3601
Sök

Myten om 2,0T

3 Inlägg
8 mars 2006
Trådstartare
#1
Tja!
Har en V40 2,0 T. Inget märkvärdigt med det om det inte var för det att den är lite slö. Därför har jag frågat runt lite men bara fått lite antydningar om att man kan med ett enkelt knep skrämma upp den lite grann iaf. Det skulle enligt myten vara så att man gjorde nåt med en slang i närheten av turbon......?
Min fråga är nu:
- Är det nån som vet hur man gör o kan skicka ett schema eller en länk med ett schema till mig eller förblir myten en myt?? 

Snälla Bullen hjälp mig!!!! smile

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
8 mars 2006
#2
Det är ingen myt...det är ren sanning!


ja fixade det på en polares 2.0T för rätt länge sen. Så visst funkar det!

Det du behöver är:

¤ ett t-rör
¤ en liten stump vakuumslang
¤ ett litet filter, typen av bensinfilter som man brukar ha på moppen funkar fint

allt detta kan du köpa på närmsta mack för en 50-lapp

sedan klipper du slangen som går till wastegaten och kopplar ihop den igen med ditt t-stycke, på t-stycket monterar du din nyinköpta vakuumslang och det lilla filter och stripsar sedan fast det lite fint nånstans.

vips! så har du 40 hästar till för en 50-lapp.... INTE ILLA!!!

//tompa
Senast redigerat av turbotompa (8 mars 2006)


3 Inlägg
8 mars 2006
Trådstartare
#3
Jaså!?!?  Det finns alltså en sanning bakom myten?   Men problemet är att jag inte vet var wastegaten är.....    Så ett schema skulle vara jävligt nice alltså! 

Stay true to heavy metal!!

28 Inlägg
8 mars 2006
#4
skulle rekommender att du kompleterar med en laddtryckmätare och sätter en liten kran istället för filtret så du kan ställa trycket ju mer du släpper ut så ökar du laddtrycket

*Täck mig jag ska byta fil*

154 Inlägg
8 mars 2006
#5
lånar tråden....

Går det å göra så på alla turbo bilar? smile

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...

28 Inlägg
8 mars 2006
#6
det funkar på alla turbo bilar vill ni ha beskrivning på hur det ska se ut maila

mej på S7racing"hotmail.com så ska jag skicka bilder

*Täck mig jag ska byta fil*

Fortkörare
99 Inlägg
8 mars 2006
#7
ladda inte på för mycket bara det kan sluta mycket illa....jag vågar inte mer än 0,2 över orginal.

Honda Civic Type-R -05
Invidia GT300
K&N Typhoon

28 Inlägg
8 mars 2006
#8
ett tips till 2.0t ägare är att skaffa en box från t4 samma motor men annan styrning =200hk....smile

*Täck mig jag ska byta fil*

12 086 Inlägg
8 mars 2006
#9
Så kallad mekaniskt höjning av laddtrycket.. vad jag förstår kan va helt livsfarligt på en bil med så pass modernt styrsystem. och soppafilterlösningen va det oseriösaste jag vart med om:P De finns riktiga prylar för sånt kostar några hundra. Men skitsamma.. man ska inte trimma på de viset.. har jag hört smile

97 Inlägg
8 mars 2006
#10
är de bara till volvos turbo bilar som de går att göra så, eller går de till alla bilar ? , tex saab ? smile

live your life as if everyday's gon be your last!!

305 Inlägg
8 mars 2006
#11
gör det inte på en saab med tronic system för då vet man aldrig hur länge till den fungera.


251 Inlägg
9 mars 2006
#12
ha hört att slangen slangen mellan t korset och filtret ska va ca 7cm lång då höjer man laddet med ca 0,2

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

opelmtx
9 mars 2006
#13
Var försiktig kompisen skrota sin motor så så jag skulle oxå rekomenderar så som AudiQueen sa extra mätare plus en skruv ventil

346 Inlägg
9 mars 2006
#14
det är bara köra utan slang och ladda fullt så länge det håller smile finns folk som lever på att göra turbo dagligen tongue

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"

Moderator+
1 081 Inlägg
9 mars 2006
#15
Det är ingen myt, det är klart det går men det är absolut inte bra. Det du gör är att tvinga turbon att ladda mer, motorn får dock inte mer bränsle eller kylning vilket krävs för att det ska fungera bra. Så mao ökar risken för att motorn spikar (dvs bränsleblandningen antänds för tidigt).

