2366
Sök

Vilken svensk bil ska jag välja? 9-3SS eller S40N?

1 079 Inlägg
18 december 2008
#101
Bara jag som håller med Crozzfire?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
18 december 2008
#102
Syst3m skrev:
Bara jag som håller med Crozzfire?
Ja.

Bara du. Helt ensam.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

23 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#103
Känner att denna tråden rinner in på andra saker än topic....

Jag skiter i vad för andra motorer det finns i dessa bilar, jag är bara intresserad av 2.0T AERO och T5

Om det är nån som som vet vad en T5 drar så skulle det vara tacksamt


2 164 Inlägg
18 december 2008
#104
Crozzfire skrev:
Ja det är en Opel! Men synd bara att Saabs skitmotorer skulle ned i denna! För nya 9-3 är snygg! Och detta med växelådorna, har 2 st gubbar på jobbet som har bytt lådor! de är 55+ år, och inte är det några "odödliga" lådor, med 550+ hästar..Saab gjorde och bytte låda, sen fick man hålla in backspärren för att lägga in 2 an...haha
För de första finns de ingen gjutgärns motor från "saab" i bilen utan en "saab" modifierad GM motor med aluminium block.
Sen så behöver man inte lägga i backen för att få ur nyckeln på 9-3SS/SC.
Vad jag vet så har ingen låda rasat på dessa motorer på grund av att dom är klena.
Sen är dom byggda i en GM fabrik men SAAB har inte varit nöjda med kvaliten på lådorna så dom fick göra om och göra de bättre.
Den 5 växlade lådan är rappare att växla men tål inte lika mycket effekt.

Ska du köpa en 9-3 SS/SC Aero så köp med den 6 växlade lådan!

MVH

F


1 464 Inlägg
18 december 2008
#105
Innehåll;
Ska du ha bilen 'as is' utan modifiering så SS. Om du ska trimma upp den så T5. Min personliga åsikt.

Utseende;
SS. Jag är själv ingen Volvo fantast så jag är givetvis partisk, även om jag tycker att Volvo kommer ifatt mycket med de senare modellerna.

Tips;
Kan ju bara tala för SAAB, men varför Aero och inte som nämnt 1,8t? Du får en hel del med Aeron, men det går att fixa i efterhand om du hittar en Linear Plus med rätt tilläggspaket, för mycket billigare peng.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 december 2008
#106
Elda skrev:
Crozzfire skrev:
Jo men Saab har 1.8 samt 2.0. men tror det är samma motor, bara olika ladd...
Wooo.. Snacka om att idiotförklara sig själv..
Laddtrycket som skiljer ja? wink

1,8-motorn har bara 1,8bars laddtryck, medan 2,0an har 2bars laddtryck... tongue lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 december 2008
#107
kallsa skrev:
Känner att denna tråden rinner in på andra saker än topic....

Jag skiter i vad för andra motorer det finns i dessa bilar, jag är bara intresserad av 2.0T AERO och T5

Om det är nån som som vet vad en T5 drar så skulle det vara tacksamt
Det är skillnad på "T5an" i S40N/V40N/V50 och i S60/V70.

T5an i S60/V70 har 250hk, 2,3liters motor och högre laddtryck. (Ev. större turbo?)

T5an i S40/V40/V50 är på 2,5liter och har lägre laddtryck (tror det är samma motor som Ford Focus ST använder men med andra komponenter?)

Gamla T5an, som Volvo 850 har, med mekaniskt gasspjäll o.s.v drar ca 1-1,2l/milen blandad körning, och den nyare varianten med rakt insug och elektroniskt gasspjäll ska vara mer ekonomiskt, så gissningsvis ligger du runt 0,8-1l/milen.

Enligt min åsikt, inte så illa med så många hästar. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

109 Inlägg
18 december 2008
#108
kallsa skrev:
Känner att denna tråden rinner in på andra saker än topic....

Jag skiter i vad för andra motorer det finns i dessa bilar, jag är bara intresserad av 2.0T AERO och T5

Om det är nån som som vet vad en T5 drar så skulle det vara tacksamt
Jag har en S40N T5 -04. Köpte den nu i augusti. 3000 mil, all utrustning,- sjukt nöjd! Får se om jag bryr mig o lägga upp nått här, reggade mig precis för o tillföra nått vettigt i denna utflippade tråd.

Jag är född i saabland och pappa utvecklade t.o.m 9-3 viggen och första 9-3 cabben så jag har val fått min beskärda del av SAAB om man säger så, men det är en annan historia.

Min T5:a drar ialf runt 0.95-1.1 blandad körning, du klarar lätt 0.85 om du ligger o långkör utan bus och omkörningar(mycket svårt att stå emot;)), busar man med mycket rödljuskörning osv. ligger den runt cirka 1.2-1.4, inte så farligt med tanke på att den suger tag rätt bra för att vara en orginalmotor från Volvo på 2.5 liter. Tror att den på pappret drar 0.92 blandad körning.

Svara gärna om du har några frågor. Har dålig erfarenhet av att äga en 9-3 med tanke på att det alltid tidigare(pappa lämnade SAAB förra året) stod en ny viggen, turbox, aero osv. på uppfarten varje vecka så det enda man behövde oroa sig för var om man skulle hinna köra dem tillräcklig mkt...
Senast redigerat av Rber (18 december 2008)

1 814 Inlägg
18 december 2008
#109
För mig är valet lätt; S40N. förhållandevis lätt bil med mycket mos smile

109 Inlägg
18 december 2008
#110
twin_cam skrev:
S40 och V50 är i alla fall riktiga krångelmagneter verkar det som.. Ingen jag vet som INTE varit på verkstad sad.
Krångelmagnet? Nej inte alls. Däremot stora problem med framförallt styrboxarna som var en barnsjukdom, allt i från tändning till insprut kunde drabbas. Speciellt V50 dieslarna. Min tjejs farsa har väl ägt alla nyare volvomodeller man kan tänka sig så han har fått lära sig mycket utav volvos baksida den hårda vägen..

Vet att många volvohandlare har som praxis att byta styrboxarna på alla S40 från 04 och 05 oavsett vad. Kan bli ett dyrt problem om man drabbas.

1 464 Inlägg
18 december 2008
#111
Håller med ovanstående. En före detta arbetskollega körde en S40 och var sjukligt nöjd.

Ville egentligen bara flika in; Om det nu skulle bli ett val på en SS så ska du unvika -03:orna om du inte har bra koll på bilens historik. Inte alla, men sjukligt många -03:or har många barnsjukdomar (vilket delvis får många bli skrämda av just SS). Min förra SS var en -03 och jag kan lista hur många fel som helst. Mest så du inte hittar en billigt och 'bra' exemplar och får ett grisen i säcken köp...

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

OEM <3
6 957 Inlägg
18 december 2008
#112
Syst3m skrev:
Bara jag som håller med Crozzfire?
Ja för du fattar inte va du pratar om..

Du måste verkligen ha dubbelmoral?! för i din pres, skriver du att du gillar
Volvo å Saab å faktiskt kan tänka dig en Saab..
Senast redigerat av Bjork (18 december 2008)

OEM <3

Smålänning
7 882 Inlägg
18 december 2008
#113
Varför inte skita i båda och satsa på nått bra istället?

T.ex en Japanare...

Får man inte en ny Impreza WRX STI för dem pengarna? Garanterat betydligt bättre kvalité än både volvo och saab ihop... Och ungefär lika svensk...

Av de två skulle iaf jag välja Volvo... Mest p.g.a bättre service och reservdelslager.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 december 2008
#114
twin_cam skrev:
Varför inte skita i båda och satsa på nått bra istället?

T.ex en Japanare...

Får man inte en ny Impreza WRX STI för dem pengarna? Garanterat betydligt bättre kvalité än både volvo och saab ihop... Och ungefär lika svensk...
Jaa, varför inte skita i topicen och skriva nåt helt annat? tongue

Men ja, S40n tillverkas i Belgien.
Det är iaf en europeisk bil...
Men motorn kommer ifrån Skövde.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
18 december 2008
#115
twin_cam skrev:
Varför inte skita i båda och satsa på nått bra istället?

T.ex en Japanare...

Får man inte en ny Impreza WRX STI för dem pengarna? Garanterat betydligt bättre kvalité än både volvo och saab ihop... Och ungefär lika svensk...

Av de två skulle iaf jag välja Volvo... Mest p.g.a bättre service och reservdelslager.
Men dra för fan inte in mer skit i tråden och få den att fara ännu mer off topic? >_>

Nu är killen intresserad av 9-3SS eller S40 som sagt, då kan vi väl hålla oss on topic istället för att hävda att t.ex Japanare är bättre än alla andra bilmärken.

Vilket givetvis inte är fallet, men snart kommer Zerg rushen av Skyline kåta tonåringar som "vet" vad dom pratar om fastän dom äger en Volvo 240 eller ingen bil alls.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

4 637 Inlägg
18 december 2008
#116
Siarnaq skrev:
twin_cam skrev:
Varför inte skita i båda och satsa på nått bra istället?

T.ex en Japanare...

Får man inte en ny Impreza WRX STI för dem pengarna? Garanterat betydligt bättre kvalité än både volvo och saab ihop... Och ungefär lika svensk...

Av de två skulle iaf jag välja Volvo... Mest p.g.a bättre service och reservdelslager.
Men dra för fan inte in mer skit i tråden och få den att fara ännu mer off topic? >_>

Nu är killen intresserad av 9-3SS eller S40 som sagt, då kan vi väl hålla oss on topic istället för att hävda att t.ex Japanare är bättre än alla andra bilmärken.

Vilket givetvis inte är fallet, men snart kommer Zerg rushen av Skyline kåta tonåringar som "vet" vad dom pratar om fastän dom äger en Volvo 240 eller ingen bil alls.
Varör blandar du in 240 som exempel i tråden?
Senast redigerat av EmilHammarlund (18 december 2008)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
18 december 2008
#117
EmilHammarlund skrev:
Siarnaq skrev:
Vilket givetvis inte är fallet, men snart kommer Zerg rushen av Skyline kåta tonåringar som "vet" vad dom pratar om fastän dom äger en Volvo 240 eller ingen bil alls.
Varör blandar du in 240 i tråden?
Läs om, läs rätt?

Det hade ingenting med tråden att göra, utan bara en varning för att försöka hålla en tråd på garaget någorlunda on topic, vilket jag nu har märkt är fysiskt omöjligt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

4 637 Inlägg
18 december 2008
#118
Siarnaq skrev:
EmilHammarlund skrev:
Siarnaq skrev:
Vilket givetvis inte är fallet, men snart kommer Zerg rushen av Skyline kåta tonåringar som "vet" vad dom pratar om fastän dom äger en Volvo 240 eller ingen bil alls.
Varör blandar du in 240 i tråden?
Läs om, läs rätt?

Det hade ingenting med tråden att göra, utan bara en varning för att försöka hålla en tråd på garaget någorlunda on topic, vilket jag nu har märkt är fysiskt omöjligt.
Jag förstod hur du menar men det är tjatigt med folk som blandar in t ex Volvo 240 i negativa sammanhang. Men jag håller med dig om att trådarna tyvärr lätt spårar ur för mycket.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
18 december 2008
#119
EmilHammarlund skrev:
Jag förstod hur du menar men det är tjatigt med folk som blandar in t ex Volvo 240 i negativa sammanhang. Men jag håller med dig om att trådarna tyvärr lätt spårar ur för mycket.
Jag kunde lika gärna ha kunnat skriva "Nissan Cherry" om du nu skulle må bättre av det, men jag tog det första, bästa, billiga alternativet.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Operatör
346 Inlägg
18 december 2008
#120
Jag skulle tagit en Saab, men en 04 eller nyare.
Snygga, sköna att åka och köra.

Skillnaden i prestanda är nog så liten att du inte märker det när du kör den vardagligen, som jag gissar på att du kommer att göra.

Bara åkt bak i en S40 (nyare) men jag tyckte att man satt bättre i saaben (om de nu är någon relevant info).

P.S. Stiligt pajkastande åvan wink

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)


Sök