Alltså, detta beror på vilket laddtryck man kör med, org på en Gt4 är 0.4- 0.5 bar.. Behövs ingen
dump då ( det lilla trycket avtar fort ) men bygger du om och ökar trycket så är det väldigt lämpligt att motorn kan göra sig av med överskotts trycket när du släpper gasen annars så stängs luften in och
går tillbaka mot turbo som bromsas av kraften och kan till och med bli skev = kass turbo.
Bilen kommer även att rycka då motorn får dålig tillgång till luft under ett par sekunder.
Dom flesta turbomotorer har en fabriksmonterad dump , en återcirkulerande som alltså är tyst,
den skickar in luften i turbon igen.
Varför ska man ha en sådan ? Det är ju inge fränt när det inte pyser och fräser.
Jo, på t.ex en Gt4 så går motorn ganska fett org ( mycket bränsle i förhållande till luft )
om du då monterar en öppen dump som pyser bort en massa luft från motorn
så kommer motorn tro att det är brist på bränsle och pumpar in ännu mer bränsle =
motorn går FETARE = Svart avgaspuff varje gång du växlar.
Men det är väl fränt ? Jo men motorn tar stryk av för mycket bränsle, bränsle som inte brinner
upp bränns istället fast i motorns inre delar = Sotavlagringar = Motorhaveri ( inte direkt men i det långa loppet , trimmar du ännu mer så kommer motorn att rasa tidigare )
Så var det med det !
Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.