2622
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 035 Inlägg
14 september 2010
Softis skrev:
bosabengt skrev:
Jag undrar det här med Rör utanför lådan. Alltså varför många som tävlar i SPL har rören utanför lådan.
Någon som kan förklara??

Om jag bara skulle sätta dit ett långt rör som skulle sticka ut 10 eller 20 cm skulle ju det bara bli en grymt låg avstämning.

Mycket enklare att byta porten om den blir för kort, mycket lättare att ändra längden på den.
Det stör inte luftflödet i lådan och du får inte en mindre låda om du vill ha en längre port

Ja men om jag t ex skulle med mitt nuvarande rör på hmm 18 cm med tratt, ha hela röret plus tratt, utanför lådan hur skulle det bli då?? Helt annorlunda?

någon som kan sammanfatta allt det här. Med varför vissa har rören utanför lådan? Fattar fortf inte.

eller är det bara så som du säger softis att det bara är pga smidigheten, när man ska labba.
Senast redigerat av bosabengt (14 september 2010)

Biljudsveteran sen 1984!

4 693 Inlägg
14 september 2010
Blir ingen skillnad på ljudet om det var de du menar

Booyakasha!

1 400 Inlägg
14 september 2010
bosabengt skrev:
Softis skrev:
bosabengt skrev:
Jag undrar det här med Rör utanför lådan. Alltså varför många som tävlar i SPL har rören utanför lådan.
Någon som kan förklara??

Om jag bara skulle sätta dit ett långt rör som skulle sticka ut 10 eller 20 cm skulle ju det bara bli en grymt låg avstämning.

Mycket enklare att byta porten om den blir för kort, mycket lättare att ändra längden på den.
Det stör inte luftflödet i lådan och du får inte en mindre låda om du vill ha en längre port

Ja men om jag t ex skulle med mitt nuvarande rör på hmm 18 cm med tratt, ha hela röret plus tratt, utanför lådan hur skulle det bli då?? Helt annorlunda?

någon som kan sammanfatta allt det här. Med varför vissa har rören utanför lådan? Fattar fortf inte.

eller är det bara så som du säger softis att det bara är pga smidigheten, när man ska labba.

Om du har röret på utsidan så får du bättre luftflöde för du har inget rör i lådan som bromsar upp luften.
Och den vanligaste orsaken är att Grövre/Större rör blir väldigt långa och inte får plats i lådan.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

21 761 Inlägg
14 september 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
fortfarande lika kraftiga spänningsfall när jag spelar.

Mätte du på batteripolerna eller på generatorn?

Om du mätte på polerna så gör även en mätning på generatorn och se om spänningen sjunker lika mycket där. smile

bosabengt skrev:
Ja men varför ska dem vara så långa för??

Det beror bla på hur stor portarea lådan måste ha för att inte lufthastigheten ska bli för hög. Om basen "trivs" i förhållandevis liten låda och dessutom flyttar mycket luft, då blir portarna ofta långa. Flera saker spelar in, därför blir det lite komplicerat att försöka beskriva allting. smile

Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
14 september 2010
hallådär!
Jag har letat som en gnu efter någon typ av signalkonverterare.
Ska nämligen installera en skärm i bagageutrymmet, utgångarna på TFT-skärmen är hdmi, vga och dvi.
någon av dessa ska in i en vanlig gul RCA i cd-enheten. var hittar jag denna sladd?
tack på förhand!

EDIT: Hittade denna, men är osäker på bildkvalitén, VGA är ju ganska oldschool...
http://www.itsajten.com/sv/artiklar/bil … a-18m.html
Senast redigerat av Michkijn (14 september 2010)

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
15 september 2010
Drönirettab skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
fortfarande lika kraftiga spänningsfall när jag spelar.

Mätte du på batteripolerna eller på generatorn?

Om du mätte på polerna så gör även en mätning på generatorn och se om spänningen sjunker lika mycket där. smile

mätte varken på batteri eller generator. kollade bara på min voltmätare som jag har kopplad på ljusvredet. skiljer ca 0.5volt mellan den och batteriet och har jämnfört mellan voltmätaren och multimeter på batteriet och dom går i "synk" eller hur man ska säga. bara det att jag har 0.5volt mindre på mätaren så får ju lägga på det för att få rätt värde.

har försökt mäta på generatorn men den sitter så förbannat dumt till och jag har stora händer. ser inte ens generatorns plusspol genom att kolla ner i motorrummet, är rädd för att ja måste hissa upp bilen för att komma åt.

MVH

SÄNK MER!
389 Inlägg
22 september 2010
är det någon som vet nått om pioneers basar?  har fått ett erbjudande att köpa 2 st 12" ts-w303r basar. är dom bättre eller sämre än MDS fr12w? varför jag frågar är för att det inte går att köpa fr12w basarna i dubbellåda för tillfället. pioneer basarna var dyrare enligt killen som jag pratade med men jag kunde få dom för samma pris som mds basarna för att jag har väntat länge redan nu. så jag undrar om det är någon som vet om det är något att satsa på?

125 Inlägg
23 september 2010
Har funderat på att köpa en till kicker bas, men har en fråga, ska köpa slutsteg samtidigt, och undrar då vad jag ska ha till 2st kicker l5 12" 2x4ohm och kan jag koppla dom ner i 2ohm ? eller blir det 4 och 8ohm?

har kollat lite på Mutant Ascension 1 och det verkar vara ett vettigt steg, eller finns det bättre steg i den prisklassen?

samt undrar jag på ett ungefär hur stor låda jag skulle ha till dom 2 basarna smile

Mvh
Senast redigerat av Pontus06 (23 september 2010)

4 693 Inlägg
23 september 2010
1, 4 eller 16 ohm kan du koppla dom i.

Booyakasha!

125 Inlägg
23 september 2010
hur gör jag för att koppla i 1 ohm ? och kommer det slutsteget att räcka till att få max effekten ur basarna ?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
23 september 2010
Pontus06 skrev:
hur gör jag för att koppla i 1 ohm ? och kommer det slutsteget att räcka till att få max effekten ur basarna ?

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_4ohmDVC_1ohm.gif

Och mutant steget räcker nog till för att driva dom där basarna.
Senast redigerat av Streethawk (23 september 2010)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

109 Inlägg
23 september 2010
Det här hör inte riktigt hemma inom billjud, men måste ändå fråga här.

Har en hemmabiobas (XTZ 99 w12.16) där baselementet har börja låta konstigt.

Det här är mitt andra baselement, det första gick helt sönder, delvis självförvållat då jag spelade väldigt högt med under lång tid och blev förmodligen överbelastat. Vad som gick sönder är fortfarande unknown, då jag fick ett helt nytt element av XTZ.

Men iaf...det nya elementet har börjat "bottna" och får okontrollerade basrörelser när jag ser på film vid ganska hög volym vid låga bastoner. Den har aldrig bottnat tidigare, då har det bara uppstått blåsljud från portarna, men nu så verkar den bottna, blir nått konstigt sprakljud från elementet, låter nästan som den är spräckt.

Så jag undrar om det har hänt nånting med baselementet, eller har bara baselementet mjukats upp efter inspelning och på så vis har lättare att bottna då materialet har töjts? Den kräver nämligen 50-100 timmars inspelning. För vid musiklyssning vid samma volym så bottnar den inte eller låter dåligt, det uppstår som sagt bara vid extrema låga bastoner när jag ser på film med ganska högt ljud på. Det är bara det att den inte har bottnat tidigare vid samma volym och basinställningar.

Baslådans konstruktion är basreflex omställningsbart till sluten. (Trycka i 2 st "pluggar" i portarna så blir den sluten)

2 035 Inlägg
23 september 2010
Står den stadigt? Har en hemmabiosub som studsar lite på golvet när man driver den för hårt.

Biljudsveteran sen 1984!

R1 driver!
5 128 Inlägg
23 september 2010
Finns det någon som har en länk till någon Digital Design återförsäljare? Hade tänkt kolla lite nya steg nämligen! smile

4 693 Inlägg
23 september 2010
_DamnIt skrev:
Finns det någon som har en länk till någon Digital Design återförsäljare? Hade tänkt kolla lite nya steg nämligen! smile

www.bjarud.se säljer allt inom Digital Designs, det som inte finns på sidan går att beställa i alla fall.

Booyakasha!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
23 september 2010
_DamnIt skrev:

www.audio-control.se
http://www.digitalcompaniet.se
två andra

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

SÄNK MER!
389 Inlägg
23 september 2010
dahlens skrev:
är det någon som vet nått om pioneers basar?  har fått ett erbjudande att köpa 2 st 12" ts-w303r basar. är dom bättre eller sämre än MDS fr12w? varför jag frågar är för att det inte går att köpa fr12w basarna i dubbellåda för tillfället. pioneer basarna var dyrare enligt killen som jag pratade med men jag kunde få dom för samma pris som mds basarna för att jag har väntat länge redan nu. så jag undrar om det är någon som vet om det är något att satsa på?

ingen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 september 2010
Du har ju redan frågat i en annan tråd, duger inte svaren du fått där eller? Pioneer har mig veterligen aldrig gjort nåt riktigt dåligt så du kan nog lugnt satsa på dom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

40 Inlägg
23 september 2010
Kanske inte hör hemma här men vart kan man få tag i kabelskoklämma för 10 kvmm strömkabeln?
Har kollat igenom alla sidor på google.

Finns det nått annat sätt man kan få på kabelskon på?

Undrar också det här med krympslang, Är det viktigt.
Vad gör den för nytta egentligen?
Senast redigerat av redey (23 september 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 september 2010
Du kan klämma kabelskon med en rejäl polygrip, eller ännu hellre löda. Krympslangen är till för att skydda vid kabelskon (speciellt på plus) och för utseendet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök