3540
Sök

bygga om oljeretur på b230FT ?

935 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#1
Någon som har nått bra tips på hur man ska bygga om oljehålet som sitter på blocket där returen går ner.. behöver en smidig bra lösning som håller tätt.. min 940 läcker olja där tongue och orginal returen är värdelös tongue några bra tips? har en plan på att slå ner ett koppar rör i hålet som sedan expanderar lite vid värme sedan kemisk metall runt om ? ... andra smidiga bra förslag : ) ?


72 Inlägg
3 januari 2009
#2
V_Racing skrev:
Någon som har nått bra tips på hur man ska bygga om oljehålet som sitter på blocket där returen går ner.. behöver en smidig bra lösning som håller tätt.. min 940 läcker olja där tongue och orginal returen är värdelös tongue några bra tips? har en plan på att slå ner ett koppar rör i hålet som sedan expanderar lite vid värme sedan kemisk metall runt om ? ... andra smidiga bra förslag : ) ?

De är inte bara O-ringarna som torkat ut då?
känns som att original är bäst tytcker jag... bygger man om så skapar man sig bara en svag länk

935 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#3
-sod61berg- skrev:
V_Racing skrev:
Någon som har nått bra tips på hur man ska bygga om oljehålet som sitter på blocket där returen går ner.. behöver en smidig bra lösning som håller tätt.. min 940 läcker olja där tongue och orginal returen är värdelös tongue några bra tips? har en plan på att slå ner ett koppar rör i hålet som sedan expanderar lite vid värme sedan kemisk metall runt om ? ... andra smidiga bra förslag : ) ?

De är inte bara O-ringarna som torkat ut då?
känns som att original är bäst tytcker jag... bygger man om så skapar man sig bara en svag länk

har bytt de ringarna 2 ggr smile men röret glappar lite lite i hålet.. så behöver bygga om så de blir tätt : )


72 Inlägg
3 januari 2009
#4
V_Racing skrev:
-sod61berg- skrev:
V_Racing skrev:
Någon som har nått bra tips på hur man ska bygga om oljehålet som sitter på blocket där returen går ner.. behöver en smidig bra lösning som håller tätt.. min 940 läcker olja där tongue och orginal returen är värdelös tongue några bra tips? har en plan på att slå ner ett koppar rör i hålet som sedan expanderar lite vid värme sedan kemisk metall runt om ? ... andra smidiga bra förslag : ) ?

De är inte bara O-ringarna som torkat ut då?
känns som att original är bäst tytcker jag... bygger man om så skapar man sig bara en svag länk

har bytt de ringarna 2 ggr smile men röret glappar lite lite i hålet.. så behöver bygga om så de blir tätt : )

svetsa på ett litet lager på originalröret isf sen kanske täta med lite silicon om du tycker de behövs...
har för mig att rören ska gå att röra nån mm efter som de stödjer imot orinarna men de är väll inge övertryck i oljereturen (rätta mig om jag har fel) nu antog jag ioförsig att de är returröret ifrån turbon!

935 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#5
-sod61berg- skrev:
V_Racing skrev:
-sod61berg- skrev:

De är inte bara O-ringarna som torkat ut då?
känns som att original är bäst tytcker jag... bygger man om så skapar man sig bara en svag länk

har bytt de ringarna 2 ggr smile men röret glappar lite lite i hålet.. så behöver bygga om så de blir tätt : )

svetsa på ett litet lager på originalröret isf sen kanske täta med lite silicon om du tycker de behövs...
har för mig att rören ska gå att röra nån mm efter som de stödjer imot orinarna men de är väll inge övertryck i oljereturen (rätta mig om jag har fel) nu antog jag ioförsig att de är returröret ifrån turbon!

japp det är returröret från turbon.. har tätat med högtemperaturs packningsklister å silicon med.. med de läcker där å ja tappar oljetryck hmm så måste få de 100% tätt..


72 Inlägg
3 januari 2009
#6
V_Racing skrev:
-sod61berg- skrev:
V_Racing skrev:

har bytt de ringarna 2 ggr smile men röret glappar lite lite i hålet.. så behöver bygga om så de blir tätt : )

svetsa på ett litet lager på originalröret isf sen kanske täta med lite silicon om du tycker de behövs...
har för mig att rören ska gå att röra nån mm efter som de stödjer imot orinarna men de är väll inge övertryck i oljereturen (rätta mig om jag har fel) nu antog jag ioförsig att de är returröret ifrån turbon!

japp det är returröret från turbon.. har tätat med högtemperaturs packningsklister å silicon med.. med de läcker där å ja tappar oljetryck hmm så måste få de 100% tätt..

måste läka uta bara den för att du ska tappa oljetryck!
men jag kan nog inte hjälpa dig mer än så smile
hoppas de löser sig iaf!

Entreprenör
1 784 Inlägg
3 januari 2009
#7
V_Racing skrev:
-sod61berg- skrev:
V_Racing skrev:

har bytt de ringarna 2 ggr smile men röret glappar lite lite i hålet.. så behöver bygga om så de blir tätt : )

svetsa på ett litet lager på originalröret isf sen kanske täta med lite silicon om du tycker de behövs...
har för mig att rören ska gå att röra nån mm efter som de stödjer imot orinarna men de är väll inge övertryck i oljereturen (rätta mig om jag har fel) nu antog jag ioförsig att de är returröret ifrån turbon!

japp det är returröret från turbon.. har tätat med högtemperaturs packningsklister å silicon med.. med de läcker där å ja tappar oljetryck hmm så måste få de 100% tätt..

Du kan inte tappa nåt oljetryck DÄR ju...!! då e de nåt annat fel...

8 251 Inlägg
3 januari 2009
#8
Att returröret läker kan man fixa genom att sätta dit dubbla o-ringar i änden som går in i blocket.


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
3 januari 2009
#9
Marlboroman skrev:
Att returröret läker kan man fixa genom att sätta dit dubbla o-ringar i änden som går in i blocket.

original ringarna då eller?
har också problem med läckage där ifrån nämligen.

-den satt som en fläskläpp-

Entreprenör
1 784 Inlägg
3 januari 2009
#10
husmus skrev:
Marlboroman skrev:
Att returröret läker kan man fixa genom att sätta dit dubbla o-ringar i änden som går in i blocket.

original ringarna då eller?
har också problem med läckage där ifrån nämligen.

Har vi inte diskuterat de där förut...??? original ser ju ut som på bilden..kan fan inte läcka ..om det är rätt monterat..!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77936/476003_gq75f1.jpg
Senast redigerat av mrbuggy (3 januari 2009)

72 Inlägg
3 januari 2009
#11
tyckte de lät konstigt jag med :S
oljan rinner ju bara ner där de är inge övertryck

8 251 Inlägg
3 januari 2009
#12
husmus skrev:
Marlboroman skrev:
Att returröret läker kan man fixa genom att sätta dit dubbla o-ringar i änden som går in i blocket.

original ringarna då eller?
har också problem med läckage där ifrån nämligen.

Om man inte får tag i en vanlig rund o-ring i rätt storlek så går det med dubbla original.


429 Inlägg
3 januari 2009
#13
Jag trycker ner returen med ny packning och sen fyller jag gropen runt returen med packnings silikon.
Gjort så 2 gånger och har hållt tät båda gångerna.


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
3 januari 2009
#14
jonas 740 skrev:
Jag trycker ner returen med ny packning och sen fyller jag gropen runt returen med packnings silikon.
Gjort så 2 gånger och har hållt tät båda gångerna.

Läs och lär! smile returoljan från turbon ska rinna med självtryck ner tillbaka i tråget

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

948 Inlägg
3 januari 2009
#15
lämna mitt block till ett verkstadsbolag här istan och dom pressa i ett rör med gänglåsning i fungerar klockrent och ska göra det på ett till block

Entreprenör
1 784 Inlägg
3 januari 2009
#16
The_Mechanic skrev:
jonas 740 skrev:
Jag trycker ner returen med ny packning och sen fyller jag gropen runt returen med packnings silikon.
Gjort så 2 gånger och har hållt tät båda gångerna.

Läs och lär! smile returoljan från turbon ska rinna med självtryck ner tillbaka i tråget

De komiska här e ju att röret som går ner är längre än vad o-ringen når så för att läcka så måste oljan rinna uppåt...nåja!! om man har originalrör som är OKAPAT så funkar de som de ska..men däremot om man börjar kapa röret å fumla så måste man ju göra ett fäste för röret så de fixeras i hålet..annars kan de ju röra sig hur som helst i hålet...Klart som korvspad att de läcker DÅ... :-)

Entreprenör
1 784 Inlägg
3 januari 2009
#17
TobbeTT skrev:
lämna mitt block till ett verkstadsbolag här istan och dom pressa i ett rör med gänglåsning i fungerar klockrent och ska göra det på ett till block

De e ju ett bra sätt att få de bra..inga läckage..!!!

429 Inlägg
5 januari 2009
#18
mrbuggy skrev:
The_Mechanic skrev:
jonas 740 skrev:
Jag trycker ner returen med ny packning och sen fyller jag gropen runt returen med packnings silikon.
Gjort så 2 gånger och har hållt tät båda gångerna.

Läs och lär! smile returoljan från turbon ska rinna med självtryck ner tillbaka i tråget

De komiska här e ju att röret som går ner är längre än vad o-ringen når så för att läcka så måste oljan rinna uppåt...nåja!! om man har originalrör som är OKAPAT så funkar de som de ska..men däremot om man börjar kapa röret å fumla så måste man ju göra ett fäste för röret så de fixeras i hålet..annars kan de ju röra sig hur som helst i hålet...Klart som korvspad att de läcker DÅ... :-)

Jo du kan tycka det är komiskt, men det är lite tryck inne i motorn/vevhusventerlation och då är det knappast konstigt om det trycker ut lite olja där om det inte är tätt...


935 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#19
jonas 740 skrev:
mrbuggy skrev:
The_Mechanic skrev:

Läs och lär! smile returoljan från turbon ska rinna med självtryck ner tillbaka i tråget

De komiska här e ju att röret som går ner är längre än vad o-ringen når så för att läcka så måste oljan rinna uppåt...nåja!! om man har originalrör som är OKAPAT så funkar de som de ska..men däremot om man börjar kapa röret å fumla så måste man ju göra ett fäste för röret så de fixeras i hålet..annars kan de ju röra sig hur som helst i hålet...Klart som korvspad att de läcker DÅ... :-)

Jo du kan tycka det är komiskt, men det är lite tryck inne i motorn/vevhusventerlation och då är det knappast konstigt om det trycker ut lite olja där om det inte är tätt...

min läcker där iaf.. ska bygga om de helt


1 062 Inlägg
5 januari 2009
#20
jag tog å gängade upp det hålet till m36 sen skruvade ner en slang anslutning med cylindriskfastsättning

kan lova dig att därifrån kommer det aldrig att läcka mer

mvh

Team Björkeryd


Sök