2662
Sök

Fotohjälp, varför blir vita LED blåa på kort?

302 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
När jag tar kort på bilens vita LED så blir de blåa på kort?

Varför? Någon inställning på kameran som kan fixa till det?

5 089 Inlägg
14 december 2008
jag vet inte. men om det nu är kameran kan du ju skriva vilken variant utav kamera det är  wink

\Lindgren

302 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
FLindgren skrev:
jag vet inte. men om det nu är kameran kan du ju skriva vilken variant utav kamera det är  wink

big_smile

Vanlig kompakt digital kamera. Canon Ixus 75 eller om det var 80 big_smile

3 113 Inlägg
14 december 2008
vit LED utgöra ändå blått.. och det fastnar i kameran även om vi kanske inte ser det lika bra med vårat öga.

vet inte direkt hur du att göra men testa, ändra o lek med vitbalansen. kanske funkar.

Semper Fi

Byggare Behm
562 Inlägg
14 december 2008
Hmm.
Redigera ljuset,kontrasten och färgerna i PS efteråt. 
Kan man ändra slutartid manuellt så kan du få riktigt bra bilder ändå men
det är inte många " vanliga" kameror som har den funktionen.
Minister visade ett bra exempel på det i sin Lexus-projekttråd.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Proffs
222 Inlägg
Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
15 december 2008
Som HampZZ säger så är det vitbalansen det är fel på. Har du en "bättre" kompaktkamera
så kan det gå att ställa in. Men oftast är det inte jättevanligt med sådana inställningar. Det
finns lite mer att göra åt om man har en vettig systemkamera.

Det går förstås att fixa till i efterhand också, i t.ex Photoshop. Men oftast handlar det om blåa
toner eller mer åt det gulare hållet. Det beror mycket på var du har för toner i omgivningen.
Man ska ju få det att passa in också. En blått skimmer runt vita lampor är ju inget som är "fel"
egentligen...

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
15 december 2008
Troligen är det inte FEL vitbalans i kameran egentligen. Vita LED innehåller blått ljus, som i olika utsträckning uppfattas som vitt av människans öga. (SBP-gubbarna har däremot helt klockrena "kamera-ögon" och ser det blåa i större utsträckning) Kameran ser dock allt, och det fastnar på bilden.

Däremot kan man ställa in "fel" vitbalans i kameran (om den har funktion för vitbalans) så att det ser mer vitt ut. Eller som folk säger, ändra blå-tonen i photshop i efterhand...

/Mattias

854 Inlägg
15 december 2008
En kamera kan även se ir t.ex. Det får den till violett. Fel på kameran? Tror inte det.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
15 december 2008
matteeee skrev:
Troligen är det inte FEL vitbalans i kameran egentligen. Vita LED innehåller blått ljus, som i olika utsträckning uppfattas som vitt av människans öga. (SBP-gubbarna har däremot helt klockrena "kamera-ögon" och ser det blåa i större utsträckning) Kameran ser dock allt, och det fastnar på bilden.

Däremot kan man ställa in "fel" vitbalans i kameran (om den har funktion för vitbalans) så att det ser mer vitt ut. Eller som folk säger, ändra blå-tonen i photshop i efterhand...

Det beror på. Vid för mycket blåtoner i en bild, så tycker i alla fall den automatiska färgskalaren att man ska ha mer gult istället för blått och mer grönt istället för magenta-toner.

Det sista har du rätt kring ja. Det finns ju inget som är rätt eller fel egentligen. Kameror hanterar färger olika. Så är det, och så kommer det alltid att vara. Ställer man in t.ex vitbalansen så kan man komma närmare sitt önskade resultat...

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
15 december 2008
Ja, Hexen, det beror ju på hur man ser det smile men om där endast är en (blå)vit diod så kanske kameran har rätt vitbalans i resten, men ändå blir den till synes vita lampan blå-aktig. 

Som Ensten sa, allt är relativt.. (Eller: "Stannar Vetlanda vid det här tåget?)

/Mattias

302 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
Exempel. LED positionsljuset är 100 % vitt i verligheten. Kollade i kameran och man
kan justera vitbalansen. Så nu blir det till att testa sig fram

http://www.geting.se/image.php/138956-kamera1003.jpg

302 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
Kmarcus skrev:
En kamera kan även se ir t.ex. Det får den till violett. Fel på kameran? Tror inte det.

Japp

http://www.geting.se/image.php/138859-kamera1.jpg

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
15 december 2008
Jag vet iofs inte riktigt vad fenomenet beror på, men du kommer inte kunna fånga alla färger precis som dom ska. Är väl ungefär samma problem som när nån försöker fota en bildskärm och vill att både den och det runt omkring den ska vara rätt färgbalans. Det går inte.
Så det du får göra är det som folk redan sagt: photoshoppa lite.

Whine whine!

Sök