3825
Sök

Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

67 Inlägg
29 januari 2009
#221
V10 skrev:
Körde denna S40 på gata?

Har Veyron-prestandamätningarna gjorts på trafikerad väg? tongue

Nädå, skämt åsido... Tanken är nog inte att åka runt i en S40 i hela Europa för att hitta en Veyron som vill race:a. Jag tror att Torpar'n mer meaforiskt menar att han jagar samma accelerationsprestanda som världens snabbaste serieproducerade bil. Inte att han ska köra rödljusrace med den på Kungsgatan i Stockholm så att säga... cool

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
29 januari 2009
#222
Jompa skrev:
V10 skrev:
Körde denna S40 på gata?

Har Veyron-prestandamätningarna gjorts på trafikerad väg? tongue

Nädå, skämt åsido... Tanken är nog inte att åka runt i en S40 i hela Europa för att hitta en Veyron som vill race:a. Jag tror att Torpar'n mer meaforiskt menar att han jagar samma accelerationsprestanda som världens snabbaste serieproducerade bil. Inte att han ska köra rödljusrace med den på Kungsgatan i Stockholm så att säga... cool

Det är troligtvis det han menar.
Men om han kommer upp brevid en på gata så kommer han nog att försöka hänga på den big_smile Hehe

/Påsen

PÅSEN RACING

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#223
V10 skrev:
Jompa skrev:
V10 skrev:
Jag själv önskar dig all lycka, men det är inget du kommer klara av.

Skam den som ger sig. Jag har sett en S40 som gör 0-235 km/h på 10.5 sekunder, och med tanke på
"FWD-handikappet" i starten jmft med Veyron så borde en S40 kunna stå sig i alla fall skapligt mot en Veyron mellan 100-250 km/h (förutsatt att vägen är rak big_smile )

Lite annat prestandamos... http://x40nordic.com/Members/14/Diverse/0-320.jpg

Körde denna S40 på gata? Jag förmodar att målet är att köra på gata eftersom han ändå säger att han ska överraska på motorvägen?

Men som du säger, skam den som ger sig och jag hoppas att det går smile

Jag kanske kan snacka mig till en åktur i din M5 om jag klarar mitt mål? Den låter riktigt kul de där V-10orna.

Jag hade tänkt använda gatdäck, jag kan självklart inte hänga på en bil med 4x4 och däck som är nån decimeter bredare upp till 100, så jag får åka ikapp han efter 100blås helt enkelt.

Sen lär jag väl heller aldrig stöta på en Veyron på vägen heller för den delen, och jag har inte drivkraft nog att starta mitt eget S40board.com och hyra flygfält...  så jag får väl vara nöjd om jag klarar dedär 0-300km/h på ~20sek.
Senast redigerat av torpis (29 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
29 januari 2009
#224
torpis skrev:
Jag kanske kan snacka mig till en åktur i din M5 om jag klarar mitt mål? Den låter riktigt kul de där V-10orna.

Jag hade tänkt använda gatdäck, jag kan självklart inte hänga på en bil mex 4x4 och däck som är nån decimeter bredare upp till 100, så jag får åka ikapp han efter 100blås helt enkelt.

Sen lär jag väl heller aldrig stöta på en Veyron på vägen heller för den delen, och jag har inte drivkraft nog att starta mitt eget S40board.com och hyra flygfält...  så jag får väl vara nöjd om jag klarar dedär 0-300km/h på ~20sek.

Du får väl locka ner nog Veyron till Uråsa någon gång i sommar och utmana den på ett race där, borde nog gå att ordna något under något evenemang där du tongue Tycker inte att dem som håller i det verkar vara omöjliga så det borde gå big_smile Hade varit riktigt kul ju.

/Påsen

PÅSEN RACING

V10
29 januari 2009
#225
torpis skrev:
V10 skrev:
Jompa skrev:

Skam den som ger sig. Jag har sett en S40 som gör 0-235 km/h på 10.5 sekunder, och med tanke på
"FWD-handikappet" i starten jmft med Veyron så borde en S40 kunna stå sig i alla fall skapligt mot en Veyron mellan 100-250 km/h (förutsatt att vägen är rak big_smile )

Lite annat prestandamos... http://x40nordic.com/Members/14/Diverse/0-320.jpg

Körde denna S40 på gata? Jag förmodar att målet är att köra på gata eftersom han ändå säger att han ska överraska på motorvägen?

Men som du säger, skam den som ger sig och jag hoppas att det går smile

Jag kanske kan snacka mig till en åktur i din M5 om jag klarar mitt mål? Den låter riktigt kul de där V-10orna.

Jag hade tänkt använda gatdäck, jag kan självklart inte hänga på en bil mex 4x4 och däck som är nån decimeter bredare upp till 100, så jag får åka ikapp han efter 100blås helt enkelt.

Sen lär jag väl heller aldrig stöta på en Veyron på vägen heller för den delen, och jag har inte drivkraft nog att starta mitt eget S40board.com och hyra flygfält...  så jag får väl vara nöjd om jag klarar dedär 0-300km/h på ~20sek.

Det kan jag helt klart bjuda på, men det innebär en tur i din bil också för mig big_smile

Nej jag förstår ju att chansen att stöta på en Veyron är minimal men tänkte på om du satsade på att få bilen så snabb på gatan eller stripp. Men det blir gatan alltså, då är det en ännu större utmaning och helt klart roligare när den är snabb på vägen och inte bara på strippen smile

När förväntar du dig vara klar med allt?

Veyron klarar av intervallet 100-300 km/h på 15.7 sekunder...det är inte lätt alltså, men inte omöjligt såklart.

Lycka till och kör hårt!

187 Inlägg
29 januari 2009
#226
V10 skrev:
Veyron klarar av intervallet 100-300 km/h på 15.7 sekunder...det är inte lätt alltså, men inte omöjligt såklart.

Samtidigt gör Veyronen 100-200 på mellan 5.4-4.9s enligt de tider som hittils postats i tråden.
Om jag inte är fel ute finns det redan en S40 som gör 100-200 på under 5s. Kan Jompa bekräfta eller dementera detta? lol

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#227
viktore skrev:
V10 skrev:
Veyron klarar av intervallet 100-300 km/h på 15.7 sekunder...det är inte lätt alltså, men inte omöjligt såklart.

Samtidigt gör Veyronen 100-200 på mellan 5.4-4.9s enligt de tider som hittils postats i tråden.
Om jag inte är fel ute finns det redan en S40 som gör 100-200 på under 5s. Kan Jompa bekräfta eller dementera detta? lol

Åker man 0-235km/h på 10.2sek så kan man väl misstänka att 100-200 går på under 5sek, det är dock med ballongdäck på klistrad bana.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 661 Inlägg
29 januari 2009
#228
påsen skrev:
torpis skrev:
Jag kanske kan snacka mig till en åktur i din M5 om jag klarar mitt mål? Den låter riktigt kul de där V-10orna.

Jag hade tänkt använda gatdäck, jag kan självklart inte hänga på en bil mex 4x4 och däck som är nån decimeter bredare upp till 100, så jag får åka ikapp han efter 100blås helt enkelt.

Sen lär jag väl heller aldrig stöta på en Veyron på vägen heller för den delen, och jag har inte drivkraft nog att starta mitt eget S40board.com och hyra flygfält...  så jag får väl vara nöjd om jag klarar dedär 0-300km/h på ~20sek.

Du får väl locka ner nog Veyron till Uråsa någon gång i sommar och utmana den på ett race där, borde nog gå att ordna något under något evenemang där du tongue Tycker inte att dem som håller i det verkar vara omöjliga så det borde gå big_smile Hade varit riktigt kul ju.

/Påsen

haha, säg till ifall ni lyckas så vill jag också vara med och prova min lycka. Ta dit han V10 Med M5an med?
big_smile
Senast redigerat av Hardjim (29 januari 2009)

187 Inlägg
29 januari 2009
#229
torpis skrev:
viktore skrev:
V10 skrev:
Veyron klarar av intervallet 100-300 km/h på 15.7 sekunder...det är inte lätt alltså, men inte omöjligt såklart.

Samtidigt gör Veyronen 100-200 på mellan 5.4-4.9s enligt de tider som hittils postats i tråden.
Om jag inte är fel ute finns det redan en S40 som gör 100-200 på under 5s. Kan Jompa bekräfta eller dementera detta? lol

Åker man 0-235km/h på 10.2sek så kan man väl misstänka att 100-200 går på under 5sek, det är dock med ballongdäck på klistrad bana.

Misstänker att det är Johannes S40 vi båda menar. Är dessa tiderna körda med 806hk?

V10
29 januari 2009
#230
Hardjim skrev:
påsen skrev:
torpis skrev:
Jag kanske kan snacka mig till en åktur i din M5 om jag klarar mitt mål? Den låter riktigt kul de där V-10orna.

Jag hade tänkt använda gatdäck, jag kan självklart inte hänga på en bil mex 4x4 och däck som är nån decimeter bredare upp till 100, så jag får åka ikapp han efter 100blås helt enkelt.

Sen lär jag väl heller aldrig stöta på en Veyron på vägen heller för den delen, och jag har inte drivkraft nog att starta mitt eget S40board.com och hyra flygfält...  så jag får väl vara nöjd om jag klarar dedär 0-300km/h på ~20sek.

Du får väl locka ner nog Veyron till Uråsa någon gång i sommar och utmana den på ett race där, borde nog gå att ordna något under något evenemang där du tongue Tycker inte att dem som håller i det verkar vara omöjliga så det borde gå big_smile Hade varit riktigt kul ju.

/Påsen

haha, säg till ifall ni lyckas så vill jag också vara med och prova min lycka. Ta dit han V10 Med M5an med?
big_smile

Stripp är ointressant för min del, där jag dessutom skulle förlora mot bilar med mindre effekt. M5:ans plats är bana/motorväg, även fast den klarar 12:a på strippen! Trimmar han till den graden så han vill jaga en Veyron så säger det ju sig självt hur det slutar, men jag ska också trimma framöver big_smile

ESS planerar att pumpa ut 750-800 hk ur V10:an med kompressor, och är det till ett rimligt pris så kommer jag besöka ESS!
Senast redigerat av V10 (29 januari 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#231
V10 skrev:
Stripp är ointressant för min del, där jag dessutom skulle förlora mot bilar med mindre effekt. M5:ans plats är bana/motorväg

exakt, strippen kör man för det är kul med fuskdäck inte för att jämföra vem som kör snabbast på motorvägen.  Samma sak med "Ringen", frågar man om tider på ringen så visar det sig att de som snackat mest aldrig varit där...

Man bygger ju sin bil för att funka till det man tänkt använda den till, sen spelar det mig ingen roll om jag snurrat innan jag ens kommit av färjan på väg till ringen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Driver
2 111 Inlägg
29 januari 2009
#232
Har följt denna tråden och måste säga att det är imponerande att se någon ha sådan stenkoll på sina grejer!.

En tanke slog mig dock angående allas spekulationer angående race mot en veyron sida vid sida så att säga...

Låter som något som t exTop Gear skulle kunna finna intressant o ha med i ett program tongue. Kanske inte Jeremy iofs...hehe. Men nått svenskt motorsports media borde väl kunna vara intresserade av att arrangera ett "battle" och få sälja lite extra tidningar/få extra tittarsiffror...

Även om du inte piskar den så tror jag många skulle finna det sevärt smile.

Bara en tanke tongue

Lycka till med bygget, ser kanon ut såhär långt smile.

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

V10
29 januari 2009
#233
torpis skrev:
V10 skrev:
Stripp är ointressant för min del, där jag dessutom skulle förlora mot bilar med mindre effekt. M5:ans plats är bana/motorväg

exakt, strippen kör man för det är kul med fuskdäck inte för att jämföra vem som kör snabbast på motorvägen.  Samma sak med "Ringen", frågar man om tider på ringen så visar det sig att de som snackat mest aldrig varit där...

Man bygger ju sin bil för att funka till det man tänkt använda den till, sen spelar det mig ingen roll om jag snurrat innan jag ens kommit av färjan på väg till ringen.

Det stämmer mycket väl, att det snackas mest av dom som inte upplevt eller ens varit på plats. Ringentider är kul, bantider allmänt är kul men jag är inte kapabel nog att köra den tiden som en proffsförare får i en M5, i en S40 eller i en Ferrari på bana...så därför kör jag min bil och njuter av den på allmäna vägar och bana nu till sommaren har jag tänkt samt njuter av V10:ans ljud, bilens balans, fart, lyx och solida känsla! Att ligga och ha en marschfart på 250-270 km/h är mäktigt, att den sen toppar 328 km/h är ännu roligare smile

Möter jag en Volvo och får stryk...ja då är han den snabbare av oss, orka lipa! Det handlar inte om märke vs märke, det handlar om fysiska lagar helt enkelt. Mindre vikt och mer hästkrafter vinner, punkt slut! Nu lyckas M5:an pga sin V10:a, SMG III och utväxling "trolla bort" mycket av sin vikt men den finns alltid där ändå! Möter jag en Ferrari får stryk...samma sak där! Möter jag någon som jag kör ifrån, ja kul men samma där åter igen, jag orkar inte sitta och hoppa och skrika i bilen: "jaaaaaaaa, jag vann"...nej det gör jag inte, race är kul och man har roligt på samma gång med andra människor. Jag tycker att folk inte ska ta så allvarligt på att tävla, ha roligt istället och dela era intressen tillsammans. Om ni sen chockerar eller överraskar, ännu roligare. Jag vet själv hur det är att överraska, att se minen på en Gallardo förare efter en chockerande M5 som vrålar jämnsides/förbi är roligt, att se en Volvo göra det måste vara hjärtklappning big_smile

Det finns alltid någon snabbare, även om man sitter i en Veyron smile

Konsult
1 247 Inlägg
29 januari 2009
#234
Ärligt talat är jag imponerad, du verkar ha bra koll på allt du gör smile
Är mer imponerad över hur du löser det mesta själv med tanke på ekonomi, storlirare brukar ju bara lämna iväg bilen på jobb (drar inte alla över en kam här men ni förstår nog vad jag syftar på)

Lycka till med ditt mål! Ska försöka följa tråden så gott det går.

