3260
Sök

Dumpventiler - nödvändiga?

22 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#1
Hejsan alla glada! Efter en dum kommentar på en video av mig så vart det världens jävla liv kring dumpventiler och frågan angående om de behövs eller inte! Påståenden som att turbomatade bilar inte alls behöver dumpventil eller inte osv! Nu vill jag fan veta allt och lite till angående dessa dumpventiler och vilka behov de fyller! För inte fan installerar man en dumpventil om den inte fyller ett syfte och det är knappast så att wrc bilar har dumpventiler bara för att! hmm
Senast redigerat av mldn (22 december 2008)

its not what you drive its how you drive it

1 867 Inlägg
22 december 2008
#2
Ta och red ut begreppen med wasstegate och dumpventil och deras funktioner, sen är du välkommen att försöka igen.

Sökfunktionen är en bra grej också wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

354 Inlägg
22 december 2008
#3
dem fyller ju ett syfte på så sett att du sätter inget mottryck tillbaka på turbinen när gasspjället stängs, i och med att luften åker ut genom dumpen,,och du får snabbare spoolup igen vid nästa gaspådrag,, detta skyddar turbon dessutom.. det är väll huvudsyftena tycker jag


Kokar ris
923 Inlägg
22 december 2008
#4
frågar om wastegate i rubriken och tjatar om dumpventiler i texten?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

22 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#5
så nu är rubriken ändrad! ursäkta för den missvisande rubriken! iaf KOOP och cenoxide skriv vad ni vet om dumpventiler och om de är nödvändiga eller inte...för nu kan ni koncentrera er på fråga..big_smile

its not what you drive its how you drive it

ProWanker
211 Inlägg
22 december 2008
#6
kör inte wrc bilarna utan dump?  nissan 200sx s13 har ingen dump den heller vad jag vet.   går o köra utan men som nämts så skadas turbon av det.

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^

22 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#7
Coddas skrev:
kör inte wrc bilarna utan dump?  nissan 200sx s13 har ingen dump den heller vad jag vet.   går o köra utan men som nämts så skadas turbon av det.

ok så de har då wastegates...har fått lära mig att wastegate och dumpventil inte är samma sak! trodde verkligen det men men...men hur smart är det att köra utan en dumpventil om risken finns för att turbon skadas? spelar hästkrafterna någon roll? hmm

its not what you drive its how you drive it

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 december 2008
#8
mldn skrev:
Coddas skrev:
kör inte wrc bilarna utan dump?  nissan 200sx s13 har ingen dump den heller vad jag vet.   går o köra utan men som nämts så skadas turbon av det.

ok så de har då wastegates...har fått lära mig att wastegate och dumpventil inte är samma sak! trodde verkligen det men men...men hur smart är det att köra utan en dumpventil om risken finns för att turbon skadas? spelar hästkrafterna någon roll? hmm

sitter ju en "dump" orginal på de flesta turbos som räcker till bra, men ska man börja trimma är ju en vanlig dumpventil att föredra
Senast redigerat av Volvo__Mannen (22 december 2008)

Jonas

Byggare Behm
562 Inlägg
22 december 2008
#9
Alltså, detta beror på vilket laddtryck man kör med, org på en Gt4 är 0.4- 0.5 bar.. Behövs ingen
dump då ( det lilla trycket avtar fort ) men bygger du om och ökar trycket så är det väldigt lämpligt att motorn kan göra sig av med överskotts trycket när du släpper gasen annars så stängs luften in och
går tillbaka mot turbo som bromsas av kraften och kan till och med bli skev = kass turbo.
Bilen kommer även att rycka då motorn får dålig tillgång till luft under ett par sekunder.

Dom flesta turbomotorer har en fabriksmonterad dump , en återcirkulerande som alltså är tyst,
den skickar in luften i turbon igen.
Varför ska man ha en sådan ? Det är ju inge fränt när det inte pyser och fräser.
Jo, på t.ex en Gt4 så går motorn ganska fett org ( mycket bränsle i förhållande till luft )
om du då monterar en öppen dump som pyser bort en massa luft från motorn
så kommer motorn tro att det är brist på bränsle och pumpar in ännu mer bränsle =
motorn går FETARE =  Svart avgaspuff varje gång du växlar.
Men det är väl fränt ?  Jo men motorn tar stryk av för mycket bränsle, bränsle som inte brinner
upp bränns istället fast i motorns inre delar = Sotavlagringar = Motorhaveri  ( inte direkt men i det långa loppet , trimmar du ännu mer så kommer motorn att rasa tidigare  )

Så var det med det !

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
22 december 2008
#10
skulle då inte äns tänka tanken på och köra min bil utan dump då turbos inte e så biliga leksaker


Kanon..
1 473 Inlägg
23 december 2008
#11
äh.. om alla söker så dör ju forumet ut direkt eftersom allt redan står big_smile


KHRacing
23 december 2008
#12
Dumpen är en "reklamgrej" för turbomotorer typ.
Behövs inte alls egentligen !

EDIT: PÅ en "orginalmotor behövs den inte  - Då trådskaparen inte bemödat sig att nämna vad han tänker på..


1,5L V12 F1 motorer eller en 3cyl Daihatsu Charade med 68hk...
Senast redigerat av KHRacing (23 december 2008)

Rapidoz
688 Inlägg
23 december 2008
#13
mldn skrev:
ok så de har då wastegates...har fått lära mig att wastegate och dumpventil inte är samma sak! trodde verkligen det men men...men hur smart är det att köra utan en dumpventil om risken finns för att turbon skadas? spelar hästkrafterna någon roll? hmm

Inte riktigt samma sak...

Wastegate sätts på avgassida för att släppa ut överflödiga avgaser förbi turbon för att avbelasta turbon vid dumpningar.

En Dumpventil sätts så luftrören(tryckröret) för att avbelasta turbon ifrån andra hållet vid stägning utav spjällhuset, för att undvika skevhet/skador på bladen.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
23 december 2008
#14
KHRacing skrev:
Dumpen är en "reklamgrej" för turbomotorer typ.
Behövs inte alls egentligen !

Förklara nu för mig hur detta problem som jag uppleft tidigar på en bil har uppstått.

Monterade förut en större turbo på bilen (utan dumpventil) och vid släpp av gaspedelen så hörs en nästan studsande ljud ifrån luftfiltret.
Och efter någon månad gick bilen dåligt och rykte.
Öppnade då upp rören till turbon och fann stora glapp samt att bladskanterna har slagits bort och åkt rakt upp i luftfiltret och förstört min AMM.

NU, HUR uppstod detta problem?

1.Om det inte har med mottrycksluft att göra, hur kommer det sig att bladbitarna drog in i luftburken igen och inte vidare in i IC:ern?

2.Hur kommer det sig att detta studsande ljud ( kan jämföras med en kalkon som skriker) Uppstod igenom tryckrören om inte Mottrycksluft fanns?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

84 Inlägg
23 december 2008
#15
Coddas skrev:
kör inte wrc bilarna utan dump?  nissan 200sx s13 har ingen dump den heller vad jag vet.   går o köra utan men som nämts så skadas turbon av det.

Går ICKE att jämföra en WRC-bil med en gatbil öht. De har anti-lag istället vilket gör dumpventilen överflödig.

Hittade ett inlägg på nätet som beskriver WRC-bilarnas anti-lag väldigt bra. LÄS och lär, det är faktiskt väldigt intressant smile

The anti lag system used in WRC can be used on the street in a slightly milder form. Prodrive actually used such a system in their prototype (P2 it's called if I remember correct), and they have also built a Subaru road car for demonstrations. The system works quiet and it's not hard on the engine or the turbo.

The WRC style ALS system use the ordinary fuel injectors to supply fuel, and air is bypassed to the exhaust system though a special variable valve which is under the control of the ECU. The ECU also get feedback from the turbo speed pickup. The ECU also control the electronic throttle, ignition, fuel and wastegate. When the exhaust from the engine isn't enough to reach the set boost pressure, the system starts to work. It opens the valve to supply a certain amount of air to the exhaust manifold combustion chamber, there it meets up with unburned fuel in the exhaust, the fuel is supplied from the ordinary fuel injectors. Due to the heat in the exhaust system the fuel ignite, burn and therby power the turbine. Note that the ignition isn't retarded or cut, this means that the engine operates like usual.

Based on throttle position and car velocity there is a certain boost pressure and turbocharger speed that the ECU works to achieve.


This system does not only result in zero lag, but also a massive increase in low speed torque.

This ALS system essentially allows the turbo to run as a separate gas turbine when not powered by engine exhaust.

The difference between the street and WRC versions is that the turbo speed and boost is set much lower in the street version.

Systems which work by ignition retard + open up the throttle a bit usually increase the thermal stress on the engine, which tends to overheat. The high temperature/pressure pulses that the turbo/valves/manifold is subjected to is also damaging. These are no longer used in WRC, but they are still used in lower classes since they are much cheaper. Most cheaper aftermarket ECU's tend to support this also while you probably need a more expensive ECU from Prodrive, Magneti Marellli, McLaren or similar to use the WRC style ALS. You need an electronic throttle and a turbo with a speed pick up aswell. Given that for example McLaren may charge you $30,000 for a racing ECU, and the racing turbo fitted with the speed sensor can cost you an additional $10,000 it may take some time until we see that kind of ALS in tuned cars.

Mvh//Tobbe

4 670 Inlägg
23 december 2008
#16
940turboplus skrev:
KHRacing skrev:
Dumpen är en "reklamgrej" för turbomotorer typ.
Behövs inte alls egentligen !

Förklara nu för mig hur detta problem som jag uppleft tidigar på en bil har uppstått.

Monterade förut en större turbo på bilen (utan dumpventil) och vid släpp av gaspedelen så hörs en nästan studsande ljud ifrån luftfiltret.
Och efter någon månad gick bilen dåligt och rykte.
Öppnade då upp rören till turbon och fann stora glapp samt att bladskanterna har slagits bort och åkt rakt upp i luftfiltret och förstört min AMM.

NU, HUR uppstod detta problem?

1.Om det inte har med mottrycksluft att göra, hur kommer det sig att bladbitarna drog in i luftburken igen och inte vidare in i IC:ern?

2.Hur kommer det sig att detta studsande ljud ( kan jämföras med en kalkon som skriker) Uppstod igenom tryckrören om inte Mottrycksluft fanns?

1 Om du nu kört utan dump o laddat på hur hade du tänkt dig att rycket skulle försvinna utan dumpventil? den åker igenom turbon där av ljudet!

O trycket stutsar emot impellerna i turbon o där av att din turbo pajjat.

dom snurrar i en jävla hastighet turbon o släpper bitar så tar de nog snabbaste vägen ut som finns då för tillfället då luften kommer ut genom luftfiltret istället för dumpventilen som ALLTID ska finnas!

Därför hade du dom liggandes där då tänk på om du har 1 bar som ska ut nån stanns så far de igenom luftfiltret ut!

Hoppas ja skrev rätt nu!


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
23 december 2008
#17
Det går att köra utan dumpventil om man vill.
Polaren har gjort det i 3-4månader på sin Supra MK4 med T88 singelturbo installation, inget glapp i snurran what so ever.
Men det är ju inte bra för snurran i längden.
Dumpen, som alla andra säger, släpper ju ut luften son stöter tillbaka mot turbon när man släpper på gasen, stänger gasspjället, antingen så låter man denna luften dumpas ut i det fria, atmosfärisk dumpventil eller så släpper man ut det innan turbon, mellan luftfilter och turbo eller mellan LMM och turbo.

/Påsen

PÅSEN RACING

8 250 Inlägg
23 december 2008
#18
940turboplus skrev:
Wastegate sätts på avgassida för att släppa ut överflödiga avgaser förbi turbon för att avbelasta turbon vid dumpningar.

Wastegaten styr laddtrycket och inget annat. Har man laddtryck och släpper gasen så "dumpen" öppnar så stängs wastegaten tills man börjar gasa igen. Så den funkar inte på det sätt du beskriver.


Smålänning
7 883 Inlägg
23 december 2008
#19
WG släpper förbi avgaserna förbi turbinen när turbon nått upp till sitt inställda maxladd. Därför ökar laddet om man skruvar på det staget.

Dumpventil sitter på 90% av alla turbobilar, för att spara turbon vid växlingar så den inte ska behöva öka och minska hela tiden, och belastas i sidled.

Går alldeles utmärkt att köra utan. som någon sa så har inte 200SX S13 någon dump, inte heller äldre saabar med 8v-motor, men livslängden på turbon blir ju mindre.

Säg att turbon håller 40 000 mil med dump, då lär den inte hålla hälften ens utan dump.

Sen att folk byter den återcirkulerande mot en som nyser lite småtöntigt vid varje växling kan jag inte föstå... tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

20 Inlägg
26 december 2008
#20
Vet inte hur mycket skit det rör sig runt på nätet om liknande tjaffs, finns ju folk som talar en massa, även om de inte ens äger en bil.

Hur som helst, kan jag inte svara på var dessa löjliga legenderna kommit ifrån att turbon börjar snurra fel håll när man släpper gasen utan dump osv.. Visst saktar det ner impellernas rotationshastighet, men avgaserna från motorn ser till att rotationsriktingen inte ändras hela tiden. Som sagt är agreggaten gjort av metaller, inte trä, papp eller liknande ohållbart material. Varför skulle impellerna på en turbo då rivas till skit av luften? De flesta race- och driftbilarna kör utan dump och jag tror verkligen inte de skulle göra det om turbon skulle sprängas i bitar, fösämra effekten eller liknande. Dessutom körs racebilar ofta med flertal gånger manligare laddtryck än vad de flesta av er gör. Tror knappast dumpen påverkar lagget så pass mycket, p.g.a. att impellerna stannar rätt så snabbt av sig själv (prova själv snurra turbons impeller, kolla hur snabbt de stannar). Dessutom ökar avgastrycket direkt såpass mycket vid fullgas, att impellerna på ett agg snurrar max på nolltid.

Dessutom låter det skitfånigt när en gammal sketen bil med originalagg kommer åkandes på 0,5bar ner i centrum och pyser utav bara helvete big_smile



Sök