3413
Sök

Bränsleproblem Renault Master 2.5dci "G9U"

2 Inlägg
söndag 07:54
Trådstartare
#1
04 master som under färd började gå på 3Cyl isch. Kunde köra hem men konstaterade att den dragit ca 30l bränsle på 12 mil. Gjorde backleak test på spridarna utan någon större skillnad mellan dom. rycker man kontakten på spridarna en efter en så svarar den inget på första spridaren, lite lite på den andra och håller på att dö helt om jag rycker 3,4. Bytte till en beg spridare på cylinder 1 men den är precis lika. kunde iofs inte programmera spridaren mot bilen men tycker att den borde gått bättre om det var spridaren som va paj och stog helt öppen?. nästa steg blir kompprov också kolla sprutbild på spridarna. Någon som varit med om något liknande, funderar på fel i boxen.

Diagnostekniker
2 860 Inlägg
söndag 17:03
#2
Vad har du för korrigeringsvärden på spridarna?
I regel så bör korrvärden inte överstiga/understiga +- 2mm3/stroke.
Likaså om det visas i mg/s.
Gränsen något högre om det visas i µs.

Att nya spridaren inte är inkodad kommer att ställa till det.
Det är ett måste.
Ett testa du kan göra är att skifta plats på t.ex 1an och 4an för att se om den reagerar lika lite när du, efter skiftet, kopplar ur fyran.
Får du samma effekt så har du uteslutit allting ifrån kontaktstycket till spridaren ändå upp till styrdonet.
Dock så skall ju balanseringskoderna flyttas mellan cylindrarna via diagnosdatorn.

Up the RA

2 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#3
Ska rycka ur dom och göra komptest, så tänker att jag byter plats som du säger då. Ska försöka få till så jag kan ändra värdet när jag flyttar spridarna också. Får fram funktionen men den säger att kodningen misslyckats hela tiden.
Tack för svar.


Sök