3943
Sök

Billig skatebefriad diesel bil. Merca kanske?

Volvo850-92
1 680 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Hej. Jag behöver hjälp med ett köp. Jag har tänkt att köpa en skattebefriad dieselbil. Men vilken vet jag inte. Det kanske blir en merca, men vilken. Vilken är snålast? 190D eller 240D eller 200D?
Finns det andra bilar? Merca är ett bra märke, men den ända nackdelen med merca diesel är att dom rostar mycket och kan vara svårstartad.

Volvo850-92
1 680 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Jaa. Jag är en person som köper bilar och fixar till dom helt fräsh och original. Men hur mycket tror du att jag ska ge för en sådan? Hur mycket drar dom i milen? 0.6 om man kör ecodriving + fräsh motor smile

Jag vill köpa en som dom drar lite. Ska ta mej från A till B. Om jag köper en -81:a tror du att den kommer bli skattebefriad år 2011?

Tror ni att regeringen kommer säja att bilar från 1980 måste betala vägskatt? Jag har hört det från vissa personer men inte regerning :S
Senast redigerat av Volvo740-88 (5 januari 2009)

3 059 Inlägg
6 januari 2009
Köp en folka bubbla.
Gör du en sån helt "fräsh" och orginal kan du sälja den och köpa många gamla "marsa" sen..
Eller så kör du med den och har en bil som alltid tar dig från A till B och inte drar mer än ett par droppar soppa milen och är skattebefriad.
Förvisso ingen diesel men vad är meningen med det?
Senast redigerat av Smajly (6 januari 2009)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
6 januari 2009
varför disel när bensinen är biligare? så lär ju gå +- 0 iaf

5 198 Inlägg
6 januari 2009
Volvo740-88 skrev:
Jaa. Jag är en person som köper bilar och fixar till dom helt fräsh och original. Men hur mycket tror du att jag ska ge för en sådan? Hur mycket drar dom i milen? 0.6 om man kör ecodriving + fräsh motor smile

Jag vill köpa en som dom drar lite. Ska ta mej från A till B. Om jag köper en -81:a tror du att den kommer bli skattebefriad år 2011?

Tror ni att regeringen kommer säja att bilar från 1980 måste betala vägskatt? Jag har hört det från vissa personer men inte regerning :S

betalar man inte redan skatt på en bil från 1980 ?

4 Doors - No Waiting
100 Inlägg
6 januari 2009
Volvo740-88 skrev:

Jag har hört att troligen kommer dom dra skattebefrielsen redan vid -75 års modell i framtiden. Det är dock bara nåt ja hört. Befrielsen är ju till för att gynna folk med veteranbilar och efter -75 så anser man kanske att bilarna är för moderna så folk som inte har nåt riktigt bilintresse kommer åka "snålskjuts" och slippa skatten. Men det återstår väl och se.neutral

Fire And Silk
2 254 Inlägg
6 januari 2009
Ja en 190D skulle ja då inte köpa för att slippa skatten då den första 190 DIESELN tillverkades år1983.

(190D) (1983-93)     (OM601: 4-cyl Radmotor OHC)     (1997 cm³) (72-75 hk Dieselmotor)

Alltså betyder det att du måste vänta 4år innan den blir skattebefriad.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

274 Inlägg
6 januari 2009
volvo_dude skrev:

Diesel  bilar dra betydligt mycket mindre! och med tanka på vad 95 kostar om man jämför med diesel
så går han nog mer plus ä vad du som kör 95 gör!big_smile

I got Dubs!
2 423 Inlägg
6 januari 2009
sen finns det billig diesel med.
eller fritösolja.

274 Inlägg
6 januari 2009
Adde666 skrev:
sen finns det billig diesel med.
eller fritösolja.

haha  precis  det fanns nån gubbe här i sverige som körde sin pickup  på fritösolja!

Avstängd
512 Inlägg
6 januari 2009
Jo men hallå! En merca diesel, funkar ens gasen på dem?? Trött och dryg på diesel! Rostburkar! Köp annars en modern snål diesel eller bränslesnå bensinbil! Vad pratar vi om för pengar på 1år? Blir ören/mil..

5 089 Inlägg
6 januari 2009
volvo_dude skrev:

jag citerar det som trådskaparen skrev i en annan tråd igår.

Volvo740-88:
"Jag har lust att sälja min bil och köpa en Merca diesel som är skattebefriad. Ta en försäkring som kostar 80 kr/ månad. Har en kompis som har en merca diesel som är skattebefriad. Han betalar 80 kr och jag tror att det är halvförsäkring. Han får bara köra en viss mil per år. Men det är ingen fara han "stoppar" milränkaren så den står på 30.000 mil sen krö han 200 mil extra innan kan ska bessa den  Sånt vill jag göra. Lura skatteverket  Tycker ni att jag ska sälja min bil och köpa en merca diesel? Min bil har rena bes papper och fungerar perfekt. Den som hittar lite rost/fel på min bil ska få 500 kr. Så fin är min bil. Just nu har jag gammla bilder på min sida."

Så det enda han vill är att lura staten med denna mercan tydligen då. så det kvittar väll om den rostar eller inte för dig då? du tjänar väll pengar ändå på den tydligen då.
Och jag hoppas att han som köper den bilen efter dig blir lycklig när mätarställningen är fifflad med.
Senast redigerat av FLindgren (6 januari 2009)

\Lindgren

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 januari 2009
epic_mazur skrev:
volvo_dude skrev:

Diesel  bilar dra betydligt mycket mindre! och med tanka på vad 95 kostar om man jämför med diesel

Eller om han har möjlighet att tanka diesel som är subventionerad av staten och kostar inte ens en femma litern, då är det läge att fundera på diesel smile
Ska det fifflas ska det göras fullt ut wink
Senast redigerat av Martin 9-3 (6 januari 2009)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

274 Inlägg
6 januari 2009
Martin 9-3 skrev:
epic_mazur skrev:
volvo_dude skrev:

Eller om han har möjlighet att tanka diesel som är subventionerad av staten och kostar inte ens en femma litern, då är det läge att fundera på diesel smile
Ska det fifflas ska det göras fullt ut wink

hehe man kanske ska ta och skaffa en diesel bil..  tankar ju gratis diesel från farsan jobb

782 Inlägg
6 januari 2009
Får man tag på billig diesel så finns det lite vits att kolla på gamla merca dieslar, annars inte.
Jag har för mej dom dricker närmare 1 liter per mil om man ska följa trafikrytmen.
123 karossen är ganska avancerad med delad bakaxel och massa vacuumstyrningar m.m

Ska du lura staten på massa pengar så kom cadillac med v8a (den berycktade 5,7l) dieslar 1979 och skatten på dom låg nog på närmare 10000:- om året

Ska du åka billigt så satsa på en tidig golfdiesel (tror dom kom 79 el 80) eller något lätt hemmabygge med modernare dieselmaskin i.

S-klass =)
295 Inlägg
6 januari 2009
Crozzfire skrev:
Jo men hallå! En merca diesel, funkar ens gasen på dem?? Trött och dryg på diesel! Rostburkar! Köp annars en modern snål diesel eller bränslesnå bensinbil! Vad pratar vi om för pengar på 1år? Blir ören/mil..

Kan sätta hur mycke som helst att min trötta rostburk som du kallar de.. har betydligt mycke mindre rost än någon av dina bilar.. Har en mercedes från -75

S-klass =)
295 Inlägg
6 januari 2009
Och ska du ha en merca som e billig å köra skulle jag nog satsa på en w123 som e 200d eller 240d som e skattebefriad.. dock är ju inte prestandan i dom något å hänga i julgranen, 0-100km/h på drygt 29sek?
300d tar ju lite mer än dom men lite mer å åka iaf...

150 Inlägg
6 januari 2009
om du ska åka skattebefriad gamdiesel så köp en w123, annars kan du satsa på en lte nyare dissel och betala skatt om du har billig diesel, då får du komfort, piggare motor vilket är roligare, smile

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

S-klass =)
295 Inlägg
6 januari 2009
KungKjell skrev:
om du ska åka skattebefriad gamdiesel så köp en w123, annars kan du satsa på en lte nyare dissel och betala skatt om du har billig diesel, då får du komfort, piggare motor vilket är roligare, smile

Nog har min gamla -75 s-klass komfort alltid tongue dock kostar ju w116 mer än w123 =/ å så har dom ju aldrig diesel som orginal... e ju byt motor på min..

192 Inlägg
6 januari 2009
du kan ju få köpa min 300td varken skattebefriad eller går speciellt billigt men ändå;P

nä men tillbaks till saken så ligger fen mercorna mig varmast om hjärtat och ingen sämre komfort än i w123,,, och sen att dom ser ruskigt bra ut e ju ett plus å..

//// Tommie

Sök