2333
Sök

Vilken svensk bil ska jag välja? 9-3SS eller S40N?

23 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#1
Någon gång i framtiden ska man väl byta bil till något nyare. Jag har två bilar som jag är inne på nämligen:

- Saab 9-3 SS Aero 03-05
- Volvo S40N T5 04-05

Frågan är vilken av dessa bilar som är att rekomendera. De är ju ganska lika både till storlek och antal hk. Jag har kört saaben men inte volvon, men jag vet inte vad jag ska säga om den, kan inte säga att man blev "fäst".
Jag har bara haft saab och inte kört volvo mer än några enstaka gånger så det skulle ju vara kul att testa att äga något annat.

Så jag skulle vilja ha åsikter om dessa bilar, både för- och nackdelar, skulle vilja att ni har någon erfarenhet av någon av dessa,
haft eller jobbat med dom,
som inte bara tycker saab för att den är snyggast...jag tycker båda dessa är snygga

(jag vet att det bästa är att skaffa sig egna intryck av dessa men nu undrar jag vad ni tycker)


Smålänning
7 882 Inlägg
14 december 2008
#2
S40 och V50 är i alla fall riktiga krångelmagneter verkar det som.. Ingen jag vet som INTE varit på verkstad sad

9-3SS har ju den nackdelen är saab är riktigt dåliga på att hålla reservdelar jämfört med volvo och sämre andrahandsvärde.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 767 Inlägg
14 december 2008
#3
Rubrik redigerad.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

OEM <3
6 957 Inlägg
14 december 2008
#4
Fortsätt du med Saab wink

Saaben är en helt annan bil om man jämför med den du åker i nu (bytte sj upp mig från og 9-3)
Chassit är mkt bra, SNYGG!, komforten är hög å den e snygg orginal.
Oljeproblemet från T7orna är borta (iaf min, den tar inte mkt) Sen har den armstöd mellan
framsätena tongue

Volvon är snygg den oxå, speciellt med Summun (?) paketet eller va de heter.
Sen mullrar 5:an gott big_smile Vxl.spaken (tkr ja personligen) är skitgo, skön att växla med.

Man åker finfint i båda..men Saaben drar längsta strået tack vare framstolarna.

De e nog en smaksak vilken du vill ha, prövat båda? hur ligger dom i försäkring, skatt?
Min saab ligger på 830kr/månaden och skatten strax under 2k om ja minns rätt.

OEM <3

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
14 december 2008
#5
Denna tråden kommer utvecklas till ännu en pajkastartråd mellan 2 bilmärken. I dessa trådar är det sällan folk som har ren fakta som skriver, mest vad folk tycker.

Båda är ju bra bilar så det är väl mest den egna smaken som ska styra valet.

OEM <3
6 957 Inlägg
14 december 2008
#6
Rspeter skrev:
Denna tråden kommer utvecklas till ännu en pajkastartråd mellan 2 bilmärken. I dessa trådar är det sällan folk som har ren fakta som skriver, mest vad folk tycker.

Båda är ju bra bilar så det är väl mest den egna smaken som ska styra valet.
Va mitt inlägg pajkastning? Försökte formulera de bra tongue
Bästa är väl att ge sig ut på en rejäl provkörning i båda? big_smile

OEM <3

Filkörning?
852 Inlägg
14 december 2008
#7
brukar ha som regel att undvika dem första årsmodellerna av en ny serie då det kan finnas mkt barnsjukdommar i början.

har inte kört nya saaben faktiskt så vill inte uttala mig om den.

Däremot har farsan en v50 1,8 -05 som e helt okej. ganska skön väghållning. bjuder in en till lite kurvkörning och sånt. Riktigt korta växellägen.

ända dåliga med den har varit att rattlåset gick åt helvete precis efter att nybilsgarantin gick ut när vi var på skidsemester i trysil. bilen gick inte att starta eller svänga med och vi vart tvungna att ringa en bärgare som var tvungen att vinscha ut den från ett ganska stort flerbilsgarage som bärgaren inte kunde komma in i... ett rent helvete

blev mkt ringande till volvo, men allting löste sig. Volvo tog på sig att betala reparationen (stora credits till dem) och vi hade "Assistanstillägg" på försökringen så vi fick hyrbil. Volvon blev klar på sista dagen vi hade där dessutom så de var bara att åka hem.

nu antar jag väll att detta inte är något direkt vanligt fel men man vet ju aldrig vad som kan hända tongue


OEM <3
6 957 Inlägg
14 december 2008
#8
Portal skrev:
brukar ha som regel att undvika dem första årsmodellerna av en ny serie då det kan finnas mkt barnsjukdommar i början.

har inte kört nya saaben faktiskt så vill inte uttala mig om den.

Däremot har farsan en v50 1,8 -05 som e helt okej. ganska skön väghållning. bjuder in en till lite kurvkörning och sånt. Riktigt korta växellägen
Instämmer helt till de..Har aldrig hört ngt negativt om vare sig Saabens eller Volvons chassi.
Är de Aeros Vs T5 vi pratar eller mindre modeller?

OEM <3

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
15 december 2008
#9
Har aldrig kört en NG9-3 så kan inte uttala mig om hurpass bra dom nu är. Men s40n och v50 är enligt mitt tycke inga höjdare, man får ingen direkt respons vad gäller någonting men det tycker jag gäller Volvo överlag. Inte säker på vilka motorer det satt i dom men slöa var de båda två har för mig att det var en 1.8F i s40in och 2.4i i v50in så jag får absolut hoppas på att det är bra mkt bättre flås i T5an.

Har dock läst mycket bra om ng9-3ans fina chassi och motor är som alltid när det gäller Saab, toppklass. Provkör båda bilarna först men jag skulle satsat mina pengar på 9-3an och köpt mig en riktigt underhållande bil.
Senast redigerat av TenZer (15 december 2008)

Rock'n Roll

Meister
6 763 Inlägg
15 december 2008
#10
Jag har kört båda och jag tror att jag skulle ta saaben. Jag körde de bilarna på uppkörningarna och saaben kändes bäst även om de var i volvon som jag klarade uppkörningen.För försiktig i korsningar.... Iaf mitt råd är att provköra båda och se vilken du tycker känns bäst big_smile


4 299 Inlägg
15 december 2008
#11
Har kört bägge bilarna jag med och kan bara säga att det är i stort sett en smaksak vilken du väljer. V50in jag körde va väldigt skön och köra och framförallt så gillade jag det som påtalats tidigare angående korta växellägen och en växelknopp som låg väldigt skönt i handen. Pressade dock inte V50in så hårt i kurvor etc men det jag hört om väghållningen är att den är mycket bra.

9-3an har jag dock pressat lite hårdare och den har ett mycket bra chassi redan original och den är skön att köra. Inte lika korta växellägen som volvon vilket är lite synd, men även den har en knopp som ligger skönt i handen. Framförallt så har jag kört 9-3an långa sträckor och kan säga att Saab är fortfarande lika duktiga på att göra sköna stolar.

Så det är 2 väldigt lika bilar du väljer mellan, Båda passar både till att köra långa sträckor som mindre turer med lite "inspirerad" körning wink Så det enda raka är att åka och ta dig en provtur i båda bilarna och känna efter själv smile


1 062 Inlägg
15 december 2008
#12
Har kört båda men med lite mellanrum och visst har de bra chassie bägge!
Det är nog mest en fråga om smak då de ser lite olika ut både inne och utanpå.
Själv ogillar jag skarpt inredningen i S40/V50 då jag tycker den ser fruktansvärt torr och tråkig ut.
Framtill och baktill har bilen dessutom mycket fula "underbett".

M.V.H.


OEM <3
6 957 Inlägg
15 december 2008
#13
AndreasPlars skrev:
Har kört båda men med lite mellanrum och visst har de bra chassie bägge!
Det är nog mest en fråga om smak då de ser lite olika ut både inne och utanpå.
Själv ogillar jag skarpt inredningen i S40/V50 då jag tycker den ser fruktansvärt torr och tråkig ut.
Framtill och baktill har bilen dessutom mycket fula "underbett".

M.V.H.
De finns ju snygga plastkit original från Volvo som brukar lösa promblemet tongue

OEM <3

*BECE**
334 Inlägg
15 december 2008
#14
twin_cam skrev:
S40 och V50 är i alla fall riktiga krångelmagneter verkar det som.. Ingen jag vet som INTE varit på verkstad sad

9-3SS har ju den nackdelen är saab är riktigt dåliga på att hålla reservdelar jämfört med volvo och sämre andrahandsvärde.
Undrar om att detta att s40 skulle va en riktig krångelmagnet är lika mycke struntprat som att man måste vara 25år för att köra med lastbil utan yrkeskompetensbevis som du påstod i den andra tråden! Ursäkta om de låter otrevligt:)

Hur som helst har vi en s40 t5 -04 i familjen. Den har gått 15000mil nu och har ALDRIG krånglat. Endast vanliga servicear och däckbyte:) Dock varit några barnsjukdomar på den och då har ju bilen kallats in men då har de ju varit gratis och de är inga fel vi har märkt av iaf. Tror de flesta bilar har barnsjukdomar på tidiga modeller men oftast är dem ju åtgärdade på garantin och då spelar de ju ingen roll.


*BECE**
334 Inlägg
15 december 2008
#15
AndreasPlars skrev:
Har kört båda men med lite mellanrum och visst har de bra chassie bägge!
Det är nog mest en fråga om smak då de ser lite olika ut både inne och utanpå.
Själv ogillar jag skarpt inredningen i S40/V50 då jag tycker den ser fruktansvärt torr och tråkig ut.
Framtill och baktill har bilen dessutom mycket fula "underbett".

M.V.H.
De finns väl inga bilar som har sånt underbett och som en haka likt Percy Nilegård som SAAB?smile


1 062 Inlägg
15 december 2008
#16
Menar kanske överbett? Alltså att bilen lutar inåt nertill. Ser ut som någon har kört in med en gaffeltruck lastad med nåt tungt nertill på bilarna.

M.V.H.


FreddeK
15 december 2008
#17
vilken svensk bil du ska välja? öhhh jaaa öhhh näää vet inte....smile

OEM <3
6 957 Inlägg
15 december 2008
#18
hampa87 skrev:
AndreasPlars skrev:
Har kört båda men med lite mellanrum och visst har de bra chassie bägge!
Det är nog mest en fråga om smak då de ser lite olika ut både inne och utanpå.
Själv ogillar jag skarpt inredningen i S40/V50 då jag tycker den ser fruktansvärt torr och tråkig ut.
Framtill och baktill har bilen dessutom mycket fula "underbett".

M.V.H.
De finns väl inga bilar som har sånt underbett och som en haka likt Percy Nilegård som SAAB?smile
Börja fan INTE med detta snacket nu...snart så e skitsnacket igång mad


"twin_cam" menade du barnsjukdomar när du mena krångel? För både Volvon å Saaben hade problem med de bland dom första modellerna

Men de dröjer nog inte länge förrän de e full storm i tråden...hmm
Senast redigerat av Bjork (15 december 2008)

OEM <3

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
15 december 2008
#19
AndreasPlars skrev:
Menar kanske överbett? Alltså att bilen lutar inåt nertill. Ser ut som någon har kört in med en gaffeltruck lastad med nåt tungt nertill på bilarna.

M.V.H.
Hahahahaha, men det har även många Saabar, men visst det är en något mer extrem vinkel på Volvo

hampa87, har faktiskt också hört om en massa strul på v50. Detta var från en trafikskola vilka överväger att köpa in japps då de inte har råd att låta bilarna stå på verkstad i tid och otid. Troligtvis gäller det tidiga bilar och allt borde vara löst på garanti nu så det är nog inga problem längre.

Rock'n Roll

Y not
221 Inlägg
15 december 2008
#20
haft en v50 kombi på jobbet nu i 1 år inga problem what so ever.. t5a med awd den sitter gött i kurvorna sparkar gött ifrån och har oerhört skön komfort måste jag säga.. dock anser jag den vara lite lite vid förar platsen.. men å andra sidan e jag inte så lite så med en lite mer "smalare" person så blire nog perfekt.. s40 är ju lättare bil så kan inte tänka mig att det skulle bli sämre handling i den..
när det kommer till saaben kan jag inte utala mig så mycket då jag endast kört från strömstad till gbg en gång i en sådan.. men tyckte den var vardaglig innuti men rolig att köra:) men utseendet gillar jag inte alls så jag hadde satsat på en volvo s40 helst en t5a.. om inte en d5a som har ruskigt gott vrid:D

Everything thats fast. has my name written on it


Sök