2577
Sök

V70 vs PASSAT

4 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
Hej!
Jag är personligen lite lost när det gäller bilar och skulle uppskatta lite tips från er som vet lite mer.
Jag står i valet och kvalet. Ska jag köpa en V70 eller en passat? För och nackdelar på respektive bil?
Är ju sugen på en V70. Gillar volvo. Men som jag förstått så är passat billigare i bränsleförbrukning?
Jag har inget krav på värsta motorn. Kör mycket i Stockholm och nån långkörning då och då. Vill helst inte lägga så mycket månadskostnad i bensin, försäkring osv. Skiljer det mycket mellan dessa bilar?
Kör nu min gamla välinkörda 945a. Men tänkte unna mig en lite nyare fräschare bil.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
12 december 2008
Jag är ingen höjdare på någon av bilarna, men just VW/Audi har väl ganska klena bussningar i framvagnen va?

Mvh Michael.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

fälg fantast
1 086 Inlägg
12 december 2008
jag har ägt en VW passat 2003 års modell, motor : 1.8 T, funkade klockrent gick hur fint som helst,  och bra går dom enligt mig för å va 150 hk, billiga i försäkring och förbrukning, så mitt val skulle självklart vara en passat

men men

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

VW-nörd?
4 332 Inlägg
12 december 2008
Ta en senare modell av Passaten om du skall ha en sån iaf...mkt barnsjukdomar lösta och därmed bättre kvalitet.
150 hästarn är pigg jao

205 Inlägg
12 december 2008
Volvon!! smile

Nej, men provkör och känn vilken som är skönast att åka? Det är ju det enda man kan göra smile
Lycka till!

Yellow bug!
1 640 Inlägg
12 december 2008
Passat i alla väder big_smile -01 och uppåt bör du välja tycker jag, då med faceliften 3BG. Mycket barnsjukdomar och annat som är löst då! Samt att dom känns tusen gånger mer modernare och snyggare än 3B:n.

Tycker de är snyggare än V70 och inte riktigt lika "mainstream". Vill du åka riktigt billigt så välj en diesel med minsta motorn, då kommer du lätt ner till 0,4 i förbrukning! Samt att dieslarna går mycket lugnare och skönare att åka i än en bensinbil! Men vill du ha en bensinbil så se till att få en 1,8t. De går mjukt och behagligt och kraften finns där med ett litet chip.. Ligger runt litern i medelförbrukning, iallafall dom jag provkört!

Komforten ligger nog lite på V70ins sida, men bara LITE. För Passaten har underbar komfort, men frågan är om stolarna inte är snäppet skönare i V70! smile

Och i dagens tider, Volvo är på väg ner, V.A.G bara reser sig mot skyarna och säljer bättre än aldrig förr!

Köp en Passat, du får riktigt mycket bil för pengarna!
Senast redigerat av Edil_ (12 december 2008)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

4 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
Ta en senare modell av Passaten om du skall ha en sån iaf...mkt barnsjukdomar lösta och därmed bättre kvalitet.
150 hästarn är pigg jao

Vilka modeller är det som krånglar? Jag skulle nog helst vlja ha en -03a.

4 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
Edil_ skrev:
Tycker de är snyggare än V70 och inte riktigt lika "mainstream". Vill du åka riktigt billigt så välj en diesel med minsta motorn, då kommer du lätt ner till 0,4 i förbrukning! Samt att dieslarna går mycket lugnare och skönare att åka i än en bensinbil! Men vill du ha en bensinbil så se till att få en 1,8t. De går mjukt och behagligt och kraften finns där med ett litet chip.. Ligger runt litern i medelförbrukning, iallafall dom jag provkört!

Finns det några nackdelar med att köra diesel? Dyrare skatt har jag förstått men i övrigt?

104 Inlägg
12 december 2008
köp inte en passat v5 bensin eller v6 tdi. välj mellan 1,8t, v6 bensin, eller 1,9 tdi.

v70 awd 2,5t -07
855R -97

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 december 2008
Edil_ skrev:
Passat i alla väder big_smile -01 och uppåt bör du välja tycker jag, då med faceliften 3BG. Mycket barnsjukdomar och annat som är löst då! Samt att dom känns tusen gånger mer modernare och snyggare än 3B:n.

Komforten ligger nog lite på V70ins sida, men bara LITE. För Passaten har underbar komfort, men frågan är om stolarna inte är snäppet skönare i V70! smile

Och i dagens tider, Volvo är på väg ner, V.A.G bara reser sig mot skyarna och säljer bättre än aldrig förr!

Det vill jag se bevis på!
Jag är 100% säker på att deras bilförsäljning också sjunker!

Volvos V70 D5 eller 2,4D är också relativt snåla, ligger runt 0,6 i förbrukning, och då får man tänka på att de väger en del.
V70n är ju erkänd som en rymlig, bekväm och säker bil. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Yellow bug!
1 640 Inlägg
12 december 2008
dobermann-life skrev:
Edil_ skrev:

Finns det några nackdelar med att köra diesel? Dyrare skatt har jag förstått men i övrigt?

Lättare att fråga fördelar wink

Man slipper bensinlukt
Bränsleförbrukningen
Skönare att åka i
Skönare att köra
Vridet gör att man kommer iväg lättare och slipper växla lika ofta
Finns mååånga fördelar med diesel har jag lärt mig nu! big_smile

Nackdelar är väl då skatten, ligger på 1900:- 3 ggr per år.
Och sen ser väl vissa knacket vid tomgång som en nackdel, men det låter bara skönt wink

bytoken skrev:
köp inte en passat v5 bensin eller v6 tdi. välj mellan 1,8t, v6 bensin, eller 1,9 tdi.

Vad är det för fel på en V6 TDi? Hade INTE tackat nej till en V6 TDi 4-motion! tongue De drar mer och så, men guuuuud vad skönt dom går! big_smile
Senast redigerat av Edil_ (12 december 2008)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
12 december 2008
dobermann-life skrev:
Mortalis skrev:
150 hästarn är pigg jao

Vilka modeller är det som krånglar? Jag skulle nog helst vlja ha en -03a.

-01 och framåt är bra. så 03 är ingen fara smile

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page … odelID=415
Senast redigerat av Mortalis (12 december 2008)

1 079 Inlägg
12 december 2008
TurbOla skrev:
Edil_ skrev:

Det vill jag se bevis på!
Jag är 100% säker på att deras bilförsäljning också [b]sjunker
![/b]

Volvos V70 D5 eller 2,4D är också relativt snåla, ligger runt 0,6 i förbrukning, och då får man tänka på att de väger en del.
V70n är ju erkänd som en rymlig, bekväm och säker bil. smile

Så sant, TurboOla. Edil är för jävligt optimistisk.. AHAHA som att de skulle sälja som bäst när ingen vågar köpa bilar när folk avskedas som på löpande band, finanskris över hela världen... big_smile lol Vem var det som bad om statligt stöd i Tyskland? VW kanske? Ahaha just de.

OnT: V70 alla dagar i veckan.

"Komforten ligger nog lite på V70ins sida, men bara LITE. För Passaten har underbar komfort, men frågan är om stolarna inte är snäppet skönare i V70! smile" Du yrar. En Hitlerslädes plastsits kan inte jämföra sig med en V70n med fåtöljer i skinn.

Fjädringskomfort? Lätt V70. Ej om du vill åka snabbt i kurvor, men som komfort i lite över lagliga hastigheter är den väldans bra på.

Rymlig? Det tar även V70 hem. V70 är en större bil är Passat. Punkt.

Säkerhet? Ja Volvo är kända för att vara säkra bilar, med rätta. Inte minst V70 är mycket säker och skulle jag välja att sitta i en V70 och en Passat i t.ex. en frontalkrock är valet lätt. Större --> tyngre --> bättre säkerhet.

Sen behöver du inte oroa dig om att köpa en bil som krånglar om du väljer en V70.
Senast redigerat av Syst3m (12 december 2008)

133 Inlägg
12 december 2008
Edil_ skrev:
Passat i alla väder big_smile -01 och uppåt bör du välja tycker jag, då med faceliften 3BG. Mycket barnsjukdomar och annat som är löst då!

Hur mycke "barnsjukdomar" har en V70n då? Inte så många!! Och komforten ligger inte "nog" hos volvon den GÖR de!! Och som du sa volvo är på väg ner yterliggare ett argument FÖR V70!!!

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
12 december 2008
Sen behöver du inte oroa dig om att köpa en bil som krånglar om du väljer en V70.

Du är äckligt partisk i ditt svar.

V70 är inte världens bästa bil. Dom går sönder dom oxå.

Till dobermann-life

Du bör åka själv och provkör båda bilarna, jämför insida och utsida vad som känns mest rätt och kolla upp vilken som är mest ekonomisk att äga.

Man ska inte gå efter vad folk skriver här på garaget då folk kan vara "partiska" och svartmålar det andra alternativet.

Prisjägare
238 Inlägg
12 december 2008
Baksätena i passat är ren pest att sitta i, speciellt mittsätet. Ryggstöden förstör det hela...

Framsätena är inte alltför sköna heller, tycker att de är lite för platta och för anpassade för feta människor wink
Nämen lite mer skålade stolar hade varit trevligt.

4 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
Ja det är inte lätt det här. Jag har aldrig kört en passat dock så jag ska börja med att provköra den imorgon. Gillar verkligen komforten i volvo. Men visst vore det trevligt med en lite billigare bil. Samtidigt som en större rymligare bil är bättre eftersom jag har en stor hundbur som tar upp hela bagageutrymmet och kan därmed inte lasta nåt mer där bak.
Vet någon vad skatten liggr på, på dessa bilar?
Är tacksam för allas råd:D

104 Inlägg
13 december 2008
Edil_ skrev:
bytoken skrev:

Vad är det för fel på en V6 TDi? Hade INTE tackat nej till en V6 TDi 4-motion! tongue De drar mer och så, men guuuuud vad skönt dom går! big_smile

Därför att 2,5 tdi v6 är en törstig motor som inte är så hållbar, finns säkert dom som har gått långt och går billigt, men tom vag verkstan varnar för denna motor, har för mig att det är kammarna som slits fort, men är ej helt säker.
Håller med om att den är bra att köra, den är stark.
Jag skulle inte ha köpt volvon, kör nu a4 med 34k mil och den känns rejälare än min förra v70 som rullat 16k mil. Försök hitta en fin passat eller audi.

v70 awd 2,5t -07
855R -97

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 december 2008
Mitt val skulle då lätt falla på en Passat TDI, var väldigt nära att det blev en sån senast vi skulle byta bil. Helt okej stolar (dock inte lika sköna som dom Svenska, Saab/Volvo) och väldigt skön motorkarraktär.

Vi provkörde även en V70 T5, måste nog säga att den var inte alls särskillt imponerande. Visst sköna stolar och bra med utrustning men ack så tråkig att köra, väldigt krängig och kändes inte alls särskillt pigg, tyvärr.

Men eftersom det är DU som ska ha bilen så är ju det bästa om du själv kan prova båda och fatta dig en egen uppfattning, vem vet, det jag ser som negativt kanske du ser som positivt och vise verca. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
13 december 2008
Äh behåll 945:an, det är så mycket mer bil än både Passat och V70 tillsammans.. wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Sök