2952
Sök

1075 kg Datsun på ett bilsläp med B körkort?

506 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Fakta volvo s80

Skattevikt, kg:  1610
Tjänstevikt, kg: 1610
Totalvikt, kg: 2040
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1460
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3840
Max lastvikt, kg: 430

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 januari 2009
Som sagt, det beror på vart släpets totalvikt är. För man räknar alltid med vad släpet kan dra som mest, även om själva equipaget inte väger mer än tillåtna 3.5ton.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

506 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
gissar på att det är ett 1500kg släp. grannen ska nämligen låna av en arbetskollega.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
4 januari 2009
RaGnaR RattmuFF skrev:
gissar på att det är ett 1500kg släp. grannen ska nämligen låna av en arbetskollega.

Du får inte dra ett 1500-släp vare sig med 740in eller s80in.
Men tror knappast det finns bilsläp med lägre totalvikt, blir inte så många kg över till att dra då.

Edit: Med B-kort alltså.
Senast redigerat av ichibon (4 januari 2009)

/ichi

14 Inlägg
4 januari 2009
ichibon skrev:
RaGnaR RattmuFF skrev:
men det räcker nog ändå inte till? ett 1500kg släp får man ändå inte dra 1180kg på. tror det är max 990kg. sen väger släpet då 510kg.

Nej, men det blir inte olovlig körning utan överlast.... roll

Som jag fattat det så blir det olovlig körning för b förare då det finns andra kort som man hade fått dragit med. Dock har man BE-kort så får man överlast, rätta mig gärna om jag har fel. roll

Med S80 får du problemet att du kommer över 3500 kg så du måste ändå ha BE kort, enligt lagen d.v.s (om du har ett släp med totalvikt på 1500kg)
Senast redigerat av paef (4 januari 2009)

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
4 januari 2009
paef skrev:
ichibon skrev:
RaGnaR RattmuFF skrev:
men det räcker nog ändå inte till? ett 1500kg släp får man ändå inte dra 1180kg på. tror det är max 990kg. sen väger släpet då 510kg.

Som jag fattat det så blir det olovlig körning för b förare då det finns andra kort som man hade fått dragit med. Dock har man BE-kort så får man överlast, rätta mig gärna om jag har fel. roll

Med S80 får du problemet att du kommer över 3500 kg så du måste ändå ha BE kort, enligt lagen d.v.s (om du har ett släp med totalvikt på 1500kg)

Jo om han skulle köra 1500-släpet med ngn av de bilarna han har lagt in uppgifter om, dock så var det i ngt inlägg tal om att låna en bil som fick dra 1500 på B-kort och det var det jag syftade på.
Vet dock inte om det finns ngn bil som får dra så mkt på B? 240 är väl en av de personbilar som får dra mest.

Om han kör med ett släp som bilen får dra på B-kort, men lastar släpet mer än vad släpet får ta, så blir det överlast. Däremot kör han med släp som bilen inte får dra på B-kort, om det så skulle vara helt tomt, så blir det olovlig körning.

/ichi

219 Inlägg
4 januari 2009
Så här är det.Släpets totalvikt får inte vara högra än bilens tjänstevikt.
Och sedan så står det ju på vägvärkets sida,hur mycket man får dra på B-kort på berörda fordon.
Och sedan är det upp till polisen att bedöma hurvida,om du har överlast eller olovlig körning.

Kostar att ligga på topp

219 Inlägg
4 januari 2009
ichibon skrev:
paef skrev:
ichibon skrev:

Jo om han skulle köra 1500-släpet med ngn av de bilarna han har lagt in uppgifter om, dock så var det i ngt inlägg tal om att låna en bil som fick dra 1500 på B-kort och det var det jag syftade på.
Vet dock inte om det finns ngn bil som får dra så mkt på B? 240 är väl en av de personbilar som får dra mest.

Om han kör med ett släp som bilen får dra på B-kort, men lastar släpet mer än vad släpet får ta, så blir det överlast. Däremot kör han med släp som bilen inte får dra på B-kort, om det så skulle vara helt tomt, så blir det olovlig körning.

Jo 855 får dra 1550 på B-kort.Jag vet har nämligen sj dragit hästsläp (boggi) efter den.Och sedan har du så rätt, i  att det spellar ingen roll om släpet är tomt.

Kostar att ligga på topp

512 Inlägg
4 januari 2009
AnderL skrev:
ichibon skrev:
paef skrev:

Jo 855 får dra 1550 på B-kort.Jag vet har nämligen sj dragit hästsläp (boggi) efter den.Och sedan har du så rätt, i  att det spellar ingen roll om släpet är tomt.

finns fler som får dra som jag skrivit tidigare i tråden och jo ett helt tomt släp utan minsta sak på får dras då det då räknas på tjänstevikten men så fort du lägger på en snöboll eller en träplanka räknar man på full last ( det undantaget var iaf när jag tog körkortet med det kanske är borttaget nu... )

506 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
Då kan jag konstatera att det är helt olagligt att dra en 1180kg lätt bil efter min bil på B kort då.

512 Inlägg
4 januari 2009
RaGnaR RattmuFF skrev:
Då kan jag konstatera att det är helt olagligt att dra en 1180kg lätt bil efter min bil på B kort då.

ja om du inte bogserar den i 30km/h
Senast redigerat av LilleSKUTT (4 januari 2009)

219 Inlägg
4 januari 2009
Nej du får inte dra det efter bilen.Även om det är utan last,det är fortfarand släppets totalvikt som räknas.

Kostar att ligga på topp

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
4 januari 2009
LilleSKUTT skrev:
finns fler som får dra som jag skrivit tidigare i tråden och jo ett helt tomt släp utan minsta sak på får dras då det då räknas på tjänstevikten men så fort du lägger på en snöboll eller en träplanka räknar man på full last ( det undantaget var iaf när jag tog körkortet med det kanske är borttaget nu... )

Det undantaget gäller inte längre isf, det är alltid släpets totalvikt som man räknar på.

Edit: Som AnderL precis skrivit, såg jag nu.
Senast redigerat av ichibon (4 januari 2009)

/ichi

219 Inlägg
4 januari 2009
Japp,men det är bara att vänta tills dom nya direktiven träder i kraft,runt 2012.Då höjs totalvikten till 4250 tror jag det var.

Kostar att ligga på topp

KHRacing
4 januari 2009
paef skrev:
RaGnaR RattmuFF skrev:
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1380

Om du inte har ett jävligt lätt släp där så har du problem. Du lär ju behöva ett släp som har totalvikt 1500 eller så och en bil som är tyngre än så.
För att få köra på B-kort så måste: (Bilens tjänstevikt) > (Släpets totalvikt), och detta gäller även då du har en sammanlagt totalvikt under 3500kg.

Kan tilläggas att om du blir stannad så är det tekniskt sett olovlig körning om du bestämmer dig för att köra ändå + trolig överlast, och är det en grinig polis kan du tappa kortet för det.

B-kort + B-släp + överlast kan aldrig bli olovlig körning wink

150 Inlägg
4 januari 2009
det blir väll olovlig körning om det väger över 3500kg?

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
4 januari 2009
AnderL skrev:
Japp,men det är bara att vänta tills dom nya direktiven träder i kraft,runt 2012.Då höjs totalvikten till 4250 tror jag det var.

Ja, det uppskattas.

/ichi

219 Inlägg
4 januari 2009
Vad är ett B-släp?
Släpets totalvikt  får inte vara högre än bilens tjänstevikt .
Men sen kan man ha en bil som har tjänstevikt 1700,och ett släp som har totalvikt på 1500.Men då ska man räkna med att bilens totalvikt är 2100 och då krävs det BE kort

Kostar att ligga på topp

219 Inlägg
4 januari 2009
KungKjell skrev:
det blir väll olovlig körning om det väger över 3500kg?

Ja det har jag också för mig att blir.Men det är ju bara att ställa frågan till vägverket.Inga problem,dom svarar alltid på frågor.Och dom om några kan ju det

Kostar att ligga på topp

KHRacing
4 januari 2009
AnderL skrev:
Vad är ett B-släp?
Släpets totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt .
Men sen kan man ha en bil som har tjänstevikt 1700,och ett släp som har totalvikt på 1500.Men då ska man räkna med att bilens totalvikt är 2100 och då krävs det BE kort

B-släp = exempelvis ett sånt som mackarna har (vanligtvis)

Ex: ett BE-släp som väger 600 tomvikt får man inte ens dra olastat efter en V70 på B-kort.

Sök