3530
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 maj 2011
Helst ingen "strut" eller nåt sånt, försök få basen nära hålet i hatthyllan istället och även då port upp genom hatthyllan. Porten ska såklart hålla rätt längd, förlänger du den så sänks avstämningen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

20 Inlägg
16 maj 2011
Hej!

Har precis dammat av basen med tillhörande som legat i vintervila på vinden. Nu är fallet att min kära far lyckades tappa steget i det hårda betonggolvet. När jag ska provspela lite grann så startar det som det ska. Baselementet vibrerar och ger ifrån sig lite ljud.

Däremot vet jag inte om det kan ha tagit stryk vid fallet. Det är väldigt mkt konstiga störningsljud- låter burkigt samt att bashögtalaren ger ifrån sig ett "blåsande ljud" (låter nästan som man blåser). Det sker speciellt när man byter låt samt att bara strömmen är på. Kan även nämnas att högtalaren när man sätter igång musiken inte låter likadant som det gjorde innan.

Steget är ett Fosgate P300-1 Monoblock (även basen är en 10" från RF).

Remotekabel går även den på andra sidan av strömkabeln. Jorden är det heller inget fel på.

Vad tror ni? Låter det som att steget gett upp?

3 187 Inlägg
16 maj 2011
crossniklas skrev:
Hej!

Har precis dammat av basen med tillhörande som legat i vintervila på vinden. Nu är fallet att min kära far lyckades tappa steget i det hårda betonggolvet. När jag ska provspela lite grann så startar det som det ska. Baselementet vibrerar och ger ifrån sig lite ljud.

Däremot vet jag inte om det kan ha tagit stryk vid fallet. Det är väldigt mkt konstiga störningsljud- låter burkigt samt att bashögtalaren ger ifrån sig ett "blåsande ljud" (låter nästan som man blåser). Det sker speciellt när man byter låt samt att bara strömmen är på. Kan även nämnas att högtalaren när man sätter igång musiken inte låter likadant som det gjorde innan.

Steget är ett Fosgate P300-1 Monoblock (även basen är en 10" från RF).

Remotekabel går även den på andra sidan av strömkabeln. Jorden är det heller inget fel på.

Vad tror ni? Låter det som att steget gett upp?

vart har du jordat?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 maj 2011
Låter som högt stäld gain till att börja med, då kan man få ett brusljud när inget  spelas upp. Steget kan även ha tagit skada av smällen men det känns inte så troligt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

20 Inlägg
17 maj 2011
Okej, ska ta och sänka gainen och se om det hjälper.

Jorden är dragen med en bult i golvet i bakluckan, vilket fungerar bra.

3 187 Inlägg
17 maj 2011
crossniklas skrev:
Okej, ska ta och sänka gainen och se om det hjälper.

Jorden är dragen med en bult i golvet i bakluckan, vilket fungerar bra.

hmm, måste bara fråga.
hur vet du att det fungerar bra?

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
17 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Helst ingen "strut" eller nåt sånt, försök få basen nära hålet i hatthyllan istället och även då port upp genom hatthyllan. Porten ska såklart hålla rätt längd, förlänger du den så sänks avstämningen.

så om man bygger lådan så man har portarna upp genom hatthyllan räcker det? får basarna tillräckligt me plats o sånt shit? typ om luften slår tillbaks på basarna så de motverkar dom för det är liten plats i kofferten?

Lobster knife fight

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2011
Port OCH bas ska spela in i kupén på nåt vis, inte bara den ena eller den andra, då kommer du tappa en del av ljudet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
17 maj 2011
okej så det bästa är att såga hål i hatthyllan o placera basarna precis under? det där att bygga lådan så den kommer ut i skidluckan kan ju vara svårt för vissa bilar har ju inte skidlucka sad
Senast redigerat av Jeqpe (17 maj 2011)

Lobster knife fight

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2011
Ja samt täta runtom så trycket tvingas in i kupén, om man nu inte vill bygga bandpasslåda och köra portarna genom hatthyllan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
17 maj 2011
är det svårt att bygga bandpasslåda? finns det nån sida med bra ritningar?

Lobster knife fight

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2011
Är man bara noggrann så är det inte svårare än nån annan låda, förutsatt att man har en bra ritning. Färdiga universalritningar finns inte, det är beroende av vad du har för bas och bil.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
17 maj 2011
det finns nån bandpasslåda som heter "series doubletuned bandpass box" då är det typ en portad låda med en till kammare framför basen med en port i, borde det funka för att få in basen i kupen?

den nere till höger
http://www.ht-audio.com/images/box-types.jpg
Senast redigerat av Jeqpe (17 maj 2011)

Lobster knife fight

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2011
6e ordningens brukar den kallas för, passar för basar som är gjorda för portade lådor. En sån är rätt svår att få till bra. 4e ordningens som är gjord för basar som passar slutna lådor är enklare att få till. Så som sagt, hur lådan ska göras beror på vad det ska sitta för bas i den.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
17 maj 2011
aa jo jag vet inte riktigt vilka basar jag ska ha än eller vilken bil för den delen tongue men blir det inte mindre tryck om man bara har sluten låda?

Lobster knife fight

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2011
Hur skillnaden är mellan 4e och 6e ordningens bandpass kan jag inte uttala mig om, men jag antar att det är ungefär som mellan en vanlig sluten och en vanlig portad låda. Att bara stoppa i en sluten låda i skuffen på en sedan blir dock inte så kul.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
17 maj 2011
nej det har jag upplevt dåligt värre sad men det går väl att bygga 6e ordningens baslåda bra? eller om man bygger som den lådan som är längst ner i mitten http://www.ht-audio.com/images/box-types.jpg är det en 5e ordningens bandpasslåda då eller om jag fattat det rätt?

Lobster knife fight

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2011
Jag har jättedålig koll på bandpasslådor, har aldrig behövt bygga nån själv. Men som sagt, har man en bra ritning (eller iaf volymer och portlängder samt är någorlunds duktig på matte) och är noggrann så ska det inte vara svårare att bygga en bandpass än att bygga en vanlig sluten eller portad låda. Det kluriga med bandpass är som jag förstått det att beräkna dom så det blir bra. Men välj bas och steg först så går det att få hjälp med låda sen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
17 maj 2011
aa ska göra det big_smile sen har jag en annan fråga vad är dom där farad i en kondensator? det burkar ju stå 1farad eller 2 eller mer. är det hur mkt ström den kan släppa ur sig som den laddat upp?

Lobster knife fight

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2011
Kortfattat ja, det är kondensatorns kapacitans. Men kondensator behöver du knappast bry dig i, det finns mycket vettigare saker att lägga pengarna på.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök