4256
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

92 Inlägg
3 maj 2011
#5981
Ännu en fråga om generatorljud i högtalarna. Det är så att jag har vinande ljud i båda mina bakre 4" högtalare. Jag har mätt på HE och den är hel, jag har även drivit högtalarna genom HE och fått detta vinande, nu sitter dom på ett alpine slutsteg och helt nya kablar är dragna till dom men ändå viner det om dom. Även när HE och slutsteg är avstängda finns ljudet kvar.

Vad finns kvar att felsöka? högtalarna är monterade i originalhålen och de består även av en varsin diskant avdelad av ett delningsfilter.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 maj 2011
#5982
kast skrev:
1. Det beror på bildmodell, i en kombi eller halvkombi är det ultimat, men inte i en sedan (läs svaret ovan). 2. Tvivlar på att du får mer tryck av att bygga lådor till dom, nu vet jag ju inte riktigt vad det är för högtalare men jag antar att dom vill ha rätt mycket volym bakom sig så det skulle isåfall bli väldigt stora lådor.

ok, men du får gärna förklara det där närmare, hur det funkar liksom.

Om man bara är ute efter ljudtryck och inte bryr sig om nåt annat så brukar samma lösning som i kombibilar fungera i sedaner, alltså att vända baslådan mot baluckan och sen öppna upp så mycket man kan in mot skuffen. Mest tryck har då jag fått med lådan en till ett par decimeter från bakluckan. Men det låter allt annat än bra! Brölig tråkig bas och en baklucka som skramlar. Om man vill ha skapligt tryck men samtidigt kunna lyssna på basen så gäller det att bygga så den spelar in i kupén på något vis. Har man skidlucka så brukar det fungera att spela in basen genom den, har man portad låda så kan man dra upp portarna genom hatthyllan. Om man inte har någon skidlucka och dessutom ett tjockt baksäte så får man istället bygga en bandpasslåda (nej köp ingen färdig, blir inte bra) och dra upp portarna genom hatthyllan.

chilibyte skrev:
I mitt bagage är det bara en platt plåt och en konstläder-matta, jag behöver bygga in ett trägolv eller nåt liknande för att få det att låta bra med baslåda va? tongue

Nej absolut inte, ditt nuvarande golv borde fungera alldeles utmärkt. Om du vill så kan du sätta lite dämpmatta på plåten för att få bort resonanser från den.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
3 maj 2011
#5983
det finns ju basar med 2x2 ohm och 2x4 ohm impedans vad gör det för skillnad?? uppskattar svar o en lektion på lite sånt:D

har en till fråga hur mkt såna där Farad i en kondensator behöver man om man ska köra ett 1800wrms steg? räcker 6 farad?
Senast redigerat av Jeqpe (3 maj 2011)

Lobster knife fight

92 Inlägg
3 maj 2011
#5984
Att basarna har flera talspolar med olika impedansvärden ger dig valmöjligheten att kunna spela i den ohm du själv väljer och köper slutsteg efter.

2x2ohm kan antingen seriekopplas och då får du 2+2=4ohm, eller parallellkopplas å då får du 1 ohm. 2x4ohms basen ger antingen 8 ohm eller 2 ohm då. Skall du driva två basar med ett monoblock till exempel så blir det ännu mer ohm att hålla koll på. Om du till exempel vill spela 2 basar i 4 ohm så köper du basen med 2x4 ohm och seriekopplar varje bas talspole så att det blir 4+4=8, sen parallellkopplar du du basarna så du får 1/(1/8+1/8)=4ohm vilket du var ute efter medans du ej hade kunnat kombinera två 2x2ohm's basar och hamnat på 4 ohm.

Ska du köpa en bas tar du alltså 2x2ohm om du vill spela i 1 eller 4 ohm eller 2x4 om du vill spela i 2 eller 8 ohm. Lägre ohm, mer effekt (som du ser på specsen på slutstegen), vilket inte alltid betyder bättre...


Nukelear Devize
1 357 Inlägg
3 maj 2011
#5985
328E36CAB skrev:
Att basarna har flera talspolar med olika impedansvärden ger dig valmöjligheten att kunna spela i den ohm du själv väljer och köper slutsteg efter.

2x2ohm kan antingen seriekopplas och då får du 2+2=4ohm, eller parallellkopplas å då får du 1 ohm. 2x4ohms basen ger antingen 8 ohm eller 2 ohm då. Skall du driva två basar med ett monoblock till exempel så blir det ännu mer ohm att hålla koll på. Om du till exempel vill spela 2 basar i 4 ohm så köper du basen med 2x4 ohm och seriekopplar varje bas talspole så att det blir 4+4=8, sen parallellkopplar du du basarna så du får 1/(1/8+1/8)=4ohm vilket du var ute efter medans du ej hade kunnat kombinera två 2x2ohm's basar och hamnat på 4 ohm.

Ska du köpa en bas tar du alltså 2x2ohm om du vill spela i 1 eller 4 ohm eller 2x4 om du vill spela i 2 eller 8 ohm. Lägre ohm, mer effekt (som du ser på specsen på slutstegen), vilket inte alltid betyder bättre...

okej tack big_smile men om man köper ett sånt här steg http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K ska man köpa två stycken 2x2ohms basar då för att få mest power ?big_smile

Lobster knife fight

16 197 Inlägg
3 maj 2011
#5986
Jeqpe skrev:
328E36CAB skrev:
Att basarna har flera talspolar med olika impedansvärden ger dig valmöjligheten att kunna spela i den ohm du själv väljer och köper slutsteg efter.

2x2ohm kan antingen seriekopplas och då får du 2+2=4ohm, eller parallellkopplas å då får du 1 ohm. 2x4ohms basen ger antingen 8 ohm eller 2 ohm då. Skall du driva två basar med ett monoblock till exempel så blir det ännu mer ohm att hålla koll på. Om du till exempel vill spela 2 basar i 4 ohm så köper du basen med 2x4 ohm och seriekopplar varje bas talspole så att det blir 4+4=8, sen parallellkopplar du du basarna så du får 1/(1/8+1/8)=4ohm vilket du var ute efter medans du ej hade kunnat kombinera två 2x2ohm's basar och hamnat på 4 ohm.

Ska du köpa en bas tar du alltså 2x2ohm om du vill spela i 1 eller 4 ohm eller 2x4 om du vill spela i 2 eller 8 ohm. Lägre ohm, mer effekt (som du ser på specsen på slutstegen), vilket inte alltid betyder bättre...

okej tack big_smile men om man köper ett sånt här steg http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K ska man köpa två stycken 2x2ohms basar då för att få mest power ?big_smile

ska du ha de steget så ska du köpa 2st basar med 2*4 ohms spolar för att få mest effekt..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 187 Inlägg
3 maj 2011
#5987
Jeqpe skrev:
328E36CAB skrev:
Att basarna har flera talspolar med olika impedansvärden ger dig valmöjligheten att kunna spela i den ohm du själv väljer och köper slutsteg efter.

2x2ohm kan antingen seriekopplas och då får du 2+2=4ohm, eller parallellkopplas å då får du 1 ohm. 2x4ohms basen ger antingen 8 ohm eller 2 ohm då. Skall du driva två basar med ett monoblock till exempel så blir det ännu mer ohm att hålla koll på. Om du till exempel vill spela 2 basar i 4 ohm så köper du basen med 2x4 ohm och seriekopplar varje bas talspole så att det blir 4+4=8, sen parallellkopplar du du basarna så du får 1/(1/8+1/8)=4ohm vilket du var ute efter medans du ej hade kunnat kombinera två 2x2ohm's basar och hamnat på 4 ohm.

Ska du köpa en bas tar du alltså 2x2ohm om du vill spela i 1 eller 4 ohm eller 2x4 om du vill spela i 2 eller 8 ohm. Lägre ohm, mer effekt (som du ser på specsen på slutstegen), vilket inte alltid betyder bättre...

okej tack big_smile men om man köper ett sånt här steg http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K ska man köpa två stycken 2x2ohms basar då för att få mest power ?big_smile

då kan du bara köra i 2 ohm eftersom inte steget är stabilt i 0,5 ohm så vill du ha mest power är det som evil sa.
dock skulle jag rekommendera extra batteri om du ska lasta ner steget i 1 ohm, då det drar ström!


Nukelear Devize
1 357 Inlägg
3 maj 2011
#5988
evilaudio skrev:
Jeqpe skrev:
328E36CAB skrev:
Att basarna har flera talspolar med olika impedansvärden ger dig valmöjligheten att kunna spela i den ohm du själv väljer och köper slutsteg efter.

2x2ohm kan antingen seriekopplas och då får du 2+2=4ohm, eller parallellkopplas å då får du 1 ohm. 2x4ohms basen ger antingen 8 ohm eller 2 ohm då. Skall du driva två basar med ett monoblock till exempel så blir det ännu mer ohm att hålla koll på. Om du till exempel vill spela 2 basar i 4 ohm så köper du basen med 2x4 ohm och seriekopplar varje bas talspole så att det blir 4+4=8, sen parallellkopplar du du basarna så du får 1/(1/8+1/8)=4ohm vilket du var ute efter medans du ej hade kunnat kombinera två 2x2ohm's basar och hamnat på 4 ohm.

Ska du köpa en bas tar du alltså 2x2ohm om du vill spela i 1 eller 4 ohm eller 2x4 om du vill spela i 2 eller 8 ohm. Lägre ohm, mer effekt (som du ser på specsen på slutstegen), vilket inte alltid betyder bättre...

okej tack big_smile men om man köper ett sånt här steg http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K ska man köpa två stycken 2x2ohms basar då för att få mest power ?big_smile

ska du ha de steget så ska du köpa 2st basar med 2*4 ohms spolar för att få mest effekt..

jaha okej tack big_smile

Lobster knife fight

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
3 maj 2011
#5989
big-jepp skrev:
Jeqpe skrev:
328E36CAB skrev:
Att basarna har flera talspolar med olika impedansvärden ger dig valmöjligheten att kunna spela i den ohm du själv väljer och köper slutsteg efter.

2x2ohm kan antingen seriekopplas och då får du 2+2=4ohm, eller parallellkopplas å då får du 1 ohm. 2x4ohms basen ger antingen 8 ohm eller 2 ohm då. Skall du driva två basar med ett monoblock till exempel så blir det ännu mer ohm att hålla koll på. Om du till exempel vill spela 2 basar i 4 ohm så köper du basen med 2x4 ohm och seriekopplar varje bas talspole så att det blir 4+4=8, sen parallellkopplar du du basarna så du får 1/(1/8+1/8)=4ohm vilket du var ute efter medans du ej hade kunnat kombinera två 2x2ohm's basar och hamnat på 4 ohm.

Ska du köpa en bas tar du alltså 2x2ohm om du vill spela i 1 eller 4 ohm eller 2x4 om du vill spela i 2 eller 8 ohm. Lägre ohm, mer effekt (som du ser på specsen på slutstegen), vilket inte alltid betyder bättre...

okej tack big_smile men om man köper ett sånt här steg http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K ska man köpa två stycken 2x2ohms basar då för att få mest power ?big_smile

då kan du bara köra i 2 ohm eftersom inte steget är stabilt i 0,5 ohm så vill du ha mest power är det som evil sa.
dock skulle jag rekommendera extra batteri om du ska lasta ner steget i 1 ohm, då det drar ström!

räcker det inte med en kraftfull kondensator?

Lobster knife fight

3 187 Inlägg
3 maj 2011
#5990
Jeqpe skrev:
big-jepp skrev:
Jeqpe skrev:

okej tack big_smile men om man köper ett sånt här steg http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K ska man köpa två stycken 2x2ohms basar då för att få mest power ?big_smile

då kan du bara köra i 2 ohm eftersom inte steget är stabilt i 0,5 ohm så vill du ha mest power är det som evil sa.
dock skulle jag rekommendera extra batteri om du ska lasta ner steget i 1 ohm, då det drar ström!

räcker det inte med en kraftfull kondensator?

nej, en kondensator producerar ingen ström.


2 656 Inlägg
3 maj 2011
#5991
big-jepp skrev:
Jeqpe skrev:
big-jepp skrev:

då kan du bara köra i 2 ohm eftersom inte steget är stabilt i 0,5 ohm så vill du ha mest power är det som evil sa.
dock skulle jag rekommendera extra batteri om du ska lasta ner steget i 1 ohm, då det drar ström!

räcker det inte med en kraftfull kondensator?

nej, en kondensator producerar ingen ström.

det gör inte ett batteri heller wink


3 187 Inlägg
3 maj 2011
#5992
ekelund88 skrev:
big-jepp skrev:
Jeqpe skrev:

räcker det inte med en kraftfull kondensator?

nej, en kondensator producerar ingen ström.

det gör inte ett batteri heller wink

okej dålig formulering, men du förstår hur jag menar.


16 197 Inlägg
3 maj 2011
#5993
Jeqpe skrev:
big-jepp skrev:
Jeqpe skrev:

okej tack big_smile men om man köper ett sånt här steg http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K ska man köpa två stycken 2x2ohms basar då för att få mest power ?big_smile

då kan du bara köra i 2 ohm eftersom inte steget är stabilt i 0,5 ohm så vill du ha mest power är det som evil sa.
dock skulle jag rekommendera extra batteri om du ska lasta ner steget i 1 ohm, då det drar ström!

räcker det inte med en kraftfull kondensator?

nej nej å åter NEJ.. man får inte mer ström för att man har en kondensator.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 656 Inlägg
3 maj 2011
#5994
big-jepp skrev:
ekelund88 skrev:
big-jepp skrev:

nej, en kondensator producerar ingen ström.

det gör inte ett batteri heller wink

okej dålig formulering, men du förstår hur jag menar.

japp det är ett batteri till du ska ha grabben och en konding är inte mycket och ha med ett batteri och heltvärdelös med flera


215 Inlägg
3 maj 2011
#5995
ChriZtoffer skrev:
jemtegrannen skrev:
Tack för svaret! det lät lite klurigt men det borde gå att ordna smile  så då behöver jag montera isär dörren om jag vill dämpa, blir ljudet något märkbart bättre? och att byta högtalare i instrumentpanelen låter svårt, men borde ju gå. skulle du kunna länka till ett par Bra högtalare som göra att ljudet blir bättre, och slutsteg pratar du om? vart kopplar jag in det?
Känner att jag inte är så värst bekant med termerna som " flatstiftsskor " eller " kabelskor "

Jag tänker såhär, till en högtalare går det 2 sladdar, + och -? är det "ändarna" på de orginalsladdarna som behöver moddas för att passa nya högtalare eller behöver man dra om sladdarna helt?

Edit: Skulle tex dessa funka?
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=165

Ja dörrsidan måste av för att du ska kunna dämpa, men är man van så plockar man av en sån på några sekunder, första gången kanske det tar 5 minuter. Det gör helt klart skillnad! Speciellt om man dessutom kopplar på ett slutsteg och kapar upp plastkorgen som högtalaren sitter i.

