3374
Sök

Volvo 850 T5 topp renovering?

167 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjena, jag har en volvo 850 T5a och jag lät den stå ute under natten (-14) och nu när jag startade den så tickar det ganska kraftigt från toppen, bilen är varmtkörd lungt inget varvande men det försvinner inte.
Har nån någon ide om vad det kan vara?
Sen om jag river toppen vilka saker ska jag byta ut? så som slitdelar, kanske GLT kammar? om man vill vinna lite mer hästar smile ska byta upp till 16t agg då jag har 2.0an så är det bra ide byta kammarna?

Och en sista fråga tongue jag har 5 oranga spridare från en V70 2.5 turbo motor -03. kan jag montera dom på min bil? tänkte på hög låg ohm?

Tacksam för svar smile
Mvh Rasmus

Överladd<3

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
5 januari 2009
#2
Vevhusventilation och vakuumslangar kan nog vara en bra idé.
Byter du spridare kommer den att gå dåligt.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
5 januari 2009
#3
rengör vevhus venten, byt tryckare (dom kostar ändå inte spec mkt)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

66 Inlägg
5 januari 2009
#4
hända samma sak på min t5á så plockade bort toppen för att kolla tryckarna. då va de 1 tryckare som va stum. 1 tryckare kostar ca 200-250 kr. vill du få ut lite extra hästar så köp 850 R kammar då får du samma effekt som i en R motor det vill säga 250, om det inte är italien import då vettefan tongue ingen aning om du kan ta v70´s 2.5 spridare.

167 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#5
Okej tack för allt så långt:) men kamaxlarna från samma v70motor då? från en B5254T2? kan jag stoppa i dom i en 2.0? eller kan jag flytta över hela toppen? med insug, grenrör etc?

Överladd<3

66 Inlägg
5 januari 2009
#6
XtremeStreetR skrev:
Okej tack för allt så långt:) men kamaxlarna från samma v70motor då? från en B5254T2? kan jag stoppa i dom i en 2.0? eller kan jag flytta över hela toppen? med insug, grenrör etc?

Är det samma motor så borde det väll funka, vet inte om insug grenrör etc är likadana, på 850 är ju toppen precisions slipad eller va det heter vet inte om det är det på v70. Det bästa är nog att gå in på närmsta volvo verkstad och höra, det ska ju dom veta/kunna ta reda på.

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 januari 2009
#7
viox skrev:
hända samma sak på min t5á så plockade bort toppen för att kolla tryckarna. då va de 1 tryckare som va stum. 1 tryckare kostar ca 200-250 kr. vill du få ut lite extra hästar så köp 850 R kammar då får du samma effekt som i en R motor det vill säga 250, om det inte är italien import då vettefan tongue ingen aning om du kan ta v70´s 2.5 spridare.

Öööh..............................................................................va?

En tryckare kostar ca 120kr om man köper den seperat. (På Volvo eller Autotech eller Mekonomen).

Köper du alla 20 i ett paket, kostar dom totalt 1600kr. Brukar behöva bytas runt 20 000mil.

850R kammar, är så vitt jag vet, samma som T5-kammar. Dvs alla turbokammar är likadana.

GLT-kammar höjer inte effekten - de bara ändrar på registret. Mer ketchupeffekt på toppen, men sämre bottendrag.
Både avgasventiler och insugsventiler är öppna längre, vilket flyttar ut förbränningen till en viss del i grenröret - vilket ger sämre gång och högre avgastemp.

Att en 850R har 250hk beror på:

turbo 16t (istället för 15g som 2,3 T5 och T-5R, 2,0T5 har 13G).
Större intercooler
Vita spridare
Optimerad strybox
Nytt (bättre? ) grenrör till turbon.
Bättre/mera exakt givare för bränsletrycket.
Ingen overboost.
Laddtrycket orginal 0,86-0,9Bar

Detta ger effekt på 250hk/350nm, topphastigheten är numera begränsad till 250km/h. (Angiven toppfart på en T-5R 240 km/h)

Hämtat från NordicRs forum.

Förresten, om du ska byta spridare måste du förstora LMM-huset med lika många % som du ökar på spridarna.
Och det kommer ändå inte gå bra, om du inte mappar eller får tag i ett anpassat chip för spridare/LMM.
Senast redigerat av TurbOla (5 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 januari 2009
#8
Att renovera en 850 topp:

Rengör ventilerna från sot, fräsa ventilsätet lite.
Byta ventiltätningar.
Byta tryckare.
Nya packboxar till kammarna. De ligger i övrigt rakt emot godset, så inga lager där.
Sen kan man ju byta ventiler, fjädrar, m.m. men bör inte behövas, om man inte trimmar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 250 Inlägg
5 januari 2009
#9
XtremeStreetR skrev:
Tjena, jag har en volvo 850 T5a och jag lät den stå ute under natten (-14) och nu när jag startade den så tickar det ganska kraftigt från toppen, bilen är varmtkörd lungt inget varvande men det försvinner inte.
Har nån någon ide om vad det kan vara?
Sen om jag river toppen vilka saker ska jag byta ut? så som slitdelar, kanske GLT kammar? om man vill vinna lite mer hästar  ska byta upp till 16t agg då jag har 2.0an så är det bra ide byta kammarna?

Och en sista fråga  jag har 5 oranga spridare från en V70 2.5 turbo motor -03. kan jag montera dom på min bil? tänkte på hög låg ohm?

Förutom lyftarna så byter man ju packboxarna till kamaxlarna och kamremmen. Aldrig montera tillbaks en beg rem om den inte gått ett ytterst fåtal mil. Glt-kammar kan du sätta i, ger ingen effekt men roligare drag från 3500-4000 rpm. Räkna dock med att den blir svagare på lägre varv.

Ingen ide att byta spridare, du tjänar inget på det.


viox skrev:
hända samma sak på min t5á så plockade bort toppen för att kolla tryckarna. då va de 1 tryckare som va stum. 1 tryckare kostar ca 200-250 kr. vill du få ut lite extra hästar så köp 850 R kammar då får du samma effekt som i en R motor det vill säga 250, om det inte är italien import då vettefan tongue ingen aning om du kan ta v70´s 2.5 spridare.

En lyftare kostar 130kr på Volvo, om man inte köper service satsen med 20st som kostar 1600 art # 270866. Exakt samma kammar i R som de andra turbomotorerna. Det är andra saker som gör att R har 250hk.


66 Inlägg
5 januari 2009
#10
TurbOla skrev:
viox skrev:
hända samma sak på min t5á så plockade bort toppen för att kolla tryckarna. då va de 1 tryckare som va stum. 1 tryckare kostar ca 200-250 kr. vill du få ut lite extra hästar så köp 850 R kammar då får du samma effekt som i en R motor det vill säga 250, om det inte är italien import då vettefan tongue ingen aning om du kan ta v70´s 2.5 spridare.

Öööh..............................................................................va?

En tryckare kostar ca 120kr om man köper den seperat. (På Volvo eller Autotech eller Mekonomen).

Köper du alla 20 i ett paket, kostar dom totalt 1600kr. Brukar behöva bytas runt 20 000mil.

850R kammar, är så vitt jag vet, samma som T5-kammar. Dvs alla turbokammar är likadana.

GLT-kammar höjer inte effekten - de bara ändrar på registret. Mer ketchupeffekt på toppen, men sämre bottendrag.
Både avgasventiler och insugsventiler är öppna längre, vilket flyttar ut förbränningen till en viss del i grenröret - vilket ger sämre gång och högre avgastemp.

Att en 850R har 250hk beror på:

turbo 16t (istället för 15g som 2,3 T5 och T-5R, 2,0T5 har 13G).
Större intercooler
Vita spridare
Optimerad strybox
Nytt (bättre? ) grenrör till turbon.
Bättre/mera exakt givare för bränsletrycket.
Ingen overboost.
Laddtrycket orginal 0,86-0,9Bar

Detta ger effekt på 250hk/350nm, topphastigheten är numera begränsad till 250km/h. (Angiven toppfart på en T-5R 240 km/h)

Hämtat från NordicRs forum.

Förresten, om du ska byta spridare måste du förstora LMM-huset med lika många % som du ökar på spridarna.
Och det kommer ändå inte gå bra, om du inte mappar eller får tag i ett anpassat chip för spridare/LMM.

hehe ok då har jag hört fel ^^  ser mig överbevisad smile

167 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#11
Tackar så mycket för alla bra svar:D

Överladd<3

169 Inlägg
8 augusti 2009
#12
Ngn som vet om det är ngn skillnad på en 850 t5 topplock & ett 850 glt topplock? mvh

//Jonas

8 250 Inlägg
8 augusti 2009
#13
bilfreak_89 skrev:
Ngn som vet om det är ngn skillnad på en 850 t5 topplock & ett 850 glt topplock? mvh

Ja, det är det. Formen på insugskanalerna skiljer rejält och så är det andra ventiler i turbotoppen på avgassidan.


169 Inlägg
8 augusti 2009
#14
Okej kan man se ngn skillnad när man har toppen av om det är en t5 elr ngn annat topplock, står där ngt nr på dom elr kan man se det på dom på ngt annat sätt
mvh

//Jonas

8 250 Inlägg
8 augusti 2009
#15
Enklaste sättet är att kolla på insugssidan. Turbons kanaler är ovala medans glt'ns är som en kvadrat i stort sett.


285 Inlägg
8 augusti 2009
#16
viox skrev:
hända samma sak på min t5á så plockade bort toppen för att kolla tryckarna. då va de 1 tryckare som va stum. 1 tryckare kostar ca 200-250 kr. vill du få ut lite extra hästar så köp 850 R kammar då får du samma effekt som i en R motor det vill säga 250, om det inte är italien import då vettefan tongue ingen aning om du kan ta v70´s 2.5 spridare.

de är samma kammar lille vän


Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
30 augusti 2009
#17
Marlboroman skrev:
Enklaste sättet är att kolla på insugssidan. Turbons kanaler är ovala medans glt'ns är som en kvadrat i stort sett.

Skiljer sig själva förbränningskammaren något mellan turbo toppen och GLTn? Var är skillnaden som gör att turbo motorerna har lägra kompressionsförhållanden?

Skulle det vara möjligt att sätta en turbo-topp på en GLT bottendel, eller en GLT-topp på en turbo bottendel?

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 augusti 2009
#18
nicnir90 skrev:
Skiljer sig själva förbränningskammaren något mellan turbo toppen och GLTn? Var är skillnaden som gör att turbo motorerna har lägra kompressionsförhållanden?
Skulle det vara möjligt att sätta en turbo-topp på en GLT bottendel, eller en GLT-topp på en turbo bottendel?

Kolvarna? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Avstängd
424 Inlägg
30 augusti 2009
#19
TurbOla skrev:
nicnir90 skrev:
Skiljer sig själva förbränningskammaren något mellan turbo toppen och GLTn? Var är skillnaden som gör att turbo motorerna har lägra kompressionsförhållanden?
Skulle det vara möjligt att sätta en turbo-topp på en GLT bottendel, eller en GLT-topp på en turbo bottendel?

Kolvarna? wink

Inte något med veven också?

team Svineri. Volvos under construction.

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 augusti 2009
#20
turbo5a skrev:
TurbOla skrev:
nicnir90 skrev:
Skiljer sig själva förbränningskammaren något mellan turbo toppen och GLTn? Var är skillnaden som gör att turbo motorerna har lägra kompressionsförhållanden?
Skulle det vara möjligt att sätta en turbo-topp på en GLT bottendel, eller en GLT-topp på en turbo bottendel?

Kolvarna? wink

Inte något med veven också?

En GLT är på 2,4liter (även om den heter 2,5) och den har 83mm borr istället för 81mm på T5an.

Annars ska det väl vara samma, så även veven.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök