Det här hör inte riktigt hemma inom billjud, men måste ändå fråga här.
Har en hemmabiobas (XTZ 99 w12.16) där baselementet har börja låta konstigt.
Det här är mitt andra baselement, det första gick helt sönder, delvis självförvållat då jag spelade väldigt högt med under lång tid och blev förmodligen överbelastat. Vad som gick sönder är fortfarande unknown, då jag fick ett helt nytt element av XTZ.
Men iaf...det nya elementet har börjat "bottna" och får okontrollerade basrörelser när jag ser på film vid ganska hög volym vid låga bastoner. Den har aldrig bottnat tidigare, då har det bara uppstått blåsljud från portarna, men nu så verkar den bottna, blir nått konstigt sprakljud från elementet, låter nästan som den är spräckt.
Så jag undrar om det har hänt nånting med baselementet, eller har bara baselementet mjukats upp efter inspelning och på så vis har lättare att bottna då materialet har töjts? Den kräver nämligen 50-100 timmars inspelning. För vid musiklyssning vid samma volym så bottnar den inte eller låter dåligt, det uppstår som sagt bara vid extrema låga bastoner när jag ser på film med ganska högt ljud på. Det är bara det att den inte har bottnat tidigare vid samma volym och basinställningar.
Baslådans konstruktion är basreflex omställningsbart till sluten. (Trycka i 2 st "pluggar" i portarna så blir den sluten)