kronofogden.

men bestrider du då den privata fakturan på dig så måste de ta upp målet i domstolen innan de kan använda sig utav kronofogden för att driva in pengar på dig. och där bestämmer domstolen vem som har rätt.

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
13 december 2008
Jag skulle inte ens orka bry mig.
Det är ju helt uppenbart att du inte är betalningsskyldig. Det är företaget som nyttjat tjänsten, sen vem som faktiskt bodde i rummet hör inte hit. Du kan inte bli skyldig att betala en faktura utställd på någon annan. Det är ju självklart. Jag skulle sagt till hotellet att fortsättningvis sker all kontakt med betalningsskyldig, i detta fall chefen vars namn står på fakturan. Du har inget med saken att göra.

/ichi

1 915 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
nej precis, men det fattar inte hotellet.
De fortsätter ju bara att hota med kronofogden om de inte får betalt.

Vad händer om de lämnar över till kronofogden ? Får jag betalningsanmärkning direkt då ? Eller finns det chans att bestrida den då ? nu kan jag ju inte bestrida nåt då enda fakturan är till företaget, men på måndag så ska ju hotellet ha från oss alla, om inte företaget betalat.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

8 883 Inlägg
13 december 2008
larsson.m skrev:

Vad händer om de lämnar över till kronofogden ? Får jag betalningsanmärkning direkt då ? Eller finns det chans att bestrida den då ? nu kan jag ju inte bestrida nåt då enda fakturan är till företaget, men på måndag så ska ju hotellet ha från oss alla, om inte företaget betalat.

Om det går så långt som till Kronofogden (vilket är helt onödigt) så får du en betalningaanmärkning JA.
Men innan dom kan gå till kronofogden ska du först ha fått ett Inkassokrav.

Betalningsföreläggandet från kronofogden går att bestrida, hur lång tid man har på sig står i brevet.

Fotograf på tierpidag.se

12 086 Inlägg
13 december 2008
Det man kan göra om dom polisanmäler är att motanmäla, det funkar alltid.
Om inte annart kan du polisanmäla först, kan inte tänka mig att de är lagligt att driva in pengar från fel person. Då kanske dom inte är så stöddiga längre.

blacken
13 december 2008
Hamilton skrev:
larsson.m skrev:

Om det går så långt som till Kronofogden (vilket är helt onödigt) så får du en betalningaanmärkning JA.

Betalningsföreläggandet från kronofogden går att bestrida, hur lång tid man har på sig står i brevet.

Men även om man är oskyldig och kronofogden lägger ner, så är "betalningsanmärkningarna" kvar i 3 till 5 år..

8 883 Inlägg
13 december 2008
blacken skrev:
Hamilton skrev:
larsson.m skrev:

Men även om man är oskyldig och kronofogden lägger ner, så är "betalningsanmärkningarna" kvar i 3 till 5 år..

Du kan aldrig få en betalningsanmärkning i det fallet av den enkla anledningen att kronofogden inte godkänt kraven.
Senast redigerat av Hamilton (13 december 2008)

Fotograf på tierpidag.se

blacken
13 december 2008
Hamilton skrev:
blacken skrev:
Hamilton skrev:

Du kan aldrig få en betalningsanmärkning i det fallet av den enkla anledningen att kronofogden inte godkänt kraven.

Är det nåt nytt?

8 883 Inlägg
13 december 2008
blacken skrev:
Hamilton skrev:
blacken skrev:

Är det nåt nytt?

Inget nytt i det alls.  Man kan inte skicka krav till kronofogden hur som helst och tro att man får rätt, finns klara och tydliga regler hur det går till att driva in skulder.
Fallet i den här tråden är ju en tvist och handas inte av kronofogden utan av tingsrätten förutsatt att trådskaparen bestrider fakturan.
Gör han inte det så har han i stortset godkänt den och ärende kan gå vidare till inkasso.
Senast redigerat av Hamilton (13 december 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Muttley
13 december 2008
blacken skrev:
Hamilton skrev:
larsson.m skrev:

har kronofogden gjort ett fel så tar de bort anmärkningen, vet själv då min faster jobbat där typ 15 år :S

blacken
13 december 2008
tkd_rille skrev:
blacken skrev:
Hamilton skrev:

har kronofogden gjort ett fel så tar de bort anmärkningen, vet själv då min faster jobbat där typ 15 år :S

Det gör dom inte alltid. har "råkat" ut för sådant och fick rätt senare, men betalningsanmärkningen/na blev kvar i tre år..

1 915 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
Som jag skrivit tidigare så kan väl inte jag bestrida denna faktura som är till företaget jag jobbade på ?
Hotellet måste väl skicka en faktura till mig först i mitt namn, om jag ska ha nåt att bestrida ?

Men i detta fallet så säger hotellet att om inte firman betalar så driver de in pengarna från oss 3 var & en via kronofogden.

Hamilton skrev:
Fallet i den här tråden är ju en tvist och handas inte av kronofogden utan av tingsrätten förutsatt att trådskaparen bestrider fakturan.
Gör han inte det så har han i stortset godkänt den och ärende kan gå vidare till inkasso.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

8 883 Inlägg
13 december 2008
larsson.m skrev:
Som jag skrivit tidigare så kan väl inte jag bestrida denna faktura som är till företaget jag jobbade på ?
Hotellet måste väl skicka en faktura till mig först i mitt namn, om jag ska ha nåt att bestrida ?

Men i detta fallet så säger hotellet att om inte firman betalar så driver de in pengarna från oss 3 var & en via kronofogden.

Uppenbarligen har du fått en faktura om än på ett felaktigt sätt för annars skulle du väll inte ha kontaktat hotellet eller hur?

Fotograf på tierpidag.se

1 915 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
jo, iof.
de skickade ju denna faktura till 3st. Varav 2 fd anställda o till ägaren av firman.

Så det är alltså denna jag ska bestrida även fast den inte är i mitt namn ?

Avvaktar tills måndag o ser vad konsumentverket säger.
Ska nog kontakta kronofogden oxå o se vad de säger om detta.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 915 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
Nu har jag varit till konsumentverket ang detta.

Hotellet har ingen rätt att kräva mig på pengar pga av att företaget inte betalat.
Om de lämnar till kronofogden så får jag ett brev som jag måste svara på inom 10 dagar, annars får jag automatiskt en anmärkning, isåfall ska jag bestrida kravet och då går det till rätten istället för fogden.
Konsumentverket tyckte jag hade ett bra bevis, då hotellet skickade mig fakturan som är till företaget där även chefens namn står som referens.

Den fakturan jag har fått som är till företaget är inget jag kan bestrida, då den inte är till mig.
Jag måste först få en egen faktura som enbart är på beloppet för ett rum, om jag ska ha nåt att bestrida.
Om allt ska gå rätt till så måste jag även få en faktura o sen påminnelse osv innan de kan lämna till kronofogden, i nuläget är det bara företaget de kan skicka till kronofogden.

Skulle de komma med ett krav så skulle jag återkomma till konsumentverket så skulle de hjälpa mig att skriva ihop nåt.

Men skulle det gå så långt som till rätten och jag av nån anledning skulle förlora så skulle det max bli 1000:- dyrare än om jag skulle betal ett rum nu.
Men detta isåfall skulle jag sedan kräva av företaget som är betalningsskyldiga till hotellet

Hotellet skulle kontakta mig idag sa de i fredags, har fortfarande inte hört nånting från dom....

Får se om de hör av sig under eftermiddagen/kvällen.

Bara att vänta o se vad som händer, borde inte ha så mkt att oroa mig för iaf.
Både polis & konsumentverket är på min sida iaf.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök