3522
Sök

Abs lampa passat!

37 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
Hej!
Nya problem!
Har en passat vr5 99:a.  Så fort jag slår på tändningen lyser och piper abs lampan och bromsvarningslampan lyser... Har varit inne och kopplat upp den på verkstaden för att se om dom kunde lokalisera om d va nån sensor vid hjulen som var paj men kunde inte få signal från styrboxen och därför kunde dom inte få nån felsignal från abs enheten!
Airbaglampan lyser också och det kan ju va trevligt så här till jul men hade hellre satt in en julgran:)

Någon men några vettiga tips innan jag river ner förmycket?

Administratör
2 979 Inlägg
14 december 2008
Testa och sök lite denna frågan har disskuterats förut. Men vad gäller absen åker du på att byta styrdonet som sitter på abs pumpen "komplett enhet" och airbagen är det troligen okontakt i stolen man brukar kunna lösa det med lite kontaktspray "under stolen" alt så får du läsa av felminnet på airbagen med.

En kopp av den svarta såsen...

37 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
Okej... Kollade runt lite och d där med att det luktar bränt från bakbromsarna stämmer på min me...... Vw epidemi kanske?

1 488 Inlägg
14 december 2008
Har sett felet lite överallt så det verkar ju vara vanligt. Airbagen är jättevanlig vet jag iaf då jag själv haft problem med de. Kontaktspray som goffen säger eller så byter de kabelhärvan.

Administratör
2 979 Inlägg
14 december 2008
Bakbromsarna är ju vanligt på dom flesta bilar med skivor bak oftast så att man får plocka ner och slipa bort rosten och smörja med keramikpasta eller kopparpasta ungefär 1ggn om året... Har troligen inget med abs bromsproblemet att göra....

En kopp av den svarta såsen...

646 Inlägg
14 december 2008
Har haft exakt samma fel på min A4 och min lösning på problemet var:

Att först försöka koppla upp den mot datorn och läsa felkoder, där det stod det samma som för dig att den inte kunde koppla upp för det saknades signal! Släcks abs lampan samt bromslampan efter en stund och tänds igen när du kör?

Tänds den men släcks när du står still så är det kransen (kransarna) som e slut!
Är den tänd hela tiden utan avbrott så är det en eller flera givarare samt krans som är slut mest troligen!

Gör då så här koppla loss dina kontaktstycken till givarna (som oftast sitter rätt lätt tillgängligt). Mät resistansen på samtliga givare ( Dom skall ligga på ett värde inom 1000 - 1200 ohm) (rätta mig om jag har fel). Skulle det vara så att din givare eller kanske flera visar oändligt eller inget så är dom kassa och det är bara å byta.
Kan krävas en del våld för att få ut den gamla men det är inget svårt. Sen när den nya sätts på plats så knacka in den försiktigt, tänk även på att först mäta ut avståndet mella nav och givare så du får någorlunda samma med den nya sen!

Du hittar billiga orginalgivare i tyskland för en skitpeng (www.ebay.de) , annars så får man hosta upp en del för dom här i Sverige tyvärr cirka 1500 eller mer oftast.

Kan vara så illa med att din absstyrenhet e kass men mest troligen inte, skulle du lyckas att få läst dina felkoder och datorn visar att vänster fram samt högerbak givare e sönder så tyder det på att din enhet e kass!
En begagnad styrenhet kostar allt emellan 2500 till 5-6 tusen eller så kan man skicka den till staterna för en totalsumma på cirka 2-2500 spänn med frakt samt skrivtlig garanti på ett ex antal år (minns inte exakt) http://www.modulemaster.com/en/index.php

Dock så behöver det inte vara så illa!  Min visade så men jag hade 2 st kassa givare samt en krans så var åt helvete!
Kostade mig inte mer än 600 + arbete smile.

Hoppas att det hjälper lite! smile

Mvh Mikael

Edit: ursäkta stavfel
Senast redigerat av Camitz (14 december 2008)

Sök