2792
Sök

Vad kostar det att fixa högtalarna?

3 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
Hejsan!

Jag har köpt en Saab 900 årsmodell 96 och jag vill fixa högtalarna. Ljudet vid fönstret funkar men inte vid föraren och fram passagaren och där bak funkar inte heller. Hur ska man göra om vill fixa högtalarna? Måste man byta alla högtalare eller? Hur mycket tar en bilverkstad för det? Jag bor i Göteborg så skulle vara tacksam om ni kunde ge mig tips.

Tack på förhand.
Senast redigerat av babsan87 (2 januari 2009)

Gasglad
3 244 Inlägg
2 januari 2009
Börja med att kolla alla högtalar anslutningar, dvs. kablarna till högtalarna, är varken svårt eller tar lång tid. Är det inte det får du kolla om du har en förstärkare, brukar sitta vid mittkonsollen vid passagerarens fötter på vänstra sidan..

//Carfreak

3 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
Vad gör jag med förstärkaren då? Om jag har en?

Gasglad
3 244 Inlägg
2 januari 2009
Kolla så alla kablarna är hela in till den.. Vilket stereo paket har du i bilen? Stora, lilla?!

//Carfreak

1 631 Inlägg
2 januari 2009
babsan87 skrev:
Hejsan!

Jag har köpt en Saab 900 årsmodell 96 och jag vill fixa högtalarna. Ljudet vid fönstret funkar men inte vid föraren och fram passagaren och där bak funkar inte heller. Hur ska man göra om vill fixa högtalarna? Måste man byta alla högtalare eller? Hur mycket tar en bilverkstad för det? Jag bor i Göteborg så skulle vara tacksam om ni kunde ge mig tips.

Tack på förhand.

Antingen så följer du tipsen här och försöker felsöka själv. Det är ett billigt alternativ och du lär dig hur det funkar samtidigt.

Eller så lämnar du in bilen till en bilstereo-firma som felsöker åt dig. Inte till en bilverkstad! Det slutar troligtvis med att du byter högtalare samtidigt eftersom original låter så dåligt jämfört med original och att det inte är värt arbetskostnaden utan byte.

Vill du hålla det så billigt som möjligt så är 5.000 (upp till 10.000 kanske) rimligt för nya (bra!) högtalare monterat och klart. Är det för mycket pengar så ska du nog försöka fixa det själv...... roll

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

3 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
Det är saab orginala stereo paket. Det är det jag vet.

Sök