4295
Sök

Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
Jag svetsar inte själv. Min filosofi är att man skall låta en och samma kille svetsa allt mot ersätning, så blir han bättre och bättre istället för att jag skall ge mig på något jag inte kan...  eller hur wink

Min TIG-welder kan likt Adrian även få en Saab att se ball ut big_smile

https://www1.garaget.org/archive/6/5032/4164/4164-348726.jpg

https://www1.garaget.org/archive/6/5032/4164/4164-192127.jpg

https://www1.garaget.org/archive/6/5032/4164/4164-262343.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Driver
2 111 Inlägg
30 januari 2009
https://www1.garaget.org/archive/6/5032/4164/4164-348726.jpg
var ju bara för jävla läckert!!!.

Ser bra ut allt du grejar med ! tongue. Blir en snabb j*vla volvo detta smile. O då var den snabb innan denna förvandling tongue...

Keep it up, me like! smile

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

67 Inlägg
30 januari 2009
När Du är klar med insuget & grenröret skickar jag ner ett skohorn insmetat med vaselin...

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
Jompa skrev:
När Du är klar med insuget & grenröret skickar jag ner ett skohorn insmetat med vaselin...

När till och med grabbarna i lokala MECA-butiken undrar om avgasrören är till nån form av månraket så slog det mig också hur många skitstora delar som måste få plats under huven.

Vi får väl köpa en burk spackel på biltema och plasta fast en sånhär upponer på huven wink

http://www.annaaxel.se/images/CarloBaby/097001baljanalle.jpg

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

569 Inlägg
31 januari 2009
torpis skrev:
När till och med grabbarna i lokala MECA-butiken undrar om avgasrören är till nån form av månraket så slog det mig också hur många skitstora delar som måste få plats under huven.

Vi får väl köpa en burk spackel på biltema och plasta fast en sånhär upponer på huven wink

http://www.annaaxel.se/images/CarloBaby … analle.jpg

Det lär ju bli unikt inom bilstyling, kanske en ny trend? big_smile

Björn J - Projekttråd V40

"Living My Life Sideways"
208 Inlägg
31 januari 2009
torpis skrev:
TurbOla skrev:
torpis skrev:
Grenröret blir också nytillverkat. Förmodligen blir det Ajden som svetsar ett nytt åt mig för att passa turbon som jag valt. Det kommer bli pulssplittat med urtag för WG från bädde sidor. Pulssplit innebär att man leder in cylindrarna två och två i avgashuset på turbon som är delat i två halvor. Pulssplit gör grymt mycket för spoolupen. Pulsplit bygger lite mer mottryck, vilket jag har kompenserat med en snäpp större avgashus. Jag hoppas på laddtryck vid 4000rpm...  vi får se vad verkligheten vill sen.

WG är en av de dyrare 50mm HKS-kopiorna som jag hittade till brakpris hos en stylingfirma som slog igen, kul för mig iaf smile Downpipen kommer jag bygga själv, det blir 3.5" till efter "katt" där JT 3" tar över.

http://www1.garaget.org/archive/67/6652 … 166811.jpg

Puls-splitten får du väl när två av de fyra kolvarna går i Ö.D. och förbränningen sker, medan de andra två är i U.D.
Hur ser puls-splitten ut på en femma? smile
Där har du ju samma som på en fyra - fast treans cylinder kör sitt eget race... tongue

Man leder in cyl 1+4 i en halva samt 2+3 i andra halvan för att putta på turbon i tur och ordning utan att det blir trängsel i kön.

En annan onödig men för mig intressant fråga är hur man väljer och dela upp det hela på en rak 6-cyl?

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
Real_Performance skrev:
onödig men för mig intressant fråga är hur man väljer och dela upp det hela på en rak 6-cyl?

Man delar upp pulserna så varannan stöt kommer i vardera inloppet på turbon, jag vet inte hur en 6:a funkar där, om alla har samma tändföljd osv

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
31 januari 2009
torpis skrev:
Real_Performance skrev:
onödig men för mig intressant fråga är hur man väljer och dela upp det hela på en rak 6-cyl?

