2558
Sök

motor problem med min 940 turbo

32 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#1
jag tänkte kolla om nån vet vad det kán va för fel på min 940 turbo som har en större turbo och spridare. så koplade jag om till lågåm. men nu är preoblemet att den typ miständer och rycker när man gasar på vad kan det vara?????
Senast redigerat av richard_eklind (31 december 2008)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
31 december 2008
#2
någåm?

har du mappat bilen med större spridare, eller anpassat lmm till spridarna?

Jonas

32 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#3
nä jag jag inte bytt lmm
Volvo__Mannen skrev:
någåm?

har du mappat bilen med större spridare, eller anpassat lmm till spridarna?


342 Inlägg
31 december 2008
#4
samma problem som mig men jag har hållt på i en månads tid nu men hitter inge fel... säg gärna till om du får löst ditt problem....


Volvoskadad
6 017 Inlägg
31 december 2008
#5
richard_eklind skrev:
nä jag jag inte bytt lmm
Volvo__Mannen skrev:
någåm?

har du mappat bilen med större spridare, eller anpassat lmm till spridarna?


vad menar du med någåm??

om du inte gjort de går bilen antagligen för fett, men vet inte om de är problemet

Jonas

32 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#6
jag jag ju kåplat om till lågåm med ljusblåaspridare
Volvo__Mannen skrev:
richard_eklind skrev:
nä jag jag inte bytt lmm
Volvo__Mannen skrev:
någåm?

har du mappat bilen med större spridare, eller anpassat lmm till spridarna?


vad menar du med någåm??

om du inte gjort de går bilen antagligen för fett, men vet inte om de är problemet


32 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#7
säg till du löser dit med då


1 028 Inlägg
31 december 2008
#8
och mion 940 turbo dricker skit mycket soppa å ingen tomgång när man gasat upp å släpper...

verkar lite seg på gasen med


Hittar inget fel...

Har inget å skriva ännu

Entreprenör
1 784 Inlägg
31 december 2008
#9
richard_eklind skrev:
säg till du löser dit med då

Förstår någon...............? Är detta en fråga eller.?

Livsnjutare (ibland å på helgerna)
228 Inlägg
31 december 2008
#10
har ni kollat btr? ryck lös retur slangen på tomgång, det ska INTE komma bensin där då.

4x4 is tha shit!

32 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#11
ja när man släpper gasen så dör den typ
volvo_grabb skrev:
och mion 940 turbo dricker skit mycket soppa å ingen tomgång när man gasat upp å släpper...

verkar lite seg på gasen med


Hittar inget fel...


32 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#12
okej ska tänsta de
bybban skrev:
har ni kollat btr? ryck lös retur slangen på tomgång, det ska INTE komma bensin där då.


32 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#13
okej ska det inte komma bensin i returen
bybban skrev:
har ni kollat btr? ryck lös retur slangen på tomgång, det ska INTE komma bensin där då.


Skåning
739 Inlägg
31 december 2008
#14
Om man byter till spridare som ger mer mängd bränsle utan att anpassa
mjukvaran efter bytet så kommer motorn gå för fett nästan konstant.
Det gör att motorn dör på tomgång, och är segare på lägre laddtryck och lite gas,
då motorn inte kan ta hand om allt bränsle som sprutas in.
En mappning eller manipulering av sprutet krävs för att få rätt mängd bränsle
vid alla lägen, belastningar och laddtryck.

Med andra ord, man kan inte bara byta spridare och hoppas på att
det ska gå bättre.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Entreprenör
1 784 Inlägg
31 december 2008
#15
richard_eklind skrev:
okej ska det inte komma bensin i returen
bybban skrev:
har ni kollat btr? ryck lös retur slangen på tomgång, det ska INTE komma bensin där då.


De SKA komma mycket bensin i returen...   en stråle hela tiden..! gör de inte de så surar den ner sig..!
Senast redigerat av mrbuggy (31 december 2008)

Skåning
739 Inlägg
31 december 2008
#16
Ja, det ska komma bränsle ut genom returen på bränsletrycksregulatorn.
Bränslepumpen jobbar alltid med ett övertryck, bränsletrycksregulatorns
uppgift är att hålla ett konstant bestämt bränsletryck och släppa tillbaka
överskottet av bränsle som pumpen levererar tillbaka till bränsletanken.
Om den inte gör det så får motorn för högt bränsletryck och mängden som kommer in
i förbränningsrummen blir för hög, då går motorn också för fett och drar hutlöst
med bränsle.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Livsnjutare (ibland å på helgerna)
228 Inlägg
1 januari 2009
#17
sorry! fått info om att det ej ska göra det men då vet ja.

thanks för infon!!

4x4 is tha shit!

1 661 Inlägg
1 januari 2009
#18
Jo, som någon sade så kan man inte slänga i större spridare hur som helst. Då får bilen precis så mkt mer soppa som nya spridarna är större. Klart den går fett.
Man måste lura Styrboxen på ett eller annat vis. (mappning)
Och ja, det kommer alltid sås i returen från BTR.
mvh

32 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#19
har ju bytt turbo med
Hardjim skrev:
Jo, som någon sade så kan man inte slänga i större spridare hur som helst. Då får bilen precis så mkt mer soppa som nya spridarna är större. Klart den går fett.
Man måste lura Styrboxen på ett eller annat vis. (mappning)
Och ja, det kommer alltid sås i returen från BTR.
mvh


Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
1 januari 2009
#20
Ja vadå har bytt turbo också? Du åker ju inte konstant laddtryck/belastning från det att du vrider på nyckeln,alltså surar den..
Fortfarande så måste man mappa,byta lmm för att få sakerna att lira ihop. Det är ju inte så att man får 25000 hästar bara för att man byter snurra och spridare,finns ju lite styrsystem som också vill vara med och leka wink


Sök