3466
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
15 oktober 2011
Tokken skrev:
vw_nicko skrev:
vem fan har inte skramlande bil xD sånt som blir med bas tongue o dämpa e ju överskattat i vinterbilen

Alla är vi olika.. wink

Ju äldre man blir antar jag, vill man att saker och ting ska låta BRA också.. oavsett bil.

Nu kommer jag låta skitgammal men back in the day brydde jag mig inte heller om skrammel och annat
"tjaffs", men har med åren blivit mer vis när det gäller ljud..

Dämpning är lika viktigt i en bilstereoinstallation som bra signalkablar eller ordentliga steg, bra huvudenheter, och så vidare.

Så för mig, även vinterbilen får sig en vända dämpning.
För det låter så förb**** mycket bättre.

Så att inte ha ork, finns inte i MITT vokabulär i alla fall. smile

Håller fullständigt med och då är jag väl i princip 100% "färsk".
Fy fan för plåtskrammel och när dörrarna bara rasslar av midbasarna.
Det kan ju ärligt inte finnas någon som tycker det är härligt :S

535 Inlägg
15 oktober 2011
Tokken skrev:
Ju äldre man blir antar jag, vill man att saker och ting ska låta BRA också.. oavsett bil.

Än är jag ung och dum, men dämpar på så gott jag kan i bruksbilen. big_smile Undrar hur det blir som äldre i så fall. Dubbla lager dämpning kanske.

Motorer utan turbo.....suger!

16 197 Inlägg
15 oktober 2011
Lemmy_Kilmister skrev:
Tokken skrev:

Än är jag ung och dum, men dämpar på så gott jag kan i bruksbilen. big_smile Undrar hur det blir som äldre i så fall. Dubbla lager dämpning kanske.

bara dubbla?? wink      sitter 3 lager på de flesta ställerna i min vita jetta å sen e de ett lager skumdämpning på de smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

296 Inlägg
15 oktober 2011
evilaudio skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:
Tokken skrev:

bara dubbla?? wink      sitter 3 lager på de flesta ställerna i min vita jetta å sen e de ett lager skumdämpning på de smile

Hur fick du tillbaka inredningen över det sen? tongue

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

16 197 Inlägg
15 oktober 2011
davidburman skrev:
evilaudio skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:

inga som helst problem om man vet hur man ska göra..tongue

685 Inlägg
15 oktober 2011
davidburman skrev:
evilaudio skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:

Våld löser det mesta smile och i vissa fall lite modding wink Men sen är där väll inte så mycket av inredningen som är original i den jettan?

16 197 Inlägg
15 oktober 2011
Snoogiloo skrev:
davidburman skrev:
evilaudio skrev:

Våld löser det mesta smile och i vissa fall lite modding wink Men sen är där väll inte så mycket av inredningen som är original i den jettan?

original e bara för amatörer..wink

535 Inlägg
15 oktober 2011
Än så länge sätter ekonomin gränser för hur många lager dämpning det blir! Tror ett lager dämpmatta och 30mm skum får räcka i bruksbilen. Rackrans vad billig silent coat är på blekingebilradio då, 41ark för 800kr?!

En fråga, ska plasta en sida på baslådan. Ingen stor yta. Hur många lager glasfiber bör jag lägga? Det är till en 10" bas, modell billig.
Senast redigerat av Lemmy_Kilmister (15 oktober 2011)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
15 oktober 2011
har funderat på en extra generator ca 120a  och kabel bak till en batteri bank med ett större batteri ca 100-120ah   men hur ska jag lösa drivningen till generatorn  plats finns bra om under huven  men  de som är de svåra är varifrån man ska få en rem till

329 Inlägg
15 oktober 2011
hej jag skulle behöva lite råd/tips för en bandpasslåda i min 940 sedan.
vill ha en bandpasslåda för att leda in ljuden med portar genom hatthyllan till kupen. jag tror inte rilktigt med det här med att ha en sluten/portad låda stående i baagaget å att bassånge skulle gå genom ryggstödet på soffan, låter inte br i mitt huvud, men vad vet jag tongue

iaf
mitt motto är att den ska vara funktionellt, å inte kosta shortan. jag vill allttså ha kvar så mycket utrymme som möjligt i bagaget.

jag tänker mig 2 basar med 2 alt 3 portar upp i hattyllan. 

tips på lämpliga element/slutsteg?
vill särskilt ha tips på lådan, så lådan å basarna lira så bra som möjligt

helst om någon har gjort såhär innan å vill visa spec på basar och lådritning

skall man bygga med en bas i varje gavel med 2 portar upp i mitten, eller kan man bygga med en port i mitten, en bas vid varje gavel, men med en port ur "basens utrymme oxå"?

vet inte om jag formulerat mig bra, men säg bara tii så försökker jag förklara bättre wink

tacksam för feedback
mvh Alexander

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

BagarN
1 179 Inlägg
16 oktober 2011
Tja, låna ut ett slutsteg till en polare, när jag fick tillbaka det och skulle sätta in det i brukisen så man får lite bättre ljud lät det så som om högtalarna spelade under vatten, höll på o felsökte i 2,5h och det Måste vara lågnivån då jag öppnade upp och kollade/luktade och ingången till lågnivån luktade bränt, då kommer frågan.. Hur i HELVETE har han kunnat bränna lågnivå ingången? Klippt signal i lågnivån eller?

685 Inlägg
16 oktober 2011
Mohawwk skrev:
Tja, låna ut ett slutsteg till en polare, när jag fick tillbaka det och skulle sätta in det i brukisen så man får lite bättre ljud lät det så som om högtalarna spelade under vatten, höll på o felsökte i 2,5h och det Måste vara lågnivån då jag öppnade upp och kollade/luktade och ingången till lågnivån luktade bränt, då kommer frågan.. Hur i HELVETE har han kunnat bränna lågnivå ingången? Klippt signal i lågnivån eller?

Gissar på att han kopplat ur jorden ur slutsteget med RCA kablarna och plus kabeln inkopplad. Då jordar steget sig själv genom lågnivån och bränner den. Brukar dock oftast vara att man bränner signaljorden i stereon men antar att det även kan bränna i steget.

Därför skall man ALLTID koppla in Jord först sen plus och sist lågnivå. Och när man skall koppla ur ett slutsteg gör man tvärt om, lågnivå > plus > jord.

BagarN
1 179 Inlägg
16 oktober 2011
Snoogiloo skrev:
Mohawwk skrev:

Gissar på att han kopplat ur jorden ur slutsteget med RCA kablarna och plus kabeln inkopplad. Då jordar steget sig själv genom lågnivån och bränner den. Brukar dock oftast vara att man bränner signaljorden i stereon men antar att det även kan bränna i steget.

Därför skall man ALLTID koppla in Jord först sen plus och sist lågnivå. Och när man skall koppla ur ett slutsteg gör man tvärt om, lågnivå > plus > jord.

Ja, jag får fråga han hur han koppla ur det för jag sa till honom att när du ska koppla bort det så tar du först ut lågnivån sen plusen och SIST jorden, men det verkar så som om han inte lyssna.. Men då har man väll lärt sig en läxa, låna inte ut saker till folk som inte kan något..... ~2000kr åt helvete.. hmm

1 727 Inlägg
16 oktober 2011
Mohawwk skrev:
..... ~2000kr åt helvete.. hmm

Får inte "folk" sponsa tillbaka lite?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 215 Inlägg
16 oktober 2011
om han har förstört de så får du be han köpa de av dig för nypris så du har råd med ett nytt

BagarN
1 179 Inlägg
16 oktober 2011
Vi har inte kommit så långt, han är i Finland just nu, men man tycker att han borde sponsra lite till ett nytt steg med tanke på hur mycket han skryter om att han har så mycket pengar........

535 Inlägg
17 oktober 2011
Måste diskanterna skiljas från middarna och sitta i egen "låda" i en dörr?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
17 oktober 2011
Lemmy_Kilmister skrev:

Nope.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

16 197 Inlägg
17 oktober 2011
Lemmy_Kilmister skrev:

diskanter behöver ingen låda..

3 466 Inlägg
17 oktober 2011
evilaudio skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:

diskanter behöver ingen låda..

Jo de spelar som fan om man monterar dom i slutna lådor med magneterna utåt wink haha

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök