2118
Sök

10% diesel 90% bensin?

Entreprenör
1 784 Inlägg
15 december 2008
#21
te_wik skrev:
epa nördarna häromkring körde 50/50 blandning... de gick ju... men svårt att stanna motorn då tändstiften agerade glödstift... sen rykte de nå förbannat..

Kan inte se nå positivt me det, en 10% blandning borde inte ens märkas i bränsleförbrukning.

Mvh Tommy

Snarare en bränsleökning vill jag tro...

93 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#22
då är det väll bara att ge fn i då big_smile

3 235 Inlägg
15 december 2008
#23
Kanske mindre slitage vid kallstarter vintertid, fast 10% låter lite för våldsamt, typ 5%.


94 Inlägg
15 december 2008
#24
johnny91 skrev:
Hej.


För att min farbror sa att det skulle göra så att man kan köra längre på en tank och att det skulle smörja? :S

Farsan kör och så i sin, En nästan full tank bensin = typ 2,5 liter diesel. Smörjer bränsle pumpen säger han:)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
15 december 2008
#25
FLindgren skrev:
Varför vill du göra det? tanken tål väll inte disen? soppasystemet tål inte? disel antänds utav komprission, inget tändstift?

tanken tål det, soppa systemet tål de, och de som kommer hända är endast att de Kanske kommer ge viss smörj verkan till pumparna osv, Men den kommer sota mkt lättare osv, ingenting som man egentligen märker o ingenting man egentligen ska göra...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

10 Inlägg
16 december 2008
#26
Tvärtom....  10 Procent Bensin  O  90 Procent Diesel  I En Dieselmotor Är Ok,
När Det Är -10 Eller Kallare,  "underlättar Kallstarter"

Entreprenör
1 784 Inlägg
16 december 2008
#27
simbal skrev:
Tvärtom....  10 Procent Bensin  O  90 Procent Diesel  I En Dieselmotor Är Ok,
När Det Är -10 Eller Kallare,  "underlättar Kallstarter"

NU va de ju så att de va 10% diesel i en bensinbil...tongue

Railroad Tycoon
20 Inlägg
5 februari 2009
#28
Mr_EmCom skrev:
För rengörning möjligtvis.
Har fått för mig att såndär ventilrengöringsvätska som man blandar i bensinen är helt sonika ren diesel.
Luktar och ser PRECIS likadant.

Intressant !

Vad har man då för rengöringsvätska i dieselbilar? Bensin?

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 februari 2009
#29
I min gamla slitåsläng 745:a jag hade så körde jag den på säkert 50/50 förut å visst gick den...

Den luktade dock pekka både inne å utanför bilen...den rök svart å hade dåligt med effekt...men visst den gick många mil på utblandad så  å de var billigt å bra

dock så på den motorn var kolvringarna inte de bästa.....så den blandade ut motoroljan något jävulskt
så efter 100 mil kanske så var de 5-6 liter olja i en bil som skulle ha 3.8....

De gick....dock så är la en bmw motor å bil lite dyrare så de är kanske inte så bra å ens testa även om diesel smörjer bra tongue


865 Inlägg
5 februari 2009
#30
FLindgren skrev:
Varför vill du göra det? tanken tål väll inte disen? soppasystemet tål inte? disel antänds utav komprission, inget tändstift?

tanken inte tål diesel:lol: inte byter du mer än motor om pumpen när du byter till diesel motor...

det skadar inte bilen det minsta i så liten mängd så häll i bara...


865 Inlägg
5 februari 2009
#31
machin_truc_bidule skrev:
Mr_EmCom skrev:
För rengörning möjligtvis.
Har fått för mig att såndär ventilrengöringsvätska som man blandar i bensinen är helt sonika ren diesel.
Luktar och ser PRECIS likadant.

Intressant !

Vad har man då för rengöringsvätska i dieselbilar? Bensin?

äänu mera diesel:lol:


BWG VP
69 Inlägg
Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
6 februari 2009
#33
ifall du vill köra billigt, köp en slutkörd volvo 142 me b20 går utan problem på spilolja med minimalt med bensin i big_smile

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

240 Inlägg
6 februari 2009
#34
Smiley skrev:
ifall du vill köra billigt, köp en slutkörd volvo 142 me b20 går utan problem på spilolja med minimalt med bensin i big_smile

Å det menar du ska gå utan å sota igen stiften totalt?

Nej bättre å tanka bensin eller E85.

Å bör detta ligga i Avancerat?
Senast redigerat av VOLVO142TIC (6 februari 2009)

8 156 Inlägg
6 februari 2009
#35
Med mer än 10% så lär du sota igen hela motorn, på längre sikt iaf. Dieseln löser upp saker som inte bensin/etanol klarar av att lösa upp, så man kan tänka sig att motorn rensas från avlagringar som sen hamnar i oljefiltret. Blir ju mer partiklar från diesel också.

Top Gear testar att hälla bensin i diesel bil, Och diesel i bensin bil
http://www.garaget.org/video/7x10e5pilrom

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

39 Inlägg
6 februari 2009
#36
Med några liter diesel per tank får du bättre ekonomi på bilen. Hade för många år sen en 280SE, som gick på under litern när jag hade i kanske 4% diesel, INTE mera. Inga problem med sot för den delen.

77 Inlägg
6 februari 2009
#37
Min farsa hade en gång en Volvo 245 med B23A motorn...den spikade och glödtände,han pratade med en gammal volvomekaniker som sa att han skulle prova att tanka lite Diesel i nästa tank bensin han tankade så skulle ventilerna,toppen rengöras och spikningarna och speciellt glödtändnigarna avta...han provade dock aldrig..kanske kan dieseln ha en rengörande effekt precis mekanikern sa...men det finns ju i såna fall speciella tillsatser man kan hälla i istället som tex STP Complete Cleaner....att hälla i Diesel vet jag inte ifall jag skulle prova om jag hade en Bensindriven....och att göra tvärtom skulle vara katastrofalt,om man tankar i bensin i en dieselbil menar jag..de råkade väl göra det i en av Vibilägares testbilar och den motorn havererade totalt har jag för mig.

Men då var tanken tom förstås,har man enbart en liten del bensin så kanske inget händer=)
Senast redigerat av Family_man (6 februari 2009)

Fri fart för ett fritt folk!
14 051 Inlägg
6 februari 2009
#38
en bil med K-jetronic skulle inte må dåligt av lite diesel eller 2takts olja
brukade köra lite 2takts olja i min 245turbo
eftersom blyersättningen försvunnit helt så får dom mekaniska delarna i sprutet stryk

Kör fort så hinner inget hända...

ejfotograf
79 Inlägg
6 februari 2009
#39
Family_man skrev:
Min farsa hade en gång en Volvo 245 med B23A motorn...den spikade och glödtände,han pratade med en gammal volvomekaniker som sa att han skulle prova att tanka lite Diesel i nästa tank bensin han tankade så skulle ventilerna,toppen rengöras och spikningarna och speciellt glödtändnigarna avta...han provade dock aldrig..kanske kan dieseln ha en rengörande effekt precis mekanikern sa...men det finns ju i såna fall speciella tillsatser man kan hälla i istället som tex STP Complete Cleaner....att hälla i Diesel vet jag inte ifall jag skulle prova om jag hade en Bensindriven....och att göra tvärtom skulle vara katastrofalt,om man tankar i bensin i en dieselbil menar jag..de råkade väl göra det i en av Vibilägares testbilar och den motorn havererade totalt har jag för mig.

Men då var tanken tom förstås,har man enbart en liten del bensin så kanske inget händer=)

En gissning, om det rengör med diesel så blir det väl rent med lite E85 med roll

ABSOLUT Volvo

150 Inlägg
6 februari 2009
#40
kompisen körde ca 40% diesel i sin bensin audi i sommras, var svårstartad och gick väll inte 100% bra men men tongue

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång


Sök