3345
Sök

bygga bildator, lite frågor.

605 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
ERNEST85 skrev:
sveaochedith skrev:
ERNEST85 skrev:
Varför inte köpa en färdig Pc som är gjord för att sitta i bilen?

dyrt
och jag har redan en del delar

Jag tycker inte att det är så himla dyrt..  Men eftersom du har en del delar så...
Bygger man en "vanlig" dator och kastar in i bilen så tycker jag att den blir klumpig, låter illa, och om man nu har tänkt att ha en dvdspelare till så måste den ju vara skaksäker ( som dom flesta redan är idag)
Och sen vet jag ju inte hur saker som är gjorda för att vara inomhus och i skaplig värme helatiden beter sig i en bil där det kan bli fuktigt och kallt...

kommer bygga egen låda i glasfiber, som kommer sitta ihopa med mitt ljudbygge

blir nog en slot in spelare, eller köra utan spelare, och när man vill ha in nåt via cd/dvd så kopplar man bara in en bredvid

2 024 Inlägg
5 januari 2009
sveaochedith skrev:
Expoze skrev:
sveaochedith skrev:

okej, behöver jag installera linux innan?

vill typ ha så man kan komma in i vanliga xp med, baa det att det ska finnas ett program som inte tar så lång tid att starta

Geexbox är helt standalone, speciellt framtaget för just multimedia. Tar inget utrymme, tar inga resurser, är gratis. http://www.geexbox.org/en/index.html

lätt att installera?
kräver internät?

annat jag bör veta?

Du behöver inte ens installera, du lägger det på hårddisken och bootar från det helt enkelt, finns tom de som bränt in det i ett rom på moderkortet så datorn startar direkt med det. Finns massor att läsa på länken, även ett dikussionsforum där man får svar på de flesta frågor.
Kräver inget internet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Hemmapulare :)
416 Inlägg
5 januari 2009
sveaochedith skrev:
ERNEST85 skrev:
sveaochedith skrev:

dyrt
och jag har redan en del delar

Jag tycker inte att det är så himla dyrt..  Men eftersom du har en del delar så...
Bygger man en "vanlig" dator och kastar in i bilen så tycker jag att den blir klumpig, låter illa, och om man nu har tänkt att ha en dvdspelare till så måste den ju vara skaksäker ( som dom flesta redan är idag)
Och sen vet jag ju inte hur saker som är gjorda för att vara inomhus och i skaplig värme helatiden beter sig i en bil där det kan bli fuktigt och kallt...

kommer bygga egen låda i glasfiber, som kommer sitta ihopa med mitt ljudbygge

blir nog en slot in spelare, eller köra utan spelare, och när man vill ha in nåt via cd/dvd så kopplar man bara in en bredvid

Okej..

Volvo 850 GLT -1995
Dodge Polara Cabriolet - 1969 Projekttråd Polaran
Dodge Dart GT -1969 Projekttråd Darten - (Goes InSaNe)

605 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Expoze skrev:
sveaochedith skrev:
Expoze skrev:

Geexbox är helt standalone, speciellt framtaget för just multimedia. Tar inget utrymme, tar inga resurser, är gratis. http://www.geexbox.org/en/index.html

lätt att installera?
kräver internät?

annat jag bör veta?

Du behöver inte ens installera, du lägger det på hårddisken och bootar från det helt enkelt, finns tom de som bränt in det i ett rom på moderkortet så datorn startar direkt med det. Finns massor att läsa på länken, även ett dikussionsforum där man får svar på de flesta frågor.
Kräver inget internet.

okej, så jag lägger in det på disken, och bootar från disk, men hittar den min musik som ligger på disken, kan jag installer ljudkortet o grafikkortet?

kan jag ändra utseende på menyer mm

2 024 Inlägg
5 januari 2009
Kika lite i deras forum så får du nog svar på det mesta, har själv bara provat det för nåt år sen när jag skulle bygga en htpc men de planerna lades på is.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

605 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
ser tråkigt ut, men funkar i värsta fall.....

tror xp med skins blir bra

tips på nåt program för multimedia?

men finns det inget annat gratisprogram som inte tar så lång tid att starta upp?

605 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
31-615 på biltema är den växelriktaren jag har, räcker den?

8 156 Inlägg
5 januari 2009
Nu kanske jag tar ifrån dig det roliga, men varför inte skaffa en netbook med en solid state-disk?
Den tål stötar bättre, sen kan man ju koppla in en extern hårddisk till den också.
Asus EeePc har till och med biladapter som tillbehör.
En standarddator drar ju en hel del ström och en vanlig hårddisk gillar inte stötar.

*Edit:
Även jag har funderat på att bygga en bildator. Om man är händig så borde man kunna använda sig av originalskärmen.
http://www.pricerunner.se/cl/27/Baerbar … Intel+Atom

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
5 januari 2009
sveaochedith skrev:
31-615 på biltema är den växelriktaren jag har, räcker den?

Den räcker inte till en stationär dator. Räcka med en sisådär 200w för en svag dator och minst 350w för en speldator.
En bärbar dator drar mycket mindre ström och har dessutom ett batteri...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

605 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
sveaochedith skrev:
har nu fått tag på ett moderkort och en nätdel för 12 voltsbruk
där sitter en processor på 1000mhz på det (inbyggd)
och grafik
aslitet e det, 14x14 cm

det enda jag behöver nu e 2,5" hårddisk och ddr1 minne

vad e bäst en hårddisk på 250gb och 5400rpm(kostar 550:-)
eller en på 160 och 7200rpm (kostar 695:-)

sen rekomendation på minne och os

funderar på linux

605 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
ingen
det e jävligt bråttom så...

685 Inlägg
6 januari 2009
om du bara ska spela musik/film så räcker det ju med en 5400 RPM disk.

och minne behöver du ju inte ha något monster minne heller eftersom du inte kommer använda så mycket av det endån. en 512 MB eller nått. kostar inte så mycket numera.

OS.. ja det minst krävande du kan hitta. Linux tex kräver ju inte mycket alls av datorn.
Senast redigerat av Snoogiloo (6 januari 2009)

605 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
kan man byta skins o sånt på linux?

605 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
finns det nåt program som gör så att man bara har dom viktigaste sakerna

685 Inlägg
6 januari 2009
inte en aning. du får leta efter nån version som är minimal. linux är ju inte bara ett OS utan det finns många olika. precis som windows har många olika.

605 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
okej
typ så, hur gör jag för det ------->http://www.prylkoll.se/wp-content/uploads/stories/feb06/streetdeck577.jpg

Skogsfan
649 Inlägg
7 januari 2009
Återkom gärna med resultatet! Kommer själv göra liknande snarast:)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

605 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
långt om länge så har jag köpt ett via itx moderkort med 12v nätdel:P

funkar kanon:)

just nu har jag komponenterna i en skolåda för att kunna laborera, just nu kör jag xp, ska prova med windows 7smile

vad rekomenderar ni för disk?
är inne på att använda ett cf minneskort på 16gb?

372 Inlägg
7 februari 2010
Ett par tips från min sida:

Mini-itx modekort, helst intel med en pci port du kan sätta ett ljudkort i för att få hög ljudkvalitet.
M2-ATX nätagg (sköter automatiskt av och påstängning utav datorn)
touchskärm

Mitt itx-kort drar ca 40watt med hdd och allt igång.

Som front kan du testa centrafuse eller riderunner. Riderunner är gratis men man måste registrera sig för att få köpa det för 0kr.

Sök