3041
Sök

svårstartad volvo 340. HJÄLP!

108 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
#1
jag har köpt en volvo 340gl som vinterbil. problemet är att den ibland är segstartad... oftast går den igång lätt men ibland och speciellt vid fuktigt väder är den segstartad. Den går igång men den rycker och svarar inte alls på gas. går inte heller på alla cylindrar (man kan nästan säga att den inte går alls). har kollat fördelarlocket och sprayat in 5-56. det var dock torrt och fint där, även rotorn såg fräsch ut. efter det startade den hur fint som helst men ibland får den snurra ett tag på startmotorn innan den hoppar igång. man får även ge gas. den går bra annars, rycker kanske pyttelite när den går men inte helt perfekt. Vad kan det vara för fel? det jobbigaste är ju att den oftast funkar men man vet aldrig när den strejkar. Vad ska man kolla på?


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
24 december 2008
#2
Brukar vara nån av tänddelarna när den beter sej så där, eller att du har en avgasläcka om du har insprutning.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
24 december 2008
#3
kalle9000 skrev:
okej, jag har också tänkt på det. men avgasläcka borde den inte ha, dessutom borde de väll inte bero på det med tanke på att min gamla saab 9000 läckte som fan i flexröret precis i början på röret och  gick alltid som en klocka.

Ja, alltså de beror ju på hur stor läcka det handlar om men å andra sidan, min 740 gick trots att röret var av innan katalysatorn, hängde dock i rätt läge och när gashastigheten hade ökat så gick den helt riktigt. Tror nog mest på nån tänddel. Nån spricka nånstans i fördelarlocket eller i nån kabel så kommer bilen gå skit när de är fuktigt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

430 Inlägg
25 december 2008
#4
som andra redan skriver här, låter ju som tändning, kolla tändkablar/lock/rotor mm annars skulle det kunna va som på min 360 alltså att främre pumpen lagt av...isf kan du dra direktström dit från batteriet via tex en brytare el dyl, annars byta ut grejor förståss men en risig vinterbil vill man ju inte plöja ner en massa pengar på : )

Mopar or no car!

108 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#5
vilken främre pump menar du? hur kollar man om tänkdablarna är hela? dom ser allafall fräscha ut...


430 Inlägg
27 december 2008
#6
du har 2 bränslepumpar på dom...den främre gick sönder el rättare sagt tillslaget till den gick sönder på min, men det är lättlöst med ett par kablar å koppla via brytare el nån säkring el dyl...vad gäller förd lock så lyft upp och torka rent kolla sedan efter sprickor då det räcker med en liten spricka så kryper det in fukt där, rotorn samma sak, tryck på alla tändkablar å se så att alla sitter fast ordentligt, kolla också vakuum slangarna på den...kanske drar tjuvluft?? bara att börja kolla, /micke

Mopar or no car!

Entreprenör
1 784 Inlägg
27 december 2008
#7
kalle9000 skrev:
jag har köpt en volvo 340gl som vinterbil. problemet är att den ibland är segstartad... oftast går den igång lätt men ibland och speciellt vid fuktigt väder är den segstartad. Den går igång men den rycker och svarar inte alls på gas. går inte heller på alla cylindrar (man kan nästan säga att den inte går alls). har kollat fördelarlocket och sprayat in 5-56. det var dock torrt och fint där, även rotorn såg fräsch ut. efter det startade den hur fint som helst men ibland får den snurra ett tag på startmotorn innan den hoppar igång. man får även ge gas. den går bra annars, rycker kanske pyttelite när den går men inte helt perfekt. Vad kan det vara för fel? det jobbigaste är ju att den oftast funkar men man vet aldrig när den strejkar. Vad ska man kolla på?

Om det är renaultmotorn så finns bara en räddning...Skroten..! hopplösa motorer

21 761 Inlägg
27 december 2008
#8
kalle9000 skrev:
vilken främre pump menar du? hur kollar man om tänkdablarna är hela? dom ser allafall fräscha ut...

Det skadar ju inte att skriva vilken motor och årsmodell du har på din 340, om det är insprutning eller inte. Annars finns nog risk för missförstånd i svaren. smile

1 854 Inlägg
27 december 2008
#9
Kolla om Lmm sitter fast, så den inte glappar.

Kolla vid stötdämpartornet det ska vara massa relän dät ryck lite i kablarna kan vara glapp.

Kolla även så allt sitter fast på batteriet, sitter nått lite glappt så kan det bli som du beskriver.

108 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#10
ju de var en bra poäng... det är en b200 volvomotor med insprutning och 110hk.


21 761 Inlägg
27 december 2008
#11
B200E borde det väl vara i så fall, med LH-jetronic?

108 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#12
just precis. årsmodell -88


Volvoskadad
6 017 Inlägg
27 december 2008
#13
Drönirettab skrev:
B200E borde det väl vara i så fall, med LH-jetronic?

nja, de är 360 som har volvo motor. 340 har väl renault motor

Jonas

108 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#14
nejdå, de e b200 volvomotor med insprutning. det är äldre 340:sar som har renaultmotor men dom e skräp


108 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#15
,



Sök