Visst är det ett billigt sätt att skrämma ur några extra hästkraften men även ett mycket dumt sätt.

Så om du inte vill riskera motorhaveri och kostsamma reparationer överlåter du trimningen till någon som kan det!

mvh

Vem jag?

10 287 Inlägg
9 mars 2006
#16
Nu måste vi ta och reda ut detta......

1: Öka laddtrycket mekaniskt (pys eller hårdare klocka) på en S40 skall man inte göra. Det är helt hjärndött då dessa bilars styrsystem styr laddtrycket elektronisk. Låser man då laddtrycket mekaniskt, eller ökar det så mycket att elektroniken inte kan backa laddtrycket, så sätter man dels styrsystemets säkerhetsfunktioner ur spel samt gör så att sprutet inte kan backa laddtrycket på höga varv/WOT.
Programvaran i sprutet är utformad så att den höjer tändningen på höga varv/WOT och backar laddtrycket. Låser man då laddtrycket så kommer sprutet fortfarande att höja tändningen med härdsmälta som troligt utfall.

2: Motorn kommer i och för sig att få mera soppa eftersom sprutet mäter luftmassa. Dock kommer detta bara att fungera så länge utsignalen från AMM fortfarande är linjär vilket den på en orginal AMM upphör att vara en bit över 200Hkr.

Kom nu inte med skrönor om att det gick bra för polarens polare som pyste 1.4 bar utan problem - mina uppgifter ovan kommer bl a från Mats I på Volvos motorprovlabb och sammanfattningen är klar att om ni inte är väl insatta i hur dessa motorstyrsystem funkar så skall ni inte leka med dom.

Det finns vissa chiptillverkare som rekommenderar fast laddtryck och detta beror på att dom helt enkelt inte har knäckt alla skyddsfunktioner i koden utan helt enkelt har kommenterat bort dom.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

28 Inlägg
9 mars 2006
#17
Sharky skrev:
Nu måste vi ta och reda ut detta......

1: Öka laddtrycket mekaniskt (pys eller hårdare klocka) på en S40 skall man inte göra. Det är helt hjärndött då dessa bilars styrsystem styr laddtrycket elektronisk. Låser man då laddtrycket mekaniskt, eller ökar det så mycket att elektroniken inte kan backa laddtrycket, så sätter man dels styrsystemets säkerhetsfunktioner ur spel samt gör så att sprutet inte kan backa laddtrycket på höga varv/WOT.
Programvaran i sprutet är utformad så att den höjer tändningen på höga varv/WOT och backar laddtrycket. Låser man då laddtrycket så kommer sprutet fortfarande att höja tändningen med härdsmälta som troligt utfall.

2: Motorn kommer i och för sig att få mera soppa eftersom sprutet mäter luftmassa. Dock kommer detta bara att fungera så länge utsignalen från AMM fortfarande är linjär vilket den på en orginal AMM upphör att vara en bit över 200Hkr.

Kom nu inte med skrönor om att det gick bra för polarens polare som pyste 1.4 bar utan problem - mina uppgifter ovan kommer bl a från Mats I på Volvos motorprovlabb och sammanfattningen är klar att om ni inte är väl insatta i hur dessa motorstyrsystem funkar så skall ni inte leka med dom.

Det finns vissa chiptillverkare som rekommenderar fast laddtryck och detta beror på att dom helt enkelt inte har knäckt alla skyddsfunktioner i koden utan helt enkelt har kommenterat bort dom.

/Göran

här har vi en som har koll kanse han oxå vet nåt om det jag sa med t4 boxen i en 2.0t skulle funka enl uppgift så ska det vara samma motor fast en sämre programvara
men det kanske sharky vet???

*Täck mig jag ska byta fil*

4 822 Inlägg
9 mars 2006
#18
Det är INTE samma motor, olika cyl.volym, turbo, spridare osv.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

10 287 Inlägg
9 mars 2006
#19
Precis. Så boxbyten rekommenderas inte av dessa och andra anledningar.

/Göran

Christian S skrev:
Det är INTE samma motor, olika cyl.volym, turbo, spridare osv.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

27 Inlägg
9 mars 2006
#20
eller så kommer den spika duktigt..en polare till mig slog nästan huvet i ratten när han gjorde så som du tänker göra


Sök