Nu måste vi ta och reda ut detta......
1: Öka laddtrycket mekaniskt (pys eller hårdare klocka) på en S40 skall man inte göra. Det är helt hjärndött då dessa bilars styrsystem styr laddtrycket elektronisk. Låser man då laddtrycket mekaniskt, eller ökar det så mycket att elektroniken inte kan backa laddtrycket, så sätter man dels styrsystemets säkerhetsfunktioner ur spel samt gör så att sprutet inte kan backa laddtrycket på höga varv/WOT.
Programvaran i sprutet är utformad så att den höjer tändningen på höga varv/WOT och backar laddtrycket. Låser man då laddtrycket så kommer sprutet fortfarande att höja tändningen med härdsmälta som troligt utfall.
2: Motorn kommer i och för sig att få mera soppa eftersom sprutet mäter luftmassa. Dock kommer detta bara att fungera så länge utsignalen från AMM fortfarande är linjär vilket den på en orginal AMM upphör att vara en bit över 200Hkr.
Kom nu inte med skrönor om att det gick bra för polarens polare som pyste 1.4 bar utan problem - mina uppgifter ovan kommer bl a från Mats I på Volvos motorprovlabb och sammanfattningen är klar att om ni inte är väl insatta i hur dessa motorstyrsystem funkar så skall ni inte leka med dom.
Det finns vissa chiptillverkare som rekommenderar fast laddtryck och detta beror på att dom helt enkelt inte har knäckt alla skyddsfunktioner i koden utan helt enkelt har kommenterat bort dom.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI