3279
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

58 Inlägg
10 maj 2011
hej en snabb fråga, gör det nåt om man ger högtalarna för mycket watt?
Att man tex. kopplar två 120watts koaxialer till ett steg som ger 2X150watt, eller ännu mer.

62 Inlägg
10 maj 2011
Hade tänkt att uppgradera mitt framsystem och ha funderinga på Hertz Hi-Energy HSK165 kitt. någon som vet hur dom låter. lr om någon har något annat bra tips. tänkte lägga 2-2500kr

3 466 Inlägg
10 maj 2011
honda_nicko skrev:
hej hej hur mår en aq 18" som e specad till 1000rms om man matar den med ca 8000 rms i ett ohm elle borde ja skaffa en till aq 18" o köra i 2 ohm så ja får ca 4-6000 rms??

Har du batterier till o driva de i 1ohm så e de ju klart att du kan satsa på de, har du redan en låda till 1st 18" så kan du lika gärna mata på den tills den brister. Sen kan du skaffa D4-kon och en annan likadan bas med D4-spolar och köra steget i 1 ohm på 2 basar, blir nog ganska lagom med 4kw/bas. Tänk på att 2 18" vill ha ganska stor låda...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
10 maj 2011
-Jeppsson- skrev:
Hade tänkt att uppgradera mitt framsystem och ha funderinga på Hertz Hi-Energy HSK165 kitt. någon som vet hur dom låter. lr om någon har något annat bra tips. tänkte lägga 2-2500kr

Några alternativ som låter helt sjukt bra är:
http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_779
eller
http://xprogram.com/sv/car/prod.html?produkt=sv_672

Dessa ligger inom din budget.
Senast redigerat av M_icke_ (10 maj 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 maj 2011
maximal_boost skrev:
Tjena! smile

En liten fundering...

Jag har 4V spänning på min lågnivå. Mer är bättre men vilken skillnad gör det/kan det göra jämfört med 2V. Vilka fördelar ger det? smile Har en Kenwood 6047U.

Mvh

Mindre störningskänslighet, det är väl den stora fördelen. Och om du ska koppla flera steg till samma utgång så är det större chans att signalstyrkan räcker till.

kast skrev:
hej en snabb fråga, gör det nåt om man ger högtalarna för mycket watt?
Att man tex. kopplar två 120watts koaxialer till ett steg som ger 2X150watt, eller ännu mer.

Absolut inga som helst problem, för jag antar att du kommer spela musik? Då är det bara fördel eftersom du kan spela högtalarna fullt ut utan att steget jobbar för fullt.

-Jeppsson- skrev:

Om du monterar mellanregister och diskant ihop så låter det bra, bra drag i midbasen! Om du däremot sätter mellanregistret nere i dörren och diskanten på brädan eller A-stolparna så låter det kittet inte alltför kul, då blir diskanten vass och du tappar en massa mellanregister.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

954 Inlägg
10 maj 2011
okej big_smile tack för rådet stor låda skiter ja i mitt baksäte åkte ur när ja köpte bilen wink onödigt skit e baksäte tongue

M_icke_ skrev:
honda_nicko skrev:
hej hej hur mår en aq 18" som e specad till 1000rms om man matar den med ca 8000 rms i ett ohm elle borde ja skaffa en till aq 18" o köra i 2 ohm så ja får ca 4-6000 rms??

Har du batterier till o driva de i 1ohm så e de ju klart att du kan satsa på de, har du redan en låda till 1st 18" så kan du lika gärna mata på den tills den brister. Sen kan du skaffa D4-kon och en annan likadan bas med D4-spolar och köra steget i 1 ohm på 2 basar, blir nog ganska lagom med 4kw/bas. Tänk på att 2 18" vill ha ganska stor låda...

147 Inlägg
10 maj 2011
Sådär jag nu har jag ställt in basarna och jävlar vilket tryck det blev nu har jag stereons bassläge på +2 Mid -3 Tre +4 och BASSBOOST off, och ställt om lite bak precis som jag fått tipset om här i tråden och nu skakar bakrutan när jag spelar till och med när det spelas dansband i bilen hehe så ska det se ut hehe

Nu ska jag bara börja bygga dom nya dörrsidorna så att det kommer in fler element i bilen så ska det nog fan spelas duktigt hehe.

Har dock en ny fråga gällande att koppla in flera steg i bilen =?
Måsta jag dra en ny remot från stereon och en ny pluskabel från batteriet till det nya steget oxå?
Eller kan jag koppla dom direkt från det tidigare steget ?

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
10 maj 2011
e den här stereon bra i den dens prisklass?

http://www.autohifi.se/?category_id=163 … =KDC-6051U

Lobster knife fight

147 Inlägg
10 maj 2011
Fan jag tror att mitt steg blir för varmt vad kan man göra åt det sad ?
Nä jag nu idag skulle kolla ljudet lite bättre på väg till en kompis så dog ljudet helt och hållet sad
Kanske ska ställa ner det lite eller vad kan an annars göra liksom?

179 Inlägg
10 maj 2011
Får inte in några radio kanaler alls, har varit så sedan jag köpte bilen (940) och jag har inte direkt brytt mig om det, tänkte testa byta antenn, men ska det verkligen vara som så att man inte får in ett skit utan antenn?

Har förövrigt pillats en del med huvudenheten, tidigare ägare har dragit remote, ström o liknande (dock kapat dem och dragit eget.)

Är det någon som har tips på lättkollade saker innan jag köper nya saker?

Naturligtvis har jag kollat antennen, kopplingen vid antennen, bytt HU (gamla var kass)
Senast redigerat av phille18 (10 maj 2011)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

102 Inlägg
10 maj 2011
Niklas1983 skrev:
Nä jag nu idag skulle kolla ljudet lite bättre på väg till en kompis så dog ljudet helt och hållet sad

Montera kylfläktar är ju ett alternativ, annars så får du sänka gainen ett snäpp.

3 187 Inlägg
10 maj 2011
monki89 skrev:
Niklas1983 skrev:

Montera kylfläktar är ju ett alternativ, annars så får du sänka gainen ett snäpp.

troligtvis klipper det för att du inte har tillräckligt med ström, eellr så har du lastat ner steget för mycket.

vad är de för grejer du har?

3 187 Inlägg
10 maj 2011
Jeqpe skrev:

kör den själv och enligt mig är den enormt prisvärd, gillar den skarpt!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 maj 2011
Jeqpe skrev:

Skulle nog vilja påstå att det är den vettigaste maskinen i den prisklassen, och även en bit upp i prisklass! Om du ska ha nåt från Alpine eller Pioneer med samma funktioner så drar det iväg i pris.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
10 maj 2011
Niklas1983 skrev:
Måsta jag dra en ny remot från stereon och en ny pluskabel från batteriet till det nya steget oxå?

Remote kan du "skarva vidare" från nuvarande steg, inga problem. Strömförsörjningskabel ska inte skarvas vidare från ett steg, den ska dras från batteri eller från ett fördelningsblock.

Att dra en ny kabel från batteriet är oftast inte aktuellt, istället låter man den ordinarie pluskabeln gå till ett fördelningsblock och sedan dra separata kablar (med egen säkring ifall dessa kablar är tunnare än huvudkabeln) från blocket till varje slutsteg.

Det gäller dock att den ordinarie pluskabeln+säkring är tillräckligt kraftiga för att klara av alla slutsteg, du får alltså kolla upp hur mycket ström din nuvarande pluskabel+säkring är anpassad för och hur mycket ström det kan tänkas dra med ett till steg. smile

142 Inlägg
10 maj 2011
Niklas1983 skrev:
Sådär jag nu har jag ställt in basarna och jävlar vilket tryck det blev nu har jag stereons bassläge på +2 Mid -3 Tre +4 och BASSBOOST off, och ställt om lite bak precis som jag fått tipset om här i tråden och nu skakar bakrutan när jag spelar till och med när det spelas dansband i bilen hehe så ska det se ut hehe

Nu ska jag bara börja bygga dom nya dörrsidorna så att det kommer in fler element i bilen så ska det nog fan spelas duktigt hehe.

nice! bra att höra smile

142 Inlägg
10 maj 2011
big-jepp skrev:
monki89 skrev:
Niklas1983 skrev:

troligtvis klipper det för att du inte har tillräckligt med ström, eellr så har du lastat ner steget för mycket.

dålig jodning? dock nått jag ha fått höra att om man har dålig jord så ökar värmen. MEN han kunde inte allt för mycket så jag vet dock inte om det är sant ^^

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 maj 2011
erko4 skrev:
big-jepp skrev:
monki89 skrev:

dålig jodning? dock nått jag ha fått höra att om man har dålig jord så ökar värmen. MEN han kunde inte allt för mycket så jag vet dock inte om det är sant ^^

Tja........har du dålig jord eller dålig spänning så behövs mer ström för att nå samma effekt.
Således kan många mindre roliga saker inträffa.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

750 Inlägg
10 maj 2011
Hallå allihop, håller på med en baslåda o funderar på om jag ska isolera den eller inte, vad tycker ni? Lådan e på 230 L, för 2st 15" basar och 2st 6" rör.. Lådan är byggd i 22mm mdf skiva smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

Adam
111 Inlägg
10 maj 2011
Fråga.
Jag ska koppla in min baslåda. Killen på MDS tipsade om en stereo, http://www.pioneer.eu/se/products/25/12 … ndex.html. Hur mycket bättre blir det om jag nu skulle välja att köpa den istället för att ha orginal BMW buiseness stereon? Bättre tryck i högtalarna och baslådan?

Sök