/Kim


67 Inlägg
29 januari 2009
#235
viktore skrev:
Samtidigt gör Veyronen 100-200 på mellan 5.4-4.9s enligt de tider som hittils postats i tråden.

För att ordna 100-200 km/h på, låt oss säga, "5 blankt" krävs fäste i den högre skolan i en FWD, det är ett som är säkert, och detta är minst lika *marigt* som att få till alla effekt som krävs.

viktore skrev:
Om jag inte är fel ute finns det redan en S40 som gör 100-200 på under 5s.

Visst är det så. Kör man som Torpis nämnde 0-235 km/h runt "10 blankt" så avverkas 100-200 km/h under 5 sekunder.


V10 skrev:
Att ligga och ha en marschfart på 250-270 km/h är mäktigt, att den sen toppar 328 km/h är ännu roligare smile

Jag klockade min gamla S40 med GPS för 307 km/h och det var varken behagligt eller roligt. En S40 är på inget sätt avsedd för dessa hastigheter. En riktig plåtbalja med raketprestanda är vad det är, men bekväm i hög hastighet och bra väghållning...? Nej, där ligger man skapligt i "lä" mot motorvägskryssaren M5. tongue

torpis skrev:
Samma sak med "Ringen", frågar man om tider på ringen så visar det sig att de som snackat mest aldrig varit där...

Jag har ju kört på Ringen, om så än med motorcykel och hade jag försökt med S40:in hade det nog gått mest "sådär" tror jag...

V10 skrev:
Möter jag en Volvo och får stryk...ja då är han den snabbare av oss, orka lipa!

Bästa tråden
Näst bästa tråden


Må gott allesamman :-)
Senast redigerat av Jompa (29 januari 2009)

V10
29 januari 2009
#236
Jompa skrev:
V10 skrev:
Möter jag en Volvo och får stryk...ja då är han den snabbare av oss, orka lipa!

Bästa tråden
Näst bästa tråden


Må gott allesamman :-)

lol lol
Senast redigerat av V10 (29 januari 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#237
Vi kan ju släppa den biten tills motorn sitter i bilen iaf, så trådens tonvikt handlar om bygget wink (ingen fara så långt, men det finns andra som får vatten på sin kvarn)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

499 Inlägg
29 januari 2009
#238
V10 skrev:
Jompa skrev:
V10 skrev:
Möter jag en Volvo och får stryk...ja då är han den snabbare av oss, orka lipa!

Bästa tråden
Näst bästa tråden


Må gott allesamman :-)

lol lol

HAHAHA!!! Jag älskar denna debatten! Likadant när Torpis körde ifrån Gallardo, finns många som inte fattar att en lätt S40 med mycket effekt är snabb. De som kör BMW är värst, de vågar inte inse att en gammal Volvo med uppskruvat ladd går bra, riktigt bra. Sedan detta med orginal mot trimmat, så är det ute på vägarna. Ska man behöva stoppa killen i BMW och hitta på ett lämpligt handikapssystem för att den är orginal?


Forummoderator
10 576 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
#239
Idag vart det ett par timmar i verkstan smile  Sågade och fräste(i dubbel bemärkelse) till min stora förvåning och glädje fanns hålsågar i 3" samt 2" som tog aluminium smile  Ibland är det guld att jobba på utvecklingsavdelningen big_smile

trattarna har justerats till rätt diameter, diffuser är uppfräst i plenumkammaren, fördelarröret är konat och gavlar är utsågade. Ett originalinsug fick sätta livet till och offra sig för att jag skulle få fläns samt spridarhållare. (Det klarar ändå bara 500hk wink)

Nu är byggsatsen klar iaf och det skall svetsas, borde vara hyffsat enkelt att få ihop bitarna.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/henkeinsug.jpg
Senast redigerat av torpis (30 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
30 januari 2009
#240
Det ser riktigt mysigt ut! Så du gick på modellen med dubbla kammare?
Ska du svetsa själv eller?

Fortsätt som du gör - det blir grymt det här!


Sök