Att byta högtalarna i brädan är inte så svårt som det låter, problemet där är väl att det är inte lösa kablar som går till originalhögtalaren utan det är med en stor svart plastkoppling. Den kan man antingen klippa bort och ersätta med vanliga kabelskor som passar dom nya högtalarna, eller så gör man adaptrar där man har flatstift som passar i originalkontakten (dom där är lite för breda, går att klippa ner eller så köper man smalare) vidare till en kabelstump och sen flatstiftshylsor som passar dom nya högtalarna. Dom där Hertz koaxialerna blir alldeles utmärkt som uppgradering, det finns fler andra som också låter bra så det bästa vore ifall du själv kunde åka och lyssna på lite olika och bilda dig en egen uppfattning. Min personliga favorit som jag själv kör med är Amega Q-Cox350, dom brukar dock för det mesta ligga över budget för dom flesta.

Slutsteget som jag pratar om ska kopplas in till dörrhögtalarna, det blir lite klipp och klistra där för att först få signal från befintliga kablar och sen skicka den till steget och vidare tillbaks till högtalarna. Det smidigaste alternativet är nog ett steg som har högnivå in, t.ex. DLS CA22 eller om du nu planerar att skaffa baslåda också så kan ett DLS CA31 vara mer lämpligt.

Nu har jag vart ute och lossat på högtalarna på panelen för att se hur de sitter och för att få en uppfattning om hur det ser ut och hur det är inkopplat. nu förstår jag vad du menar med den svarta plastklumpen som sitter som koppling original.
http://img683.imageshack.us/i/imag0092w.jpg/

Funderar på hur jag ska koppla in nya högtalare, kan man försöka plocka ut stiften som sitter i den svarta plastbiten för att sedan OM man skulle vilka koppla in originalhögtalarna igen så kan man göra det.
Eller kan man kapa kabeln typ 2 cm ifrån kontakten och sedan på något snyggt sätt skarva den igen OM man vill sätta dit original?

Jag har tänkt att endast byta högtalare fram 2 st 3.5"
Sen såg jag att där bak på hatthyllan sitter det med 2 st 3.5" men det finns ett stor hål för en betydligt större högtalare, går det att sätta i en störra utan att koppla in slutsteg?

Jag tänker såhär att om jag får bort den svarta plastbiren som man ser på bilden så sätter jag dit sånahär : http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=232

för på högtalaren sitter en sånhär kontakt väl ? : http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=232

Som man kan se på tex denna bild : http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=165

Kanske inte exakta storlekar men förstår du/ni hur jag menar?

En annan fråga, kommer min stereo att " orka " driva nya högtalare? Kommer några funktioner att försvinna, tex nu kan jag justera bas, fader, balans och så via stereon kommer det fortfarande att fungera med nya högtalare?

Edit, skulle dessa fungera? http://www.ljudstudion.se/kicker-ds350- … c-148.aspx
Eller http://www.ljudstudion.se/jl-audio-tr35 … c-356.aspx
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=165
Senast redigerat av jemtegrannen (3 maj 2011)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 maj 2011
#5996
Kondensatorer gör nytta ja, men inte den nytta folk tror.
Framförallt inte i dagens läge då batterierna har utvecklats och det idag till och med finns batterier som är fullt kapabla till att lämna all sin ström lika fort som en kondensator. Dock kostar de en hel förmögenhet, men ändå.

Plus en sak till.
SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA börja använd SÖKFUNKTIONEN då MÅNGA MÅNGA frågor upprepas om och om igen......och igen...och igen.....)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
3 maj 2011
#5997
Lonefox skrev:
Kondensatorer gör nytta ja, men inte den nytta folk tror.
Framförallt inte i dagens läge då batterierna har utvecklats och det idag till och med finns batterier som är fullt kapabla till att lämna all sin ström lika fort som en kondensator. Dock kostar de en hel förmögenhet, men ändå.

jag har fått för mig att en kondensator lagrar en strömreserv som slutsteget kan ta av när det behöver riktigt mkt ström, men om man köper ett till batteri o kopplar ihop det med batteriet man har så borde det räcka eller? kan man byta kolet i generatorn också till annat elr gör det nåt?

Lobster knife fight

Det heter STEREO
893 Inlägg
3 maj 2011
#5998
Jeqpe skrev:
det finns ju basar med 2x2 ohm och 2x4 ohm impedans vad gör det för skillnad?? uppskattar svar o en lektion på lite sånt:D

har en till fråga hur mkt såna där Farad i en kondensator behöver man om man ska köra ett 1800wrms steg? räcker 6 farad?

Sikta på 2st friska å fräscha batterier å ordentliga kablar så kommer du längre än med en massa kondingar

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 maj 2011
#5999
jemtegrannen skrev:
Nu har jag vart ute och lossat på högtalarna på panelen för att se hur de sitter och för att få en uppfattning om hur det ser ut och hur det är inkopplat. nu förstår jag vad du menar med den svarta plastklumpen som sitter som koppling original.
http://img683.imageshack.us/i/imag0092w.jpg/

Funderar på hur jag ska koppla in nya högtalare, kan man försöka plocka ut stiften som sitter i den svarta plastbiten för att sedan OM man skulle vilka koppla in originalhögtalarna igen så kan man göra det.
Eller kan man kapa kabeln typ 2 cm ifrån kontakten och sedan på något snyggt sätt skarva den igen OM man vill sätta dit original?

Jag har tänkt att endast byta högtalare fram 2 st 3.5"
Sen såg jag att där bak på hatthyllan sitter det med 2 st 3.5" men det finns ett stor hål för en betydligt större högtalare, går det att sätta i en störra utan att koppla in slutsteg?

Jag tänker såhär att om jag får bort den svarta plastbiren som man ser på bilden så sätter jag dit sånahär : http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=232

för på högtalaren sitter en sånhär kontakt väl ? : http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=232

Som man kan se på tex denna bild : http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=165

Kanske inte exakta storlekar men förstår du/ni hur jag menar?

En annan fråga, kommer min stereo att " orka " driva nya högtalare? Kommer några funktioner att försvinna, tex nu kan jag justera bas, fader, balans och så via stereon kommer det fortfarande att fungera med nya högtalare?

En gång i tiden försökte jag få lös stiften ur originalkontakterna, det slutade med en slaktad kontakt som var totalt obrukbar. Så alternativen du har är att antingen klippa kablarna och sätta på såna kabelskor som du länkade till (klipp max 1cm från kontakten, då går det att sätta tillbaks den men du har ändå kabel så det räcker till nya högtalare). Alternativ två är det jag beskrev tidigare, göra små adapterkablar som passar i originalkontaktens stift och sen på nya högtalarnas kontakter.

Allt kommer att fungera med nya högtalare och ja din huvudenhet orkar driva dom, så länge som du inte köper nå lågkvalitets tungdrivna saker. Hertz/JL/JBL/Amega fungerar alla bra. Men byt inte dom i hatthyllan (4" som sitter där btw), speciellt inte till 6x9or som passar i hålen brevid, effekten räcker inte alls till.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 maj 2011
#6000
Jeqpe skrev:
Lonefox skrev:
Kondensatorer gör nytta ja, men inte den nytta folk tror.
Framförallt inte i dagens läge då batterierna har utvecklats och det idag till och med finns batterier som är fullt kapabla till att lämna all sin ström lika fort som en kondensator. Dock kostar de en hel förmögenhet, men ändå.

jag har fått för mig att en kondensator lagrar en strömreserv som slutsteget kan ta av när det behöver riktigt mkt ström, men om man köper ett till batteri o kopplar ihop det med batteriet man har så borde det räcka eller? kan man byta kolet i generatorn också till annat elr gör det nåt?

Jo men det laddas ur såpass fort och bas är per definition långsam när man ser elektriskt.
En kondensator jämnar dock ut dalarna ngt men långt ifrån tillräckligt somen bra strömbank ärligt talat gör.
För du får fortfarande dalar i spänningenäven med kondensator. Dock inte lika grova.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök