3333
Sök

Bilen ryckte B230E Vlo 740

845 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
Åkte en sväng till Norrköping ca 20 mil. När jag kör i 70 på en landsväg så började bilen att rycka, har aldrig hänt förut, hade mindre än halv tank i bilen. När jag gasar lite mer så blev den bara tröttare, dock försvann det efter ett tag, sen efter 5 mil så kom det tillbaka. Sen tankade jag fullt och åkte hem och märkte inget mer.

Kan det vara bränslepumpen under bilen som börjar bli slut, eller är det pumpen i tanken som  är igensatt av skit, eller är det något annat. alla tänddelar + olja är bytt, även packningar.

21 761 Inlägg
26 december 2008
Hur mycket mindre än halv tank hade du?

Huvudpumpen till K-Jet är hyffsat kraftig vad jag har förstått, men ifall tankpumpen inte pumpar som den ska så kan nog huvudpumpen få svårt att pumpa fram tillräckligt med soppa om det är lite soppa i tanken. Jag har själv testat med min 240 (B230E) att köra med säkringen till tankpumpen borttagen, det gick hur bra som helst. Fast då hade jag bra med bensin i tanken förstås.

Du kan ju kolla så att säkringarna till pumparna ser bra ut och inte glappar, har råkat ut för att säkringen till huvudpumpen har sett hel ut men ändå inte fungerat.

845 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
hade väll mellan halv och kvartstank ( 35-40%) kvar. Ska pröva dra i säkringen. Kan bilen köras på enbart tankpumpen?, isåfall kan man ju se om den är död. Om man drar ut huvudpumpen, och låter tankpumpen vara igång.

21 761 Inlägg
26 december 2008
Nej, det funkar inte att göra så. Om du tar bort säkringen till huvudpumpen så stannar motorn direkt eftersom den säkringen ger spänning till pumprelät, som i sin tur försörjer andra saker i insprutningen. smile

Sedan tror jag inte att tankpumpen ensam orkar ge tillräckligt tryck så att insprutningen funkar.
Senast redigerat av Drönirettab (26 december 2008)

845 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
aha big_smile, då rök den iden. Den är även svårstartad varm, kanske beror på att backventilen i pumpen ( om det nu finns sådan) är slut och all soppa försvinner ner i tanken igen? fast den startar lättare om jag står i uppförsbacke, än om jag står i nedförsbacke konstigt nog yikes

Musiker och Bilnörd
89 Inlägg
26 december 2008
Kortis i batteriet? Det hände mig påväg hem från jobbet. Ju mer man gasade ju sämre blev det, eftersom den fick fel blandning när den inte pumpade fram soppa.

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com

Sök