2912
Sök

Vad tycker ni om transportstyrelsens indragande av körkort utifrån PEth-test?

Diagnostekniker
2 878 Inlägg
för 7 timmar sedan
#21
Blanke skrev:
Jesper328 skrev:
Okej.
Ponera att 20% av alla mäns och 10% av alla kvinnors körkort återkallas bara för de tycker det är gott med lite alkohol.
Hur kommer detta att påverka ekonomin både kort- och långsiktigt när dessa eventuellt blir av med sitt arbete eller helt enkelt inte kan ta sig dit?
Hur påverkas staten skatteintäkter när dessa individer ej genererar inkomstskatt och konsumerar mindre?

Hur påverkar detta min integritet?
Kan jag lita på att min vårdcentral inte delar mina provsvar med tredje part utan mitt samtycke?

Vi kan väl helt enkelt lägga ner systemet istället.
Jag som tyckte att USA var en jävla cirkus.

Om du inte ger samtycke blir transportstyrelsen informerad om att du nekade. Sedan får du kallelse om blodprov i brevlådan.


Läste även att av alla som tappat körtkortet hittills så har noll vunnit i rätten med deras överklagan.

Galenskaper.

Man kan ju som sagt skicka ut aspiranter och trappa upp kontroller efter vägarna istället för att straffa folk som KANSKE kommer att begå ett brott någon gång i framtiden.

Ungefär lika idiotiskt som att återkalla körkortet för folk som äger sportbilar då de troligen löper större risk att köra för fort.

Up the RA

731 Inlägg
för 7 timmar sedan
#22
Lite off topic kanske.

Men har alltid funderat över varför det inte är obligatoriskt i nya bilar att ha alkomätare.

Finns ju så mycket andra hjälpmedel i bilar idag men inget som hindrar dig från att köra onykter.

804 Inlägg
för 7 timmar sedan
#23
Growe skrev:
beror ju helt på hur alkolåset är konfigurerat   våra går ut till och från och det finns dom som inte fattar att dom ska köra iväg med bussjäveln fast vi säger till dom men dom låser sig endå inte. 

jag brukar försöka ta det när jag börjar få upp varningarna och jag är på hemmaplan.   då har vi ett ställe vi bara kan åka förbi när vi har tid och dom fixar det direkt.  men det skiljer lite med hur inställningarna är..    en av bussarna som vi köpte beg den får man blåsa så fort man stänger av bussen och ska starta den igen om det gått för lång tid.  medans våra merceders bussar som levereras från "Fabrik" där kan man hålla bussen i gång en hel dag utan att dom låser sig om man bara ser till att starta bussen.

så det är väldigt olika hur man stallt in dom. samma sak med vilken information som spararas och skickas vidare till trafikledningen. 

en av bussarna sparaas all information ner och skickas vidare och på våra nya mercedersbussar så verkar det gå fortfortare och inget skickas vidare.  medans alltid våran taxibuss sickaas alltid allt vidare.. så olika inställningar.

Har ni Dräger i alla era fordon då? För andra tillverkare kan ha andra inställningar på drifttid och tid innan återstart. Dräger har 30 min återstartstid som standard på alla frivilliga. Villkorat har jag däremot inte full koll på återstartstid, men det är inte längre än 30 min utan säkerligen kortare. Och drifttid är nog kortare också. Sen kan ju företaget som väljer att ha alkolås på sina fordon bestämma sånt här själva, finns inga krav eller lagar som styr frivilliga alkolås nämligen.

Med det sagt så var det inte återstartstid eller drifttid jag syftade på i min kommentar, utan det var pricksäkerheten på testen. En Dräger lagrar alltid alla tester i den undangömda boxen i bilen, villkorat eller ej, och därigenom kan den känna av om den felar. Jag har inte alla tekniska fakta om hur det funkar, men det jag vet är att det är på grund av Drägers pricksäkerhet och tillförlitlighet som de är de enda tillåtna alkoblås som Polisen får använda.

För att förtydliga lite; Frivilliga alkolås är de som företag väljer att sätta i sina fordon, till exempel bussar/lastbilar, taxi, kommuner/hemtjänst eller liknande. Dessa sätter företagen oftast i alla fordon i vagnsparken, och inte enbart vissa enskilda.
Så kallat Villkorat alkolås däremot är det du döms till i domstol, alltså om du blivit dömd för rattfylla och blir tvingad att ha ett alkolås i din privata bil för att få behålla körkortet.

Live long, and prosper.

Fri fart för ett fritt folk!
14 372 Inlägg
för 5 timmar sedan
#24
MrHyde skrev:
Growe skrev:
beror ju helt på hur alkolåset är konfigurerat   våra går ut till och från och det finns dom som inte fattar att dom ska köra iväg med bussjäveln fast vi säger till dom men dom låser sig endå inte. 

jag brukar försöka ta det när jag börjar få upp varningarna och jag är på hemmaplan.   då har vi ett ställe vi bara kan åka förbi när vi har tid och dom fixar det direkt.  men det skiljer lite med hur inställningarna är..    en av bussarna som vi köpte beg den får man blåsa så fort man stänger av bussen och ska starta den igen om det gått för lång tid.  medans våra merceders bussar som levereras från "Fabrik" där kan man hålla bussen i gång en hel dag utan att dom låser sig om man bara ser till att starta bussen.

så det är väldigt olika hur man stallt in dom. samma sak med vilken information som spararas och skickas vidare till trafikledningen. 

en av bussarna sparaas all information ner och skickas vidare och på våra nya mercedersbussar så verkar det gå fortfortare och inget skickas vidare.  medans alltid våran taxibuss sickaas alltid allt vidare.. så olika inställningar.

Har ni Dräger i alla era fordon då? För andra tillverkare kan ha andra inställningar på drifttid och tid innan återstart. Dräger har 30 min återstartstid som standard på alla frivilliga. Villkorat har jag däremot inte full koll på återstartstid, men det är inte längre än 30 min utan säkerligen kortare. Och drifttid är nog kortare också. Sen kan ju företaget som väljer att ha alkolås på sina fordon bestämma sånt här själva, finns inga krav eller lagar som styr frivilliga alkolås nämligen.

Med det sagt så var det inte återstartstid eller drifttid jag syftade på i min kommentar, utan det var pricksäkerheten på testen. En Dräger lagrar alltid alla tester i den undangömda boxen i bilen, villkorat eller ej, och därigenom kan den känna av om den felar. Jag har inte alla tekniska fakta om hur det funkar, men det jag vet är att det är på grund av Drägers pricksäkerhet och tillförlitlighet som de är de enda tillåtna alkoblås som Polisen får använda.

För att förtydliga lite; Frivilliga alkolås är de som företag väljer att sätta i sina fordon, till exempel bussar/lastbilar, taxi, kommuner/hemtjänst eller liknande. Dessa sätter företagen oftast i alla fordon i vagnsparken, och inte enbart vissa enskilda.
Så kallat Villkorat alkolås däremot är det du döms till i domstol, alltså om du blivit dömd för rattfylla och blir tvingad att ha ett alkolås i din privata bil för att få behålla körkortet.

självklart har vi dräger.. alla måste man blåsa om dom varit av 30min men dom flesta går att hålla liv i genom att bara starta fordonet men på åtminstånde ena bussen kvittar det går det för lång tid och du startar låt säga vid 29min så går den att starta men nästa start måste man blåsa igen..  så är det inte på våra merceders bussar..

idag finns det inget annat än dräger i bussarna smile    vi hade foxguard förr trådlösa jävlar med grym batteritid men dom jävlarna fick man stoppa in under armen för att starta när det var kallt ute smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök