2484
Sök

Volvo 850 eller volvo 940?

2 021 Inlägg
7 januari 2009
#161
850 förfan, asfina bilar me skön motor, 940 har ja inte mkt för, enligt mej e de samma kraffs som 240-740 osv.
Ang. fwd vs rwd så e de skrattretande hur många som säger "fwd bara åker rätt fram o e livsfarligt" , haha vafan kan ni inte kö bil eller? händer samma sak om du rullar me fullt hjulutslag o trampar på med en 740, iaf på halt väglag.


plattsättare!
804 Inlägg
7 januari 2009
#162
850 skulle jag välja även jag själv äger en volvo 740 också nu under vintern. den är snyggare än 940in, bland den fulaste bakänden volvo tillverkat är 940 sedan. den snyggaste är 855an tycker jag helt klart och mycket modernare än 940in.

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

689 Inlägg
7 januari 2009
#163
kör på 850in så får du en lite modernare bil

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 januari 2009
#164
Rille0 skrev:
850 förfan, asfina bilar me skön motor, 940 har ja inte mkt för, enligt mej e de samma kraffs som 240-740 osv.
Ang. fwd vs rwd så e de skrattretande hur många som säger "fwd bara åker rätt fram o e livsfarligt" , haha vafan kan ni inte kö bil eller? händer samma sak om du rullar me fullt hjulutslag o trampar på med en 740, iaf på halt väglag.

740 är en container, ingen aning hur den reagerar. Men om jag nu skulle göra så som du beskriver med min Bmw har den förmodligen gått 180 grader. Lite beroende på hur häftigt jag gjort manövren hade jag kanske fått den att understyra lite innan den greppat och gått runt, men fullt rattutslag och full gas är en rätt korkat manöver i halka ^^

Och jag kan även rycka i handbromsen på en fwd och få runt den, men det är inte det jag pratar om iaf.
Jag pratar om bilens tendens, denna märks ju i allt man gör och kommer garanterat fram i en häftig undanmanöver etc. En fwd bils tendens är att sticka rätt fram, en rwd bils tendens är att "svänga för mkt" som det står i körkortsboken. I och med att en fwd släpper på framhjulen kan man inte styra förens du hävt sladden, en rwd kan du styra även om det gäller att hålla aktern i samma spår som framhjulen. Om ett litet barn nu springer framför mig kan jag med en rwd styra undan för att sen sladda i diket medans jag med sveriges gullegris V70 plogar rätt på det stackarns barnet. För att se väldigt pessimstiskt på det hela...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Refined
1 770 Inlägg
7 januari 2009
#165
Rquired skrev:
Rille0 skrev:
850 förfan, asfina bilar me skön motor, 940 har ja inte mkt för, enligt mej e de samma kraffs som 240-740 osv.
Ang. fwd vs rwd så e de skrattretande hur många som säger "fwd bara åker rätt fram o e livsfarligt" , haha vafan kan ni inte kö bil eller? händer samma sak om du rullar me fullt hjulutslag o trampar på med en 740, iaf på halt väglag.

740 är en container, ingen aning hur den reagerar. Men om jag nu skulle göra så som du beskriver med min Bmw har den förmodligen gått 180 grader. Lite beroende på hur häftigt jag gjort manövren hade jag kanske fått den att understyra lite innan den greppat och gått runt, men fullt rattutslag och full gas är en rätt korkat manöver i halka ^^

Och jag kan även rycka i handbromsen på en fwd och få runt den, men det är inte det jag pratar om iaf.
Jag pratar om bilens tendens, denna märks ju i allt man gör och kommer garanterat fram i en häftig undanmanöver etc. En fwd bils tendens är att sticka rätt fram, en rwd bils tendens är att "svänga för mkt" som det står i körkortsboken. I och med att en fwd släpper på framhjulen kan man inte styra förens du hävt sladden, en rwd kan du styra även om det gäller att hålla aktern i samma spår som framhjulen. Om ett litet barn nu springer framför mig kan jag med en rwd styra undan för att sen sladda i diket medans jag med sveriges gullegris V70 plogar rätt på det stackarns barnet. För att se väldigt pessimstiskt på det hela...

+1p

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 januari 2009
#166
Rquired skrev:
740 är en container, ingen aning hur den reagerar. Men om jag nu skulle göra så som du beskriver med min Bmw har den förmodligen gått 180 grader. Lite beroende på hur häftigt jag gjort manövren hade jag kanske fått den att understyra lite innan den greppat och gått runt, men fullt rattutslag och full gas är en rätt korkat manöver i halka ^^

Och jag kan även rycka i handbromsen på en fwd och få runt den, men det är inte det jag pratar om iaf.
Jag pratar om bilens tendens, denna märks ju i allt man gör och kommer garanterat fram i en häftig undanmanöver etc. En fwd bils tendens är att sticka rätt fram, en rwd bils tendens är att "svänga för mkt" som det står i körkortsboken. I och med att en fwd släpper på framhjulen kan man inte styra förens du hävt sladden, en rwd kan du styra även om det gäller att hålla aktern i samma spår som framhjulen. Om ett litet barn nu springer framför mig kan jag med en rwd styra undan för att sen sladda i diket medans jag med sveriges gullegris V70 plogar rätt på det stackarns barnet. För att se väldigt pessimstiskt på det hela...

Om V70n bara går rakt fram, hur du än styr, så rekommenderar jag dig att frikoppla. smile
Då återfår framhjulsdrivna bilar greppet i de flesta fallen. Så vida nu inte bilen redan gör en 360graders, och är inne på andra varvet, men då får du nog inte stopp på en RWD-bil heller, förrän det slutar snurra.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 januari 2009
#167
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
740 är en container, ingen aning hur den reagerar. Men om jag nu skulle göra så som du beskriver med min Bmw har den förmodligen gått 180 grader. Lite beroende på hur häftigt jag gjort manövren hade jag kanske fått den att understyra lite innan den greppat och gått runt, men fullt rattutslag och full gas är en rätt korkat manöver i halka ^^

Och jag kan även rycka i handbromsen på en fwd och få runt den, men det är inte det jag pratar om iaf.
Jag pratar om bilens tendens, denna märks ju i allt man gör och kommer garanterat fram i en häftig undanmanöver etc. En fwd bils tendens är att sticka rätt fram, en rwd bils tendens är att "svänga för mkt" som det står i körkortsboken. I och med att en fwd släpper på framhjulen kan man inte styra förens du hävt sladden, en rwd kan du styra även om det gäller att hålla aktern i samma spår som framhjulen. Om ett litet barn nu springer framför mig kan jag med en rwd styra undan för att sen sladda i diket medans jag med sveriges gullegris V70 plogar rätt på det stackarns barnet. För att se väldigt pessimstiskt på det hela...

Om V70n bara går rakt fram, hur du än styr, så rekommenderar jag dig att frikoppla. smile
Då återfår framhjulsdrivna bilar greppet i de flesta fallen. Så vida nu inte bilen redan gör en 360graders, och är inne på andra varvet, men då får du nog inte stopp på en RWD-bil heller, förrän det slutar snurra.

Visst återfår de greppet tillslut, men då kan det vara för sent. Sen är det inte alltid så lätt att tänka rationellt och trycka ner kopplingen i tid. Utan det naturliga är att styra undan, och så sitter man där och undrar varför den inte svänger. Låter kanske lite löjligt men man får tänka på att det handlar om sekunder. Samma "låsning" kan förstås ske i en RWD, men då kan du åtminstone göra det naturliga, dvs svänga undan. Sen hinner du inte reagera, bilen går runt 180 grader och far ner i diket. Men barnet har åtminstone klarat livhanken (för att änvända det som exempel)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
7 januari 2009
#168
Rquired skrev:
medans jag med sveriges gullegris V70 plogar rätt på det stackarns barnet.

Sveriges gullegris!lol
Senast redigerat av EmilHammarlund (7 januari 2009)

29 Inlägg
Finlirare
478 Inlägg
7 januari 2009
#170
Ingen som har nämt en till underbar sak med bakhjulsdrift: Svängradien big_smile


German Engineering
9 083 Inlägg
7 januari 2009
#171
Kör på med 850 wink

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 062 Inlägg
7 januari 2009
#172
Min erfarenhet är att har man väl fått sladd på en bakhjulsdriven bil så är det mera kört än på en framhjulsdriven.  Lätta på gasen och styr brukar det mest bli. Jag har fått sladd många gånger med mina bilar både på svinhala och på mindre hala vägar och jag kan lova att det inte blir som den här "Rquired" skriver. Fattar inte vad han har kört för bilar, CV2 kanske...

M.V.H.


1 570 Inlägg
7 januari 2009
#173
"Även Volvo 850 är förutsägbar och snäll mot sin förare i en kritisk körsituation. Den understyr mer än Camry och levererar inte gärna breda bakvagns-sladdar. När de väl kommer sker det lugnt och lättkontrollerat. Styrningen har bra känsla."

http://www.automotorsport.se/biltester/ … 0204c.html

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
7 januari 2009
#174
940!

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

356 Inlägg
8 januari 2009
#175
Jag personligen tycker 940. Har en själv och trivs väldigt bra med den. Har aldrig kört en 850 men åkt med några gånger, inget fel på den heller. Tycker båda är två väldigt bra och prisvärda bilar. 940:n vinner dock på bakhjulsdriften enligt mig, men det är ju bara vad jag tycker. Vissa tycker att det är mycket roligare med en framhjulsdriven bil, det där är ju helt upp till dig själv.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 januari 2009
#176
AndreasPlars skrev:
Min erfarenhet är att har man väl fått sladd på en bakhjulsdriven bil så är det mera kört än på en framhjulsdriven.  Lätta på gasen och styr brukar det mest bli. Jag har fått sladd många gånger med mina bilar både på svinhala och på mindre hala vägar och jag kan lova att det inte blir som den här "Rquired" skriver. Fattar inte vad han har kört för bilar, CV2 kanske...

M.V.H.

Nope, har parkerat jämte en däremot.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 567 Inlägg
8 januari 2009
#177
Jag älskade min att köra min 940T men drömde även om en 850T5.Förr spydde jag galla på allt som drev fram,Men nu så skiter jag i vilket faktiskt har väl med åldern att göra wink.Bara för att man hadde bakhjulsdrift så åkte jag inte runt och sladdade runt konstant.Nu skall jag snart köpa ny bil och valet står mellan 2 framhjuldriva bilar.Köper trådskaparen en 940 så är han ju inte tvingad till att ha den livet ut utan kan byta till en 850 eller tvärt om.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Volvoskadad
6 017 Inlägg
8 januari 2009
#178
azXig skrev:
Ingen som har nämt en till underbar sak med bakhjulsdrift: Svängradien big_smile

Du har så rätt, varje gång jag kör en framhjulsdriven bil bilr jag förbannad när man ska vända och parkera. big_smile

Jonas

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 januari 2009
#179
Volvo__Mannen skrev:
azXig skrev:
Ingen som har nämt en till underbar sak med bakhjulsdrift: Svängradien big_smile

Du har så rätt, varje gång jag kör en framhjulsdriven bil bilr jag förbannad när man ska vända och parkera. big_smile

Håller med, krävs ju en hel gårdsplan i många fwd bilar

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 januari 2009
#180
Rquired skrev:
Volvo__Mannen skrev:
azXig skrev:
Ingen som har nämt en till underbar sak med bakhjulsdrift: Svängradien big_smile

Du har så rätt, varje gång jag kör en framhjulsdriven bil bilr jag förbannad när man ska vända och parkera. big_smile

Håller med, krävs ju en hel gårdsplan i många fwd bilar

850 med 15-16" har också väldigt bra svängradie för att vara FWD, men när man går upp på 18-19", då tar det i innerskärmar, med 225 eller bredare.

Jag håller med om att de gamla volvona har bättre svängradie, men det har nog inte hänt att jag störts av svängradien på 850n.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök