Alpine_golf skrev:
jaha, om man skulle ta de tre system som används mest till bilar. kan ju skriva lite allmänt om systemen. vilka delar som ingår, förbättring utav system och vilket som passar vanlig körning och race körning.
Det går inte att förklara exakt hur alla system funkar.
Man behöver skapa en gnista när kolven är på en speciell plats. För det behöver man något som kan ge en gnista, gnistor hoppar ca 1mm/1000volt, 12v räcker alltså inte. Man steppar upp spänningen genom at ladda en spole, när den är full bryter man kretsen och spolen laddar ur i en gnista.
Man behöver nu bara bestämma exakt rätt punkt för gnistan att hoppa, det kan man göra antingen mekaniskt med en liten strömbrutare som sitter monterad på vevaxeln eller elektroniskt via styrdatorn i bilen.
Jag använder en tändspole från volvo S60R, där sitter allt ihop i en spole som monteras direkt på tändstiftet. Spolen för att höja spänningen, strömbrytaren som släpper gnistan. Styrdatorn säger sedan till när det är dax för gnistan att hoppa. på så vis kan jag bestäma tändläge valfritt över alla varvtal och lastpunkter för motorn.
___________________________________
förbättra... tja, alltså om det är mycket bränsle i cylindern aka mycket effekt så blir det jobbigare att skapa sin gnista, då byter man till kraftigare spole, bättre tändstift mm.