2863
Sök

M20 eller M50 motor? Osäker. Ers Råd?

235 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#1
Tja!

Jaha, nu är min Bmw E30 -90 i garaget och tänker göra nåt stort med bilen. Tänker byta motor till M20 eller M50 motorn.  Jag har drömt längre om att turbo konverteringar.

Men jag har inte stor erfarenhet eller pyssla med turbo bygget tidigare så jag tänkte det kanske är bättre med M20 motor i börja så kan jag inte behöva lägga en förmögenhet på det. Alltså att börja med M20 motor och gör en billig turbo konverteringar. så att jag får nya kunskap om turbo konverteringar... Eller om jag väljer M50 motor istället? Så jag behöver ers råd.

Vad jag vet är att M20 behöver man inte behöva ändra så mycket, bara att byta styrbox och smådetaljer. Hur mycket krävs det att modifiering med M50 motor till E30?

Shysst om ni kan hjälpa mig med motorval smile

// Mrfleur
Senast redigerat av Mrfleur (27 december 2008)

Bmw, när du älskar att köra!

94 Inlägg
27 december 2008
#2
Det är inte IS en din du ska mörda sönder och stoppa i motorn i va ?


Långtradarchaufför
282 Inlägg
27 december 2008
#3
M50 är en tålig spis om du ska ha turbo, fast man få nog ha andra motorfästen och tillhörande låda men m20 är ju tålig den med men dom är mer trötta men de krävs lite för att de ska bli stake i dom också, är de en 320 eller 318?
318 så får du regga om om du har turbo eller inte, för 6cyl är fler än 4, och ja rek M50

BMW - Det stavas som det låter:)

235 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#4
Maximaracingoils skrev:
Det är inte IS en din du ska mörda sönder och stoppa i motorn i va ?

Poulsen462 skrev:
M50 är en tålig spis om du ska ha turbo, fast man få nog ha andra motorfästen och tillhörande låda men m20 är ju tålig den med men dom är mer trötta men de krävs lite för att de ska bli stake i dom också, är de en 320 eller 318?
318 så får du regga om om du har turbo eller inte, för 6cyl är fler än 4, och ja rek M50

Maximaracingoils: Ja jag har tänkt att stoppa motor i min IS:n. IS har bättre vikt fördelning än 320/325.

Poulsen462: Tålig motor är precis vad jag vill ha. Hur mycket får man ge mer stake till M20? Skulle det fungera med om man har 323 vev, 323 stakar och med original 325 kolvar i M20 block? De blir ju 2,6 L då?

Bmw, när du älskar att köra!

287 Inlägg
27 december 2008
#5
Beror inte viktfördelningen på en 318is pga att den har en 4cyl istället för 6:a?

Tror dock mest M50, verkar hålla bra med turbo hyffsat orginal med bra effekt:)

235 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
#6
ThorskeN skrev:
Beror inte viktfördelningen på en 318is pga att den har en 4cyl istället för 6:a?

Tror dock mest M50, verkar hålla bra med turbo hyffsat orginal med bra effekt:)

Nej inte bara att Is:n har 4cyl.

Ja M50 har förstås högre effekt än M20. Jag vill tänka på den enkel och mer praktisk.

Bmw, när du älskar att köra!

235 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#7
Något mer råd?

Bmw, när du älskar att köra!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
28 december 2008
#8
m20 blir 2,7 liteer om du sätter i diesel vev och 320 stakar 325an kolvar.. m50 är en robust och strrycktåligt motor

2slow

89 Inlägg
28 december 2008
#9
det blir ju betydligt mindre jobb om du lägger i en m20! tongue


flaggstångsknoppförgyllare
255 Inlägg
28 december 2008
#10
varför inte bygga den fina motorn som du redan har , ja du måste ju byta lite saker i den ,men jag skulle då bygga på den

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren

Billackerare
87 Inlägg
28 december 2008
#11
Mrfleur skrev:
ThorskeN skrev:
Beror inte viktfördelningen på en 318is pga att den har en 4cyl istället för 6:a?

Tror dock mest M50, verkar hålla bra med turbo hyffsat orginal med bra effekt:)

Nej inte bara att Is:n har 4cyl.

Ja M50 har förstås högre effekt än M20. Jag vill tänka på den enkel och mer praktisk.

Då får du gärna utveckla det du påstår o tala om vad mer som gör att den har bättre viktfördening? För det har jag haldrig hört talas om.

Du kan bygga på alla tre motorerna annars. Alla de tre (ink. den du har) svara sjukt fint på laddtryck.

Största delen e nog vilken av modellerna du faller för. m20:in har problem med vipporna men det finns grövre o köpa för o råda bot på det. m50:in har inte dom problemen med vipper men är lite mer pill att få ner i en e30.. oavsett ifall du ska ha m50 lutning eller m20lutning.

Enklast hur du gör och dom fråger du vill ha svar på e nog att söka på www.pure-pf.com

Mvh Henke


.......
2 655 Inlägg
28 december 2008
#12
Mrfleur skrev:
ThorskeN skrev:
Beror inte viktfördelningen på en 318is pga att den har en 4cyl istället för 6:a?

Tror dock mest M50, verkar hålla bra med turbo hyffsat orginal med bra effekt:)

Nej inte bara att Is:n har 4cyl.

Ja M50 har förstås högre effekt än M20. Jag vill tänka på den enkel och mer praktisk.

beror ju på din ekonomi och hur mycke du är ute efter men tänk på att i en m50 så har du ju dubbelt av allt i toppen vilket gör saken ännu dyrare och glöm inte bort limmet som bromsade 1000hk på en m20 motor me dieselvev och uppborrat block till 86mm så motorn blev på 3liter iställe för 2,7 som den blir me bara veven. så nog får du mer än tillräckligt ur en m20 om du bara vill smile...
Senast redigerat av beemern (28 december 2008)

Hertig
182 Inlägg
28 december 2008
#13
Vilken diskution, vet någon här om vad ni pratar om ens?

www.autopower.se
www.pure-pf.com

Men var seriös när du ställer frågan, och sök först det finns hundratals M20/m50 bytestrådar på båda forumen.

Notis om is och iS . Är det en is med litet s är det en 16V , är det en iS med stort S är det bara S paket (frontspoiler, läpp på bagage) men vanliga 8v spisen.

Edit: Enda skillnaden i eran sk. balans är att M40/M42:an är 2 cylindrar kortare med gjutjärn än M20 där har ni eran balansskillnad.
Senast redigerat av TP_ (28 december 2008)


12 086 Inlägg
28 december 2008
#14
M50 är en underbar motor, välj den!

168 Inlägg
28 december 2008
#15
hi hil. ganska skoj. ja har bygt ganska många bmw-turbosar nu. m20 funkar klockrent för "bara" 500 hästar. som är för mycket i en e30 för övrigt ¨på gatan. funkar fint att köra 2,7l som ja gjorde  min gammla e30 med ca 630 hk. bytte till vev från dizeln (m21b24) ssen org kolvar och stakarna från en 320.. stor turbo och riktigt sprut bara. m20in måste man svetsa vatten-kanalerna i toppen annars spricker dom.. behöver inte portas något alls för 500 hk.


601 Inlägg
28 december 2008
#16
Håller själv på att byte från M20 till M50 motor för att M20 bara rasa för mig.. vippar och toppackning tongue går ju dock köpa värre men tyckte M50 lät bäst smile

235 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#17
Jag skriver redan forum och diskutera om motorval mellan M20 och M50 också både i www.autopower.se
www.pure-pf.com. Det är alltid bra om det är flera forum så jag kan samla massor med information wink

Såg också det finns icke vanos motor och vanos motor. Vad är skilland? Vad är en Vanos?

Annars känns det mer lockande till en M50 motor.

Bmw, när du älskar att köra!

235 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
#18
Går det att bes med M50 motor i en E30?

Bmw, när du älskar att köra!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
10 februari 2009
#19
Mrfleur skrev:
Går det att bes med M50 motor i en E30?

De bör funka. Is har väl 325ans farm å bakvagn? annars måste du ju fixa de först

Men satsa på m50. Ta kabelstammen från en e30 325 å skarva ihop med en från m50. Lättast så TROR jag.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

235 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
#20
Boostrider skrev:
Mrfleur skrev:
Går det att bes med M50 motor i en E30?

De bör funka. Is har väl 325ans farm å bakvagn? annars måste du ju fixa de först

Men satsa på m50. Ta kabelstammen från en e30 325 å skarva ihop med en från m50. Lättast så TROR jag.

Is har väl 325ans fram å bakvagn?

Har aldigt hört talas om det? Den är något nytt, får väl slänga ett forum hos autopower om dom stämmer!

Eller??

Bmw, när du älskar att köra!


Sök