Som rubriken.. Fick en gammal glt 16v som gått varm. Slet av toppen för att byta packningen o såg att skiten gått och blivit skev Men jag tycker de inte verkar finnas ett dugg med gods att plana ner innan ventilerna tar i, om ni förstår vad jag menar.. Är inte speciellt kunnig innom det här med att plana, men det verkar bara så. Visst borde det väl alla fall gå att få ner den 0,5mm eller liknande? Skulle ju va kul o få igång den utan att skaffa ny topp..
Något ställe någon rekomenderar i så fall (billigt o bra ) i stockholmsområdet??
Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..
Jo, misstänker väl att man e illa tvungen i plocka ur ventilerna. 0,3-0,5 hehe.. Får inte fela allt för mycke med andra ord.. Svårt att se bara hur mycket den slagit sig utan bladmått.
Kanske skulle passa på att fixa till ventilerna och ventilsätena på en gång. Hörde något om att byta shims (eller hur det nu stavas) och någon slip pasta man har i o drar runt.. typ Finns det någon bra beskrivning någonstans hur det går till? Någon tråd jag har missat eller så? Men tack som fan för hjälpen!
Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..
16V borde vara en så modern topp att den har hydrauliska tryckare så den borde inte behöva schimsas. Lägg toppen med förbränningsrummen uppåt, häll i T-sprit i förbränningsrummen. Rinner det inte ut är de ingen mening med att slipa ventiler, läcker det ut=slipa... Kör du den på e85 konstant sen så kommer den gå bra om man planar av mer. Jacka kolvarna så går det och plötsligt blev det seriöst...
Kolla i Hayens verkstadshandbok så står det hur mycket min måttet får vara. Sen en alutopp kan vara lite skev eftersom det är så pass mjukt material så drar man toppen rak när man drar dit den sen så plana så mycket det går och fattas det någon tiondel så tror jag att det funkar ändå.
Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Kolla i Hayens verkstadshandbok så står det hur mycket min måttet får vara. Sen en alutopp kan vara lite skev eftersom det är så pass mjukt material så drar man toppen rak när man drar dit den sen så plana så mycket det går och fattas det någon tiondel så tror jag att det funkar ändå.
du riktplanar ju bara toppen, så att den blir rak, plus att de står knappt något om B234F i Haynes Gör De Själv Bok står mest om B28E och B230F
Kolla i Hayens verkstadshandbok så står det hur mycket min måttet får vara. Sen en alutopp kan vara lite skev eftersom det är så pass mjukt material så drar man toppen rak när man drar dit den sen så plana så mycket det går och fattas det någon tiondel så tror jag att det funkar ändå.
du riktplanar ju bara toppen, så att den blir rak, plus att de står knappt något om B234F i Haynes Gör De Själv Bok står mest om B28E och B230F
Vet bara att det brukar stå i dom vad det får var vara för min mått men det kanske inte står om just den toppen.
Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
jobbat på Motrab ab där vi pysslade med allt inom motor renoveringar och blev mycket planande på BMWn planade jag 0.7 för att få ut effekt men dom som lämmnade in för att plana pga kok så planade vi max 0.3 vi planade 0.4 på en 16v topp från volvo när den va skev lite skevhet gör inget men det är ytterst lite det får vara sen är det från topp till topp beroende på slitage men lämmna in toppen och be en yrkesman kolla på den brukar inte kosta många hundra vi tog 300 för att plana om dom plockat yr toppen själva 1200 om vi skulle plocka ur ventiler å hela skiten men då ingick provtryckning och inslipning av ventilerna och man ska alltid plana toppen om man byter topplockspackning
16V borde vara en så modern topp att den har hydrauliska tryckare så den borde inte behöva schimsas. Lägg toppen med förbränningsrummen uppåt, häll i T-sprit i förbränningsrummen. Rinner det inte ut är de ingen mening med att slipa ventiler, läcker det ut=slipa... Kör du den på e85 konstant sen så kommer den gå bra om man planar av mer. Jacka kolvarna så går det och plötsligt blev det seriöst...
Tack för tipsen! Ska testa det med spriten o se hur det går.. Nä, han jag fick den av sa att den knacka lite i ventilerna, men jag har ju inte ens lyckats starta den än, så jag har ingen aning om hur mycket.
Ang. planingen igen då.. Hittade ett par gamla bladmått (som man knappt ser va det står på) i en låda i garaget igår kväll och den verkar ha slagit sig ungefär 0,3mm som mest. Är det mycket eller lite? Tyvärr precis mellan 2:an och 3:an.. Antar att man inte behöver plana just 0,3 då med tanke på att man borde kunna dra åt så den rätar ut sig lite. Alu är väl endå rätt mjukt.. Men det känns ju endå billigare att lämna in på planing än att köpa en skärrings packning för 2700 spänn
Orkar inte vara så överseriös heller.. Tänkte ha den till och från jobbet bara. (aut)
Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..
16V borde vara en så modern topp att den har hydrauliska tryckare så den borde inte behöva schimsas. Lägg toppen med förbränningsrummen uppåt, häll i T-sprit i förbränningsrummen. Rinner det inte ut är de ingen mening med att slipa ventiler, läcker det ut=slipa... Kör du den på e85 konstant sen så kommer den gå bra om man planar av mer. Jacka kolvarna så går det och plötsligt blev det seriöst...
Ja 16V har hydrauliska lyftare
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?