3984
Sök

940 turbo ,dör

465 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#1
kommer precis in från testrunda.. har monterat en dumpventil (återcirkulerande) men bilen har börjat att dö när man gasar sen släpper gasen?  och även ibland när man gasar ur den sen motorbromsar, och kopplar efter en stund? , tänkte om ngn vet hur man kan få bilen att gå bra med återcirkulerande dump, bilen är en 940 turbo, om ni inte förstår hur jag menar säg till så kan jag försöka förklara lite bätttre..

465 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#2
kom igen.. varranan kille på denna sida kör volvo ! ngn borde veta??

344 Inlägg
17 december 2008
#3
jag trodde det skulle funka me återcirkulerande dump. det brukar ju bli sånna fel när man kör me öppen dump. är allt helt tätt och så då?


465 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#4
sunkmaster skrev:
jag trodde det skulle funka me återcirkulerande dump. det brukar ju bli sånna fel när man kör me öppen dump. är allt helt tätt och så då?

jo det trodde jag med.. därför jag köpte en återcirkulerande:/ japp det är helt tätt:/

344 Inlägg
17 december 2008
#5
hmmm. mycke konstigt. har du testat att ta bort dumpen igen då och se om felet kvarstår?


465 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#6
sunkmaster skrev:
hmmm. mycke konstigt. har du testat att ta bort dumpen igen då och se om felet kvarstår?

testae å sätta dit orginal dumpen.. då funkar bilen klockrent igen.. det är ngt yt.. för jag vet en annan kille som hadde dump på sin 940 å hans bil dog den med.. JÄVLIGT irriteande..

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
17 december 2008
#7
vart har du satt återcirkuleringsröret? alltså från dumpen... har hör att man ska sätta de efter intercoolern mot insuget hmm

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

465 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#8
Nichlas_H skrev:
vart har du satt återcirkuleringsröret? alltså från dumpen... har hör att man ska sätta de efter intercoolern mot insuget hmm

förstår inte riktigt vad du menar.. jag har ivf slang från dumpen, sen dragit slangen så den sitter på röret innan lmm.. det var ivf en kille som sa att jag skulle dra den på sånt sätt:) men han kanske hadde fel?

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
17 december 2008
#9
om du har en justerbar dump så beror det på att dumpen inte öppnar (för hårt spänd) och då borde du få ett "fladdrande" dumpljud ist för det vanliga dumpljudet. om du förstår hur jag menar? ist för Pssssh så låter det PshPshPshPsh.... typ

och du har satt slangen rätt om du dragit den till slangen mellan luftfilter och turbo, det är där återcirkulationen ska gå.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

3 650 Inlägg
17 december 2008
#10
laaantz skrev:
Nichlas_H skrev:
vart har du satt återcirkuleringsröret? alltså från dumpen... har hör att man ska sätta de efter intercoolern mot insuget hmm

förstår inte riktigt vad du menar.. jag har ivf slang från dumpen, sen dragit slangen så den sitter på röret innan lmm.. det var ivf en kille som sa att jag skulle dra den på sånt sätt:) men han kanske hadde fel?

Nichlas_H du hade väl exakt samma fel när du slängde på din dump?


Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
17 december 2008
#11
ok fel av mig men prova att sätta slangen efter turbon lr efter lmm kan ju funka de me men då kanske luften går ut genom filtret.. då får ju motorn ingen luft o dör pga. att lmm tror att du har luft i tryckrören!

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
17 december 2008
#12
Kesler skrev:
laaantz skrev:
Nichlas_H skrev:
vart har du satt återcirkuleringsröret? alltså från dumpen... har hör att man ska sätta de efter intercoolern mot insuget hmm

förstår inte riktigt vad du menar.. jag har ivf slang från dumpen, sen dragit slangen så den sitter på röret innan lmm.. det var ivf en kille som sa att jag skulle dra den på sånt sätt:) men han kanske hadde fel?

Nichlas_H du hade väl exakt samma fel när du slängde på din dump?

aa fast de va en öppen wink

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
17 december 2008
#13
Nichlas_H skrev:
ok fel av mig men prova att sätta slangen efter turbon lr efter lmm kan ju funka de me men då kanske luften går ut genom filtret.. då får ju motorn ingen luft o dör pga. att lmm tror att du har luft i tryckrören!

återcirkulationen från dumpen ska sättas till slangen som sitter mellan LMM och turbo och ingen annan stans. och det betyder inte att motorn blir utan luft. eftersom det är så det funkar orginal på alla turbobilar.. punkt slut.

problemet är förmodligen att din dump är för hård för att öppna.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

465 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#14
jag har ivf slangen mellan turbo& lmm:)  mne det är sååå irriterande att bilen dör.. men det finns inget sätt att motverka det på lr?

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
17 december 2008
#15
laaantz skrev:
jag har ivf slangen mellan turbo& lmm:)  mne det är sååå irriterande att bilen dör.. men det finns inget sätt att motverka det på lr?

du sa ju att du hade satt slangen innan lmm..

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
17 december 2008
#16
_tedde88_ skrev:
Nichlas_H skrev:
ok fel av mig men prova att sätta slangen efter turbon lr efter lmm kan ju funka de me men då kanske luften går ut genom filtret.. då får ju motorn ingen luft o dör pga. att lmm tror att du har luft i tryckrören!

återcirkulationen från dumpen ska sättas till slangen som sitter mellan LMM och turbo och ingen annan stans. och det betyder inte att motorn blir utan luft. eftersom det är så det funkar orginal på alla turbobilar.. punkt slut.

problemet är förmodligen att din dump är för hård för att öppna.

ok chefen!

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

465 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#17
Nichlas_H skrev:
laaantz skrev:
jag har ivf slangen mellan turbo& lmm:)  mne det är sååå irriterande att bilen dör.. men det finns inget sätt att motverka det på lr?

du sa ju att du hade satt slangen innan lmm..

då sa jag fel, sry

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
17 december 2008
#18
laaantz skrev:
jag har ivf slangen mellan turbo& lmm:)  mne det är sååå irriterande att bilen dör.. men det finns inget sätt att motverka det på lr?

jag har bara ett alternativ och det är att dumpen är för hårt spänd tongue så att den inte öppnar. för det har ingenting med återcirkulationen att göra om den sitter som du säger. om det inte är ett stort hål i slangen.

om du får ett dumpljud som låter "fladdrande" så beror det på att dumpen inte öppnar alls. dumpljudet ska bara vara ett "pssh" om du förstår mig.

hade samma problem med min gamla saab. fast där var det iofs membranet i orginaldumpen som pajat, men dumpen öppnade inte så den dog så fort man gasat på och släppt gasen. och det är RIKTIGT störande tongue

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

465 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
#19
_tedde88_ skrev:
laaantz skrev:
jag har ivf slangen mellan turbo& lmm:)  mne det är sååå irriterande att bilen dör.. men det finns inget sätt att motverka det på lr?

jag har bara ett alternativ och det är att dumpen är för hårt spänd tongue så att den inte öppnar. för det har ingenting med återcirkulationen att göra om den sitter som du säger. om det inte är ett stort hål i slangen.

om du får ett dumpljud som låter "fladdrande" så beror det på att dumpen inte öppnar alls. dumpljudet ska bara vara ett "pssh" om du förstår mig.

hade samma problem med min gamla saab. fast där var det iofs membranet i orginaldumpen som pajat, men dumpen öppnade inte så den dog så fort man gasat på och släppt gasen. och det är RIKTIGT störande tongue

den är lagom spänd.. vet inte hur problemet ska lösas.. irriterande är det ivf!

xcOOb
388 Inlägg
19 december 2008
#20
är den verkligen rätt dit satt? tillräckligt tjock slang till vacumet? öppen dump kan ju bilar bli jobbiga men återcirkulerande brukar funka.. du har de laddtrycket du ska ha då? och den läcker inte?

släng in bilder hur du gjort.. turboperformanceclub.com får du riktiga svar direkt annars
Senast redigerat av skogenracing (19 december 2008)



Sök