3689
Sök

Får inte in växlarna alls. Lammellerna eller tryckplattan?

52 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#1
Hej.big_smile

Var ute å åkte rätt som det var fick ja inte in växlarna alls.
när ja trycker ned kopplingen så har ja samma tryck.
så var det inte innan utan när man var nästan nere vid golvet
så gick det lättare belastning men inte längre.
om vajern hadde gått så hadde ja ingen pedal att trycka ned så den kan det inte vara
då är det ju 3 alternativ kvar.sad

Tryckplattan
Lamellerna
Uttrampningslagret

men som ja fatta det så är uttrampningslagret samma sak som att man inte har någon koppling
å att det väsnas när man startar motorn....

det som är mysko är att den låter precis som vanligt
hör inga missljud

så då är det bara tryckplattan eller lamellerna kvar men frågan är ju vilken det kan vara...
för när ja är i rulande hastighet säg ca 60 km/h
när ja trycker ned kopplingen så slirar kopplingen för då sticker varv räknaren i väg å minskar hastigheten..... men hörde i går om lamellerna skulle varit skrot så skulle man inte kunna växla så frågan är då om det är tryckplattan eller är ja helt ute å cycklar ???



har ju lite problem att komma någon stans bor ju mitt ute i ingen stans.
så ska man börja jobba på måndag vet inte vad ja ska göra för att fixa detta please bigg help needed
på verkstan ville dom ha ca för hela jobbet 7500:- för allt i hopa... jo det skulle ja kunna ge dom med
men nu har ja inte 7500:- å jag ska äntligen börja jobba för man har ju inte haft ett jobb på väldigt länge
å framföralt inte ett jobb som kan få en anstälning
så har ni något jag är uppen för förslag

allt kan hjälpa nu

Det är en:
golf 3 variant 95/9
ABS/ABZ motor
reg KDT060 om så behövs
växellådan är ju en 020 eller 02K om ja fattat det riktigt
AHB eller AHD växellåda enligt boken men nu är ja osäker... ska i säng... big_smile
motornummer vet ja inte om det är det som står tillvänster på motorn ovanför den vänstra tändstiftet....

om annat fråga järna bara ja får skrället att funka big_smile

mvh Marcus:rolleyes:
Senast redigerat av chrizz (16 december 2008)

om det går i sönder så går det sönder å det är sådant som händer :s
problem ... bara problem. :/

Reparatör
630 Inlägg
13 december 2008
#2
troligtvis lamellen som e ras . Bara ner med lådan å byta kmpl koppling . Ta några polare till hjälp å myta dom med en fylla = några flak öl lol å sen e bilen klar . OBS ölen ges till dom efter bilen funkar igen big_smile


26 Inlägg
13 december 2008
#3
kolla vajern först. kan vara skusteringen som har get sig.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 december 2008
#4
Den frikopplar inte ordentligt? Något i länkaget (vajer på dem va?) lär vara galet... Så ge fan i o riva ner låda o hålla på utan försök sträcka vajern/fyll på bromsvätska om den är hydraulisk...


52 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#5
för man kan ju lägga sig på kopplingen å trycka på bromsen utan att bilen går framåt oavset fram eller bakåt
men då sitter ju inte plast fästet på men om man sätter på den så försvinner kopplingen helt å hållet....
så allt är ju mysko... å när ja tar kopplingsarmen på växellådan så klarar ja inte av att dra upp den så det
verkar ju inte vara något fel efter vajern till växellöddan..

det är så snurrigt just nu...

hmmm ska ialla fall bytta vajern på den å se om det kan vara den... försökte i dag men fastnade
på om det heter bitalen eller pitalen kanske petalen...
som ja fattar det så ska man ta bort den lilla vita plast saken som sitter bakom armen i kupen
men det var så jäkla trångt å det mörknar ju nu ganska tidigt så ja fick aldrig loss den........
så ja ska försöka bytta den i morgon så man kommer någon vart...

om någon har tips eller mera idéär så är det bra...
ja återkommer ialla fall efter byttet får se vad det händer....


ingen som är intresserad att köpa den efter fixad koppling så klart...
tänkte skaffa mindre för den är för stor för mig men den går ju billigt...
Senast redigerat av im_marcus (14 december 2008)

om det går i sönder så går det sönder å det är sådant som händer :s
problem ... bara problem. :/

52 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#6
Konstaterade att dom 2 vita flärparna satt inte på
å när ja satte fast dem så försvan kopplingen i golvet

kan det vara urtrampningslagret eller bara kopplingen som behövs bytas ???

efter ja tryckte på dem så starta ja inte.


några idé eller tips ???
det finns ju inget motstånd i kopplingen när man kan ta å förflytta med näven

om det går i sönder så går det sönder å det är sådant som händer :s
problem ... bara problem. :/

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
14 december 2008
#7
Byter du koppling så byter du också urtramps lager och svänghjuls lager, dom kostar så lite så de finns ingen anledning till att inte byta dom när du redan har lådan nere..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

52 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#8
då är det lika bra att bytta allt efter som man har ju nere lådan på golvet.
det är ju ingen idé att bara byta lagren.....

har ingen hydraulik utan självreglerande koppling.

testa å drog i gång bilen när ja hadde fixat vajern så som den ska sitta men hör inga missljud då heller
så får hoppas det är vajern som är problemet... annars har ja inte en susning om va det kan vara..

betalen/pitalen/petalen eller vad den nu heter går i alla fall i golvet å stannar där så koppling har ja inte ialla fall... å inga miss ljud.
Senast redigerat av im_marcus (14 december 2008)

om det går i sönder så går det sönder å det är sådant som händer :s
problem ... bara problem. :/

2 Inlägg
15 december 2008
#9
Jag har ett likadant problem med min Audi 80, förmodligen lika konstruktion, fick tipset av en gube att det kan vara en ryckutjämningsfjäder på lamellen som lossat, och kanske ligger en liten del av lamellen kvar mot svänghjulet i urtrampat läge, o axeln in i lådan snurrar så att det ej går att lägga i nån växel.
Funderar nu på att lyfta ur motorn, inte kul...

52 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#10
jo ska riva i det till helgen så får se vad det kan vara förnågot...
för det är ju lika bra bytta både lameller å allt när man redan har nere å i sär taget.
jo kopplingen är det ju inte har precis bytt den med hjälp av min bror så
nu är det ju bara 3 alternativ kvar... ska ta kort på det i helgen
så kommer nog lägga hupp här sedan... får ni se hur det är :p

om det går i sönder så går det sönder å det är sådant som händer :s
problem ... bara problem. :/

2 Inlägg
16 december 2008
#11
Jag kollade igår genom ett hål i kopplingskåpan o jämförde med en lös tryckplatta från en volvo (för att se funktionen), min fru tröck o släppte på kopplingen medan jag tittade in genom hålet, snurrade motorn hål för hål, och mycket riktigt ena halvvarvet av tryckplattan rörde sig ca 5mm medan den andra halvan var stilla, bara att riva ner lådan.
Troligtvis solfjädrarna på tryckplattan som gett sig.

52 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#12
solfjädrarna ???? är det dom som sitter inåt mot centrum så att säga ???

ja då är det lika bra bytta allt på en gång för det är ju ingen idé att bara bytta tryckplattan
lika bra bytta allt som är då.
ja bara funderar på om den är bytt allt med koppling... hur länge ska det hålla vid normala förhållande å inte
"väl använd" koppling alltså kopplingen behövs ju inte användas mer än vad det behövs undra hur många
mil eller år man kan ha den då utan att man behöver göra något...  för dom påstog på volvo att den var bytt
när föräldrarna köpte bilen till mig... hmmm :s

om det går i sönder så går det sönder å det är sådant som händer :s
problem ... bara problem. :/


Sök