Man delar upp pulserna så varannan stöt kommer i vardera inloppet på turbon, jag vet inte hur en 6:a funkar där, om alla har samma tändföljd osv

Har för mig att på en 6:a så tar man cyl 1, 2 och 3 till en och 4, 5 och 6 till en så att säga.
Men jag är inte helt säker, men tycker det ser så ut på dem flesta grenrör till 6:or.

/Påsen

PÅSEN RACING

"Living My Life Sideways"
208 Inlägg
1 februari 2009
påsen skrev:
torpis skrev:
Real_Performance skrev:

Har för mig att på en 6:a så tar man cyl 1, 2 och 3 till en och 4, 5 och 6 till en så att säga.
Men jag är inte helt säker, men tycker det ser så ut på dem flesta grenrör till 6:or.

/Påsen

Ja det är möjligt man gör så.Men är det inte för att det är smidigast bara att ta dem så?  Tändningsföljden på en rak sexa är 1,5,3,6,2,4     så borde det inte bli bättre och ta 1,3,5 och 2,4,6 kanske ?   eller någon som har det rätta svaret?

170 Inlägg
1 februari 2009
Ett intresatn projekt efter som Veyron e en av mina dröm bilar... men e den till för strippen,gatan eller både och???

Gbg

Bilplåtslagare/Bilbyggare
201 Inlägg
1 februari 2009
vart var det det kördes med den där gallardon nånstans?

Cbc

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 februari 2009
chippen_no1 skrev:

Utanför Ljungby skulle jag tro. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
2 februari 2009
TurbOla skrev:
chippen_no1 skrev:

Utanför Ljungby skulle jag tro. wink

Stämmer bra, det va på E4:an utanför Ljungby som torpis fick syn på den stackars gallardon tongue

/Påsen

PÅSEN RACING

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
Det är ju omöjligt för dem som inte var med i bilen att veta exakt var när och vem... man kan bara gissa, och gissar gör vi inte i denna tråden

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
Det går sakta framåt, idag kom det spridare med posten. det blev 1600cc så att jag kan behålla grundtrycket på 3bar. På så vis slipper man ha högre tryck än nödvändigt vilket alltid är trevligt. Jag har även tejpat ihop delarna till insuget och passat in dem så allt får plats mellan generator, termostathus, startmotor och växellåda smile Svetsning sker på onsdag är det tänkt.

Jag har även köpt en till S40 som har rejält med pulver. Motorn kommer att ses över, jag byter förmodligen kolvringar, alla lager osv så allt är tipp topp. Bilen skall besiktigas, sen kommer den bli över, så den som vill åka fort i sommar har värsta chansen på en fullspecad bil inkl Nira, Quaife diffbroms, kullagrad turbo mm smile  Bara att höra av sig vid intresse.

http://www.ziken.se/gallery//Bilar%20och%20Bil%20Race%202008/2008-07-05%20E.D.PS.%20Säve/ZIK_6364%20copy.jpg
Senast redigerat av torpis (2 februari 2009)

1 833 Inlägg
2 februari 2009
Är det mackans kärra?

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
Squadron skrev:
Är det mackans kärra?

Nej det är min wink
Senast redigerat av torpis (2 februari 2009)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
2 februari 2009
Squadron skrev:
Är det mackans kärra?

Japp det är det....min före detta motor smile
Senast redigerat av Busgrabb (2 februari 2009)

Autotech

1 833 Inlägg
2 februari 2009
Busgrabb skrev:
Squadron skrev:
Är det mackans kärra?

Japp det är det....min före detta motor smile

hehe okej smile

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
3 februari 2009
torpis skrev:
Squadron skrev:
Är det mackans kärra?

Nej det är min wink

Varför en till?smile
Tar pengarna aldrig slut?wink

MVH/ Jerker

Sök