3569
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

147 Inlägg
27 september 2011
M_icke_ skrev:
Niklas1983 skrev:
big-jepp skrev:

du stängde alltså av steget, bytte jord, testade och sen stängde av igen? hur kunde då steget fungera utan jord? stängde du av och tog bort jorden och sedan testade och sätta på utan jord i steget?

Nej jag slog av tändningen så att stereon och steget stängdes av innan jag flyttade jorden

Flyttade? du sa att du kopplade bort den..?

Från platsen där jag jordade ja wink

BagarN
1 179 Inlägg
27 september 2011
heedlund93 skrev:
Mohawwk skrev:
heedlund93 skrev:

såg att han siktat mest på prestandan av motorn inte ljudsystemet, men ska man trimma också kan det ju vara en mycket bra ide att kontakta han ang lite info smile

det finns ju masssssssssor utav plats i en Golf Vr6:a ?
Det är ju exakt samma baksäte som i en helt vanlig Golf III och bakluckan är väll också lika stor? Det ända som skiljer är väll motorn o drivlina ?

jämförde inte vr6an med en golf III utan med en större bil tex 855  men den jämförelsen kan man kanske inte jämföra precis smile

Du tänkte så..
Ja då är Vr6:an pytteliten tongue Åkte Volvo 940 först (sen krocka jag...) så blev en Golf II, jävlar vilken skillnad.. Men det är ganska skönt me liten bil (ibland..) smile

3 466 Inlägg
27 september 2011
Niklas1983 skrev:
M_icke_ skrev:
Niklas1983 skrev:

Nej jag slog av tändningen så att stereon och steget stängdes av innan jag flyttade jorden

Ja.....?! då har du väll tagit bort jorden?!neutral Det är ju inte själva kabeln som är jorden, det är anslutningen. Har du ingen anslutning från kaross-kabel-steg så har du ingen jord.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

14 Inlägg
27 september 2011
ekelund88 skrev:
Nordinarn skrev:
Hej alla fantaster där ute! Jag är i stort behov av råd, tips och instruktioner från personer som har lite koll på billjud och allt vad det innebär. (Själv är jag nybörjare i området och har väldigt lite kunskap)

Jag har alldeles nyligen blivit ägare till en BMW 320i, årsmodell 98 (e36) och har för avsikt att inom kort uppgradera ljudet till en summa av max 5000-6000 kr.

Det jag behöver mest hjälp med är egentligen inte instruktioner om hur man gör, utan vad jag ska välja och vad jag ska lägga mest slantar på för att det ska bli så bra som möjligt?

Min utgångstanke är att ta bort orginalhögtalarna(5.25 tum) där fram och få dit något kraftigare. Där bak funderar jag på att behålla orginalhögtalarna (8-10 tum?).

Lägg därtill att jag behöver lägga pengar på såväl baslåda som slutsteg. Om jag ska inhandla en passiv eller aktiv baslåda vet jag inte heller då jag inte vet vilket som är bäst?

Är det rätt tanke att behålla orginalhögtalarna där bak? Vad bör jag lägga mest pengar på för att få ett så bra ljud som möjligt?

Vore extremt tacksam om någon kunde komma med lite åsikter utifrån egna erfarenheter och kunskaper.

Har jag glömt något som är av vikt för att ni ska kunna ge bra råd så hojta till så kollar jag upp det!

Over and Out.

högtalarna bak är 4" i en portad orginal låda som kommer låta riktigt illa när du uppgraderat ljudet smile sattsa på en ny hu med ett 4 kanalssteg och ett vettigt 5.25 kit till därfram och kanske ett par vettiga coaxialer bak "går o få i 5.25 efter man tagit bort orginal"

här e en uppsättning jag vet låter bra

http://www.ljudstudion.se/kenwood-kdc46 … c-103.aspx huvudenhet 1500
http://www.ljudstudion.se/focal-access- … c-198.aspx kitsystem fram 1400
http://www.ljudstudion.se/dls-classic-c … c-224.aspx steg till båda högtalar paren 2500
kablar av olika slag har du 600 kr över att handla för smile

sen när du känner att du vill ha lite mer ljud i bilen inhandlar du ett par lämpliga högtalare du kan sätta bak i hyllan med och kanske en liten baslåda framöver

Tack för tipsen grabbar!  Slutsatsen är alltså att jag bör satsa på ett kvalitativt flerkanals-steg (3 eller 4) samt att prio ett är att hitta ett vettigt högtalarkit där fram. (Vad tror ni om möjligheterna att satsa på något större än 5.25? Är det bara dumt och svårt?)

I framtiden sen så kan jag satsa på att få dit bättre högtalare där bak (koaxialer?), och eventuellt hitta någon vettig baslåda.

Min stereo är en clarion orginal och självklart kommer jag att byta ut den mot något bättre inom en snar framtid. Känns dock inte som något man vill lägga ned särskilt mycket på. Har ni något förslag på huvudenhet till en rimlig summa som passar bra om man enkelt vill kunna spela upp från Iphonen osv?

Det jag skulle vilja ha svar på är vilket av slutsteg, huvudenhet och högtalare man bör satsa mest slantar på och varför?  Och är det en smart idé att vänta ett tag och sedan börja kika på högtalare bak och baslåda?

Tack som fan återigen!

147 Inlägg
27 september 2011
M_icke_ skrev:
Niklas1983 skrev:
M_icke_ skrev:

Ja.....?! då har du väll tagit bort jorden?!neutral Det är ju inte själva kabeln som är jorden, det är anslutningen. Har du ingen anslutning från kaross-kabel-steg så har du ingen jord.

Jo så sätt så tog jag ju bort jorden men jg fattade det som att du mende från steget smile

3 466 Inlägg
27 september 2011
Niklas1983 skrev:
M_icke_ skrev:
Niklas1983 skrev:

Jo så sätt så tog jag ju bort jorden men jg fattade det som att du mende från steget smile

Det är precis lika illa vilken ände av jordkabeln du än har plockat bort..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Folk med hjärna, kör bil med stjärna
50 Inlägg
27 september 2011
Hej!

Har hittat denna stereo; http://www.sony.se/product/ica-bluetoot … e=Overview

*Vad tycker ni om den i största allmänhet?
*Jag har en iPhone 3Gs som jag hade tänkt spela musik över blåtand med, och då är frågan den om jag kommer kunna byta låt på iPhone'n genom stereon, så jag slipper upp med mobilen för att byta låt... wink

Mycket tacksam för svar!

//Markus

2 035 Inlägg
27 september 2011
_MercedesBenz_ skrev:
Hej!

*Jag har en iPhone 3Gs som jag hade tänkt spela musik över blåtand med, och då är frågan den om jag kommer kunna byta låt på iPhone'n genom stereon, så jag slipper upp med mobilen för att byta låt... wink

Mycket tacksam för svar!

//Markus

Det står ju direktkontroll av iphone och det borde ju betyda att du styr ipoden via stereon.

Biljudsveteran sen 1984!

50 Inlägg
27 september 2011
bosabengt skrev:
_MercedesBenz_ skrev:
Hej!

Mycket tacksam för svar!

//Markus

Det står ju direktkontroll av iphone och det borde ju betyda att du styr ipoden via stereon.

Som jag fattar det så är det när du kör genom USB?!?! :S

16 197 Inlägg
27 september 2011
_MercedesBenz_ skrev:
bosabengt skrev:
_MercedesBenz_ skrev:
Hej!

Mycket tacksam för svar!

//Markus

de e så de brukar funka..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

50 Inlägg
27 september 2011
evilaudio skrev:
_MercedesBenz_ skrev:
bosabengt skrev:

Jo, men jag vill ju kunna köra trådlöst och på såvis även kunna använda hansfree-funktionen
Senast redigerat av _MercedesBenz_ (27 september 2011)

16 197 Inlägg
27 september 2011
_MercedesBenz_ skrev:
evilaudio skrev:
_MercedesBenz_ skrev:

Jo, men jag vill ju kunna köra trådlöst och på såvis även kunna använda hansfree-funktionen

de kan du väl iaf?

50 Inlägg
27 september 2011
evilaudio skrev:
_MercedesBenz_ skrev:
evilaudio skrev:

de kan du väl iaf?

Jag vet inte, det är därför jag frågar er... wink
Men kommer jag kunna byta låt på iPhonen om jag spelar musik genom bluetooth? yikes

BagarN
1 179 Inlägg
27 september 2011
_MercedesBenz_ skrev:
evilaudio skrev:
_MercedesBenz_ skrev:

Det borde du kunna... smile

16 197 Inlägg
27 september 2011
_MercedesBenz_ skrev:
evilaudio skrev:
_MercedesBenz_ skrev:

de kan du väl iaf?

Jag vet inte, det är därför jag frågar er... wink
Men kommer jag kunna byta låt på iPhonen om jag spelar musik genom bluetooth? yikes

kör man via blåtand så "brukar" man byta låt via telefon..  men kopplar du in USB så styr du med stereon.

3 187 Inlägg
27 september 2011
Niklas1983 skrev:
big-jepp skrev:
Niklas1983 skrev:

Nej nej nog för att jag ibland gör konstig saker men någo sådant skulle jag inte göra smile
Jag stängde givetvis av medans jag flyttade på jorden

du stängde alltså av steget, bytte jord, testade och sen stängde av igen? hur kunde då steget fungera utan jord? stängde du av och tog bort jorden och sedan testade och sätta på utan jord i steget?

startade steget sig själv utan jord kabeln i då? eftersom du skrev att det fungerade utan jord kabeln?

147 Inlägg
27 september 2011
big-jepp skrev:
Niklas1983 skrev:
big-jepp skrev:

startade steget sig själv utan jord kabeln i då? eftersom du skrev att det fungerade utan jord kabeln?

Nej nej det var när jag testade om det jord via lågnivån eller remoten som jag startade steget på inrådan av en vän/granne och han är duktig i ljud enligt honom själv men efter att ha fått dessa kommentrerna så förstår jag att han verkligen inte kan sin sak

16 197 Inlägg
27 september 2011
Niklas1983 skrev:
big-jepp skrev:
Niklas1983 skrev:

Nej nej det var när jag testade om det jord via lågnivån eller remoten som jag startade steget på inrådan av en vän/granne och han är duktig i ljud enligt honom själv men efter att ha fått dessa kommentrerna så förstår jag att han verkligen inte kan sin sak

finns MÅNGA som tror att dom vet..

376 Inlägg
28 september 2011
Nordinarn skrev:
ekelund88 skrev:
Nordinarn skrev:
Hej alla fantaster där ute! Jag är i stort behov av råd, tips och instruktioner från personer som har lite koll på billjud och allt vad det innebär. (Själv är jag nybörjare i området och har väldigt lite kunskap)

Jag har alldeles nyligen blivit ägare till en BMW 320i, årsmodell 98 (e36) och har för avsikt att inom kort uppgradera ljudet till en summa av max 5000-6000 kr.

Det jag behöver mest hjälp med är egentligen inte instruktioner om hur man gör, utan vad jag ska välja och vad jag ska lägga mest slantar på för att det ska bli så bra som möjligt?

Min utgångstanke är att ta bort orginalhögtalarna(5.25 tum) där fram och få dit något kraftigare. Där bak funderar jag på att behålla orginalhögtalarna (8-10 tum?).

Lägg därtill att jag behöver lägga pengar på såväl baslåda som slutsteg. Om jag ska inhandla en passiv eller aktiv baslåda vet jag inte heller då jag inte vet vilket som är bäst?

Är det rätt tanke att behålla orginalhögtalarna där bak? Vad bör jag lägga mest pengar på för att få ett så bra ljud som möjligt?

Vore extremt tacksam om någon kunde komma med lite åsikter utifrån egna erfarenheter och kunskaper.

Har jag glömt något som är av vikt för att ni ska kunna ge bra råd så hojta till så kollar jag upp det!

Over and Out.

högtalarna bak är 4" i en portad orginal låda som kommer låta riktigt illa när du uppgraderat ljudet smile sattsa på en ny hu med ett 4 kanalssteg och ett vettigt 5.25 kit till därfram och kanske ett par vettiga coaxialer bak "går o få i 5.25 efter man tagit bort orginal"

http://www.ljudstudion.se/dls-classic-c … c-224.aspx steg till båda högtalar paren 2500

sen när du känner att du vill ha lite mer ljud i bilen inhandlar du ett par lämpliga högtalare du kan sätta bak i hyllan med och kanske en liten baslåda framöver

Tack för tipsen grabbar!  Slutsatsen är alltså att jag bör satsa på ett kvalitativt flerkanals-steg (3 eller 4) samt att prio ett är att hitta ett vettigt högtalarkit där fram. (Vad tror ni om möjligheterna att satsa på något större än 5.25? Är det bara dumt och svårt?)

I framtiden sen så kan jag satsa på att få dit bättre högtalare där bak (koaxialer?), och eventuellt hitta någon vettig baslåda.

Min stereo är en clarion orginal och självklart kommer jag att byta ut den mot något bättre inom en snar framtid. Känns dock inte som något man vill lägga ned särskilt mycket på. Har ni något förslag på huvudenhet till en rimlig summa som passar bra om man enkelt vill kunna spela upp från Iphonen osv?

Det jag skulle vilja ha svar på är vilket av slutsteg, huvudenhet och högtalare man bör satsa mest slantar på och varför?  Och är det en smart idé att vänta ett tag och sedan börja kika på högtalare bak och baslåda?

Tack som fan återigen!

Så här skulle jag göra..
Börja med att hitta ett bra framsystem, 2vägs 5.25" som mer eller mindre passar rakt av.
Leta sen efter ett 3- eller 4-kanals steg, gärna begagnat.
Och sen en bra bas till det. Färdigt!
Skit i bakhögtalarna, du hör ingen skillnad på om de är bra eller dåliga. Ljudet ska komma framifrån.
Behåll de som sitter där, och driv dem med CD,n.
Senare så kan du börja kolla efter en bättre huvudenhet, men med en begränsad budget så är det bättre att du väljer bra framhögtalare först.
Kewoods huvudenheter ska vara prisvärda, har jag hört..
Senast redigerat av Simon76 (28 september 2011)

3 187 Inlägg
28 september 2011
Simon76 skrev:
Nordinarn skrev:
ekelund88 skrev:

Tack som fan återigen!

Så här skulle jag göra..
Börja med att hitta ett bra framsystem, 2vägs 5.25" som mer eller mindre passar rakt av.
Leta sen efter ett 3- eller 4-kanals steg, gärna begagnat.
Och sen en bra bas till det. Färdigt!
Skit i bakhögtalarna, du hör ingen skillnad på om de är bra eller dåliga. Ljudet ska komma framifrån.
Behåll de som sitter där, och driv dem med CD,n.
Senare så kan du börja kolla efter en bättre huvudenhet, men med en begränsad budget så är det bättre att du väljer bra framhögtalare först.
Kewoods huvudenheter ska vara prisvärda, har jag hört..

jag skulle börja med stereon, huvudenheten är alltid grunden i ditt bygge så den ska man inte snåla in på.

Sök