2781
Sök

1075 kg Datsun på ett bilsläp med B körkort?

219 Inlägg
4 januari 2009
Har jag alldrig hört talas om.Vad jag vet så klassas dom in som lätta släp och tunga släp.Som min 855 får jag dra 1550Kg på B-kort.Och V70 får dra strax under.Och på ett 1500 släp brukar det liga runt 900Kg som man får lasta.

Kostar att ligga på topp

KHRacing
4 januari 2009
AnderL skrev:
Har jag alldrig hört talas om.Vad jag vet så klassas dom in som lätta släp och tunga släp.Som min 855 får jag dra 1550Kg på B-kort.Och V70 får dra strax under.Och på ett 1500 släp brukar det liga runt 900Kg som man får lasta.

Lätt = B-kort

Tungt ? BE-kort

smile

219 Inlägg
4 januari 2009
Jo men det är ju fortfarande tjänstevikten+totalvikten och sedan totalvikt+totalvikt =3500Kg
Men det ser man ju på reg beviset på bilen,där står ju hur mycket man får dra med ett B-kort.
Och sedan så är det som så.Att släp med en totalvikt över 750Kg klassas som tunga släp,så det har du rätt i.Men det är fortfarande släpets totalvikt som styr.

Kostar att ligga på topp

8 883 Inlägg
4 januari 2009
Förstår inte varför ni ska krångla till det, det står i regbeviset hur mycket man får dra.

Fotograf på tierpidag.se

219 Inlägg
4 januari 2009
Jo det är ju det jag har sagt också,men samtidigt kan det ju vara bra att veta bakgrunden också.

Kostar att ligga på topp

Licens Svetsare
219 Inlägg
4 januari 2009
RaGnaR RattmuFF skrev:
Hejsan!

Har sökt och sökt men inte funnit några relevanta svar. Det gäller ett bilsläp. Har en Datsun jag ska hämta som väger 1075kg.

Men får jag köra det på ett bilsläp med en volvo 740 GL

Gick in på Vägverket och fick fram dessa data på 740. Får jag lov att dra min datsun med denna?
Skattevikt, kg:  1380
Tjänstevikt, kg: 1380
Totalvikt, kg: 1800
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1380
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 420

Lite data på datsunen

Skattevikt, kg:  1180
Tjänstevikt, kg: 1180
Totalvikt, kg: 1310
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1180
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 130

Tacksam för svar!

MVH
Johan

Med 740n får du dra 1380 på b kortet, så kärran å kärrans last får inte överskrida 1380.
och du hittar knappast en kärra som väger 70 kg om du ska ha datsunen på som väger 1310.

12 086 Inlägg
4 januari 2009
Du kan inte dra den bilen med den 740 såvida du inte hittar en släpa som väger 200kg och har en totalvikt på max 1380kg. Jag antar att du bara har B-kort?

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
4 januari 2009
Uuuhm.... Finns inget som heter B-släp och BE-släp.

Alla släp upp till 750 kg är lätta. Även släp som väger över 750 kg kan vara lätta.

Tunga släp får man bara dra med BE-kort, vad som är tungt eller inte avgöras av dragbilen. Ett och samma släp kan vara tungt och lätt beroende på vilken bil man kopplar det till.

/ichi

12 086 Inlägg
4 januari 2009
Hamilton skrev:
Förstår inte varför ni ska krångla till det, det står i regbeviset hur mycket man får dra.

Jasså?

Vet man inte vad man ska räkna på har man bara en massa siffror.
Uppenbarligen vet inte TS och många andra här hur man ska räkna.

219 Inlägg
4 januari 2009
Precis,det handlar ju om tjänstevikter och totalvikter

Kostar att ligga på topp

512 Inlägg
4 januari 2009
det är inte vägverket som har hand omdessa frågor längre utan transportstyrelsen och jag verkar haft fel fr hittar inte  undantaget jag skrivit om tidigare i tråden men här är iaf länken dit du kan läsa exakt vad som gäller idag  http://www.korkortsportalen.se/VV_Templ … __698.aspx
Senast redigerat av LilleSKUTT (4 januari 2009)

512 Inlägg
4 januari 2009
JapMax skrev:
ichibon skrev:
Uuuhm.... Finns inget som heter B-släp och BE-släp.

Alla släp upp till 750 kg är lätta. Även släp som väger över 750 kg kan vara lätta.

Tunga släp får man bara dra med BE-kort, vad som är tungt eller inte avgöras av dragbilen. Ett och samma släp kan vara tungt och lätt beroende på vilken bil man kopplar det till.

En biltrailer är ALLTID tungt.

fel bmwn jag hade förut fick dra 1560 på b-kort  och trailerna jag brukar låna har en totalvikt på 1500kg så den är då lätt...efter den bilen men tung efter en golf tex  se länken jag skicka

219 Inlägg
4 januari 2009
JapMax skrev:
Hamilton skrev:

Jasså?

Ja och vet man inte vad släpet väger,och får lasta så är man illa ute.
Och jag tror nog att vägverket vet.
Men du verkar ha någon annan uppfatning om deta.Du kanske kan ha vänligheten att upplysa oss  då

Kostar att ligga på topp

219 Inlägg
4 januari 2009
LilleSKUTT skrev:
det är inte vägverket som har hand omdessa frågor längre utan transportstyrelsen och jag verkar haft fel fr hittar inte  undantaget jag skrivit om tidigare i tråden men här är iaf länken dit du kan läsa exakt vad som gäller idag  http://www.korkortsportalen.se/VV_Templ … __698.aspx

Tackar för den infon

Kostar att ligga på topp

512 Inlägg
4 januari 2009
länken om varför dom bytt från vv till körkortsportalen mm http://www.vv.se/templates/page3____33268.aspx

512 Inlägg
4 januari 2009
http://www.vv.se/templates/page3____26618.aspx länk till varför dom bytt till transportstyrelsen och där finns länkar vidare med mycket bra info mm

12 086 Inlägg
4 januari 2009
AnderL skrev:
JapMax skrev:
Hamilton skrev:

Jasså?

Men du verkar ha någon annan uppfatning om deta.Du kanske kan ha vänligheten att upplysa oss  då

Du har fattat galoppen tongue Men uppenbarligen vet ju inte folk, annars hade det inte funnit ett dussin trådar om det. Lr vad menar du?

Jag råkar ha BE och vet vad som gäller.

512 Inlägg
4 januari 2009
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … t-korkort/

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -bil-dra-/
ytterligare länkar denna gång till transportstyrelsens sida om släp och körkorts kombination smile

219 Inlägg
4 januari 2009
JapMax skrev:
AnderL skrev:
JapMax skrev:

Jasså?

Du har fattat galoppen tongue Men uppenbarligen vet ju inte folk, annars hade det inte funnit ett dussin trådar om det. Lr vad menar du?

Och jag sitter med BE boken framför mig.
Och sen kan vi ju ta ett ex.När det gäller obromsade släp.Där tror ju alla att det bara är att köra i 80km
men så är det ju inte.

Kostar att ligga på topp

512 Inlägg
4 januari 2009
AnderL skrev:
JapMax skrev:
AnderL skrev:

Och jag sitter med BE boken framför mig.
Och sen kan vi ju ta ett ex.När det gäller obromsade släp.Där tror ju alla att det bara är att köra i 80km
men så är det ju inte.

ang hastighet på obromsat mm
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … Hastighet/

Sök