3188
Sök

Finns det över huvudtaget några marginaler att plana glt 16v toppen (b234f)

107 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#1
Som rubriken..
Fick en gammal glt 16v som gått varm.
Slet av toppen för att byta packningen o såg att skiten gått och blivit skev sad
Men jag tycker de inte verkar finnas ett dugg med gods att plana ner innan ventilerna tar i, om ni förstår vad jag menar.. Är inte speciellt kunnig innom det här med att plana, men det verkar bara så.
Visst borde det väl alla fall gå att få ner den 0,5mm eller liknande? Skulle ju va kul o få igång den utan att skaffa ny topp..

Något ställe någon rekomenderar i så fall (billigt o bra smile ) i stockholmsområdet??

Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..

1 004 Inlägg
3 januari 2009
#2
ta ur ventilerna före planingen?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 januari 2009
#3
max 0,3mm säger vissa att det går att plana, andra säger 0,5 så det är inte mycket.

EDIT länk http://www.turboperformanceclub.com/php … ;view=next
Senast redigerat av NITROUS (3 januari 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

107 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#4
Jo, misstänker väl att man e illa tvungen i plocka ur ventilerna.
0,3-0,5 hehe.. Får inte fela allt för mycke med andra ord..
Svårt att se bara hur mycket den slagit sig utan bladmått.

Kanske skulle passa på att fixa till ventilerna och ventilsätena på en gång.
Hörde något om att byta shims (eller hur det nu stavas) och någon slip pasta man har i o drar runt.. typ smile
Finns det någon bra beskrivning någonstans hur det går till? Någon tråd jag har missat eller så?
Men tack som fan för hjälpen!

Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 januari 2009
#5
16V borde vara en så modern topp att den har hydrauliska tryckare så den borde inte behöva schimsas. Lägg toppen med förbränningsrummen uppåt, häll i T-sprit i förbränningsrummen. Rinner det inte ut är de ingen mening med att slipa ventiler, läcker det ut=slipa...
Kör du den på e85 konstant sen så kommer den gå bra om man planar av mer. Jacka kolvarna så går det och plötsligt blev det seriöst...


Whatever :)
1 652 Inlägg
4 januari 2009
#6
jag ahr planat min 0.2 mm och de ska fungera bra enligt killen som portar min topp...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

832 Inlägg
4 januari 2009
#7
Kolla i Hayens verkstadshandbok så står det hur mycket min måttet får vara. Sen en alutopp kan vara lite skev eftersom det är så pass mjukt material så drar man toppen rak när man drar dit den sen så plana så mycket det går och fattas det någon tiondel så tror jag att det funkar ändå.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Whatever :)
1 652 Inlägg
4 januari 2009
#8
Lurken_85 skrev:
Kolla i Hayens verkstadshandbok så står det hur mycket min måttet får vara. Sen en alutopp kan vara lite skev eftersom det är så pass mjukt material så drar man toppen rak när man drar dit den sen så plana så mycket det går och fattas det någon tiondel så tror jag att det funkar ändå.

du riktplanar ju bara toppen, så att den blir rak, plus att de står knappt något om B234F i Haynes Gör De Själv Bok smile står mest om B28E och B230F

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

832 Inlägg
4 januari 2009
#9
XeptiQ skrev:
Lurken_85 skrev:
Kolla i Hayens verkstadshandbok så står det hur mycket min måttet får vara. Sen en alutopp kan vara lite skev eftersom det är så pass mjukt material så drar man toppen rak när man drar dit den sen så plana så mycket det går och fattas det någon tiondel så tror jag att det funkar ändå.

du riktplanar ju bara toppen, så att den blir rak, plus att de står knappt något om B234F i Haynes Gör De Själv Bok smile står mest om B28E och B230F

Vet bara att det brukar stå i dom vad det får var vara för min mått men det kanske inte står om just den toppen.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Gödseldräng
4 529 Inlägg
4 januari 2009
#10
jobbat på Motrab ab där vi pysslade med allt inom motor renoveringar
och blev mycket planande
på BMWn planade jag 0.7 för att få ut effekt
men dom som lämmnade in för att plana pga kok så planade vi max 0.3
vi planade 0.4 på en 16v topp från volvo när den va skev
lite skevhet gör inget men det är ytterst lite det får vara
sen är det från topp till topp beroende på slitage
men lämmna in toppen och be en yrkesman kolla på den brukar inte kosta många hundra
vi tog 300 för att plana om dom plockat yr toppen själva
1200 om vi skulle plocka ur ventiler å hela skiten men då ingick provtryckning och inslipning av ventilerna
och man ska alltid plana toppen om man byter topplockspackning


107 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#11
bumpe skrev:
16V borde vara en så modern topp att den har hydrauliska tryckare så den borde inte behöva schimsas. Lägg toppen med förbränningsrummen uppåt, häll i T-sprit i förbränningsrummen. Rinner det inte ut är de ingen mening med att slipa ventiler, läcker det ut=slipa...
Kör du den på e85 konstant sen så kommer den gå bra om man planar av mer. Jacka kolvarna så går det och plötsligt blev det seriöst...

Tack för tipsen! Ska testa det med spriten o se hur det går.. Nä, han jag fick den av sa att den knacka lite i ventilerna, men jag har ju inte ens lyckats starta den än, så jag har ingen aning om hur mycket.

Ang. planingen igen då..
Hittade ett par gamla bladmått (som man knappt ser va det står på) i en låda i garaget igår kväll och den verkar ha slagit sig ungefär 0,3mm som mest. Är det mycket eller lite? Tyvärr precis mellan 2:an och 3:an..
Antar att man inte behöver plana just 0,3 då med tanke på att man borde kunna dra åt så den rätar ut sig lite. Alu är väl endå rätt mjukt..
Men det känns ju endå billigare att lämna in på planing än att köpa en skärrings packning för 2700 spänn smile

Orkar inte vara så överseriös heller.. Tänkte ha den till och från jobbet bara. (aut)

Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..

1 785 Inlägg
4 januari 2009
#12
bumpe skrev:
16V borde vara en så modern topp att den har hydrauliska tryckare så den borde inte behöva schimsas. Lägg toppen med förbränningsrummen uppåt, häll i T-sprit i förbränningsrummen. Rinner det inte ut är de ingen mening med att slipa ventiler, läcker det ut=slipa...
Kör du den på e85 konstant sen så kommer den gå bra om man planar av mer. Jacka kolvarna så går det och plötsligt blev det seriöst...

Ja 16V har hydrauliska lyftare

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök