Tjenare.
Här ska väl jag skriva lite info om bilen och vad som ska göra och vad som gjorts.
Bil: Chevrolet Nova 1971
Historia:
Köpte bilen 4:e Juli 2008 med tanken att ha något att köra med på gatan och då och då på strippen.
Kom hem med bilen kl 21:00 den 4: Juli och gick upp kl 07:00 den 5:e Juli och åkte direkt till EDPS Säve, där körde jag en 12,3 repa med en bil som gick på 7 cylindrar, hade full tank och 2,2 kg tryck i bakdäcken och en fläktrem som hoppade av varenda repa.
Men tryck var det ju i grejerna så jag kände att detta var en bil att satsa på!
Vad som ska göras:
- Lustgas (Testades en regnig kväll i September 08 och det funkade fint så det kör vi på 2009! .
- Ny tjockare bränsleledningar och en Holleyblåelbränslepump, nu ska det låta:)
- Byta till en mer gatvänlig kam, eventuellt.
- Slippa värmeproblem genom elpump och elfläkt.
- Fixa greppet med CalTracs och 90/10 dämpare fram, som har en grym retur som lyfter upp fronten och ner baken.
- 3 tums avgas
- Få dit en Cowl Inducton 4" huv för att det är så jävla grymt.
- Flytta batteriet till bagaget för att jag vill åka bakhjul.
- Justera in dörrar och skärmar så allt ligger i någolunda perfekt linje.
Jag vill starta bilen med knapp för att det race så nåt sånt ska jag fixa också, gött med en knapp för varje grej. Vattenpump, fläkt, bränslepump osv RACING
Mål: Låg 11 sekunders med framhjulslyft!
Detta ska göras på en väldigt tight budget så ni får ursäkta om det inte uppdateras med bilder på stora lass med beställda grejer var dag:)
Plan A
Motor:
454cui (0.060)=468cui
Ovaltoppar, 2.19 1.88 ventiler
Weiand Team G insug
CraneCam 600 in 620 ut 266 in 276 ut
Crane Rullvippor
Venolia Kolvar
3/8 Stakar
Gjuten Vev
Melling högvolym oljepump
MSD 6al (7000RPM)
MSD ProBillet fördelare
Fluiddamper, SFI-godkänd startkrans
Balanserat av BMR
ProComp 16" Elfläkt
FET OLJEKYL äntligen
Feta headers av okänd modell, rötet 2½ tums avgas.
Växellåda:
TH400 preppad med vända växellägen och manuellt ventilhus.
Sekventiell oldstyle alltså.
Turbin:TCI 10" Lustgasförstärkt 3500RPM Stall
Bakaxel:
12-bult GM
Drivaxlar:
Moser Engineering 31 splines utan c-clips, Ford 9”lager.
Diff/Utvxl:
Moroso Bruthe Strenght Diff. Richmons 4.10:1.
Överladdning:
NOS Snipersystem 125hp.
Caltracsen och framdämparna:
Das lustgas:
Kommer uppdatera lite mer nu under mellandagarna! Mvh, Niclas
Så här ser det INTE ut nu, det var lite bråttom med att få in blånovan men nu är det fint:)Så det står inget skräp på grönnovan och blånovan står på pallbockar.
PLAN B 475CUI
UPDATE 14:11 2008-12-25 (Var och lämnade av Caltracs och elfläkt i garaget)
Motorn som den ser ut nu. Ska fixas till lite med snyggare kabeldragning, lite tvätt och ny vattenpump, fläkt m.m
Röda bussningar e snyggt
Ytrost på drivaxlar e också snyggt
Biltematempmätare ska bytas ut
Das lustgassolenoid
Samlingsbild
Grönnovan känner hopp
MÅL
PS Jag vill gärna byta driftingratten till någon mer klassisk ratt, pma mig om du har nån fin att byta. DS
Här ska väl jag skriva lite info om bilen och vad som ska göra och vad som gjorts.
Bil: Chevrolet Nova 1971
Historia:
Köpte bilen 4:e Juli 2008 med tanken att ha något att köra med på gatan och då och då på strippen.
Kom hem med bilen kl 21:00 den 4: Juli och gick upp kl 07:00 den 5:e Juli och åkte direkt till EDPS Säve, där körde jag en 12,3 repa med en bil som gick på 7 cylindrar, hade full tank och 2,2 kg tryck i bakdäcken och en fläktrem som hoppade av varenda repa.
Men tryck var det ju i grejerna så jag kände att detta var en bil att satsa på!
Vad som ska göras:
- Lustgas (Testades en regnig kväll i September 08 och det funkade fint så det kör vi på 2009! .
- Ny tjockare bränsleledningar och en Holleyblåelbränslepump, nu ska det låta:)
- Byta till en mer gatvänlig kam, eventuellt.
- Slippa värmeproblem genom elpump och elfläkt.
- Fixa greppet med CalTracs och 90/10 dämpare fram, som har en grym retur som lyfter upp fronten och ner baken.
- 3 tums avgas
- Få dit en Cowl Inducton 4" huv för att det är så jävla grymt.
- Flytta batteriet till bagaget för att jag vill åka bakhjul.
- Justera in dörrar och skärmar så allt ligger i någolunda perfekt linje.
Jag vill starta bilen med knapp för att det race så nåt sånt ska jag fixa också, gött med en knapp för varje grej. Vattenpump, fläkt, bränslepump osv RACING
Mål: Låg 11 sekunders med framhjulslyft!
Detta ska göras på en väldigt tight budget så ni får ursäkta om det inte uppdateras med bilder på stora lass med beställda grejer var dag:)
Plan A
Motor:
454cui (0.060)=468cui
Ovaltoppar, 2.19 1.88 ventiler
Weiand Team G insug
CraneCam 600 in 620 ut 266 in 276 ut
Crane Rullvippor
Venolia Kolvar
3/8 Stakar
Gjuten Vev
Melling högvolym oljepump
MSD 6al (7000RPM)
MSD ProBillet fördelare
Fluiddamper, SFI-godkänd startkrans
Balanserat av BMR
ProComp 16" Elfläkt
FET OLJEKYL äntligen
Feta headers av okänd modell, rötet 2½ tums avgas.
Växellåda:
TH400 preppad med vända växellägen och manuellt ventilhus.
Sekventiell oldstyle alltså.
Turbin:TCI 10" Lustgasförstärkt 3500RPM Stall
Bakaxel:
12-bult GM
Drivaxlar:
Moser Engineering 31 splines utan c-clips, Ford 9”lager.
Diff/Utvxl:
Moroso Bruthe Strenght Diff. Richmons 4.10:1.
Överladdning:
NOS Snipersystem 125hp.
Caltracsen och framdämparna:
Das lustgas:
Kommer uppdatera lite mer nu under mellandagarna! Mvh, Niclas
Så här ser det INTE ut nu, det var lite bråttom med att få in blånovan men nu är det fint:)Så det står inget skräp på grönnovan och blånovan står på pallbockar.
PLAN B 475CUI
UPDATE 14:11 2008-12-25 (Var och lämnade av Caltracs och elfläkt i garaget)
Motorn som den ser ut nu. Ska fixas till lite med snyggare kabeldragning, lite tvätt och ny vattenpump, fläkt m.m
Röda bussningar e snyggt
Ytrost på drivaxlar e också snyggt
Biltematempmätare ska bytas ut
Das lustgassolenoid
Samlingsbild
Grönnovan känner hopp
MÅL
PS Jag vill gärna byta driftingratten till någon mer klassisk ratt, pma mig om du har nån fin att byta. DS
Senast redigerat av NiclasT (31 december 2008)
Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
0
0
0
0