2308
Sök

Turbo eller Kompressor till vr6

35 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#1
Någon som vet vilket man bör satsa på?
Är intresserad av att antingen sätta i en turbo eller en kompressor i min vr6.

Vilket ger mest effekt och givevis, vilket håller motorn för?

Hur mycket jobb ligger det bakom om man ska montera detta?

Vet någon om någon sajt där man kan köpa färdiga kit? Helst svenska.

Tack på förhand!


290 Inlägg
12 december 2008
#2
här kan du köpa turbokit http://www.stylingkompaniet.com/shop/ca … db052f2e89
och här kompressor kit http://www.stylingkompaniet.com/shop/ca … 154_65_651
sen kanske du behöver kompsänka kolvarna och starkare stakar och kolvar.

80 Inlägg
12 december 2008
#3
Turbon ger mer effekt på toppen medan skompressorn laddar tidigare...men jag hade valt turbo alla dar i veckan. Men som sagts här ovan...ska du bygga seriöst så behöver du nya kolvar och stakar och en lite putsning i toppen för kompet.

Second place is the first looser!!

646 Inlägg
12 december 2008
#4
www.vr6.nu Där finns killar som har både turbo samt kompressor, dom hjälper mer än gärna till med lite svar! smile

Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 december 2008
#5
volvofucker skrev:
sen kanske du behöver kompsänka kolvarna och starkare stakar och kolvar.

Diesel internals....400hk är lugnt, upp till 500hk går med bara komp-platta...

Enklast är kompressorn när man ser till montering/demontering inför besiktingen...


1 785 Inlägg
22 december 2008
#6
Fredmeister skrev:
Någon som vet vilket man bör satsa på?
Är intresserad av att antingen sätta i en turbo eller en kompressor i min vr6.

Vilket ger mest effekt och givevis, vilket håller motorn för?

Hur mycket jobb ligger det bakom om man ska montera detta?

Vet någon om någon sajt där man kan köpa färdiga kit? Helst svenska.

Tack på förhand!

Jag tycker du ska satsa på kompressor. Börjar ladda redan från tomgång.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Fullständigt galen
319 Inlägg
22 december 2008
#7
jag skulle kört kompressor eller både och wink

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm

Avstängd
22 Inlägg
22 december 2008
#8
både och ! smile

Whatever :)
1 652 Inlägg
22 december 2008
#9
volvofucker skrev:
här kan du köpa turbokit http://www.stylingkompaniet.com/shop/ca … db052f2e89
och här kompressor kit http://www.stylingkompaniet.com/shop/ca … 154_65_651
sen kanske du behöver kompsänka kolvarna och starkare stakar och kolvar.

hmm jag skulle inte köpa delar av stylingkompaniet iaf... sakerna kan du köpa mycket billigare.. sen ska de är mega priser för att installera de med.. de tar jävligt bra betalt..

kompisen lacka en moppe tank där i röd metallic.. 15.000 med lack och jobb..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 december 2008
#11
XeptiQ skrev:
hmm jag skulle inte köpa delar av stylingkompaniet iaf... sakerna kan du köpa mycket billigare.. sen ska de är mega priser för att installera de med.. de tar jävligt bra betalt..

kompisen lacka en moppe tank där i röd metallic.. 15.000 med lack och jobb..

Köpa bara kittet är kanon blir ungefär samma pris som kinetic tar från staterna +- ett par tusenlappar
och själva kittet är som sagt väl beprövat finns flera som kör med det här på gorg också (kinetic,stylingkompaniet och bahnbrhenner kör samma chip/komponenter) och det är bolt-on
alltså ingen svår operation som lätt klarar av själv på ett par dagar om ens det..


Byggare Behm
562 Inlägg
22 december 2008
#12
Man ska ha i åtanke att VW valde att lägga ned VR6-motorerna .
Varför ? Dom hade problem att få motorerna att hålla och vara driftsäkra, syns bland annat när man
läser VR6-annonserna på blocket.
Kolvar och stakar från dieseln är smart , ta en titt på toppen, kanske idé att byta ventilfjädrar
om du ska dit med en kompressor med en massa tryck.
Om dieseln även har starkare ventilfjädrar får någon entusiast svara på.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 december 2008
#14
_Jonex_ skrev:
Man ska ha i åtanke att VW valde att lägga ned VR6-motorerna .
Varför ? Dom hade problem att få motorerna att hålla och vara driftsäkra, syns bland annat när man
läser VR6-annonserna på blocket.

var nog det värsta jag hört idag....VW har aldrig lagt ner VR-6 motorerna Dom säljs än idag:

AAA 2.8L 12v
ABV 2.9L 12v
AQP(?) 2.8L 24v
BHF 3.2L 24v
(???) 3.6L 24v

En VR-6:a är inte känsligare än någon annan motor och är en utmärkt konstruktion som tar det bästa av 2 världar.Och eftersom VR-6 är en smart kontruktion som tar liten plats valde man att bygga vidare på den och utveckla W motorn som bland annat sitter i bugatti veyron.

ingenting i toppen behöver bytas för att man monterar kompressor...

BTW Porsche Cayenne kör också med VR-6...
Senast redigerat av MeloveGolf (23 december 2008)


409 Inlägg
23 december 2008
#15
turbo och syncro blir en dyr kombo om du vill att de ska hålla. vf engineering har färdiga kompressorkit till din bil. turbo ger givetvis mest effekt men äter växellådor till frukost om du laddar lite mer.

berätta gärna mer om dina 230hk. tippar på att du har max 200.
Senast redigerat av h0lle (23 december 2008)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 december 2008
#16
h0lle skrev:
turbo och syncro blir en dyr kombo om du vill att de ska hålla. vf engineering har färdiga kompressorkit till din bil. turbo ger givetvis mest effekt men äter växellådor till frukost om du laddar lite mer.

beror på körstil min växellåda/bakaxel har inte sagt nånting ger man fan i för många banzai starter och burnouts klarar man sig länge är man orolig går det utmärkt att snatta drivlina från r32/v6 4-motion så har man drivlina som pallar 500hk+ (går att uppgradera mer om man vill) det kräver dock lite svetsning om man inte vill skicka sin bakaxel till dutchdub (holland)...


409 Inlägg
23 december 2008
#17
MeloveGolf skrev:
h0lle skrev:
turbo och syncro blir en dyr kombo om du vill att de ska hålla. vf engineering har färdiga kompressorkit till din bil. turbo ger givetvis mest effekt men äter växellådor till frukost om du laddar lite mer.

beror på körstil min växellåda/bakaxel har inte sagt nånting ger man fan i för många banzai starter och burnouts klarar man sig länge är man orolig går det utmärkt att snatta drivlina från r32/v6 4-motion så har man drivlina som pallar 500hk+ (går att uppgradera mer om man vill) det kräver dock lite svetsning om man inte vill skicka sin bakaxel till dutchdub (holland)...

summa summarum blir det en dyr kombi eftersom du får byta ut syncron mot haldex..

12 086 Inlägg
23 december 2008
#18
XeptiQ skrev:
kompisen lacka en moppe tank där i röd metallic.. 15.000 med lack och jobb..

haha, en moppetank.. vadå blåst! lol


Sök