3546
Sök

Din projekttråd är ännu inte aktiverad som ett projekt på din sida.

Skapa nytt projekt av denna tråd
stRaend
14 november 2010
Trådstartare
#461
_DamnIt skrev:
stRaend skrev:
_DamnIt skrev:
Haha, visste om att det va med än Paisley, men kom inte ihåg vad hon hette, och va rätt övertygad om att jag stavade titeln fel tongue

Och det är helt rätt!

japp smile förstår ju vad man menar även fast man stavar fel wink "we danced" är även riktigt skön roll

Tycker att dom flesta låtarna Paisley gör är riktigt bra! Några favoriter är "Is it raining at your house" och "Who need pictures". Riktigt bra!

Konstaterande : Han gör riktigt bra låtar wink

kristoffersson skrev:
_DamnIt skrev:
stRaend skrev:
japp smile förstår ju vad man menar även fast man stavar fel wink "we danced" är även riktigt skön roll

Tycker att dom flesta låtarna Paisley gör är riktigt bra! Några favoriter är "Is it raining at your house" och "Who need pictures". Riktigt bra!

Ladda ner samlingsskivan Hits Alive, cd1 är full med bra låtar! smile
CD2 är live, så den har jag inte fixat på skiva än..

Men jag provade att spela paisley med mitt UR5i system och det spelade väldigt bra!
Dock så vill jag börja bygga så jag får upp middarna på instrumentbrädan!  och nytt slutsteg av lite mer kvalitet!  Just nu drivs det på ett blaupunkt, och det är väl kanske inte det optimala.. smile

Ladda ner?! yikes haha roll

Jag saknar mellanregistren på brädan som det är i golfen måste jag säga, blir lite roligare då smile Men detta duger gott och väl kan jag väl säga wink

Mjaa , kanske inte det mest optimala steget för det kittet smile Tycker det kittet kan prestera riktigt bra med billigare steg ändå faktiskt tongue

Lonefox skrev:
stRaend skrev:
ChriZtoffer skrev:
Bygg en bil per klass istället, mer utmaning att få det å låta bra med större prisbegränsning. smile Men du bygger inte efter EMMAs regler i nån av bilarna?

Jo jag tänkte ju det från början. Ha som mål att slå golfen fast i den lägsta klassen smile

antar att jag kommer hamna i "Experienced Unlimited" enligt EMMA? Eller jag kan nog tävla i alla eller? förutom multimedia då tongue men vad är det som skiljer klasserna egentligen? neutral

edit: hittade visst lite regler nu , men orkar inte läsa dom riktigt så noga så om någon vill och orkar kan ju någon kanske säga vilken klass jag kan delta i? Listpris på mina saker är ca 30-35 000:- . smile tacksam för hjälp !

Enkelt uttryckt:
Experienced innebär att du inte tävlat förr och har inte lika hårda installationskrav.
Finns en begränsad klass men den används ej i dagsläget i Sverige då det är för få tävlanden. Men bygger man för den så är taket på 2K€ (Eller 20K SEK) och siktar man på EM så ordnar det sig även om man möter folk med riggar för minst det dubbla priset.
Samma sak om man siktar på de kanalspecificerade klasserna för EM.

Så säg att det är 2 tävlande för varje segment (2K€, 3chnl, 5chnl, 7chnl och Unl.) så är det tio tävlande mot varandra. Bara två går vidare till EM.
Men eftersom de har siktat in sig på olika klasser för EM och har byggt för detta så ojdå....helt plötsligt kanske alla tio kan åka till EM ändå, just för att det finns så litet belägg för de olika klasserna i Sverige.

Kom jag ihåg rätt nu Jonas? wink

Tack för infon! big_smile

Men då finns det bara experienced unlimited i sverige iallafall? Ifall jag förstod dig rätt nu? smile För jag har ju inte tävlat inom EMMA förr, och antar att det är det som räknas? roll

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 november 2010
#462
stRaend skrev:
Tack för infon! big_smile

Men då finns det bara experienced unlimited i sverige iallafall? Ifall jag förstod dig rätt nu? smile För jag har ju inte tävlat inom EMMA förr, och antar att det är det som räknas? roll

Så sett ja.
Exp Unl.
Adv Unl.
Master Unl.
MM Unl.

Detta pga. det låga antal deltagare.

Men om man bygger för en specifik klass som körs i övriga europa och siktar på EM så tas detta i beaktning på SM då det är de två bästa i resp klass som kvalar till EM.
SÅ är man ensam om att sikta på tex. Exp 2K€ på EM men kommer femma på SM så "kvalar" man in till EM ändå om jag fattat saken rätt.
Därför jag hintade till Jonas som har betydligt bättre koll än jag på detta. smile

Överväger själv att bege mig ut mer på banan i år igen men med bruksbilen då jag har en hel del roliga saker och idéer jag testar i projektbilen som inte hinner bli klart till kommande säsong.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

stRaend
14 november 2010
Trådstartare
#463
Lonefox skrev:
stRaend skrev:
Tack för infon! big_smile

Men då finns det bara experienced unlimited i sverige iallafall? Ifall jag förstod dig rätt nu? smile För jag har ju inte tävlat inom EMMA förr, och antar att det är det som räknas? roll

Så sett ja.
Exp Unl.
Adv Unl.
Master Unl.
MM Unl.

Detta pga. det låga antal deltagare.

Men om man bygger för en specifik klass som körs i övriga europa och siktar på EM så tas detta i beaktning på SM då det är de två bästa i resp klass som kvalar till EM.
SÅ är man ensam om att sikta på tex. Exp 2K€ på EM men kommer femma på SM så "kvalar" man in till EM ändå om jag fattat saken rätt.
Därför jag hintade till Jonas som har betydligt bättre koll än jag på detta. smile

Överväger själv att bege mig ut mer på banan i år igen men med bruksbilen då jag har en hel del roliga saker och idéer jag testar i projektbilen som inte hinner bli klart till kommande säsong.

Okej smile Ne EM är nog inget som jag direkt siktar på med denna bilen, får bli nästa projektbil som det har börjat spekuleras på roll

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 november 2010
#464
stRaend skrev:
Lonefox skrev:
stRaend skrev:
Tack för infon! big_smile

Men då finns det bara experienced unlimited i sverige iallafall? Ifall jag förstod dig rätt nu? smile För jag har ju inte tävlat inom EMMA förr, och antar att det är det som räknas? roll

Så sett ja.
Exp Unl.
Adv Unl.
Master Unl.
MM Unl.

Detta pga. det låga antal deltagare.

Men om man bygger för en specifik klass som körs i övriga europa och siktar på EM så tas detta i beaktning på SM då det är de två bästa i resp klass som kvalar till EM.
SÅ är man ensam om att sikta på tex. Exp 2K€ på EM men kommer femma på SM så "kvalar" man in till EM ändå om jag fattat saken rätt.
Därför jag hintade till Jonas som har betydligt bättre koll än jag på detta. smile

Överväger själv att bege mig ut mer på banan i år igen men med bruksbilen då jag har en hel del roliga saker och idéer jag testar i projektbilen som inte hinner bli klart till kommande säsong.

Okej smile Ne EM är nog inget som jag direkt siktar på med denna bilen, får bli nästa projektbil som det har börjat spekuleras på roll

Haha.
Nej det är inte aktuellt för mig heller, även om det är en satans rolig grej att åka på.
Försökte bara förklara upplägget som blir lite anorlunda i Sverige jämfört med övriga europa pga antalet tävlande i Sverige. Det är VÄLDIGT få i dagsläget.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

505 Inlägg
15 november 2010
#465
Klart dom kan prestera bra med billiga steg, mina spelar väldigt bra just nu.
Men när det är dags ska jag ersätta det med ett Mosconi steg och dämpning i dörrarna smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 november 2010
#466
Ouh......reagerade på en sak först NU.

FLänsen på dina portar......kapa bort dem och ersätt med trattar.
Dessa flänsar kan ge upphov till tråkig turbulens som påverkar ljudet negativt.

Och bandpass går visst att ha till SQ. Bara den är rätt byggd.
Lyssnat på en del bilar genom åren som haft just bandpass wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

stRaend
16 november 2010
Trådstartare
#467
Lonefox skrev:
stRaend skrev:
Lonefox skrev:
Så sett ja.
Exp Unl.
Adv Unl.
Master Unl.
MM Unl.

Detta pga. det låga antal deltagare.

Men om man bygger för en specifik klass som körs i övriga europa och siktar på EM så tas detta i beaktning på SM då det är de två bästa i resp klass som kvalar till EM.
SÅ är man ensam om att sikta på tex. Exp 2K€ på EM men kommer femma på SM så "kvalar" man in till EM ändå om jag fattat saken rätt.
Därför jag hintade till Jonas som har betydligt bättre koll än jag på detta. smile

Överväger själv att bege mig ut mer på banan i år igen men med bruksbilen då jag har en hel del roliga saker och idéer jag testar i projektbilen som inte hinner bli klart till kommande säsong.

Okej smile Ne EM är nog inget som jag direkt siktar på med denna bilen, får bli nästa projektbil som det har börjat spekuleras på roll

Haha.
Nej det är inte aktuellt för mig heller, även om det är en satans rolig grej att åka på.
Försökte bara förklara upplägget som blir lite anorlunda i Sverige jämfört med övriga europa pga antalet tävlande i Sverige. Det är VÄLDIGT få i dagsläget.

Då vet jag det smile Bara tuta och köra till elmia nu närmast då roll

kristoffersson skrev:
Klart dom kan prestera bra med billiga steg, mina spelar väldigt bra just nu.
Men när det är dags ska jag ersätta det med ett Mosconi steg och dämpning i dörrarna smile

Lyxigt du wink Mina får nöja sig med ca-41 tills det är dags för nytt projekt smile

Lonefox skrev:
Ouh......reagerade på en sak först NU.

FLänsen på dina portar......kapa bort dem och ersätt med trattar.
Dessa flänsar kan ge upphov till tråkig turbulens som påverkar ljudet negativt.

Och bandpass går visst att ha till SQ. Bara den är rätt byggd.
Lyssnat på en del bilar genom åren som haft just bandpass wink

Haha, jasså? Så det reagerade du på. Kan ju säga att detta kommer att ordnas, men har inte haft tid eller ork just nu. Kanterna i lådan är rundade och fina. smile

Jo nu när man väl byggt en bandpass och hade nästan förväntat sig att basen skulle släpa och allt vad man läst , så blev jag förvånad över hur pass "bra" det lät ändå roll

Tror nog du hängt med några fler år än jag både i ljudbyggandet, tävlingar och förövrigt allt annat också tongue

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 november 2010
#468
SKall bara bygga en ny baslåda jag, nu när man labbat fram en bra lådvolym.


Mjodå......började cirkulera runt på tävlingar redan 1994-95.
Sett och hört på många roliga och trivsamma byggen.
En stor skillnad då mot nu inom SQ är att dte var betydligt mer drag i bilarna då.
MKT mer bas.
Fast o andra sidan fanns det även ett SPL-moment för SQ-bilarna då. Max 140db och det gav 1p per db över 100db. SÅ det fanns en anledning till det med.
Idag är det MKT MKT mer hifi över bilarna. Vilket i mina och andras ögon är en positiv trend, dock har den medaljen en baksida. SQ är inte lika roligt för den breda massan för det basar inte på lika mkt big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

stRaend
16 november 2010
Trådstartare
#469
Lonefox skrev:
SKall bara bygga en ny baslåda jag, nu när man labbat fram en bra lådvolym.


Mjodå......började cirkulera runt på tävlingar redan 1994-95.
Sett och hört på många roliga och trivsamma byggen.
En stor skillnad då mot nu inom SQ är att dte var betydligt mer drag i bilarna då.
MKT mer bas.
Fast o andra sidan fanns det även ett SPL-moment för SQ-bilarna då. Max 140db och det gav 1p per db över 100db. SÅ det fanns en anledning till det med.
Idag är det MKT MKT mer hifi över bilarna. Vilket i mina och andras ögon är en positiv trend, dock har den medaljen en baksida. SQ är inte lika roligt för den breda massan för det basar inte på lika mkt big_smile

jag är också sugen på att bygga ny baslåda. Men lite svårt för min del då den sitter ganska så jätte fast. roll Kommer komma nytt projekt snart då jag inte kan göra så mycket mer i bmw'n samt att golfen kanske kommer att säljas ifall det kommer rätt köpare.

Haha , då var jag 4-5 år big_smile hade väl kanske precis fått mitt första leksakstrumset wink

Då kan det inte varit så kul? SQ är ju SQ och inte dB hmm

Men ska du ner/upp till elmia och tävla då ? smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 november 2010
#470
stRaend skrev:
Lonefox skrev:
SKall bara bygga en ny baslåda jag, nu när man labbat fram en bra lådvolym.


Mjodå......började cirkulera runt på tävlingar redan 1994-95.
Sett och hört på många roliga och trivsamma byggen.
En stor skillnad då mot nu inom SQ är att dte var betydligt mer drag i bilarna då.
MKT mer bas.
Fast o andra sidan fanns det även ett SPL-moment för SQ-bilarna då. Max 140db och det gav 1p per db över 100db. SÅ det fanns en anledning till det med.
Idag är det MKT MKT mer hifi över bilarna. Vilket i mina och andras ögon är en positiv trend, dock har den medaljen en baksida. SQ är inte lika roligt för den breda massan för det basar inte på lika mkt big_smile

jag är också sugen på att bygga ny baslåda. Men lite svårt för min del då den sitter ganska så jätte fast. roll Kommer komma nytt projekt snart då jag inte kan göra så mycket mer i bmw'n samt att golfen kanske kommer att säljas ifall det kommer rätt köpare.

Haha , då var jag 4-5 år big_smile hade väl kanske precis fått mitt första leksakstrumset wink

Då kan det inte varit så kul? SQ är ju SQ och inte dB hmm

Men ska du ner/upp till elmia och tävla då ? smile

Mja.....oftast hade de fler kurvor inställda.
Ren SQ (lyssningskurva), rak frekvensgång (20-20kHz -1p per 3db diff över spannet, max 40p totalt), db-kurva och oftast en annan för demo....

Hehe jag åker nog österut jag wink
Men jo åker nog o tävlar ngn dag. Har en del småpill med dokumentation att göra med nu under vintern big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

stRaend
18 november 2010
Trådstartare
#471
Lonefox skrev:
stRaend skrev:
Lonefox skrev:
SKall bara bygga en ny baslåda jag, nu när man labbat fram en bra lådvolym.


Mjodå......började cirkulera runt på tävlingar redan 1994-95.
Sett och hört på många roliga och trivsamma byggen.
En stor skillnad då mot nu inom SQ är att dte var betydligt mer drag i bilarna då.
MKT mer bas.
Fast o andra sidan fanns det även ett SPL-moment för SQ-bilarna då. Max 140db och det gav 1p per db över 100db. SÅ det fanns en anledning till det med.
Idag är det MKT MKT mer hifi över bilarna. Vilket i mina och andras ögon är en positiv trend, dock har den medaljen en baksida. SQ är inte lika roligt för den breda massan för det basar inte på lika mkt big_smile

jag är också sugen på att bygga ny baslåda. Men lite svårt för min del då den sitter ganska så jätte fast. roll Kommer komma nytt projekt snart då jag inte kan göra så mycket mer i bmw'n samt att golfen kanske kommer att säljas ifall det kommer rätt köpare.

Haha , då var jag 4-5 år big_smile hade väl kanske precis fått mitt första leksakstrumset wink

Då kan det inte varit så kul? SQ är ju SQ och inte dB hmm

Men ska du ner/upp till elmia och tävla då ? smile

Mja.....oftast hade de fler kurvor inställda.
Ren SQ (lyssningskurva), rak frekvensgång (20-20kHz -1p per 3db diff över spannet, max 40p totalt), db-kurva och oftast en annan för demo....

Hehe jag åker nog österut jag wink
Men jo åker nog o tävlar ngn dag. Har en del småpill med dokumentation att göra med nu under vintern big_smile

Aha, så avancerat tongue Jag håller mig nog till SQ iallafall enbart roll

Kommer att hända lite med golfen under vintern iallafall, ska ju som sagt rikta diskanterna. Sedan så kommer det hända lite i utseende väg också smile Update kommer när det väl händer.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 november 2010
#472
Jag passar på och slänger in en liten fråga här (om det är okej?), dokumentationen, hur viktig är den i Experienced Unlimited?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

R1 driver!
5 128 Inlägg
18 november 2010
#473
Och då kan jag med blanda mig och fråga, hur viktigt är det med dokumentation oavsett gren? (som dbdrag, bassrace m.m.)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 november 2010
#474
ChriZtoffer skrev:
Jag passar på och slänger in en liten fråga här (om det är okej?), dokumentationen, hur viktig är den i Experienced Unlimited?

Inteså viktigt jämfört med adv och uppåt.
Men ett hett tips är att dokumentera allt som inte syns med blotta ögat (kablar till enheten, saker bakom paneler osv).
Systemskiss är bra att ha med för den delen.

_DamnIt skrev:
Och då kan jag med blanda mig och fråga, hur viktigt är det med dokumentation oavsett gren? (som dbdrag, bassrace m.m.)

Kan ej svara för det då jag EJ är en db-människa och ej har satt mig in i det regelverket.


Enklast är att ta hem regelboken och plugga.
http://www.bilstereoforbundet.se/index. … 0e0c30fe98

Vid osäkerhet och snabbare svar från domare och andra inblandade kring Bilstereoförbundet (som tillhandahåller EMMA och db-drag-tävlingsformaten) är att surfa in på bilstereoforum.se smile
Senast redigerat av Lonefox (18 november 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

R1 driver!
5 128 Inlägg
18 november 2010
#475
Lonefox skrev:
_DamnIt skrev:
Och då kan jag med blanda mig och fråga, hur viktigt är det med dokumentation oavsett gren? (som dbdrag, bassrace m.m.)

Kan ej svara för det då jag EJ är en db-människa och ej har satt mig in i det regelverket.


Enklast är att ta hem regelboken och plugga.
http://www.bilstereoforbundet.se/index. … 0e0c30fe98

Vid osäkerhet och snabbare svar från domare och andra inblandade kring Bilstereoförbundet (som tillhandahåller EMMA och db-drag-tävlingsformaten) är att surfa in på bilstereoforum.se smile

Är det jag som är dum, eller är det svårt att hitta var man laddar ner regelverket? tongue


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 november 2010
#476

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

R1 driver!
5 128 Inlägg
18 november 2010
#477
Lonefox skrev:
http://www.bilstereoforbundet.se/index.php/kalendrar/download

SÅ kanske......

Blev likadant, dock bara vidareskickad så jag kan läsa det på en annan sida. Men det löser sig säkert! smile


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 november 2010
#478
Allt som har med EMMA att göra är direktlänkar till pdf-dokument.

dbDragracing osv är länkar till sidorna där reglerna står på Termpro...
Dessa får du helt enkelt läsa på sidorna då Wayne inte verkar vilja ha filer för nerladdning...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

stRaend
19 november 2010
Trådstartare
#479
ojojoj, nu blev jag lite fundersam? Dokumentationen? Vad exakt ska den innehålla? försökte leta lite på forumet men till ingen större nytta hmm

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 november 2010
#480
Som Lonefox skrev så brukar den innehålla systemskiss samt bilder på sånt som inte syns utan att ta bort saker, såsom kablar bakom paneler och liknande.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök