3358
Sök

bilbygge totalt i CF

35 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
axelj skrev:
Vanlig förbränningsmotor? Du menar alltså en Ottomotor? Wankel är också en förbränningsmotor, likaså en tvåtaktad kolvmotor.

Kolfiber har mycket bra draghållfasthet, vad gäller tryck, skjuvning och punktbelastningar vet jag faktiskt inte, jag vet dock att glasfiberkompositer inte är allt för hållbara i dessa avseenden, speciellt punktbelastning. Det är nämligen inte riktigt så simpelt som att kolfiber är "hållbart".

Om du ska ge dig in på att bygga en motor i kolfiber så får du nog börja med att plugga lite materiallära och mekanik, annars får du fortsätta drömma!

jaa precis en ottomotor (fråga mig inte varför jag inte sa de). jag ska testa å göra lite kolfiber och sen slå på de med en slägga tongue så lär vi få svar, men jag har för mig att nån skrev att de typ spricker och smular sönder hmm
Jag ska se om de finns kurser jag kan ta vad de gäller materiallära/mekanik..

Mästare
2 947 Inlägg
6 januari 2009
Langeman91 skrev:
axelj skrev:
Vanlig förbränningsmotor? Du menar alltså en Ottomotor? Wankel är också en förbränningsmotor, likaså en tvåtaktad kolvmotor.

Kolfiber har mycket bra draghållfasthet, vad gäller tryck, skjuvning och punktbelastningar vet jag faktiskt inte, jag vet dock att glasfiberkompositer inte är allt för hållbara i dessa avseenden, speciellt punktbelastning. Det är nämligen inte riktigt så simpelt som att kolfiber är "hållbart".

Om du ska ge dig in på att bygga en motor i kolfiber så får du nog börja med att plugga lite materiallära och mekanik, annars får du fortsätta drömma!

jaa precis en ottomotor (fråga mig inte varför jag inte sa de). jag ska testa å göra lite kolfiber och sen slå på de med en slägga tongue så lär vi få svar, men jag har för mig att nån skrev att de typ spricker och smular sönder hmm
Jag ska se om de finns kurser jag kan ta vad de gäller materiallära/mekanik..

Varför ska man slå på det? Låter som en dålig motor ifall grejerna slår ihop.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

35 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
skit samma orkar inte förklara, kolla första sidan så kanske du förstår...

Meister
6 763 Inlägg
6 januari 2009
Langeman91 skrev:
Det bero helt klart på hur långt du vill gå. Du kanske kan knåpa ihop en maskin själv för miljonen men den kommer inte att hålla.

du är fortfarande negativ till min idé men du börjar arta dig vad de gäller priset smile kan dock lova dig att jag kan tillverka minst 2st V2or för en halvmiljon cool sen om dom funkar vette fan tongue

Hehe.. Tror du att du kan bygga två motorer för en halv miljon så kör på. jag skulle gärna villja veta vart du får den siffran ifrån. Du måste ha grym preciton(hur fan stavar man!? mad ) annars kommer du inte långt. De kanske fungerar som modeller men inte mer

Mästare
2 947 Inlägg
6 januari 2009
Langeman91 skrev:

Menar du drev?

35 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
KimVsWorld skrev:
Langeman91 skrev:

Menar du drev?

aa han som börja å snacka om drev sa nått i samma stil som de jag sa tongue

35 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
Hehe.. Tror du att du kan bygga två motorer för en halv miljon så kör på. jag skulle gärna villja veta vart du får den siffran ifrån. Du måste ha grym preciton(hur fan stavar man!? mad ) annars kommer du inte långt. De kanske fungerar som modeller men inte mer

jag visste vad en kvadratmeter kostade och hur tjock väven va så de var ju bara att räkna, ville jag ha en kubik att arbeta (svarva, fräsa, skära). Och jag tror de räcker för två "modeller", V2or i mc-format skala 1:1 smile tongue
Senast redigerat av Langeman91 (6 januari 2009)

1 741 Inlägg
6 januari 2009
hmm.. är det inte så man binder kolfiberväven med olika material för att få lite olika egenskaper?

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 814 Inlägg
6 januari 2009
axelj skrev:
Langeman91 skrev:
Bromsskivor i kolfiber funkar ju ypperligt.  Sen är ju frågan också lite lustig...  "motor i kolfiber" det kan ju vara en turbin, Wankel eller vad som...   tror man gör livet enkelt för sig om man använder sig av en elmotor istället för förbränningsmotor.

Vad vill man uppnå med allt i kolfiber? bättre hållfasthet, lättare motor eller bara vikten? att få något i kolfiber att hålla är säkert inga bekymmer, men vi kan inte använda samma smörjsystem mm som vi är vana vid att se i dagens motorer.

jag menar givet vis en vanlig förbränningsmotor och inte en jet-motor! målet är just bättre hållfasthet, lättare motor och total vikten.
Elmotorer är inte vad den här tråden handlar om, men om du har läst vad som står ovan så vet du att jag håller på med ett elbilsbygge och behöver ingen hjälp på den fronten.

(jag upprepar mig) Om de nu är så att en vanlig förbränningsmotor av t ex stål inte funkar som kolfiber motor.. hur ska jag du göra för att öka möjligheterna för bättre resultat? kom med förslag!

MVH jeppe

Gärna få MVG och lära din lärare ett o annat innan du kan anse att du kan detta någorlunda wink

1 814 Inlägg
6 januari 2009
Får man se lite bilder på ditt elbygge? lite troll öler det hela XD

Mästare
2 947 Inlägg
6 januari 2009
Langeman91 skrev:
KimVsWorld skrev:
Langeman91 skrev:

Menar du drev?

aa han som börja å snacka om drev sa nått i samma stil som de jag sa tongue

Varför ska du ha drev i kolfiber? Kevlar eller stål skulle ju funka.

356 Inlägg
6 januari 2009
Så en kille som är född 91 ska bygga en motor i kolfiber? Hur hade du tänkt finansiera projektet, spara studiebidraget i några månader?

Blivande mekaniker
16 Inlägg
6 januari 2009
Lite rolig idé de skulle va roligt att ha pengar till att testa , har inte en aning om hur kolfiber uppför sig i några förhållanden men kolvar kanske blir svårt eftersom de blir en rejäl smäll och om det är som de andra säger om slagtålighet kanske skiten spricker

Joo dah!

185 Inlägg
6 januari 2009
bjoorniiee skrev:
Så en kille som är född 91 ska bygga en motor i kolfiber? Hur hade du tänkt finansiera projektet, spara studiebidraget i några månader?

Tänkte på det direkt när jag såg namnet, men tror att det är så att han har drömmar, det får alla ha, bara man inte tror att drömmar kan bli verklighet;)

35 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
bjoorniiee skrev:

sa jag att jag skulle bygga det i år? yikes
studiebidraget går just nu till A-kort cool

274 Inlägg
6 januari 2009
KimVsWorld skrev:
Langeman91 skrev:
nej, vill snarare bygga en smart bil som är: lätt, snygg å snabb

håller även på med ett elbils-bygge, har inte patent än så kan dock inte säga hur konstruktionen ärtongue men 50-60 mil på en uppladdning och 0-100 på 6 sek är la helt ok?smile

hmm... Säg inte det för högt då kommer Shejk Al Rasim Muhammad Ahmed Abdulla ridandes på en kamel förbi ditt hus med en stor check pengar, Eller du kanske vill ha pengar och inte en bättre miljö? wink lol roll

hahahahaahha  Bästa idag iaf:lol:lollollollol

35 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
LeLuke skrev:
bjoorniiee skrev:

Tänkte på det direkt när jag såg namnet, men tror att det är så att han har drömmar, det får alla ha, bara man inte tror att drömmar kan bli verklighet;)

Men jag tror den blir verklighet, men du tror inte att den blir de, kanske för att du inte ens vill försöka? Tänkte gå 3 kurser på Chalmers i mekanik & hållfastighetslära 1/2 och materiallära wink

35 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
expect1991 skrev:
Får man se lite bilder på ditt elbygge? lite troll öler det hela XD

har ingen plats att bygga i stan så "bilen" står på landstället, men jag kan förklara principen; jag har en elmotor på 75kW på en aluminium ram, givetvis använder jag Li-lon ackar (nya är ju dock silver-zink med 40% mer effekt). Har dessutom solceller på tak/huv och "luftturbiner" i fronten som omvandlar fartvinden till ström smile Mycket sparsamt då man kör på landsväg smile (bilen får då också mer ström i motvind)

35 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
KimVsWorld skrev:

så kevlar skulle alltså funka!? yikes

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
6 januari 2009
Langeman91 skrev:
KimVsWorld skrev:

så kevlar skulle alltså funka? yikes

Läs på lite innan, det här är ju löjligt

www.wikipedia.se
kolfiber.info.se

är lite sidor som jag vill tipsa dig om. Även www.google.se, är en mycket bra hemsida!

Sök