22 december 2008
Trådstartare
Hej,
jag ska bygga/sätta ihop ett sportavgassystem till min saab 9-3 aero -00 och har hört flera bilar med ett mycket speciellt avgasljud. Det tjuter och låter oerhört högt. En kompis till mig har ett sådant, som Uppsala Avgasteknik satt ihop åt han till sin V70 t5 -00.
Jag var dit och frågade om dem kunde bygga likadant åt mig, men dem har slutat bygga dem avgassystemen för att dem lät för mycket. (många reklamationer)
Det kallas "byxben"
och det fungerar bara om man har dubbla utblås, alltså från 1 rör till 2 i slutet och så måste det vara en väldigt "vass" delning från 1 till 2 rör. Normalt sett så är delningen rundad, men Uppsala avgasteknik hade ett tag en oerhört vass delning som ledde till det mkt speciella tjutande ljudet.. Luften/avgaserna strömmar snabbt så att det skapar ett ljud från den vassa delningen.
Det är jag ute efter och jag har inte hittat ett dubbelt utblås med särskilt vass delning ännu men är tacksam om nån vet en återförsäljare eller liknande. Uppsala Avgasteknik har slutat med det som sagt.
Nån som vet? Hört rätt många 850 med samma ljud också. Internet sidor?
Mvh