3418
Sök

Din projekttråd är ännu inte aktiverad som ett projekt på din sida.

Skapa nytt projekt av denna tråd
stRaend
19 november 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Som Lonefox skrev så brukar den innehålla systemskiss samt bilder på sånt som inte syns utan att ta bort saker, såsom kablar bakom paneler och liknande.

oh herregud neutral Detta blir inte kul roll Ska man skriva vad det är för märke på lågnivåkablar osv också? Eller räcker det med en skiss över allt?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 november 2010
stRaend skrev:
ChriZtoffer skrev:
Som Lonefox skrev så brukar den innehålla systemskiss samt bilder på sånt som inte syns utan att ta bort saker, såsom kablar bakom paneler och liknande.

oh herregud neutral Detta blir inte kul roll Ska man skriva vad det är för märke på lågnivåkablar osv också? Eller räcker det med en skiss över allt?

Om man vill.
Just VILKA kablar det är behövs inte.
Men ta strömkablar.....då får man iaf fylla i vad man har för tjocklek på dem och säkringar skall ritas ut med och givetvis vilket apmeretal de har.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

stRaend
19 november 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
stRaend skrev:
ChriZtoffer skrev:

Om man vill.
Men ta strömkablar.....då får man iaf fylla i vad man har för tjocklek på dem och säkringar skall ritas ut med och givetvis vilket apmeretal de har.

Okej , då fixar jag nog detta imorgon efter jobbet någon gång när man väl får tid roll Tack så mycket iallafall!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 november 2010
Lonefox skrev:
stRaend skrev:
ChriZtoffer skrev:

Om man vill.

Liten fråga på det här, måste det göras även fast säkringarna är inspekterbara?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 241 Inlägg
20 november 2010
ChriZtoffer skrev:
Lonefox skrev:
stRaend skrev:

Om man vill.

Liten fråga på det här, måste det göras även fast säkringarna är inspekterbara?

Helst.
Eller rättare sagt.....all dokumentation underlättar.......även om de även inspekterar säkringarna.

stRaend
21 november 2010
Trådstartare
Sådära, nu har jag fixat en systemskiss. Räcker det såhär och sedan att man tar lite kort osv på alla saker när dom sitter i bilen + skriver på ett löstpapper om vad som är kopplat vart och vad för dimensioner på kablar och säkringar man har? smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/82725/1021216_azczmk.jpg

7 241 Inlägg
21 november 2010
Här har du ett par exempel på elschema och systemskiss som inte gav avdrag på EM wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/86537/1021394_mfgg12.jpg
Som du ser är både plus och minus inritade, likaså kabeltjocklek och säkringarnas storlek.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/86537/1021395_8ezwup.jpg

Dessa bilder kan göras på samma blad men blir lätt väldigt plottrigt.
Så mitt ips är att göra en av varje.
En för strömmen och en för systemet.
Senast redigerat av Lonefox (21 november 2010)

stRaend
21 november 2010
Trådstartare
Okej wink Får väl ta och fixa detta.

Men 16mm2 , 80A? neutral

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 november 2010
16mm2 = 60A, enligt EMMA. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

stRaend
21 november 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
16mm2 = 60A, enligt EMMA. smile

Jo jag har också läst det, men skissen visar 80A säkringar roll

EDIT: Får väl byta ut mina 100A mot 60A innan då wink
Senast redigerat av stRaend (21 november 2010)

7 241 Inlägg
22 november 2010
Det var mer upplägget jag ville visa.......kom på nu att jag lade upp den felaktiga då jag har den riktiga här med....
Var en ANINGS trött när jag gjorde dessa.
Senast redigerat av Lonefox (22 november 2010)

stRaend
22 november 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
Det var mer upplägget jag ville visa.......kom på nu att jag lade upp den felaktiga då jag har den riktiga här med....

Okej smile Ne jag bara undrade. Inget klagande eller så, men 50mm2 får avsäkras 200A och 21mm2 60A? Tror jag lyckades söka mig fram till det för ett tag sedan roll

7 241 Inlägg
22 november 2010
stRaend skrev:
Lonefox skrev:

Okej smile Ne jag bara undrade. Inget klagande eller så, men 50mm2 får avsäkras 200A och 21mm2 60A? Tror jag lyckades söka mig fram till det för ett tag sedan roll

50mm2 200A
20mm2 100A
16mm2 80A
10mm2 60A
Detta enligt EMMAs regelbok (se sida 26 för tabellen)
Senast redigerat av Lonefox (22 november 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 november 2010
WTF!? Har väl ändå varit 60A på 16mm2 förut? Står då så i nån lista jag har här, hmm... Aja bara att köra på dom där så blir det väl bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

stRaend
22 november 2010
Trådstartare
Najs big_smile då är det bara en säkring jag behöver ändra lite på då smile

Tack så mycket för den infon lonefox! Scrollade igenom regelverket lite snabbt igår kväll men var nog lite för stressad för att se detta tongue

7 241 Inlägg
22 november 2010
ChriZtoffer skrev:
WTF!? Har väl ändå varit 60A på 16mm2 förut? Står då så i nån lista jag har här, hmm... Aja bara att köra på dom där så blir det väl bra.

Det jag skrev kommer från boken för de två senaste säsongerna 09-10.
Går man tillbaka till 08 så ser man att siffrorna ser annorlunda ut plus att de hade även med längden i tabellerna men detta bedömdes ej och tabellen reviderades.

stRaend skrev:
Najs big_smile då är det bara en säkring jag behöver ändra lite på då smile

Tack så mycket för den infon lonefox! Scrollade igenom regelverket lite snabbt igår kväll men var nog lite för stressad för att se detta tongue

Regelboken är ngt man skall läsa i lugn och ro wink
Man kan även ha med den när man bygger ifall man är osäker big_smile

stRaend
29 november 2010
Trådstartare
Läste reglerna lite bättre nu , väääldigt krånglig bedömning neutral Aja, sånt man får leva med tongue

Har nu ordnat cover i bagaget i bmw'n och även monterat två extraljus, inte det snyggaste kanske men oerhört skönt när man kör till/från jobbet tidigt och sent. Så det är bara att få tummen ur och beställa en stereo och även sätta fast kablarna i bagaget lite snyggare. Och sedan så är det ju även jordkabeln under huven, har fortfarande inte fått min batterisko men får hoppas den kommer snart så man kan skruva upp lite mer smile Bilder kommer imorgon på det "nya".

stRaend
30 november 2010
Trådstartare
Sådära, blev inga vidare bra bilder då det är -15 grader ute, och gå ut utan jacka och vantar var inget vidare då roll

Kan även säga att jag inte kommer att tävla på elmia. Då jag inte kommer hinna färdigt med golfen innan dess. Har endel saker kvar att lacka och sedan så vill jag även ha lite värme när jag ska rikta in diskanterna så man slipper sitta och frysa samtidigt. Men kommer vara där och titta och lyssna på andras byggen ändå wink Och även hitta lite inspiration till nästa bygge nästa vinter roll

Ska bara sätta fast kablarna lite snyggare.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/82725/1024055_30bp4j.jpg

Extraljusen, inte så värst snyggt men dom gör sitt jobb iallafall.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/82725/1024056_5ml3k4.jpg

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
30 november 2010
stRaend skrev:
Kan även säga att jag inte kommer att tävla på elmia.

MEN VAFAN!? sad trodde det skulle bli en golf hörna

7 241 Inlägg
30 november 2010
stRaend skrev:
Kan även säga att jag inte kommer att tävla på elmia. Då jag inte kommer hinna färdigt med golfen innan dess.

Exakt HUR många färdiga byggen tror du att det är på premiären?
De brukar vara lätträknade wink

Sök