3110
Sök

Hur är Volvo 850 t5 aut. låda

Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#1
tjena, är sugen på en 850 t5. och jag undrar hur deras aut. lådor är ? nåt man bör tänka på ? hittade en för 25, där lådan hade slirat till en gång . dumt o chansa?

German Engineering
9 083 Inlägg
28 december 2008
#2
Ska jag vara ärlig så är det dumt att chansa. Om du vill ha en 850 T5 så kör manuell, automatlådor krånglar väldigt mkt

//CarpeDiem wink
Senast redigerat av CarpeDiem (27 september 2009)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#3
jo, jag har fått den uppfattningen jag med tongue verkar vara många som har problem med dom. aja, tack för din åsikt iaf smile

Ace Ventura
1 240 Inlägg
28 december 2008
#4
Såna här trådar gör ju att de känns väldigt skönt att ha köpt en T5 med automat tongue


Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#5
haha, känns tryggt wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 december 2008
#6
Automatarna är en del slöare än de manuella, samt att de har tråkigare gång.

Men jag har åkt en 850 T5 Automatare med 400hk+, preppad låda och så, den gick rätt bra. lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Hojmek
748 Inlägg
28 december 2008
#7
Min har funkat kanon, har sköljt å bytt olja i den å då funkar dom utan problem, ofta det som är problemet att folk kör med svart/bränd olja som till slut dödar lamellpaketet samt att dom växlar väldigt hårt. Men så är det ju med allt, är prylarna välskötta så brukar det funka bra smile

Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#8
nu kommer jag helt off-topic här men vad tkr ni om den här : http://www.blocket.se/vi/19558336.htm?ca=10_s   ? värt o köpa för skojjs skull ?

260 Inlägg
28 december 2008
#9
Sålänge lådorna är servade så håller dom ju? men en låda som dom inte spolat eller bytt olja är väl rätt självklart att det börja krångla tongue Men nackdelen är ju att en låda kostar ju va bilen kostar ifall den rasar tongue


Hojmek
748 Inlägg
28 december 2008
#10
Krink skrev:
Sålänge lådorna är servade så håller dom ju? men en låda som dom inte spolat eller bytt olja är väl rätt självklart att det börja krångla tongue Men nackdelen är ju att en låda kostar ju va bilen kostar ifall den rasar tongue

Ja om du ska ha en helt ny ja tongue

Hojmek
748 Inlägg
28 december 2008
#11
alseryd skrev:
Bodegan skrev:
Min har funkat kanon, har sköljt å bytt olja i den å då funkar dom utan problem, ofta det som är problemet att folk kör med svart/bränd olja som till slut dödar lamellpaketet samt att dom växlar väldigt hårt. Men så är det ju med allt, är prylarna välskötta så brukar det funka bra smile

Helt rätt! Beror alldeles på tidigare ägare om dom byt olja och filter med jämna mellanrum.
Men har den slirat en gång så kommer den att slira fler gånger.
Det är inte alla som sköter om sina automater.
Mvh Eva.

Exakt smile

1 268 Inlägg
28 december 2008
#12
alseryd skrev:
Bodegan skrev:
Min har funkat kanon, har sköljt å bytt olja i den å då funkar dom utan problem, ofta det som är problemet att folk kör med svart/bränd olja som till slut dödar lamellpaketet samt att dom växlar väldigt hårt. Men så är det ju med allt, är prylarna välskötta så brukar det funka bra smile

Helt rätt! Beror alldeles på tidigare ägare om dom byt olja och filter med jämna mellanrum.
Men har den slirat en gång så kommer den att slira fler gånger.
Det är inte alla som sköter om sina automater.
Mvh Eva.

räcker det att byta oljan i lådan lite då och då eller måste man skölja den?

Granberg87
28 december 2008
#13
Aut lådorna är väl starkare än dom manuella lådorna? så sa dom på volvo iallafall...smile min fungerar suveränt!smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 december 2008
#14
Bodegan skrev:
Min har funkat kanon, har sköljt å bytt olja i den å då funkar dom utan problem, ofta det som är problemet att folk kör med svart/bränd olja som till slut dödar lamellpaketet samt att dom växlar väldigt hårt. Men så är det ju med allt, är prylarna välskötta så brukar det funka bra smile

Hur växlar man en automatare hårt? tongue
Kickdown för varje växel uppåt? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 december 2008
#15
Granberg87 skrev:
Aut lådorna är väl starkare än dom manuella lådorna? så sa dom på volvo iallafall...smile min fungerar suveränt!smile

Vi kan prova - du trimmar din automatare till 500hk, och jag trimmar min till 500hk, så får vi se vems växellåda som går först. lol

En kille på NordicR lämnade in sin automatlåda för förstärkning - från en V70R -00.

Efter förstärkningen beräknas den tåla ca 400hk, med lite kraftigare delar, högre oljetryck, annan stallspeed, oljekylare m.m.

Dock så är det en kille som stoppade i en T6a i sin 960 här på garaget, men även han preppade sin automatlåda först.
Men han syftade på att det är samma automatlåda som sitter i Supra 3orna, så varför byta, tänkte han. tongue
Verkar vara många som preppar sina automatlådor om de ska köra med lite effekt... tongue
Senast redigerat av TurbOla (28 december 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Hojmek
748 Inlägg
28 december 2008
#16
TurbOla skrev:
Bodegan skrev:
Min har funkat kanon, har sköljt å bytt olja i den å då funkar dom utan problem, ofta det som är problemet att folk kör med svart/bränd olja som till slut dödar lamellpaketet samt att dom växlar väldigt hårt. Men så är det ju med allt, är prylarna välskötta så brukar det funka bra smile

Hur växlar man en automatare hårt? tongue
Kickdown för varje växel uppåt? tongue

Vadå hur växlar man en automatare hårt?, syftade ju såklart på att själva lådan slår i växlarna hårt!

Hojmek
748 Inlägg
28 december 2008
#17
alseryd skrev:
LazerHawke skrev:
alseryd skrev:

Helt rätt! Beror alldeles på tidigare ägare om dom byt olja och filter med jämna mellanrum.
Men har den slirat en gång så kommer den att slira fler gånger.
Det är inte alla som sköter om sina automater.
Mvh Eva.

räcker det att byta oljan i lådan lite då och då eller måste man skölja den?

Behöver inte spola den! Räcker med ny olja och filter.
Lådan spolar sig själv. Allt hanar i tråget eller i filtret.
Mvh Eva.

Tyvärr så bör man skölja, du får endast ur några liter genom att tappa ur oljan. Lådan rymmer 8.6 liter om ja inte minns galet å du får ur runt 3 liter genom oljepluggen bara. Sen finns det inget filter du kan byta själv på dessa lådor..

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 december 2008
#18
Bodegan skrev:
TurbOla skrev:
Bodegan skrev:
Min har funkat kanon, har sköljt å bytt olja i den å då funkar dom utan problem, ofta det som är problemet att folk kör med svart/bränd olja som till slut dödar lamellpaketet samt att dom växlar väldigt hårt. Men så är det ju med allt, är prylarna välskötta så brukar det funka bra smile

Hur växlar man en automatare hårt? tongue
Kickdown för varje växel uppåt? tongue

Vadå hur växlar man en automatare hårt?, syftade ju såklart på att själva lådan slår i växlarna hårt!

Ja, jag tänkte väl. wink
För du som förare kan ju inte påverka det, om man inte gör kickdown konstant. tongue
Eller som på de nyare lådorna, med tiptronic där du kan växla själv.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

IT-Tekniker
161 Inlägg
28 december 2008
#19
alseryd skrev:
LazerHawke skrev:
alseryd skrev:

Helt rätt! Beror alldeles på tidigare ägare om dom byt olja och filter med jämna mellanrum.
Men har den slirat en gång så kommer den att slira fler gånger.
Det är inte alla som sköter om sina automater.
Mvh Eva.

räcker det att byta oljan i lådan lite då och då eller måste man skölja den?

Behöver inte spola den! Räcker med ny olja och filter.
Lådan spolar sig själv. Allt hanar i tråget eller i filtret.
Mvh Eva.

Nu finns det ju inget tråg eller filter att byta på dessa lådor som avhandlas här... 

men med en ordentlig sköljning med ny fin olja brukar dom hålla länge med upp till 300hk...


Hojmek
748 Inlägg
28 december 2008
#20
TurbOla skrev:
Bodegan skrev:
TurbOla skrev:

Hur växlar man en automatare hårt? tongue
Kickdown för varje växel uppåt? tongue

Vadå hur växlar man en automatare hårt?, syftade ju såklart på att själva lådan slår i växlarna hårt!

Ja, jag tänkte väl. wink
För du som förare kan ju inte påverka det, om man inte gör kickdown konstant. tongue
Eller som på de nyare lådorna, med tiptronic där du kan växla själv.

Precis tongue


Sök