3411
Sök

baslåda mutant?

23 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
Hej
Jag ska bygga en baslåda till mina dubbla mutant 10" basar.
Men vet inte vilken volym det ska va. hur tar man reda på det?
Ska det vara en sluten låda, elr inte? Vad blir bäst? jag vet inte!
Tack på förhand:)

Manta club sweden

16 197 Inlägg
21 december 2008
vilka mutant basar är de?? samt vilken bil?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

23 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
vilka mutant basar är de?? samt vilken bil?

Det är till en Opel manta B combicupé
och det är två stycken "Mutant MT1007"

Manta club sweden

21 761 Inlägg
21 december 2008
Sluten låda får lägre verkningsgrad, men ljudet blir mer exakt och tajt. Basreflex ger högre verkningsgrad och inte lika tajt ljud. Jag har räknat på både sluten och basreflex:

Sluten: 55 liter brutto (basarna är inräknade), mycket dämpull.
Basreflex: 65 liter brutto (basarna och röret är inräknade), dämpmatta på väggarna. 1 st 4" rör som är 16 cm långt, konade trattar i båda ändar av röret.

I den slutna lådan så kan du labba med mängden dämpull ifall basen låter för djup. I basreflexlådan kan du prova att korta av röret med några cm ifall basen är för djup. Jag har inte testat de där basarna, har bara räknat ut lådorna i mitt beräkningsprogram.
Senast redigerat av Drönirettab (21 december 2008)

OpelFredrik
21 december 2008
Jag har testat MT1207x och jävlar vad dessa basar presterar för dom där 800 kr dom kosta styck...

Drev dom på ett 2-kanaligt panasonicsteg och uppskattningsvis spela jag runt 130 dB med den setupen, Man får en manual med basarna och i den typ i slutet står det 3 olika rekommenderade slutna lådor och 3 rekommenderade basreflexlådor!

Personligen rekommenderar jag att du kör portat och använder dig utav Optimal lådbeskrivningen så lovar jag dig att du itne kommer bli besviken för dom pengarna du betalat! Följ instruktionerna noga och kapa rören i exakt rätt längd som det står i manualen för om du har dom för kosta eller förlånga så blir det inte "bäst"

https://www1.garaget.org/gallery/archive/105411/large/525262_7ydl4f.jpg
Här är en bild på lådan jag byggde till mina 12:or jag har även byggt flera lådor med dessa basar

https://www1.garaget.org/gallery/archive/105411/large/525276_3n0dsa.jpg
Denna byggde jag nu i sommras till min micra! Spela på ganska bra inte lika som den första pga för korta rör

//Fredrik
Senast redigerat av OpelFredrik (21 december 2008)

23 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Sluten låda får lägre verkningsgrad, men ljudet blir mer exakt och tajt. Basreflex ger högre verkningsgrad och inte lika tajt ljud. Jag har räknat på både sluten och basreflex:

Sluten: 55 liter brutto (basarna är inräknade), mycket dämpull.
Basreflex: 65 liter brutto (basarna och röret är inräknade), dämpmatta på väggarna. 1 st 4" rör som är 16 cm långt, konade trattar i båda ändar av röret.

I den slutna lådan så kan du labba med mängden dämpull ifall basen låter för djup. I basreflexlådan kan du prova att korta av röret med några cm ifall basen är för djup. Jag har inte testat de där basarna, har bara räknat ut lådorna i mitt beräkningsprogram.

skulle du då kunna göra en ritning med mått på både sluten å basreflexlåda, med ditt program?

Manta club sweden

956 Inlägg
21 december 2008
OpelFredrik skrev:
Jag har testat MT1207x och jävlar vad dessa basar presterar för dom där 800 kr dom kosta styck...

Drev dom på ett 2-kanaligt panasonicsteg och uppskattningsvis spela jag runt 130 dB med den setupen, Man får en manual med basarna och i den typ i slutet står det 3 olika rekommenderade slutna lådor och 3 rekommenderade basreflexlådor!

Personligen rekommenderar jag att du kör portat och använder dig utav Optimal lådbeskrivningen så lovar jag dig att du itne kommer bli besviken för dom pengarna du betalat! Följ instruktionerna noga och kapa rören i exakt rätt längd som det står i manualen för om du har dom för kosta eller förlånga så blir det inte "bäst"

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 7ydl4f.jpg
Här är en bild på lådan jag byggde till mina 12:or jag har även byggt flera lådor med dessa basar

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 3n0dsa.jpg
Denna byggde jag nu i sommras till min micra! Spela på ganska bra inte lika som den första pga för korta rör

//Fredrik

130 db är inte spec mycket ändå. Ditt steg måste vart ganska klent isåfall.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

23 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
luunggan skrev:
OpelFredrik skrev:

//Fredrik

det har väll ingenting om min fråga att göra? mad

Manta club sweden

956 Inlägg
21 december 2008
BonZ skrev:
luunggan skrev:
OpelFredrik skrev:

//Fredrik

Nä inte direkt, men om jag säger som så att du borde splea över 130 db med dina basar då. wink

Men För att hjälpa dig lite. Det blir bättre om du själv räknar på måtten. Lättere att få det att passa in bra i bilen. Det är ju bara ta och räkna lådans sidor och multiplicera dem med varandra. För att få fram volymen, räkna då i dm. Ex. 6x3x3.055=55 liter. Det är bara att räkna på. Men kom ihåg att basarna och portar ska få plats med. big_smile

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

23 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
luunggan skrev:
BonZ skrev:
luunggan skrev:

Nä inte direkt, men om jag säger som så att du borde splea över 130 db med dina basar då. wink

Men För att hjälpa dig lite. Det blir bättre om du själv räknar på måtten. Lättere att få det att passa in bra i bilen. Det är ju bara ta och räkna lådans sidor och multiplicera dem med varandra. För att få fram volymen, räkna då i dm. Ex. 6x3x3.055=55 liter. Det är bara att räkna på. Men kom ihåg att basarna och portar ska få plats med. big_smile

jo, tack för det:). de här var lite mer relaterad till den här tråden. finns det något program man använder för att räkna ut det? hmmcool

Manta club sweden

956 Inlägg
21 december 2008
BonZ skrev:
luunggan skrev:
BonZ skrev:

jo, tack för det:). de här var lite mer relaterad till den här tråden. finns det något program man använder för att räkna ut det? hmmcool

Jan andvänder bara miniräknare. Tänkte att basarna tog upp 30 cm var. Så baffeln där basarna sitter blir en bas hög och två basar bred dvs 3x6 dm. 3x6=18 Då för att få fram det sista måttet tog jag 55/18=3.055555 dm, då 55 är antal kiter på lådan. Så då blir den 3x6x3.0555 dm stor.

//snoddas

21 761 Inlägg
21 december 2008
Glöm inte bort att det där är innermåttet som blir uträknat, när bitarna ska kapas till så måste man ju veta yttermåttet på alla bitarna. smile

Flera säger att Probox fungerar mycket bra när man vill ha en bra måttritning på en låda, jag har dock inte hunnit provat det programmet.
Senast redigerat av Drönirettab (21 december 2008)

1 785 Inlägg
21 december 2008
BonZ skrev:
Hej
Jag ska bygga en baslåda till mina dubbla mutant 10" basar.
Men vet inte vilken volym det ska va. hur tar man reda på det?
Ska det vara en sluten låda, elr inte? Vad blir bäst? jag vet inte!
Tack på förhand:)

Jag tycker du ska följa "Drönirettab" råd.

Basen är mest lämpad för sluten konstruktion men går att köra med hyfsat resultat i basreflex. Själv äger jag samma bas i 12" version

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

23 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
Vad blir det för skillnad på sluten å reflex baslåda? Vilket är bäst i vilket sammanhang?

Manta club sweden

956 Inlägg
21 december 2008
Drönirettab skrev:
Sluten låda får lägre verkningsgrad, men ljudet blir mer exakt och tajt. Basreflex ger högre verkningsgrad och inte lika tajt ljud. Jag har räknat på både sluten och basreflex

//snoddas

23 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Glöm inte bort att det där är innermåttet som blir uträknat, när bitarna ska kapas till så måste man ju veta yttermåttet på alla bitarna. smile

Flera säger att Probox fungerar mycket bra när man vill ha en bra måttritning på en låda, jag har dock inte hunnit provat det programmet.

Jag har tagit hem det programet, skall se om ja kan få ihop något roligt!

Manta club sweden

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 december 2008
BonZ skrev:
Drönirettab skrev:

Jag har tagit hem det programet, skall se om ja kan få ihop något roligt!

Välj fixerad lådvolym och lägg in de mått du mätt fram i bilen.
Sedan tar du med dig ritningen till en brädgård (trävaruaffär osv) så de kan såga till bitarna åt dig.

Smidigast.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 december 2008
Drönirettab skrev:

Just ritningsdelen ÄR Probox ENDA styrka......för beräkningen av annat än slutna lådor är la sådär :S

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

23 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
Lonefox skrev:
Drönirettab skrev:

Just ritningsdelen ÄR Probox ENDA styrka......för beräkningen av annat än slutna lådor är la sådär :S

Japp jag ska se om ja kan få ihop något!smile

Manta club sweden

21 761 Inlägg
22 december 2008
Lonefox skrev:
Just ritningsdelen ÄR Probox ENDA styrka

Jo, det där har skrivits i flera trådar om just Probox har jag sett. smile

Håller mig väl neutral eftersom jag inte har testat programmet.

Sök