2513
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 035 Inlägg
21 juli 2011
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:

jo men du har bara ett par 5,25" å inte mycke effekt-

Ska beställa dem snart. Får ju löning snart. Kan man räkna ut hur mycket effekt ett EP2X ger i 8 ohm?
Sen vad är 300w prg?? står ju även 150w nåt.

ca hälften av va de lämnar i 4 ohm..

dom pallar 150w eas..

mm precis eas????

Biljudsveteran sen 1984!

16 197 Inlägg
21 juli 2011
bosabengt skrev:
evilaudio skrev:
bosabengt skrev:

Ska beställa dem snart. Får ju löning snart. Kan man räkna ut hur mycket effekt ett EP2X ger i 8 ohm?
Sen vad är 300w prg?? står ju även 150w nåt.

ca hälften av va de lämnar i 4 ohm..

dom pallar 150w eas..

mm precis eas????

ett sätt man mäter effekt på..   som RMS fast värre..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

490 Inlägg
21 juli 2011
någon som har en bra guide eller orkar förklara hur man kopplar basar/slutsteg i vissa Ohm osv?

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

2 035 Inlägg
21 juli 2011
sonaxvax skrev:
någon som har en bra guide eller orkar förklara hur man kopplar basar/slutsteg i vissa Ohm osv?

finns på rockfordfosgates hemsida

Biljudsveteran sen 1984!

1 Inlägg
21 juli 2011
Nu är det så att jag ska hämta en Volvo 245 -82 imorgon som jag köpt, och jag har ingen aning om hur man kopplar ljud i bilen eller vilket ljud jag ska ha. Tänkte mig något billigt och bra ljud bas, slutsteg och en stereo + kablar skulle vara tacksam om någon kunde berätta lite om detta och ge något tips på ett packet som är bra! tack på förhand /J

2 035 Inlägg
21 juli 2011
uareneff skrev:
Nu är det så att jag ska hämta en Volvo 245 -82 imorgon som jag köpt, och jag har ingen aning om hur man kopplar ljud i bilen eller vilket ljud jag ska ha. Tänkte mig något billigt och bra ljud bas, slutsteg och en stereo + kablar skulle vara tacksam om någon kunde berätta lite om detta och ge något tips på ett packet som är bra! tack på förhand /J

Sök lite på forumet. kolla igenom lite trådar. denna frågan ställs 100 ggr per dag typ.
Kolla dem klistrade trådarna. Och kolla igenom olika butiker på färdiga paket.

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 juli 2011
sonaxvax skrev:

Guiden som bosabengt nämner är bra och enkel (finns här) men lite snabbförklarat så är det egentligen bara vanlig enkel matte. Med t.ex. två talspolar på 4Ohm kan du parallellkoppla för att få ner impedansen (Ohm) till 2Ohm alternativt seriekoppla för att öka impedansen till 8Ohm. Har du 4st talspolar på 4Ohm så kan du parallellkoppla allihop och få då till 1Ohm, eller parallellkoppla spolarna två och två och sen seriekoppla dom för att få till 4Ohm eller så seriekopplar du alla och kommer då upp i 16Ohm. Med andra talspolar kan man få till andra belastningar, t.ex. dubbla 2Ohms kan kopplas till 1Ohm (parallellkoppling) eller 4Ohm (seriekoppling). Fippla runt lite med alternativen där på Rockfords hemsida så förstår du nog. smile

Om vi sen ska krångla till det lite, ett monoblock belastas alltid med den impedans som du kopplar på, oavsett hur du kopplar på dom olika utgångarna (dom flesta monoblocken har dubbla utgångar för att förenkla inkoppling av flera talspolar, men dessa utgångar är internt parallellkopplade). Men om du har ett tvåkanalssteg så kan du antingen koppla in dig på vardera kanal, eller så kan du (på dom allra flesta) bryggkoppla steget, alltså använda + på ena kanalen och - på den andra, för att på så sätt få ut mer effek till en talspole, t.ex. en bas med 4Ohms spole.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 215 Inlägg
22 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Pavva skrev:
kan jag bygga en ny låda till mina jbl gt5 2402be med samma volym och använda samma aeroport som original?

anledningen till att jag lär bygga om är att lådan inte får plats under hatthyllan. jag hade tänkt ha basar+aeroport mot ryggstödet/skidluckan.

Ser inget problem med det, vist går det säkert att få till en ännu bättre låda om man labbar och har sig men den lådan är ju ändå uträknad för att passa basarna så helt fel lär nog inte volym och portlängd vara.

okey som jag trodde då :p Jag löste mitt förra problem med y-splittarna jag fick av _PERFORMANCE_ men nu basar de mer utanför bilen än inuti bilen (ofc, de e ju en 744) för jag kan inte ställa lådan på ett bra sätt.
Senast redigerat av Pavva (22 juli 2011)

Ålänning!
532 Inlägg
22 juli 2011
Hur mycket vågar man kapa i hathyllan på min audi 80? Antar att den plåten är strukturell.. Tänkte bygga om lite så att både porten och elementet är upp genom hatthyllan, eller att bygga bandpass? Vilket ger mest dB?

DLS
1 147 Inlägg
22 juli 2011
Bandpass har högre verkningsgrad. Men du måste ha ett element som klarar av att spela i bandpass också. Oftast är basar som passar i slutna lådor även rekommenderade till bandpass.

Ålänning!
532 Inlägg
22 juli 2011
huntelaar skrev:
Bandpass har högre verkningsgrad. Men du måste ha ett element som klarar av att spela i bandpass också. Oftast är basar som passar i slutna lådor även rekommenderade till bandpass.

MTX Thunder 8000 T812-22 12"

DLS
1 147 Inlägg
22 juli 2011
Den ska passa i en bandpass, i teorin.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 juli 2011
Bandpass ska så vitt jaf vet fungera till alla basar, skillnaden är den att en bas som passar slutna lådor passar i 4e ordningens bandpass (relativt enkel att räkna ut och bygga då det är bara en kammare som är portad) medans basar som passar portar vill ha en 6e ordningens bandpass (lite krångligare då båda kamrarna är portade).

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Ålänning!
532 Inlägg
22 juli 2011
Men vad spelar högre? 6e ordningens bandpass eller att jag fixar så att både basen och porten slutet tätt mot hathyllan?

DLS
1 147 Inlägg
22 juli 2011
ChriZtoffer skrev:
Bandpass ska så vitt jaf vet fungera till alla basar, skillnaden är den att en bas som passar slutna lådor passar i 4e ordningens bandpass (relativt enkel att räkna ut och bygga då det är bara en kammare som är portad) medans basar som passar portar vill ha en 6e ordningens bandpass (lite krångligare då båda kamrarna är portade).

Menar du inte 5e ordningens nu?

Jag checkade bara probox och fick fram en bra verkningsgrad.

DLS
1 147 Inlägg
22 juli 2011
Pexi92 skrev:
Men vad spelar högre? 6e ordningens bandpass eller att jag fixar så att både basen och porten slutet tätt mot hathyllan?

En bandpass spelar högre. Men det är också större risk att man spelar sönder sin bas i en bandpass då du ej hör dist lika lätt.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 juli 2011
Pexi92 skrev:

Bygg en vanlig portad om du kan, enklare att få till och laborera med en sån än med en bandpass. Vist bandpassen går att få att spela högre, men den blir då även mer entonig och tråkig att lyssna på.

huntelaar skrev:
ChriZtoffer skrev:

Menar du inte 5e ordningens nu?

Jag checkade bara probox och fick fram en bra verkningsgrad.

Same shit different name. wink Nej men dom benämns olika på olika ställen har jag sett, det jag ville påpeka var att det finns bandpasslådor som passar alla typer av basar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Ålänning!
532 Inlägg
22 juli 2011
Tycker dedär med bandpass låter krångligt tongue blir att köra med den låda jag har nu och sen bygga om när jag hinner. Men frågan som ingen har svarat på ännu. Hur mycket vågar man kapa i hatthyllan?

DLS
1 147 Inlägg
22 juli 2011
Vilken bandpasslåda passar alla typer av basar?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 juli 2011
Tror du missförstod mig nu, menade inte att det finns en typ som passar alla utan att det finns olika typer av bandpass som passa olika basar, som jag redan nämnt, 4e ordningens till basar som passar slutna lådor och 5/6 ordningens till basar som passar portade lådor. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök