2655
Sök

1075 kg Datsun på ett bilsläp med B körkort?

14 Inlägg
4 januari 2009
#61
JapMax skrev:
ichibon skrev:
Uuuhm.... Finns inget som heter B-släp och BE-släp.

Alla släp upp till 750 kg är lätta. Även släp som väger över 750 kg kan vara lätta.

Tunga släp får man bara dra med BE-kort, vad som är tungt eller inte avgöras av dragbilen. Ett och samma släp kan vara tungt och lätt beroende på vilken bil man kopplar det till.

En biltrailer är ALLTID tungt.

Fel! En biltrailer är ett vanligt släp, och följer samma regler som alla de andra. Förstår inte var folk får detta ifrån?

219 Inlägg
5 januari 2009
#62
Om du har ett obomsat släp,så får inte släpets totalvikt,överstiger bilens halva tjänstevikt.Då får man bara köra i 30 med det.
Senast redigerat av AnderL (5 januari 2009)

Kostar att ligga på topp

AT Däck
501 Inlägg
5 januari 2009
#63
johan fråga robin Gustavsson om han kan åka med dej han är alltid chaffis åt oss när vi ska hämta våra han har alla körkort som går att få tongue

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se

12 086 Inlägg
5 januari 2009
#64
paef skrev:
Fel! En biltrailer är ett vanligt släp, och följer samma regler som alla de andra. Förstår inte var folk får detta ifrån?

LilleSKUTT skrev:
fel bmwn jag hade förut fick dra 1560 på b-kort  och trailerna jag brukar låna har en totalvikt på 1500kg så den är då lätt...efter den bilen men tung efter en golf tex  se länken jag skicka

My bad
Senast redigerat av JapMax (5 januari 2009)

1 436 Inlägg
5 januari 2009
#65
Det du kan göra är att låna ett efterfordon. Dvs en ofjädrad kärra med LGF-skylt som du får framföra i max 30km/h. De får man dra på vanligt B-kort så länge dess bruttovikt inte överstiger vad bilen klarar av att dra.

Lite segt att åka Sverige runt i mopedfart dock...

(Gjorde btw BE-teorin för två timmar sedan, nu måste jag hitta en kärra och faktiskt börja övningsköra, igen. tongue)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

14 Inlägg
5 januari 2009
#66
Caffe skrev:
Det du kan göra är att låna ett efterfordon. Dvs en ofjädrad kärra med LGF-skylt som du får framföra i max 30km/h. De får man dra på vanligt B-kort så länge dess bruttovikt inte överstiger vad bilen klarar av att dra.

Lite segt att åka Sverige runt i mopedfart dock...

(Gjorde btw BE-teorin för två timmar sedan, nu måste jag hitta en kärra och faktiskt börja övningsköra, igen. tongue)

Grattis till teorin! Sen så behöver man väl inte riktigt övningsköra om du kört med släp förrut imo. Boka uppkörning och skaffa ett täckt släp och öva på att backa med det istället smile

Sen glöm inte att plugga in allt skit som kan stå på regbeviset, fick massor av sånna frågor på min uppkörning som jag inte visste om skulle komma så du inte sitter där som jag och säger 'uhhhm, alltså' på varje fråga roll

1 436 Inlägg
5 januari 2009
#67
paef skrev:
Caffe skrev:
Det du kan göra är att låna ett efterfordon. Dvs en ofjädrad kärra med LGF-skylt som du får framföra i max 30km/h. De får man dra på vanligt B-kort så länge dess bruttovikt inte överstiger vad bilen klarar av att dra.

Lite segt att åka Sverige runt i mopedfart dock...

(Gjorde btw BE-teorin för två timmar sedan, nu måste jag hitta en kärra och faktiskt börja övningsköra, igen. tongue)

Grattis till teorin! Sen så behöver man väl inte riktigt övningsköra om du kört med släp förrut imo. Boka uppkörning och skaffa ett täckt släp och öva på att backa med det istället smile

Sen glöm inte att plugga in allt skit som kan stå på regbeviset, fick massor av sånna frågor på min uppkörning som jag inte visste om skulle komma så du inte sitter där som jag och säger 'uhhhm, alltså' på varje fråga roll

Det är mest att kärran måste vara lastad och lasten skall vara säkrad enligt bokens alla regler som stör mig. Ska kolla med körskolan om deras färdiglastade kärra går att låna för en vettig peng. Men ska köra lite lätt kärra i några veckor för att få kläm på't.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

506 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#68
Aldin skrev:
johan fråga robin Gustavsson om han kan åka med dej han är alltid chaffis åt oss när vi ska hämta våra han har alla körkort som går att få tongue

Kanske ingen dum ide.. Men undrar om han orkar köra 200 mil tongue

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

506 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#69
Man fick inte köra ett helt tomt 1500kg släp heller efter 740in?  Alltså helt tomt? bara så man är säker på att man inte blir stoppad när man kör upp på dagen iaf. Sen på hemfärden på natten blir man nog inte stoppad så då kan det kvitta ifall man inte får lasta något.
Senast redigerat av RaGnaR RattmuFF (6 januari 2009)

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
6 januari 2009
#70
RaGnaR RattmuFF skrev:
Man fick inte köra ett helt tomt 1500kg släp heller efter 740in?  Alltså helt tomt? bara så man är säker på att man inte blir stoppad när man kör upp på dagen iaf. Sen på hemfärden på natten blir man nog inte stoppad så då kan det kvitta ifall man inte får lasta något.

Nej du får inte köra ett tomt släp med 1500 som totalvikt heller, om inte bilen får dra 1500 på B-kort, vilket 740in inte fick. smile

/ichi

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
6 januari 2009
#71
Caffe skrev:
Det är mest att kärran måste vara lastad och lasten skall vara säkrad enligt bokens alla regler som stör mig. Ska kolla med körskolan om deras färdiglastade kärra går att låna för en vettig peng. Men ska köra lite lätt kärra i några veckor för att få kläm på't.

Det där undrar jag verkligen också över. Har uppkörning snart och ska ju förstås köra upp med hästtransport. Men vad fan lastar man i en hästtransport (Nej, jag tänker inte köra upp med hästarna i....cool) Och hur fan lastsäkrar man? Finns ju egentligen inga direkta fästpunkter eller liknande i ett hästsläp att spänna i etc.

/ichi

12 086 Inlägg
6 januari 2009
#72
ichibon skrev:
Caffe skrev:
Det är mest att kärran måste vara lastad och lasten skall vara säkrad enligt bokens alla regler som stör mig. Ska kolla med körskolan om deras färdiglastade kärra går att låna för en vettig peng. Men ska köra lite lätt kärra i några veckor för att få kläm på't.

Det där undrar jag verkligen också över. Har uppkörning snart och ska ju förstås köra upp med hästtransport. Men vad fan lastar man i en hästtransport (Nej, jag tänker inte köra upp med hästarna i....cool) Och hur fan lastsäkrar man? Finns ju egentligen inga direkta fästpunkter eller liknande i ett hästsläp att spänna i etc.

Jag körde upp med en hästtransport full med höbalar. De behövdes inte surras fast utan bara packas så de låg stabilt.

blacken
6 januari 2009
#73
Du får alltid framföra ett sk: lätt släp (max750kg) på "B" lapp. Du får framföra ett fordon eller fordons ekipage med max 3500kg tjänstevikt. Du får inte överstiga dragfordonets tillåtna maximala dragvikt, (där så gäller vad som står för maxvikt för dragfordonet på dragfordonets registreringshandlingar.) I vissa fall så får du dock framföra ett ekipage som väger 4250kg, typ en dragbil som väger 3500kg och ett lätt släp 750kg på "B" lapp..

506 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#74
Men jag kommer aldrig kunna komma lagligt undan med att köra bilen på släpet hem med B kort då. Isf är det den lite mer olagliga metoden med nattkörningen hem som gäller.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
7 januari 2009
#75
JapMax skrev:
ichibon skrev:
Caffe skrev:
Det är mest att kärran måste vara lastad och lasten skall vara säkrad enligt bokens alla regler som stör mig. Ska kolla med körskolan om deras färdiglastade kärra går att låna för en vettig peng. Men ska köra lite lätt kärra i några veckor för att få kläm på't.

Det där undrar jag verkligen också över. Har uppkörning snart och ska ju förstås köra upp med hästtransport. Men vad fan lastar man i en hästtransport (Nej, jag tänker inte köra upp med hästarna i....cool) Och hur fan lastsäkrar man? Finns ju egentligen inga direkta fästpunkter eller liknande i ett hästsläp att spänna i etc.

Jag körde upp med en hästtransport full med höbalar. De behövdes inte surras fast utan bara packas så de låg stabilt.

Nu är vi kanske OT här men jag har hört att det inte räcker med enbart förstängning längre utan att lasten måste vara säkrad uppåt också? Dock har jag inte hittat ngn källa på det...
Hade du höbalar ändå upp till taket då?

/ichi

2 230 Inlägg
7 januari 2009
#76
RaGnaR RattmuFF skrev:
Men jag kommer aldrig kunna komma lagligt undan med att köra bilen på släpet hem med B kort då. Isf är det den lite mer olagliga metoden med nattkörningen hem som gäller.

nepps det kommer aldrig gå,. å blir du stoppad får du lämna släpet där dom stoppa dig smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

blacken
7 januari 2009
#77
ichibon skrev:
JapMax skrev:
ichibon skrev:

Det där undrar jag verkligen också över. Har uppkörning snart och ska ju förstås köra upp med hästtransport. Men vad fan lastar man i en hästtransport (Nej, jag tänker inte köra upp med hästarna i....cool) Och hur fan lastsäkrar man? Finns ju egentligen inga direkta fästpunkter eller liknande i ett hästsläp att spänna i etc.

Jag körde upp med en hästtransport full med höbalar. De behövdes inte surras fast utan bara packas så de låg stabilt.

Nu är vi kanske OT här men jag har hört att det inte räcker med enbart förstängning längre utan att lasten måste vara säkrad uppåt också? Dock har jag inte hittat ngn källa på det...
Hade du höbalar ändå upp till taket då?

Japp,  förstängning/surrning ska klara av minst dubbla vikten uppåt, hela vikten framåt, en tredjedel åt sidorna och en fjärdedel bakåt.
Enbart förstängning är inte heller alltid godkänt utan måste ibland kombineras med surrning av godkänd karaktär om det finns risk för att lasten/godset kan åka av..

12 086 Inlägg
7 januari 2009
#78
ichibon skrev:
Nu är vi kanske OT här men jag har hört att det inte räcker med enbart förstängning längre utan att lasten måste vara säkrad uppåt också? Dock har jag inte hittat ngn källa på det...
Hade du höbalar ändå upp till taket då?

Jag tog mitt kort Februari i fjol, och jag lastade inte ända upp utan en meter upp kanske.
Det va inte en fråga utan han bara nicka på huvet o jag stängde igen. Jag gjorde så för att en bekant gjort likadant ett år innan, och jag tycker du ska göra det för att jag säger de wink

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
7 januari 2009
#79
JapMax skrev:
ichibon skrev:
Nu är vi kanske OT här men jag har hört att det inte räcker med enbart förstängning längre utan att lasten måste vara säkrad uppåt också? Dock har jag inte hittat ngn källa på det...
Hade du höbalar ändå upp till taket då?

Jag tog mitt kort Februari i fjol, och jag lastade inte ända upp utan en meter upp kanske.
Det va inte en fråga utan han bara nicka på huvet o jag stängde igen. Jag gjorde så för att en bekant gjort likadant ett år innan, och jag tycker du ska göra det för att jag säger de wink

Haha, och hänvisa till dig om han har invändningar? smile Mja vi har inga höbalar tyvärr men har tänkt lägga in en ensilagebal på typ 600 kg, behöver eg bara lasta 300 kg, och lägga lastpallar runt. Men vette fan hur man ska säkra den uppåt.

/ichi

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
7 januari 2009
#80
blacken skrev:
Japp,  förstängning/surrning ska klara av minst dubbla vikten uppåt, hela vikten framåt, en tredjedel åt sidorna och en fjärdedel bakåt.
Enbart förstängning är inte heller alltid godkänt utan måste ibland kombineras med surrning av godkänd karaktär om det finns risk för att lasten/godset kan åka av..

I BE-boken står:
att lastens säkring ska vara sådan att den klarar minst hela lastvikten framåt och minst halva lastvikten åt sidorna och bakåt.

och

förstängning kan göras på många olika sätt, t ex att man sätter klossar eller kilar mellan lasten och flakets framstam eller lämmar. Förstängning måste ofta kombineras med surrning för att säkringen ska bli betryggande. Det gäller t ex gods som kan rulla eller välta.

Jag hittar ingenstans uppgifter om att lasten måste säkras uppåt, och då är min bok från 2008.

/ichi


Sök