2234
Sök

Hur länge behövs det oftast att spela in en baslåda?

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
Hur många timmar räknas det som normalt att spela in en nya baslåda, och på hur hög volym på ett ungefär i % ska man då spela under inspelningstiden?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 december 2008
Volymen spelar mindre roll, så länge man inte spelar såpass högt att basen bottnar. Det HÖRS när den gör det. Dock kan man få lite förvarning innan  basen når sitt x-mech, när den passerar sin x-max tappar den kontrollen och börjar låte lite illa. Men då kan man bara sänka lite.

Själv inspelningstiden varierar från element till element mkt beroende på vad det sitter för matrial i basen.
Tänker då på upphängningen för talspole och konen.

Vad sker eg. vid "inspelning"?
Jo...ovan nämnda upphängning mjukas upp och detta får elementets karaktär att förändras tills elementet låter som tillverkaren tänkt sig. Eller ja till viss del, just DEN biten hänger på andra saker med som vi inte behöver gå in på här.

Så kort och gott för din del:
Spela inte så att basen låter illa så är det ingen fara. För jag tror inte att du märker av den karaktärförändringen ngt nämnvärt, om det inte beter sig som min bas gjorde. Från att spela riktigt hårt och rappt till att börja spela djupare och mer nyanserat.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

576 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
Ok det låter ju bra smile Men på ett ungefär hur många timmar ska man vara extra försiktig med att inte spela för högt med nya baslådan, så att jag får en idé?

dj_dinmamma
30 december 2008
allt är skitsnack.. man behöver inte spela in basar.. de låter lika bra om du brassar fullt idag som om du brassar fullt nästa vecka när du spelat lite mer med dom! belive it if you want.. men så är det.. varför står det inte annars när du köper nya högtalare eller basar en "inspelningstid" ?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
30 december 2008
dj_dinmamma skrev:
allt är skitsnack.. man behöver inte spela in basar.. de låter lika bra om du brassar fullt idag som om du brassar fullt nästa vecka när du spelat lite mer med dom! belive it if you want.. men så är det.. varför står det inte annars när du köper nya högtalare eller basar en "inspelningstid" ?

ok då vet vi:)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
30 december 2008
dj_dinmamma skrev:

jag hörde en klar skillnad på bara mina högtalare jag har nu, 5'25or o 6.5"or när dom var nya o tills nu när dom fått spela ett ex antal timmar, spelar groteskt mkt bättre nu..
men dock kanske inte alla som hör denna skillnad men vissa bryr sig i den o faktiskt hör skillnaden

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

6 851 Inlägg
30 december 2008
dj_dinmamma skrev:

Både rätt och fel. skall man ha välljudande bas så ändras karaktären i basen om den få spelas in. Men skall man jaga dB..då spelar det mindre roll..bara bröta på.
Samma sak gäller för framsystem, vill man ha ett välljudande framsystem, då bör man spela in dem lite, men ska det spela högt och rocka, då spelar man på satan,till en viss gräns, men den har Lonefox redan berättat om.

109 Inlägg
30 december 2008
Mitt framsystem skulle spelas in ett par hundra timmar sa dom som sålde att innan dom släpper helt. Men får ju riktigt bra ljud innan de spelar så länge oxå, men de hör man ju när man spelar om man bottnar dom.
Basar e de väldigt olika va folk säger tycker jag. När mitt kopplades in så körde dom me frekvens skiva och musik och mätte upp att till 144,2db respektive 139db med musik så. När de e inspelade tro dom att de ska kunna spela runt 147db. .

497 Inlägg
30 december 2008
bruhn skrev:
Mitt framsystem skulle spelas in ett par hundra timmar sa dom som sålde att innan dom släpper helt. Men får ju riktigt bra ljud innan de spelar så länge oxå, men de hör man ju när man spelar om man bottnar dom.
Basar e de väldigt olika va folk säger tycker jag. När mitt kopplades in så körde dom me frekvens skiva och musik och mätte upp att till 144,2db respektive 139db med musik så. När de e inspelade tro dom att de ska kunna spela runt 147db. .

nja skulle mer tipa på 145 max 146  så mycket skiljer det inte i db med inspelade de får dock en annan karaktär mer djup bas och ibland till och mer dunk och hörs mycket bättre.
visa bassar tappar db när de är inspelade tex kicker enligt kicker tappar deras basar 1-3 db när de är inspelade och andra ökar i db tex impact 57serien och uppåt.
Senast redigerat av Audi-powah (30 december 2008)

4 299 Inlägg
30 december 2008
dj_dinmamma skrev:

Det står i vissa fall hur länge högtalarna ska spelas in, för mina 4" och 6*9or va det 30 timmar, likaså min första bas. Och min förra bas ändrade klart karaktär när den fick spelas in, i början hängde den inte heller med riktigt. Men efter att ha spelats in så basade den när den skulle...

Sen är det som du säger, det förekommer att det inte står att dom ska spelas in. Men då har oftast säljaren talat om för mig att den ska spelas in i X antal timmar.

//Jacob

dj_dinmamma
10 januari 2009
Rallyhalle skrev:
dj_dinmamma skrev:

Det står i vissa fall hur länge högtalarna ska spelas in, för mina 4" och 6*9or va det 30 timmar, likaså min första bas. Och min förra bas ändrade klart karaktär när den fick spelas in, i början hängde den inte heller med riktigt. Men efter att ha spelats in så basade den när den skulle...

Sen är det som du säger, det förekommer att det inte står att dom ska spelas in. Men då har oftast säljaren talat om för mig att den ska spelas in i X antal timmar.

//Jacob

okej.. ja men har också hört vissa som det står x antal timmar på.. men ja.. nu har vi redit ut detta..smile tackar...

905 Inlägg
10 januari 2009
När HCB Malmö monterade in ljudsystemet i min bil, Så sa de klart och tydligt att jag ska spela in allt innan jag maxar systemet!!! jag tror på proffsen
Senast redigerat av haagi (10 januari 2009)

7 274 Inlägg
10 januari 2009
haagi skrev:
När HCB Malmö monterade in ljudsystemet i min bil, Så sa de klart och tydligt att jag ska spela in allt innan jag maxar systemet!!! jag tror på proffsen

Och proffsen som säger att sålänge man inte spelar med dist eller att högtalaren bottnar så kan man spela hur högt man vill, har dom fel?
Jag spelar på som vanligt, nya som gamla.
Ändrar dom karaktär så att dom låter bättre är det bara en bonus.

1 058 Inlägg
10 januari 2009
en del basar har när dom är nya väldigt hård upphängning/spider. då kan det sitta på sin plats att mjukköra dom lite i början. men för en vanlig "svensson" bas spelar det mindre roll. ingen speciell hänsyn behöver tas dom första 200 timmarna bara för det är en ny bas. så länge man spelar med sunt förnuft under "inkörnings-fasen" och inte tex demonstrerar för grannen hur det låter när en bas når x-mech i openair så ska det fungera fin fint.

PoLoud =D

8 156 Inlägg
10 januari 2009
Broena skrev:
spela in med en baslåda? den spelar väl för tusan upp saker?

Nja. Ett element i en baslåda tar ett x antal timmar på sig för att uppnå sin fulla förmåga. Processen kallas för att spela in, precis som att finjustera in radion osv. Det har inget med att göra med att spela in med en baslåda.

Innan elementen är inspelat så låter det inte som det ska och elementen kan vara lite känsligare.
(Inspelningen mjukar upp elementen. Spelar man för högt dom första timmarna så kan man skada elementen pga utmattning)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 januari 2009
Phaetoon skrev:
Broena skrev:
spela in med en baslåda? den spelar väl för tusan upp saker?

Nja. Ett element i en baslåda tar ett x antal timmar på sig för att uppnå sin fulla förmåga. Processen kallas för att spela in, precis som att finjustera in radion osv. Det har inget med att göra med att spela in med en baslåda.

Innan elementen är inspelat så låter det inte som det ska och elementen kan vara lite känsligare.
(Inspelningen mjukar upp elementen. Spelar man för högt dom första timmarna så kan man skada elementen pga utmattning)

Hade han läst mitt inlägg högre upp hade han förstått det där med att mjuka upp roll Ibland är folk tom. för lata för att ens LÄSA i en tråd wink

Men jo absolut.
Min bas tex var STENHÅRD i både ljud och tryck innan upphängningen mjukades upp.
Helt ny hade jag en knytnäva som slog mig i nedre bröstkorgen, numera har jag ngt som masserar mig i nedre ryggen och ner mot röva big_smile Alltså.....basen beter sig mer som tänkt då dne har mjukats upp.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 785 Inlägg
11 januari 2009
dj_dinmamma skrev:

Efter inspelningen låter elementet normalt "Bättre"

När det gäller dB kan det vara fördel att de inte är inspelade. Utan att de är så fasta i upphängningen som möjligt.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
11 januari 2009
Enligt vad jag har förstått så är det främst djupbasen som blir lidande när ett baselement inte är inspelat ordentligt. Parametrarna ändras ju förstås en del, tex Fs ligger säker högre innan inspelningen.

Jag räknade ut en bandpasslåda till en kille och den skulle spela både djupbas+dunk enligt beräkningarna, men när han provspelade lådan först så var djupbasen svag och istället fick ljudet en ordentligt stor peak vid "dunket". Rena knytnävsslaget i bröstet, någonting åt det hållet beskrev han.

Blev lite nervös och tänkte att uträkningen tydligen blev fel, men när han sedan hade spelat ett tag så "släppte" det och lådan började spela ordentlig djupbas också. smile
Senast redigerat av Drönirettab (11 januari 2009)

Hobby sabotör
178 Inlägg
11 januari 2009
Min nya bas skulle spelas in ca 60 timmar tror jag det var och framsystemet UPP till 100 timmar... Ganska mycket egentligen, då det bara tar 4 minuter till jobbet... wink

"Påbörja inget du kan avsluta"

395 Inlägg
11 januari 2009
dj_dinmamma skrev:

och du tror på dig själv? att det inte har någon som helst betydelse?
HAHA. "OK"

Sök