2543
Sök

Lära sig om tändsystem

14 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#1
har varit ute på internet och letat information om olicka tändsystem hela dagen. har förståt att det finns system med brytare, utan brytare och med en spole för vare cylinder. Fast vet inte riktig hur det funkar och hur man kan förbättra det.

Undrar om någon kunde förklara för mig om dessa olicka system och dess uppgradering möjligheter.
Senast redigerat av Alpine_golf (20 december 2008)


1 785 Inlägg
21 december 2008
#2
Alpine_golf skrev:
har varit ute på internet och letat information om olicka tändsystem hela dagen. har förståt att det finns system med brytare, utan brytare och med en spole för vare cylinder. Fast vet inte riktig hur det funkar och hur man kan förbättra det.

Undrar om någon kunde förklara för mig om dessa olicka system och dess uppgradering möjligheter.

Du får nog ge ett exempel på vilket system du vill förbättra. Ett system med brytare så kan man ju uppgradera genom att byta till ett hallgivare system men man får då även en annan tändkurva vilket kanske inte alla tänker på.

De nyare systemen saknar även fördelare såkallade fördelarlösa system. Det är även klart högre volt i nyare tändsystem än i de äldre. Runt 30-35 000volt mot förr 16 000volt

Det finns en mängd olika tändsystem att förklara alla dem rymmer en pocket bok
Senast redigerat av dbjanoz (21 december 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

14 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#3
jaha, om man skulle ta de tre system som används mest till bilar. kan ju skriva lite allmänt om systemen. vilka delar som ingår, förbättring utav system och vilket som passar vanlig körning och race körning.


Forummoderator
10 576 Inlägg
21 december 2008
#4
Alpine_golf skrev:
jaha, om man skulle ta de tre system som används mest till bilar. kan ju skriva lite allmänt om systemen. vilka delar som ingår, förbättring utav system och vilket som passar vanlig körning och race körning.

Det går inte att förklara exakt hur alla system funkar.

Man behöver skapa en gnista när kolven är på en speciell plats.  För det behöver man något som kan ge en gnista, gnistor hoppar ca 1mm/1000volt, 12v räcker alltså inte.  Man steppar upp spänningen genom at ladda en spole, när den är full bryter man kretsen och spolen laddar ur i en gnista.

Man behöver nu bara bestämma exakt rätt punkt för gnistan att hoppa, det kan man göra antingen mekaniskt med en liten strömbrutare som sitter monterad på vevaxeln eller elektroniskt via styrdatorn i bilen.

Jag använder en tändspole från volvo S60R, där sitter allt ihop i en spole som monteras direkt på tändstiftet.   Spolen för att höja spänningen, strömbrytaren som släpper gnistan. Styrdatorn säger sedan till när det är dax för gnistan att hoppa.  på så vis kan jag bestäma tändläge valfritt över alla varvtal och lastpunkter för motorn.

___________________________________

förbättra...  tja, alltså om det är mycket bränsle i cylindern aka mycket effekt så blir det jobbigare att skapa sin gnista, då byter man till kraftigare spole, bättre tändstift mm.
Senast redigerat av torpis (21 december 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök