3411
Sök

Första lägenheten

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 januari 2009
tkd_rille skrev:
ta en 2a direkt du lär ångra dig så sjukt mycket om du tar en etta. finns ju inte ens vändrum i en 1a. köken brukar vara sjukt små också och vem vill sova i de rum man gör resten av sitt liv i?.

2a är perfekt smile gärna ett stort kök nog att kunna röra sig i. så de är vad jag tycker.

Har ett kök med köksbord, en sovalkov med riktig vägg mot resten av "rummet", enda som saknas är en dörr och räknas därmed som 1a, riktigt duschrum med gott om plats. Så de e bullshit...
Viktigaste är planlösningen, inte antalet kvadrat eller rum. De du ska kolla på i första hand

fotointresserad
2 307 Inlägg
3 januari 2009
Drog mitt flyttlass norrut upp till Sundsvall i början av december där jag fick mig en etta på hela 22kvm. Tackade först nej till en större lägenhet då den låg i utanför stan och jag ville bo mer i centrum där jag då fick min lägenhet.

Får betala 3149:- i månaden men då ingår allting men kan säga att jag verkligen vill ha det större! Men är man student har man inte mycket att välja på då man ska klara sig på 7500 i månaden..

Så har du pengar skulle jag inte tveka på att ta en tvåa om jag var i din sits, det är värt det!

Så här ser min lilla lägenhet ut: (Ska tilläggas att man får plats med mycket folk i en sån om man bara vill, hos grannen som bor lika var vi över 30 pers på en fest ;D)
http://pici.se/pictures/WadhZNYZN.jpg

Muttley
3 januari 2009
Mortalis skrev:
tkd_rille skrev:
ta en 2a direkt du lär ångra dig så sjukt mycket om du tar en etta. finns ju inte ens vändrum i en 1a. köken brukar vara sjukt små också och vem vill sova i de rum man gör resten av sitt liv i?.

2a är perfekt smile gärna ett stort kök nog att kunna röra sig i. så de är vad jag tycker.

Har ett kök med köksbord, en sovalkov med riktig vägg mot resten av "rummet", enda som saknas är en dörr och räknas därmed som 1a, riktigt duschrum med gott om plats. Så de e bullshit...
Viktigaste är planlösningen, inte antalet kvadrat eller rum. De du ska kolla på i första hand

nu tog jag inte ALLA 1or smile, utan i största allmänhet. man vill gärna ha en dörr och ett större sovrum om man gillar plats smile.
finns ju för fasen 1or för 120 tusen i lilla hässleholm där man knappt kan vända på röven och de tycker jag är saftigt smile. vet att de är dyrare i göteborg och stockholm.

man går såklart på en visning innan man skriver på nått kontrakt :S , så man trivs med de ytorna som finns där, jag trivdes direkt med min den är lagom stor för lägenhet. Det största som suger med min är att de är hyreslägenhet och därmed kan jag inte göra så mycket och tjäna på det.

så ångrar liite med hyres. skulle hellre velat haft bostadsrätt. men man bor rätt billigt här ändå.

Lastbilschaufför
19 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Mortalis skrev:
tkd_rille skrev:

nu tog jag inte ALLA 1or smile, utan i största allmänhet. man vill gärna ha en dörr och ett större sovrum om man gillar plats smile.
finns ju för fasen 1or för 120 tusen i lilla hässleholm där man knappt kan vända på röven och de tycker jag är saftigt smile. vet att de är dyrare i göteborg och stockholm.

man går såklart på en visning innan man skriver på nått kontrakt :S , så man trivs med de ytorna som finns där, jag trivdes direkt med min den är lagom stor för lägenhet. Det största som suger med min är att de är hyreslägenhet och därmed kan jag inte göra så mycket och tjäna på det.

så ångrar liite med hyres. skulle hellre velat haft bostadsrätt. men man bor rätt billigt här ändå.

Är Kristianstad jag tänker bosätta mig i...frågan är hur mycket man ska räkna med olika kostnader för att leva....är ju rätt svårt att veta när det är första flytten

1 854 Inlägg
3 januari 2009
bjalle88 skrev:
tkd_rille skrev:
Mortalis skrev:

Är Kristianstad jag tänker bosätta mig i...frågan är hur mycket man ska räkna med olika kostnader för att leva....är ju rätt svårt att veta när det är första flytten

Saker man inte tänker på som kommer ibland.

Tv licens 500 ca
försäkring på dig själv 350 ca
Dom jag kom på nu

kommer var tredje månad för mig iaf

Muttley
3 januari 2009
bjalle88 skrev:
tkd_rille skrev:
Mortalis skrev:

nu tog jag inte ALLA 1or :), utan i största allmänhet. man vill gärna ha en dörr och ett större sovrum om man gillar plats =).
finns ju för fasen 1or för 120 tusen i lilla hässleholm där man knappt kan vända på röven och de tycker jag är saftigt =). vet att de är dyrare i göteborg och stockholm.

de fasta kostnader jag har är ju
El
Telefon
bredband
mat
sen lånen med men de är ju olika för alla.

jag har väl med allting inräknat i fasta kostnader typ mellan 5-7 tusen beroende på om man har ringt mycket eller om man har använt volvokort eller liknande.

sen får du räkna på vad de kommer gå på och lägga ihop med hyra och lån om du tar det till lägenheten. sen ska du ha möbler och allt sådant som kommer runt. du kanske har möbler och allt som behövs för att göra de hemtrevligt eller behöver mer saker, handla kökssaker på ikea där är de billigt.

du får försöka göra så att du har lagom med pengar över efter allt är betalt, för mig räcker 5 tusen riktigt länge och då lägger jag pengar på hög också.

så de är vad du vill ha för saker =) men kan inte din mor eller far hjälpa dig att räkna lite? de är bra om du kan lära dig räkna ordentligt på pengarna så du har varje månad planerat så du inte sitter där efter 3 veckor med en hundring på kontot.

Thorssa
3 januari 2009
bjalle88 skrev:

De fasta kostnader för boendet jag har förutom månadsavgiften och lånet på lägenheten är:

El: Ca. 150 kr/mån. Varierar mycket beroende på vad du har för vitvaror har jag märkt.
Internet: Beror förstås på vad du vill ha för hastughet, 220 kr/mån för min del.
Mat: Ca. 1500 kr/mån, då räknar jag inte in det jag köper ute utan endast det jag handlar på mataffären.
Hemförsäkring: 85 kr/mån. Tänk på att du måste ha bostadsrättstillägg om du bor i bostadsrätt.
Motorvärmarplats: 100kr/mån.
TV-licens: Ca. 170 kr/mån om du vill vara laglydig.
Senast redigerat av Thorssa (3 januari 2009)

huh?
10 427 Inlägg
3 januari 2009
Själv kom jag över en halvt nyrenoverad (badrum, vardagsrum) tvåa mitt i stan i Falun för
~3000kr/månad i hyra. Utan balkong och riktigt kök ('kokvrå'). 45kvm funkar ju hyfsat om man
bor själv men nu har jag en sambo här också. Dags för utflytt, men riktigt bekväma boendekostnader
just nu smile Bott här i 2½ år nu ungefär.

Hyra 3200
Garage 400 (delat med ~30 andra bilar och tillgång till spolhall)
El: 300 (förbrukning/elnät/certifikat utslaget per månad)
TV/Internet/fast-tele: 600

Dvs 4500kr/månad delat på två. Inte så farligt wink

Sen som Thorssa skrev så finns det ju flera utgifter som tillkommer.
Men inga större grejer ändå. Klart man betalar TV-licens! smile

2 665 Inlägg
3 januari 2009
Välj absolut en 2a annars kan du ju bo kvar hemma.

jag hade en hyres 2a på 55kvadratmeter och ett källarförråd på 10kvadrat som blev min baslåde byggar lokal. Betalade 3900kr i hyra när jag flyttade därifrån år 2000.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

OEM <3
6 957 Inlägg
3 januari 2009
steifan skrev:
Garage 400 (delat med ~30 andra bilar och tillgång till spolhall

Dedär lät jävligt bra tongue E de högtryckstvätt eller ska man ha med eget då?

OEM <3

16 Inlägg
4 januari 2009
Mortalis skrev:
tkd_rille skrev:

Exakt!
Planlösningen är viktigast anser jag också. Bor själv i en 1:a med sovalkov som är som ett litet sovrum, får plats med en 120 cm säng och ett skrivbord. Har även ett riktigt badrum och kök. Plus en stor terass med sjöutsikt cool

Zzzz
937 Inlägg
5 januari 2009
bjalle88 skrev:
Hur bodde ni när ni flyttade till första lägenheten. Storlek osv.
Sitter själv och funderar på om man ska ha en etta eller en tvåa..skiljer ju en del pengamässigt. Lutar just nu åt en bostadsrätt iaf pga de långa köerna för att få en hyreslägenhet. Gärna lite bilder osv från första lyan också.

Köpte en bostadsrätt på 50kvm (2a) för ett par år sen, som jag renoverade.
Ganska lagom storlek om man bor själv och skönt att ha ett separat rum att sova i.
Ett par bilder finns här, iofs mest på köket.
http://www.coffe.dk/lgh/

FreddeK
5 januari 2009
KLart du kan välja en etta absolut! Hur mycket är man i köket?? allt är bättre än att bo hemma och höra föräldrars babbel...vad ska du, när kommer du hem osv...

Äsch fan börja med en etta och känn hur det är att bo!

Visst fan kan man bo i slott också men en etta duger bra som första lya! Tro mig!

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
5 januari 2009
Flyttade till en 65kvm tvåa det första jag gjorde när jag fick jobbet här i stan. Visst, jag hade bott "borta" innan, men då i form av studentlägenhet.. så det gills inte. Men den tvåan var min första "helt egna". Dock kostade den i princip 5.000kr i månaden (med el och parkering inräknat), vilket jag tycker är lite dyrt för en tvåa. Så nu bor jag i en större etta, som inte är mycket mindre en tvåan. Och idag har jag en hyra på 2.833 kr... det är mer överkomligt.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
5 januari 2009
Fy satan vad billigt det verkar vara att bo i andra städer än i sthlm... här går det ju inte ens att bo i en 1a för under 6000kr i månaden om ens det.

Bmw osv..

Muttley
5 januari 2009
OverBoosted skrev:
Fy satan vad billigt det verkar vara att bo i andra städer än i sthlm... här går det ju inte ens att bo i en 1a för under 6000kr i månaden om ens det.

hehe och här bor man för 3200 i en 2a 58 kvm smile

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
5 januari 2009
tkd_rille skrev:
OverBoosted skrev:

hehe och här bor man för 3200 i en 2a 58 kvm smile

att bo så billigt vore som att vinna på lotto för min del! jag skulle ha råd att bo för 5000 i månaden utan problem men ja här i hemorten har man inte råd att bo någonstans iställe

Bmw osv..

712 Inlägg
5 januari 2009
Ta en 2:a med det samma.. det är kasst med sängen i vardagsrummet. Kasst med 1:a om man ska flytta ihop med något skiv oxå

huh?
10 427 Inlägg
5 januari 2009
Bjork skrev:
steifan skrev:

Det är en gul brandslang (sprillans sen hösten! big_smile) med vanligt vattentryck faktiskt wink Men ger rätt bra tryck ändå. Fördelen är väl att lacken inte slits lika hårt kanske.. hehe. Har säkert sparat ett antal tusenlappar på just den där spolhallen. Förut när jag bodde hemma fick man ju åka in på OKQ8-GDS-hall och tvätta en gång i veckan på vintern.

Som en bonus så har det legat en gammal bensinmack nångång på stenåldern och spolhallen
ska vara någon gammal rest. Är en del i ett parkeringsgarage nu. Fastighetsbolaget har tom
smörjgrop och grejer brevid spolhallen. Skulle haft tillgång till den också, hade vart nåt smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 januari 2009
Bjork skrev:
steifan skrev:

Har också varmgarage och spolhall, ingår i avgiften smile
Varierar en hel del de, vissa tar hutlöst för garage, 900 månaden e inte ovanligt i gbg...

Betalar iaf 1900 i avgift per månad sen lån på de lika mkt till..

Sök