2929
Sök

b230e turbokonvertering??

81 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#1
Hej på er,helt ny här!!
Jag har hållt på med offroad i ett anntal år nu och känner för att meka med bilar som som håller sig på asfalten, nu till min fråga!
Jag tänkte skaffa mig en 240/740?? och trimma lite grann, jag har en b230 e motor liggandes, är det mkt jobb att konvertera till turbo, hade ju vart lite kul att fixa det och inte köpa färdigt?!

Volvo850-92
1 678 Inlägg
28 december 2008
#2
B230E tycker jag inte du ska turbokonvertera för att vevstakarna är klena för turbokonvertering . Sattsa istället på en B23E som är starkare byggt. Eller så köper du en B21ET och trimmar den smile Billigt och enklast smile
Senast redigerat av Volvo740-88 (28 december 2008)


203 Inlägg
28 december 2008
#3
hur mkt effekt tål vevstakarna innan dom ger upp då?

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

Volvo850-92
1 678 Inlägg
28 december 2008
#4
Inte riktig säker på det, men det bästa är att köpa en turbomotor för dom är gjorda för turbo.


81 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#5
Va i garaget nyss och tittade lite närmare va det står på motorn, det står endast b230.
Inte som jag skrev först (finns kanske inte det heller?)
Har suttit ett tag och läst lite om turbokonvertering, verkar som det är svårt på besiktningen,hur går man tillväga, eller ska man helt enkelt skaffa sig en bil med turbo original??

Volvo850-92
1 678 Inlägg
28 december 2008
#6
Skaffa en bil men turbo, det är igentligen bästa sättet. Jag har frågat det förut och dom på garaget sa att det är billigast snabbast och enklast och bäst att köpa en bil som är turbo orginal. Sen kan du ju trimma bilen. Vad är det för motor som du funderar på?


81 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#7
jag har egentligen ingen speciell motor jag tänker på, tanken med detta är att införskaffa sig en gammal bil och renovera upp och trimma lite, jag är inte ute efter 500 hk utan en bil som går lite bättre än original.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
28 december 2008
#8
Jaaa då räcker det att du skaffar en turbo motor och trimmar den lite. Köp en bil med B230FT, då kan du chippa den. Se till att det är LH-jetronic 2.4. Annars är det svårt och dyrt att chippa.
B230FT sitter i 940 och 740 eller 760. Köp en 760. Mycket billigare och den har lyx. Du kan få en fin 760 med B230FT för 15k. Bra pris. Volvo 760 har mycket extrautrusting. Chippar du bilen så går den snålare och får mera HK, men det beror på vilket chipp du väljer smile
Senast redigerat av Volvo740-88 (28 december 2008)


81 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#9
Vad har dom motorerna orginal, vem utför chippning, vad finns det för typ av steg??
Senast redigerat av Ges (28 december 2008)

Volvo850-92
1 678 Inlägg
28 december 2008
#10
Jaa. Du vill ju ha en turbomotor. En bra och billig turbo är ju volvo 740 turbo. Det finns två stycken turbomotorer. B230ET (år 85-90) som är 182 hk vid 5800 rpm. Bra motor.
Sen finns det ju B230FT (år 85-90) som är på 156 hk vid 4800 rpm. Det finns ju också B230FT som är från 90-91 som har 165 hk vid 4800 rpm. Den är bäst tycker jag för den har LH 2.4 som går att chippa. Plus att vevstakarna från 90 och uppåt är mycket kraftigare byggt för turbo. Men är det en sugmotor så spelar det ingen roll hur stakarna är byggda. Det håller ändå wink


Bestäm dej en motor som du funderar på så kan jag säja motor info om den t.ex. hk och komp.
Det kan vara vilken bil som helst.



Sök